Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jaha, då var det dags för mig att byta ut (/komplettera, snarare) mina decenniegamla Meindl Island Pro.

Contenders är:

Meindl Island Pro MFX Wide

Lundhags Ranger Mid

Bägge känns riktigt bra, men är lite olika till konstruktionen.

Kängan avses användas året runt i alla tänkbara väder och klimat, från blöt Stockholmsvinter till torrt sandigt klimat i aktivt eller möjligt insatsområde.

Meindl Safari blir komplementet i varmare klimat, men den "får" jag på annat sätt.

Tankar om nämnda dojjor?

Posted (edited)
Jaha, då var det dags för mig att byta ut (/komplettera, snarare) mina decenniegamla Meindl Island Pro.

Contenders är:

Meindl Island Pro MFX Wide

Lundhags Ranger Mid

Bägge känns riktigt bra, men är lite olika till konstruktionen.

Kängan avses användas året runt i alla tänkbara väder och klimat, från blöt Stockholmsvinter till torrt sandigt klimat i aktivt eller möjligt insatsområde.

Meindl Safari blir komplementet i varmare klimat, men den "får" jag på annat sätt.

Tankar om nämnda dojjor?

Som av en händelse står jag i valet mellan precis samma kängor. Eller ja, jag tittar väl lite mer på high-versionen av ranger.

Så här ser jag på det hela:

Lundhags är enkla. Cellgummi i skodelen(botten?). Cellgummi har den stora fördelen att det är tätt och isolerar. Skaftet är av läder och med polstring enbart i överkanten. Förstärkt gummiparti i på tådelen.

Har inte gore-tex, vilket jag ser som ett plus, då membranet efter en tids användning sätts igen av saltavlagringar, smuts osv. Sen slipper man bekymmret med läckande membran. Blir man blöt så byter man strumpor, och fukten försvinner med sockorna. Stridsvärde +1 :)

Meindl Island Pro. Mer polstrade i skaftet än vad ranger-kängan är. Dessutom har den Meindls MFS (memory foam system), vilket är ett slags skummaterial som formar sig efter foten med hjälp av kroppsvärmen.

Nackdelen jag ser är att den har ett gore-tex membran.

Dock har Meindl en modell som heter Vakuum, som jag fått förklarat för mig är en vidareutveckling på Island Pro.

Fördelen med denna är(enligt mig) att den inte har gore-tex membran.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=67838

Det lutar åt Lundhags Ranger för min del. Cellgummi är skiten verkar det som. Dessutom gillar jag "enkeltheten" hos rangern, inget MFS eller gore-tex osv.

Edited by Nestor
Posted

Nestor: det verkar som vi tänker snarlikt. Vacuum har jag också fnulat på, men måste erkänna att färgerna på hälklacken avskräcker en smula...lite ordning får det vara.

:rockon:

Posted

Rykte: Lundhags kängor har en tendens att krympa efter ett tags användande! Hört av fåtal andra användare samt hörsögen.

Stämmer detta, och isf vilken utsträckning? Beror på felbehandling av kängorna eller helt enkelt folk som köper för små kängor (dvs "rätt" storl för vanliga 'traska-lite-på-stan'-skor) och glömmer att fötterna faktiskt sväller efter lite raska marschpass??

Posted
Rykte: Lundhags kängor har en tendens att krympa efter ett tags användande! Hört av fåtal andra användare samt hörsögen.

Stämmer detta, och isf vilken utsträckning? Beror på felbehandling av kängorna eller helt enkelt folk som köper för små kängor (dvs "rätt" storl för vanliga 'traska-lite-på-stan'-skor) och glömmer att fötterna faktiskt sväller efter lite raska marschpass??

Cellgummit skall tydligen krympa/dra ihop sig efter ett tag, jag har ingen egen erfarenhet av det men "har hört" det tillräckligt många gånger för att jag har bestämt att det är sant.

Vad jag har förstått så är det snarare efter år än efter ett fot-svällande marchpass.

Posted

Vad jag har hört (den underbara ryktesvägen, minns inte hur) så är det sedan något år tillbaka en ny typ av cellgummi Lundhags-kängorna, så att de inte krymper lika mycket som med det gamla cellgummit. Påstås det alltså.

Posted

Fenomenet med att Lundhags kängor krymper beror tydligen på att innanför cellgummit så satt det en bindesula i läder som drog ihop sig efter när fukten försvann ur materialet och medförde att det känns som att kängorna har krympt. I nyare kängor så skall bindesulan vara utbytt emot en i plastfibrer som inte drar ihop sig.

• 3 weeks later...
Posted

Fenomenet med Lundhagskängor som krymper har jag personligen råkat ut för. Nu är det här några år sedan, i och för sig. Det uppstod då de fick stå oanvända under en längre tid. Åtgärden för att få ordning på dem igen var att fylla dem med varmt vatten en stund, tömma och sätta på sig dem. Det varma vattnet gjorde att cellgummit expanderade.

Posted

Har haft mina Lundhags i 13 år nu och aldrig märkt att de krympt.

Men mina fötter kanske också krymper - vad vet jag. Tror inte

problemet är generellt med andra ord.

/martin

Posted

Fick mina första lundhags av farsan för slappt räknat åtta år sedan, de har inte krympt.

En annan fördel med att köpa lundhags är att de gärna reparerar gamla kängor till självkostnadspris. När en söm hade gått gick jag in till fabriken och lämnade in kängorna. Kostade 50 spänn inkl. frakt Järpen -> Stockholm och tog ca en vecka. Hade jag postat dem hemifrån hade kalaset gått på runt en hunka.

[sedan är det ju alltid kul att stödja en svensk glesbygdsindustri och följa familjetradition. Farsan köpte sina boots någon gång på det glada 80-talet, två omsulningar senare funkar de fortfarande]

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Jag har just lagt en beställning på Oakleys SI 6" Assault Boots. Tog mig ett tag att komma på om jag ville ha 6" eller 8" modellen, men beslutade mig till slut att ta 6", eftersom jag ska ha dem även i jobbet där jag kör mycket bil. Återkommer med lite åsikter om kängan när jag fått hem den!

EDIT: För övrigt har jag just nu ett par Meindl Army Gore som jag är mycket missnöjd med. Eller, kängan i sig är jävligt skön. Men Gore Texen har såklart täppt igen, så blöt om fötterna blir man fortare än kvickt. Största problemet jag haft med dem var dock defekta yttersulor på båda kängorna, som låter när man går. I början fick jag höra att det kan bli så när de är nya och ytan inte har slipats, så jag lät det gå nån vecka-månad. Men de fortsatte att låta så in i .... varje gång jag gick - oavsett underlag. De blev tillbakaskickade till leverantören i Tyskland, som var av åsikten att det var plösen som lät och inte sulan, men han vidarebefordrade allt till Meindls huvudfabrik iaf. De hade precis samma åsikt - att det var plösen som lät, och att man måste smörja plösen med vanlig skokräm och inte den speciella goretex-vänliga krämen man använder på resten av kängan. I call Bull S***! Det är sulan som låter, och ingen kan övertyga mig om annat! Men ändå fick jag ingen reklamation på kängorna. Borde ha stått fast lite mer, men nu har det gått för lång tid för att göra nåt åt det. :/

Edited by Shinobi
Posted

Hej, alla. Är precis färsk hemvärnsman (har precis blivit godkänd, men inte gått grundkursen ännu), så ursäkta en korkad fråga - Läste i tråden "får man se ut hur som helst i hemvärnet" att det finns åsikter om att man inte ska komplettera den utdelade utrustningen. När jag gjorde GU (94-95) uppmuntrades vi att t.ex. skaffa egna kängor. Jag har sedan dess - eftersom jag har ett fritidsintresse som kräver det - använt VÄLDIGT många olika kängor.

Nu undrar jag - är det ok att ha en annan känga till reglementerad uniform? Och i så fall - får den se ut hur som helst, eller måste den vara svart/brun? Finns övriga (t.ex. skydds-) hänsyn att ta? Måste skon ha skyddshätta? Varför jag frågar är givetvis att jag vill använda egna, redan ingångna och bekväma kängor även de helger jag övar med hemvärnet.

Att ta hand om tossingarna är A och O.

Posted (edited)

Så vitt jag vet så är kravet att de är svarta (vet ej om brun gillas särskilt mycket) samt att de är någolunda snarlika våra kängor.. alltså inga jobbarskor (lågskor?) osv.

Edit: Nyttjar själv ett par 5.11 kängor som sommarkängor till M90n samt att de har dragkedja så lättare att ta av och på sig också. Detta i väntan på att lägga vantarna på ett par Sjöstridskängor

:)

Edited by Viper_FE
Posted
Jag har just lagt en beställning på Oakleys SI 6" Assault Boots. Tog mig ett tag att komma på om jag ville ha 6" eller 8" modellen, men beslutade mig till slut att ta 6", eftersom jag ska ha dem även i jobbet där jag kör mycket bil. Återkommer med lite åsikter om kängan när jag fått hem den!

Kan man få ett tips på inköpsställe? Har sökt men inte funnit något. Funderar på en 6" känga som skulle passa bra vid bilkörning och stabsarbete.

Posted
Edit: Nyttjar själv ett par 5.11 kängor som sommarkängor till M90n samt att de har dragkedja så lättare att ta av och på sig också. Detta i väntan på att lägga vantarna på ett par Sjöstridskängor

:}

Sjöstridskängan är INGET att sträva efter om du inte bara är ute efter dragkedjan. De är helt värdelösa att gå i.

Posted

Kan man få ett tips på inköpsställe? Har sökt men inte funnit något. Funderar på en 6" känga som skulle passa bra vid bilkörning och stabsarbete.

Jag har beställt mina på UK Tactical.

Men de hade slut på lagret i min storlek (44/UK9), så jag får vänta ca en vecka innan de får in nya, sedan ska det skickas hit.

Posted
Om man rengör sina Meindl performance-kängor med alcogel, riskerar man att förstöra lädret då?

:)

Motfråga: Hur känns dina händer efter att du använt alcogel?

Jag skulle tippa på att det torkar ut lädret en del. Men om du rengör med gel och sedan ser till att fetta in kängorna ordentligt, kanske det kan fungera...

Posted

@Kaparn : Jo, dock är jag på 90båtar/200båt rätt ofta så kängan är ändå välkommen, har haft sådana på lån ett tag och dom är aningen bättre än 90 Kängan i den situationen iallafall. Dock kan jag hålla med om att längre sträckor så suger dom, Skall nog fixa ett par nya marschkängor för att helt ersätta 90 kängan.

Posted

Liten updatering:

Valde tillslut ett par Lundhags Ranger High, och har nu använt dessa ett tag vid skogspromenader och liknande. Är mycket nöjd med dem, och kommer säkert kännas ännu bättre fter att de har blivit rejält ingångna och lagom inslitna.

Desutom är de skönt lätta då det ändå är förhållandevis lite material på dem(saknar gtx-membran, polstring i sakft, minimalt med sömmar osv)

En Meidl Island Pro tyckte jag väkte lika mycket som två langer :rolleyes:

Ska bli ett rent nöje att nästa sommar äntligen få testa dessa på fjället :)

• 2 weeks later...
Posted

C Apone har synpunkter på inköp av skodon. Pris och inkomst är i obalans. :-(

Så, Lundhags Ranger verkar vara out-of-range för mig.

Tips på något <2kkr?

LOWA Mega Camp verkar vara en "snikvariant" av Meindl Island Pro/Performance utan Gore-Tex (vilket kanske är lika bra).

Den kostar hälften så mycket (till och med på "Terräng"), men exakt hur mycket sämre är den än Lundhags eller Meindl?

:mellow:

Posted

Tips på något <2kkr?

LOWA Mega Camp verkar vara en "snikvariant" av Meindl Island Pro/Performance utan Gore-Tex (vilket kanske är lika bra).

Den kostar hälften så mycket (till och med på "Terräng"), men exakt hur mycket sämre är den än Lundhags eller Meindl?

Lundhags scout ligger väl på en ca 1900 riksdaler?

Sköna och bra i min mening.

Posted

Tips på något <2kkr?

Med LOWA kan du inte köpa fel .

Jag har ett par Combat GTX o den största skillnaden kontra Meindl är att LOWA är lite bredare .

Posted

Jag har ett par LOWA Mega Camp i tjänsten under den kallare, (blötare), delen av året. De funkar bra förutom att sulan är liiite hård enligt mig. Jag fick ont i främre trampdynan när jag gick eller stod mycket. (läs: vaktade staket i Växjö under EU - möte)...

Jag löste detta genom att köpa ett par sulor på Intersport och så var det problemet ur världen!

Har aldrig blivit blöt utifrån i dessa kängor och då har jag ändå stått på E6:an i hällregn, letat efter bortsprungna i mossar och vadat i cannabisodling med trasigt avloppssystem med mera... :mellow:

Under sommaren kan de bli för varma och de upplevs som styva och "slalompjäxiga" i början men när man väl gått in dom så blir de riktigt sköna.

Mina var dessutom gratis för mig så.... :-(

Posted

Jag har beställt mina på UK Tactical.

Men de hade slut på lagret i min storlek (44/UK9), så jag får vänta ca en vecka innan de får in nya, sedan ska det skickas hit.

Hur ar dessa i storlekarna?

Har hort att de gar stora... stammer det?

Posted

Har beställt Meindl Performance GTX nu. Finns ingen ÅF på Gotland, men jag har en butik som beställt hem en 8.5 (268mm) och en 9 (272mm). Min fossing är 267mm stor. Så jag hoppas någon av dessa skall sitta som gjutet med helst två strumpor, en stålgrå och en vanlig sportstrumpa brukar jag köra i M90. Då fryser man aldrig, och skavsår existerar inte.

Ni som har Performance kängan, hur är dessa i storlekarna?

Posted

Fick igår hem mina Oakely SI 6" Assault Boots, och efter en dags användning är jag helt nöjd med dessa!

Underbart lätta, och skön passform. Kände att jag hade stöd till foten, men kände mig ändå mer rörlig än med mina Meindl Army Gore.

De ska få testas ordentligt nu i veckan då jag ska ner till Stockholm i fyra dagar.

En nackdel jag hittat, är att hålen till snöret verkar lite trånga, så det kan vara så att jag inte lyckas göra en "dubbelsnörning." Ska testa det idag o se hur det går.

• 2 weeks later...
Posted

Kängor att springa i. Någon som har tips? Tränar mycket i skogen och nu blir det snö och blask och vanliga orienteringsskor går inte upp ovanför vristen.

Jag ska springa 5-10 km åt gången. Någon som känner till vandringskängor som funkar att löpa med? Något som man bör tänka på vid val?