Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Hittade en väldigt bra sida om olika produkter som värmer ditt vatten ;)

http://zenstoves.net/

Nu till min fråga...

Jag hittade detta lilla gulliga trangiakök på get out...

http://www.getout.se/v2/item.asp?sid=&item=7528

http://www.trangia.se/2853.mini_trangia.html

Någon som har detta kök?

Och kan en alkoholbrännare även klara av andra bränslen?

För det känns som en mycket billigare och effektivare lösning än en Optimus Nova +

Eller en Crux

Trots att dom är mycket mera high-tech och har ett större imponatorvärde :)

Jag använder mig av ett Jetboil kök för att värma vatten. Det är hyvsatt billigt + det går fort.

90 sec att koka 0,5 liter vatten. Och det tar inte så mycket plats.

http://www.getout.se/v2/sektion.asp?katid=806

Edited by Kungen
  • Replies 399
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 2 months later...
  • 3 weeks later...
Posted
Har en traser p6500 type6, vilket typ är samma klocka som den du frågar efter, dock så ser den lite mera "heavy duty" men annars samma klocka.

Så min rekommendation är köp!

Passa även på att skaffa:

http://www.recon.se/product_info.php?cPath...;products_id=40

Om det skulle lysa för mycket på natten. :-P

Har haft klockan i c:a två veckor och är jättenöjd.Den är helt enkelt "klockren".Lyser bra i mörkret, men inte mer än att jag klarar mig med orginal armbandet.

Tack för tipset.

Posted

Är riktigt irriterad över att min Bollé X800T hela tiden släpper från hjälmen när jag inte har den på, dvs när jag t.ex har den fäst vid västen.

Har bandet fastknutna med snörena till hjälmöverdraget, men det hjälper inte.

Så, någon som har tips på pryl som kan avhjälpa detta?

• 4 weeks later...
Posted

Jag funderar på att skaffa en "skyddslåda" till min mobiltelefon (en SE k800i). Har någon några tips på lådor som är bra. Jag har kikat på otterbox och någon pelican, men de är lite stora eller lite små, vill ju helst ha så liten låda som möjligt. Vad använder ni?

Posted
Jag funderar på att skaffa en "skyddslåda" till min mobiltelefon (en SE k800i). Har någon några tips på lådor som är bra. Jag har kikat på otterbox och någon pelican, men de är lite stora eller lite små, vill ju helst ha så liten låda som möjligt. Vad använder ni?

Otterbox, må vara aningens bulkiga. Men sjukt smutt. Min telefon och digitalkamera hade aldrig klarat sig såpass länge utan mina Otterboxes...

Posted

Otterbox, må vara aningens bulkiga. Men sjukt smutt. Min telefon och digitalkamera hade aldrig klarat sig såpass länge utan mina Otterboxes...

Har också kollat på Otterbox, 8000-modellen, för kamera, mobil och så. Enligt måtten så ska den passa i flerbruksficka liten. Möjligen inte så att du har koll på det 2Sharp? Eller förordar du någon annan modell?

Posted

Har också kollat på Otterbox, 8000-modellen, för kamera, mobil och så. Enligt måtten så ska den passa i flerbruksficka liten. Möjligen inte så att du har koll på det 2Sharp? Eller förordar du någon annan modell?

Tyvärr ingen erfarenhet av 8000 modellerna, jag har endast använt 1000 modellerna till min Ixus och Sony-Ericsson. Jag har en 3500 också men den har mest samlat damm i någon låda så jag kan tyvärr inte uttala mig om den...

Posted (edited)

Tyvärr ingen erfarenhet av 8000 modellerna, jag har endast använt 1000 modellerna till min Ixus och Sony-Ericsson. Jag har en 3500 också men den har mest samlat damm i någon låda så jag kan tyvärr inte uttala mig om den...

Vilken SE har du? Det känns som k800:an är lite för stor...

Innermåttet som anges på ottern, är det innermåttet på det "hårda" eller "hålet i skumplasten" så att det ev går att töja lite?

Edited by Rickard N
Posted

Ok. Du har alltså en box till varje? Kanske bättre det, så att inte prylarna inte ligger och skaver mot varandra... Får väl se vad det blir, man får kanske testa olika. Dom är ju inte så dyra. Billigast jag hittat är hos Misco.

Posted

Tack som f-n för Misco, en helt annan prisbild... :rolleyes:

Ni som använder Otter eller Pelican för tlf/mp3 etc, är det några problem med sladdar ? Finns det t.ex speciell sladdgenomförning ?

;-)

Posted

Misco är ju generalagent för otterbox i Sverige (och ligger 2 mil från mig) och har bra priser och bra leveranstid (ska iväg och hämta en otter imorgon).

På min brors Ipod-case så finns det en 3.5 mm kontakt inuti (hane) och en utanpå (hona) så Ipoden är helt skyddad.

Posted

Kan någon som har en otter svara på om innermåttet är det "hårda" innermåttet eller om det är måttet i något hål i skumplasten som går att töja lite? pliiiiiiis....

Posted

Div. svar :mellow:

På de små Otterboxarna finns det ingen stoppning, det är endast hård plast. Det går INTE att töja på. Jag har använt skumgummi eller bubbelplast för att fylla ut. Det är svårt att säga exact mått då hörnen är rundade på insidan, bästa är ju att testa... vilket är svårt, men... Den större boxen som jag har, 3500? har en tunntunn hinna av skumplast, kanske 1.5 mm.

Jag har en W810i och en Ixus 40 i mina 1000, båda har lite plats över för stoppning.

Som tidigare noterat finns det speciella modeller för ipod (motsv.) med möjlighet för kabelgenomförning. Jag bedömer att det är en mycket dålig idé på vanliga Otterboxes då du dels tappar fuktskydd och troligen kapar av kabeln i längden.

Posted
Som tidigare noterat finns det speciella modeller för ipod (motsv.) med möjlighet för kabelgenomförning. Jag bedömer att det är en mycket dålig idé på vanliga Otterboxes då du dels tappar fuktskydd och troligen kapar av kabeln i längden.

Anade det ja, tackar ödmjukast. :rockon:

:rockon:

Posted (edited)
Div. svar :)

På de små Otterboxarna finns det ingen stoppning, det är endast hård plast. Det går INTE att töja på. Jag har använt skumgummi eller bubbelplast för att fylla ut. Det är svårt att säga exact mått då hörnen är rundade på insidan, bästa är ju att testa... vilket är svårt, men... Den större boxen som jag har, 3500? har en tunntunn hinna av skumplast, kanske 1.5 mm.

Jag har en W810i och en Ixus 40 i mina 1000, båda har lite plats över för stoppning.

En sista fråga (jag har inte hittat någon AFFÄR som har otterbox än i närområdet så jag kan inte testa, och om jag slipper beställa en som inte passar så är det bra). Hur mycket luft är det längsledes när du har telefonen i otterbox 1000?

(det skiljer enl. spec 5mm mellan w810 och k800...)

Strålande recension i övrigt. Fattar inte varför det står att det är stoppning i dem på hemsidor om det inte är det...

Edited by Rickard N
Posted (edited)
En sista fråga (jag har inte hittat någon AFFÄR som har otterbox än i närområdet så jag kan inte testa, och om jag slipper beställa en som inte passar så är det bra). Hur mycket luft är det längsledes när du har telefonen i otterbox 1000?

(det skiljer enl. spec 5mm mellan w810 och k800...)

Strålande recension i övrigt. Fattar inte varför det står att det är stoppning i dem på hemsidor om det inte är det...

Jag har mina grejor lite utspridda för tillfället, jag återkommer. Jag är osäker på hur mycket spel det är i lådan, så jag vill dubbelkolla...

Edit, nu då...

img0003yb9.th.jpg

img0004cd6.th.jpg

Som du ser är det lite utrymme kvar, men inte mycket. Hoppas det dög!

Från hemsidan: All models are lined with 1/8" foam, except OtterBox 1000 and clear OtterBoxes.

:-(

Edited by 2Sharp
Posted

Tjoho pojkar :baskerPa:

Sitter och funderar på att sälja TT Defendern för en lite större rygga nämnligen Berghaus Vulcan. HIttade den för, hör och häpna, 139 £ på en britisk sida. Mailade dem och frågade vad frakten låg på och fick svaret 20£. Detta ger en summa på 159£ vilket motsvarar, detta är jävligt fint, 2087,58Kr :rodna:

Jag tycker detta verkar helt ultimat :)

Vad jag vet tillkommer inga extra kostnader som typ tull eller liknande.

Några synpunkter eller tips?

HIttade den på http://www.simplyhike.co.uk/ Mycket trevlig sida för övrigt :D

OffT: Känns pinsamt att inte ha köpt en Berghaus på 100L mycket billigare än min fjösiga 60L TT :(

• 2 weeks later...
Posted

Sitter och drömmer om fetare dagar och möjligheter att förverkliga mina drömmar om aktivare dagar ute i skog och mark så sitter jag och tittar på ryggsäckar modell större.

Berghaus Vulcan och Sacci Jägare F70 är de mina ögon fastnar på. Ponera att man vill ha en säck som håller för 4-7 dagars vandringar i skog och mark, behöver man en så pass stor säck som Vulcanen eller räcker det med som F70:n? Medveten om att det är som att fråga hur lång en bäver är men sett till absolut livsviktig utrustning som behövs för att klara sig själv 4-7 dar på vandring.

Respons, tankar funderingar uppskattas. Förslag på andra säckar som också är funkis. Införliva en väldigt oinvigd människa i den vackra gröna världen vi lever i :-P

Posted

jag skulle säga att om du ska vara ute på sommaren(den enda årstid jag vandrat) så räcker en 70liters alldeles utmärkt, var uppe vid kebnekaise 3 dagar med min 60L och det enda vi var tvugna att dela upp var tältet, hade nog gått att sätta det utanpå. Men, den ryggsäcken kostar ju 2700 på recon iaf, verkar smartare att köpa en Vulcan på hemsidan jag nämnde ovan. Kommer ett utlåtande på den så fort jag fått hem grejjerna, lär vara början på nästa vecka. Men i alla fall, en 70L räcker gott och väl till livsviktig utrustning för sommarhalvåret. Sen är ju frågan hur bra grejjer du ska köpa? att köpa en säck för många pengar till att vandra EN gång verkar lite dumt tycker jag :-P

Posted

Jag hade tidigare en Jägare 90, jag TROR att den har samma bärsystem som Jägare F70?

Jag blev aldrig vän med bärsystemet på min Jägare 90, tyckte det var slängigt och inte alls bekvämt. Köpte senare en Vulcan och blev sjukt nöjd!

Jag skulle helt klart rekommendera en Berghaus.

Posted

Har när det gäller ryggsäckar model större testat

Fjällräven, Norröna, Haglöfs, försvares jägarsäck samt Berghaus Vulcan.

Vulcan är helt klart bäst även om den är lite tung.

Min kära vulcan har följt med på 4 Nijmegen (av 5, den första med LK35...) och

bidragit kraftigt til att göra de 4a senaste till en behaglig upplevelse.

Samma effekt även på vandringar av alla dess slag.

Den enda säck som i mina ögon kan vara bättre är Norrönas Hadangen La.

Vilket företag är det fråga om i england?

GMY

Posted (edited)

@ Cesium: Skulle jag köpa något skulle det vara för långvarig användning flera gånger därmed vill jag absolut att det ska vara hög kvalité på sakerna.

För att summera lite för mig själv:

- 70 liter räcker för nödvändig utrustning under sommar (sen vår/tidig höst också antar jag).

- Bärsystemet på F70 har inte fallit er i smaken och det kan jag bara ta reda på genom att testa själv.

- Priset är klart en bidragande faktor.

Om man ser rent kvalitativt på de två säckarna, likvärdiga kan jag bara anta? Hur är själva väven, blir någon säck "sladdrig" när den inte är fullpackad eller finns det möjligheter att kompirmera den (har en liten sketen civil rygga på 35 eller 40 liter som är helt hopplös nämligen)? Känner att jag måste ta mig till en försäljare och klämma och känna lite snart :-P

Tackar för svaren, forumet levererar som alltid lysande respons.

Edited by Timmi
Posted

Det engelska företagets adress är http://www.simplyhike.co.uk/

Som sagt, 70L räcker, men det kan vara skönt att slippa behöva packa smart och pressa om du skulle behöva ha med något mer. En större rygga ger ju lite mer möjligheter. jag tror du ska satsa på en Berghaus, alla verkar älska den, och för 2100 så är det helt klart GO! Som sagt, kommentar på sidan kommer när ryggan kommer :surprise:

Posted

Som vanligt när det gäller ryggsäckar så är det ju din kropp den ska passa på.

Själv är jag ganska kort och bred så på mig passar Vulcan utmärkt medan tex många haglöfs blir för smala och skär in i sidan på halsen (förrutom att det ser ut som om jag springer omkring och släpar på en skorsten). Kvaliteten på vulcan är utmärkt

• 6 months later...
  • 5 months later...
Posted (edited)

Hej,

Jag har för avsikt att köpa en ryggsäck. Den ska inte användas till längre fjällvandringar men väl till att få ned inlines, träningskläder, böcker, mat och annan dylik materiel för vardagsbruk samt som substitut för resväska. Jag har tittat på dessa två: 1 2 då literpriset är mycket tilltalande. Någon som har kommentarer om kvalitet osv, samt vilken av dessa som är att föredra? Visar det sig att båda är ganska dåliga har jag funderat på en 45-liters Everest. Kommentarer?

Edited by pagge