Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lundhags scout är mycket bättre än m/90 under alla omständigheter :P

Och när det är varmare ute så är dom skönare än Meindl Island Pro's.

Men sköter man dom inte så tappar dom genast i prestanda om man säger så, vårdar man dom så håller dom måttet bra.

• 1 month later...
Posted
När man rycker in på AJB som jägarsoldat, får man då köpa egna kängor på något annat ställe och använda istället?

Du kommer att få m/90 kängorna för sommarbruk, samt jörnkängor för vinterbruk. Ett råd är att inledningsvis testa m/90 kängorna. Sedan kan du alltid via läkare få intyg på att m/90 kängan inte är bra för din fot...

Posted
Du kommer att få m/90 kängorna för sommarbruk, samt jörnkängor för vinterbruk. Ett råd är att inledningsvis testa m/90 kängorna. Sedan kan du alltid via läkare få intyg på att m/90 kängan inte är bra för din fot...

Man ska inte vara rädd att ta tag i det och fråga om man börjar få problem. När jag låg inne kunde man få 500kr i bidrag till köp av kängor, eller även använda sina egna så länge man fick dom godkända(praktikalitet) och dom var svarta till färgen.

OT Fö är det inte dags för Fk Satan att ändra Avatar, gillade rökande djävulen mycket bättre.

• 4 months later...
Posted

Nu är jag ute efter ett par bra kängor

Meindl Performance

eller

Lowa Combat boot GTX

Inledningsvis så är kängan tänkt och användas under min första mission (ks15)

Därefter så ska det marschas som aldrig förr med tung packning, darför vill jag ha en känga som sitter bra och ger stabilt intryck för fötterna. Helst så vill jag fortsätta och köra med stålgråstrumpa / vit ullstrumpa som försvaret har under sommaren och vintern.

Slutligen så ska den tåla allt från stening miljö till plaskandes i träsk.

Kan kängorna stå emot kraven jag har? I sånna fall vilken är att föredra?

• 3 weeks later...
Posted

Är i farten att köpa ett par Meindl Army. Jag undrar vilken storlek som kan passa. Var och testade ett par Meindl Performance 8.5 som satt rätt tight med två par strumpor. Någon som kan vägleda om man ska ta en liten tightare känga som vidgar ut sig eller hoppas på att en 9a passar. vet inte riktigt om Performance - Armykängorna är samma i storlekarna..

Posted

Jag stod i valet mellan Meindl Performace 0 Lowa Combat boot GTX

O valde LOWA pga att den var något rymligare .

Posted

jag skulle också haft några råd, är ute rätt mycket i skog och mark och skulle haft tag i ett par kängor som är bra att gå i och klarar vätan. har funderat på Meindl Performance GTX, Kampfstiefel eller Meindl Eagle, något att ha eller?

Posted
Jag stod i valet mellan Meindl Performace 0 Lowa Combat boot GTX

O valde LOWA pga att den var något rymligare .

Det är egentligen bästa tipset, köp en känga som sitter bra istället för en som låter bra när man läser reklamen. :P

Så länge kängan är i läder eller bra material kan man behandla det så den får de egenskaper man vill ha(tex vatten avisande).

Posted

Jag har använt diverse modeller av Magnum under flera år.

De är goa och billiga.

Funkar civilt med lite skogsinslag. Ingen höjdar kvalle. Men köp en bunt.

Skulle nog inte ha dem på en större övning, nej...

Posted

Min erfarenhet av Meindl Performance: mycket skön och stabil framförallt. Skoskav har nästan aldrig vart ett problem eftersom hela kängan sitter så bra runt fot och ben. Bara lite skoskav efter 3mils snabbmarscher (springa lite, gå lite, inga pauser) men säg en känga som inte ger lite skav då. Funkat bra en hel kosovomission samt även i liberia (dock varmt men det får man ta :D ) där jag använde den till och från (vägrar att överhuvudtaget ta på mig den fula, osköna peterpan, läcker ju bara man spottar på den) Dessutom blir man ett par cm längre vilket aldrig skadar om man är militär, väktare eller polis.

Minus som jag ser det är att sulan brukar släppa fram i tån, har hänt både på mina och andras. Har "limmat" men det börjar släppa igen. Dock har jag en tidigare modell (köpta 2001), har för mig att de ändrat design på de nya, kanske felet är avhjälpt. Tycker också att de kan vara aningen smala om man har breda nordiska fötter (m90 kängan är ju bra på det sättet att den är bred)

Finns dock inget skönare än att "rulla" fram i ett par sprillans Performance!

Posted

Håller med Medic i mångt och mycket. Jag har haft mina performance sedan 02 och de har funkat fin fint hela tiden. Aldrig släppt in väta, och andats förhållandevis bra. Jag tycker meindl kängorna ska sitta betydligt tajtare än m90 för att vara riktigt bekväma att gå långt i. Jag har riktigt breda fötter så första veckan i skorna va kanske inte den bekvämaste men de vidgade sig helt och sitter nu som stöpta efter mina fötter.

Har inte haft något problem med släpp vid sulan eller annan defekt.

Kan hända att de är kalla vid lång stillhet vintertid men torra är de så det känns bekvämare än m90s väta + kyla. Använde försvarets nokia gummistövlar (gröna) vid riktigt kalla dagar. Använde också m90 vid långa stridsmoment då sådana sliter hårt på lädret vid tårna.

Meindl Performance är ur min synvinkel en riktigt riktigt bra sko, dock har jag inte testat så många andra kängor så det finns säkert de som är minst lika bra + bättre.

Posted

Även jag kör ett par Performance och utan att ens gå in dem en meter så gick jag ut på en vintervandring )som kan läsas om i Materielplatsen delen av forumet). Jag fick inte skoskav, jag frös inte om fötterna (körde iofs strumpa + socka). Jag är mycket nöjd och jag älskar dem. Jag har inte breda fötter utan smala och jag tycker de fungerar utmärkt.

Posted

Eftersom Meindl Performance varkar vara veckans tema här så ska jag väl ta och skriva ner mina erfarenheter av dessa också.

Det råd som jag fick när jag köpte kängorna och som flera också har påtalat för mig efteråt är att man aldrig ska smörja in dem med vaxfett utan bara med Nikwax (tror jag att det heter). Skälet skulle vara att kängorna skulle tappa sin stadga och bli för mjuka ifall man använde vaxfett. Enligt min mening är det ett dåligt råd. Performance-kängorna är från början väldigt styva och vägrar att forma sig efter foten ifall man inte smörjer in dem med något som mjukar upp dem.

En annan åsikt som brukar framföras är att i goretex-kängor så är det goretex-membranet som ska hålla tätt och inte lädret. Detta för att foten ska kunna andas och därför sak man inte heller smörja lädret. Efter att ha gått i lera och dyigt vatten en hel eftermiddag inser man ganska snart att lädret ska vara smort och hålla tätt. Lukten från dyvatten som ligger och gömmer sig mellan lädret och goretex-membranet är nästan omöjlig att bli av med.

Meindl Performance är inte heller särskilt lämplig som vinterkänga. Även om det är gott om isolerande vaddering runt vaderna så är det väldigt dåligt isolerat på ovansidan framför snörningen vilket gör att man lätt börjar frysa om tårna. Dessutom så gör den hårda sulan att de kan vara förädiskt hala.

Trots detta tycker jag att det är den bästa känga som jag hittills har provat, i synnerhet nu när jag har mjukat upp dem en smula.

Posted
Även om det är gott om isolerande vaddering runt vaderna så är det väldigt dåligt isolerat på ovansidan framför snörningen vilket gör att man lätt börjar frysa om tårna.

Bättre att man känner att man fryser om tårna än att inte känna tårna alls.. :tveka:

Posted (edited)
Eftersom Meindl Performance varkar vara veckans tema här så ska jag väl ta och skriva ner mina erfarenheter av dessa också.

Det råd som jag fick när jag köpte kängorna och som flera också har påtalat för mig efteråt är att man aldrig ska smörja in dem med vaxfett utan bara med Nikwax (tror jag att det heter). Skälet skulle vara att kängorna skulle tappa sin stadga och bli för mjuka ifall man använde vaxfett. Enligt min mening är det ett dåligt råd. Performance-kängorna är från början väldigt styva och vägrar att forma sig efter foten ifall man inte smörjer in dem med något som mjukar upp dem.

En annan åsikt som brukar framföras är att i goretex-kängor så är det goretex-membranet som ska hålla tätt och inte lädret. Detta för att foten ska kunna andas och därför sak man inte heller smörja lädret. Efter att ha gått i lera och dyigt vatten en hel eftermiddag inser man ganska snart att lädret ska vara smort och hålla tätt. Lukten från dyvatten som ligger och gömmer sig mellan lädret och goretex-membranet är nästan omöjlig att bli av med.

Val av smorning kan man ju bara råda kunden om i butik. Jag brukade säga att fettet gör skinnet mjukare och därav får man sämre stadga. Nu har (eller hade bl a Meindl Performance, vet ej om så är fallet längre) plastförstärkningar i skaftet. Så om man skulle skruva fast kängan (sulan) i ett skruvstäd (upprätt) så ska man inte kunna böja skaftet åt sidan så lätt. Att stuka fotleden skulle då bli svårare. Användande av Gore-Tex i skor är väl lite sisådär. Membranet är ju inte något vidare slitstarkt och inte så dynamiskt. Kängan böjs ju en del ggr/dag. Jag använder enbart vax för de har efter användning blivit så mjuka som jag vill. Vad som an inte ska använda är skovård som innehåller silikon som torkar ut skinnet om det finns i alltför stor andel (13 % = OK). Samt att silikonet lär lägga sig mellan skinn och membran och då hindra avdunstningen (som redan är dålig från början med Gore-Tex i skor...). För att bibehålla en någorlunda ok ventilering så skölj ur skorna med en mild tvållösning då doch då. Tar en stund att få dem att torka men ta tidningspapper till hjälp. Efter en dag eller vid en rast, ta ur sulorna (varva mellan två par) och tippa omkull kängan så kan luften cirkulera fritt och torka ur. Performance funkar bra för mig men jag tar hellre på mig mina gamla Lundhags Militär då det är riktigt kallt.

@ Almkvist. Ta du Meindls egna. Men du kan även använda Nikwax vax eller försök på tag på bivax på tub (Snoseal). /Gusten ;-)

Edit: Tillägg.

Edited by Gusten
Posted

Säger bara en sak... Meindl

Mina har hållt många mil, otroligt mycket väta och kalla nätter...

Enda nackdelen är att dom är lite för kalla på vintern och lite för varma på sommaren.

FMs skovårdskit är inte riktigt lämpat för Goretex kängor så se till att införskaffa rätt matriel för detta.

Alla som fick marschfrakturer under min grundutbildning fick ut ett par sprillans nya Meindl kängor, helt enastående. Dock så gäller ej deras garanti vid "militär verksamhet".

Guest martin s
Posted
Nu är det såhär att jag har fått i present att välja ut ett par kängor jag vill ha, dvs någon form av armè/vandringskänga.

Syftet är nu att träna upp lite marschvana och gå in dem, inför inryck 03.

Fallet är sådant att jag har hittat (egentligen blivit tipsad) om en viss typ av känga.

-Modellen är Meindl Dovre 3000.

*Medför det något problem att kängan är brun? Jag menar i det militära livet.

*Om någon har egna erfarenheter eller hört något om kängan, så delge gärna mig det!

*Övriga tips om kängor (modeller etc.) önskas!

Tack på förhand!

Nej att dom är bruna spelar ingen roll.men ska du verkligen köpa så dyra kängor att slita på i tjänsten?...kör du med dom du får ut.tänk på att du kommer att göra tex napalmbanan.synd på så dyra kängor :Malaj:

• 2 months later...
Posted

Är väldigt hågen att köpa ett par bra kängor för såväl krävande förhållanden i skogen som vandringar i fjällen,

har sneglar på Mendl Performance och Lowa Combat Boot GTX men kan inte avgöra vilken att köpa.

Är ju så långt till närmsta ställe att prova ut Lowa, d.vs Stockholm.

Egna åsikter / funderingar.

Posted
Är väldigt hågen att köpa ett par bra kängor för såväl krävande förhållanden i skogen som vandringar i fjällen,

har sneglar på Mendl Performance och Lowa Combat Boot GTX men kan inte avgöra vilken att köpa.

Jag har ju ett par army pro som är ganska smala. Lowas är lite bredare. Jag hade nog köpt ett par Lowa i dagsläget men man kan ju alltid köpa fler :banana

Du kan ju få sätta foten i mina skodon nästa gång, army pro är identisk med performence på insidan har jag för mig

Posted

Försök testa Lowa, du kommer inte bli besviken. Har du lite bredare fötter så är det dem du ska ha. Sen att de är snyggare och billigare gör ju inte så mycket :banana

Posted

* Var hittar jag ny m/90 sommarkänga?

Billingedalen och CamoButiken har slut på sina...

* Var hittar jag Försvarsmaktens skokräm? Och i civil butik?

(Säg inte förrådet, för inget fungerar i mitt kompani.)

???

sad0019.gif.webp

Posted
* Var hittar jag Försvarsmaktens skokräm? Och i civil butik?

Något sådant finns inte... FMLOG köper in diverse olika civila märken. Kiwi brukar vara populärt, det kan du hitta hos skomakare eller skoaffärer.