Jump to content

Kängor

Björkman

Recommended Posts

Nu är det såhär att jag har fått i present att välja ut ett par kängor jag vill ha, dvs någon form av armè/vandringskänga.

Syftet är nu att träna upp lite marschvana och gå in dem, inför inryck 03.

Fallet är sådant att jag har hittat (egentligen blivit tipsad) om en viss typ av känga.

-Modellen är Meindl Dovre 3000.

*Medför det något problem att kängan är brun? Jag menar i det militära livet.

*Om någon har egna erfarenheter eller hört något om kängan, så delge gärna mig det!

*Övriga tips om kängor (modeller etc.) önskas!

Tack på förhand!

Jag har använt kängor ifrån Meindl och Altberg. Jag tycker att kängorna är underbara att gå i men hyser stora frågetecken om hållbarheten på längre sikt. De par jag har är totalt utslitna på två ställen, dels längst fram och dels fodret mot hälen. Mina Goretex membran började läcka efter några månader.

Så för att glänsa på kasern och inför nyinryckta rekryter fungerar de utmärkt men om jag skulle välja kängor som jag skulle lita på under längre tid skulle jag välja Danner om man måste ha goretex eller Lundhags utan membran. Mina par höll ca 1-1,5 år utan problem bortsett ifrån membranet.

Vassa stenar i skärgården dödar dem. Som kuriosa använder jag fortfarande samma M90 kängor (sommar) som jag fick ut -97. Vidare kan du kolla på www.utesidan.se där en yo ifrån K4 skriver om sina erfarenheter av Meindl.

Angående färgen så tycker jag att den smälter in bättre än svarta skor i skogen men det är jag nog ganska ensam om att tycka.

Just nu har jag ett par Danner Olympic. Tyvärr så är innertyget och Goretexen sönder i hälen och sen så är plösen trasig.

Under GU hade jag ett par Lundhags Militär eftersom mina fötter inte gillade m/59 Marshkänga.

I Bosnien hade jag ett annat par Lundhags Militär då jag sålde mina gamla kängor till en kompis.

Vilka mina nästa kängor blir har jag ingen aning om.

Goretexkängor är underbara så länge väven är hel.

Vad gäller lång livslängd så tror jag på Lundhags Militär.

Vad gäller lång livslängd så tror jag på Lundhags Militär.

Jag har bestämt för mig att Lundhags slutat tillverka militär kängan. Dom har dock en uppsjö med likvärdiga kängor.

Meindl militär(damskor) är jag lite förtjust i främst för skålningen av häl och tå, samt vriststödet.

Känga 90 är annars en bra armékänga, dessutom gratis.

Vintertid har jag ej upplevt en bättre känga än Lundhags Husky.

Casca

De nya Dovre 3000 är konstruerade så att själva sulan går väldigt högt upp på kängan, ungefär till höjd med stortån.

Detta tordes ju vara för att förhindra slitage och "revor" i sömmen (el. vad det borde kallas) mellan kängans material och sulan?

Är det att rekomendera hakar till skosnörena framför vanliga hål el. tvärtom?

Enligt vad jag har fått berättat för mig kan det vara rätt svårt att i mörker lyckas knyta kängorna på ett korrekt sätt när man har hakar, dessutom böjs dessa åt olika håll.

Å andra sidan går det snabbare att snöra upp (hur ofta man nu behöver göra det) snören fästa i hakar, framför hålen.

Enligt vad jag har fått berättat för mig kan det vara rätt svårt att i mörker lyckas knyta kängorna på ett korrekt sätt när man har hakar, dessutom böjs dessa åt olika håll.

Å andra sidan går det snabbare att snöra upp (hur ofta man nu behöver göra det) snören fästa i hakar, framför hålen.

Öljetter/ringar som till känga 90 tycker jag är bra. Enkelt att snöra men möjligen lite svårare att få in en svullen infanterifot.

Hakarna skadas lättare ex ankelhaken till damskon. Bökigare att snöra, men lätt att få i en fot i.

Totalt sett ett mindre problem tycker jag.

Casca

Har haft Lundhags "Luffar" vilket jag tror är en lättare version av "Militär" som inte tillverkas längre?.

Mycket nöjd med den. Hade den i ca 3 år och använde den extremt mycket. Militärt, Jakt, allmänt friluftsliv, som vardagssko vid kasst väder. Slet ut lädret på 3 ställen och cellgummit på ett (tappa yxa)(Var väl tyvärr inte överambitiös med vården heller).Mycket prisvärd!!!

Tack vare att den är ganska vattentät så är den extremt funkis i det svenska klimatet. Inte så bra långmarschkänga (t ex för Nijmegen eller andra dårskaper...) då den är ju helt tät.

Men då har man ju M90 marschkänga .....

Håller med ang att öglor som M90 kängorna har är mer funkis, mina Lundhags hade ju hakvarianten och det var ju bra när det var bråttom men de tar stryk.

Skillnaden mellan "Luffar" och "Militär" var att man kunde åka skidor med "Militär".

Jag tycker att den var väldigt funkis i blötväder, särskilt på hösten.

Nu tillverkas inte "Militär" längre men det finns en uppsjö av nya modeller.

Att köpa: i Stockholm finns Lundhags i alla välsorterade sportbutiker.

Rekommenderar ett besök på Lundhags hemsida i brist på möjlighet att åka till deras fabrik.

http://www.lundhags.se/

Casca: Husky, är det en bra vinterkänga om man inte har så extrema vintrar... (västsverige) eller tror du den blir för varm?

Funderar nämligen på ett inköp, eller är kanske t ex Alaska med extra tjocka strumpor ett bättre alternativ.

Guest Lord Good

Varning för nya modellen av 90-kängan, den som är tillverkad i Finland. Den känns inte alls lika bra som den gamla. Man känner igen den på att hälstroppen är av nylontyg istf läder. Ska man åka mycket skidor är 90-kängorna inte bra. Det är bra att ha två par som fungerar ifall ena paret blir blött.

Casca: Husky, är det en bra vinterkänga om man inte har så extrema vintrar... (västsverige) eller tror du den blir för varm?

Funderar nämligen på ett inköp, eller är kanske t ex Alaska med extra tjocka strumpor ett bättre alternativ.

Nja, jag var nog lite lokal i min bedömning. I södra sverige duger det säkerligen med Goretexkänga då det inte brukar bli särskillt kallt utan mera blött. 90-kängan borde duga också tycker jag. Dom duger alltid i alla väder, men kräver lite mer underhåll kanske.

Ärligt talat så vet jag inte hur Husky fungerar i töväder. Jag har bara använt dom vid relativt låg temperatur.

Vad ska vi slå till med? Vänerns norra strand och uppåt kanske?

Ett ämne för våra kängfeteschister.

Casca

En liten varning. Om man skall köpa Lundhags kängor se för H-vete till att ni köper dem i en affär som vet vad de pratar om. Köp inte dem i en sportaffär tillhörande någon stor kedja. Bäst är att åka till fabriken och be dem att måtta din fot.

Exempel på bra affärer jag rekommenderar:

Malmö Outside

Göteborg Femmans sport

Stockholm Sportkompaniet.

Det blir lätt fel när man köper lundhags i affär utan kunskap.

En liten varning. Om man skall köpa Lundhags kängor se för H-vete till att ni köper dem i en affär som vet vad de pratar om. Köp inte dem i en sportaffär tillhörande någon stor kedja. Bäst är att åka till fabriken och be dem att måtta din fot.

Exempel på bra affärer jag rekommenderar:

Malmö Outside

Göteborg Femmans sport

Stockholm Sportkompaniet.

Det blir lätt fel när man köper lundhags i affär utan kunskap.

Ojdå, jag som köpte mina numera bortgånga Lundhags Alaska på domus i slutet av 80-talet. Jag kanske hade tur.

Casca

:D

Ojdå, jag som köpte mina numera bortgånga Lundhags Alaska på domus i slutet av 80-talet. Jag kanske hade tur.

Casca

:)

Det var på en tiden som Domus Sport hade kunnande och utrustning. Så är det tyvärr inte längre

Jag vill inte låta otacksam av mig men... är det någon som iöverhuvudtaget vet någonting om Meindl Dovre 3000??

Diskussionen blev lite för off-topic för mig.

Ännu en gång vill jag inte låta otacksam, utan blir glad för alla svar.. men köpet är snart här och jag vill inte bli missnöjd.

Jag vill inte låta otacksam av mig men... är det någon som iöverhuvudtaget vet någonting om Meindl Dovre 3000??

Diskussionen blev lite för off-topic för mig.

Ännu en gång vill jag inte låta otacksam, utan blir glad för alla svar.. men köpet är snart här och jag vill inte bli missnöjd.

Vad ska du ha dom till? Vandra eller militärliv?

Militärliv=svart

Om du nu tvunget måste ha Goretex:

Jag kan rekomendera Meindl militär. De enda jag har erfarenhet av. Dessa har slutat tillverkas, men jag har hittat dom hos mindre jaktaffärer och motsvarande. Ring runt. Goretex är kasst vid -20 och neråt.

Bor du norröver, köp lundhags.

Casca

Köpet är en investering, först och främst, i ett par kängor som jag ska använda vid min tid som jägarsoldat/aspirant.

@ Casca:

Men kängorna behöver väl inte vara svarta för att man ska få använda dem i lumpen? Eller?

@ GA KA:

Jag ska alldeles strax kolla utesidan. Jag hade missat adressen.. Återkommer!

Har enbart använt M90 kängor sedan 1990. är mkt nöjd med dessa. Tycker de passar mina breda fötter bra, speciellt är det gott om plats i tårna.

Har nästan enbart använt ett par kängor sedan lumpen, de är mkt slitna men funkar fortfarande bra. Lädret har rispats av diverse stenar i skärgården mm. Då dessa kängor tidigare tillverkades hemmavid tänkte jag passa på att köpa ett sista ex innan tillverkningen flyttades. Dessa hade nylon ögla istället för den tidigare i skinn. Av denna får jag skoskav en bit upp på benet. Uppmärksammde detta under SIB kursen i fjor. Tänkte då att det var pga att de var nya och inte ingånga riktigt.

Efter helgens skjutpass (inte speciellt mkt vandring då vi skjöt på 100 och 200m banan) har jag igen skavsår.

Är det någon mer som har samma problem? jag har aldrig tidigare haft problem med skavsår, oavsett skobeklädnad.

Beklagar om detta är lite "off-topic".

Jag kör med Lundhags gamla Alaska. Funkar ypperligt som sommar och vinterkänga.

Enda gången det blev lite besvärligt var när jag var på fisketur och hade -27 grader, då blev det lite styvt om tårna... men då står man ju å andra sidan helt still också.

I övrigt är 90kängan en fullgod sko att trippa runt i.

GoreTex är för kärringar och Svenska Freds! ;)

Guest Lord Good
"Dessa hade nylon ögla istället för den tidigare i skinn. Av denna får jag skoskav en bit upp på benet. Uppmärksammde detta under SIB kursen i fjor. Tänkte då att det var pga att de var nya och inte ingånga riktigt.

Efter helgens skjutpass (inte speciellt mkt vandring då vi skjöt på 100 och 200m banan) har jag igen skavsår.

Är det någon mer som har samma problem? jag har aldrig tidigare haft problem med skavsår, oavsett skobeklädnad."

Se mitt inlägg tidigare i detta ämne. De nya är keff!

• 1 year later...

1980 kr på naturkompaniet.se tror det är samma pris i deras butiker!

Köpte mig ett par scout själv förra året efter har provat diverse kängor och även erfarenhet av haix tibet och meindl performance. Scout var de kängorna som passade mina fötter bäst, jag är helnöjd! En sak jag märkte direkt när jag provade scouten det var vikten.....

:lala: