Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Målet är ju att epb/stripbv inte ska sticka ut från mängden. Tar man bort tornet så tappar man den effekten.

Ja, men man skulle kunna bygga ett enkelt skentorn på motsvarande sätt som man i dag byggt en sken-akan. Ok, att ett sådant torn kanske inte ger fullgod skeneffekt genom att av ekonomiska skäl förmodligen inte bör vara rörligt, men ett sådant skentorn borde samtidigt rimligtvis kosta mindre än ett riktigt torn. Frågan är då hur stora ombyggnader det är för att få ett i övrigt dugligt fordon när man plockar bort tornet? Fast för egen del, så tycker jag att fordonen ska ha torn, och att det ska sitta både en ksp och en akan i de tornen.

Edited by A2Keltainen
  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Inte för att jag har nå'n erfarenhet av så'na däringa sardinburkar, men är inte anledningen till att man har torn på en epbv att det ger eldledaren bättre observationsmöjligheter än om man inte haft torn? Och i vilket fall som helst så måste han ju ha någon typ av vridbar observationshuv eller liknande för att kunna ta ut bäring (riktning) till målet. Lika bra då att behålla tornet.

Men så vitt jag kan se har vi fortfarande inte fått svar på varför man inte har någon kanon i e- och stripbv 90.

Vore intressant att höra synpunkter från någon som har erfarenheter av dessa vagnar.

Används utrymmet som normalt upptas av vapen och ammunition av annan utrustning som inte kan placeras på annan plats?

Eller är det så enkelt att man inte tycker att besättningen har tid att sitta och leta och bekämpa mål för kanonen?

Kommer ihåg att i USA diskuterade man huruvida CFV M3 Bradley skulle vara beväpnad med TOW eller inte. Argumenten mot att utrusta M3 med TOW var att vagnarna riskerade att användas för PV-uppgifter istället för till spaning.

Men det där att maskera e- och strifordon som vanliga skyttefordon är nog klokt. Vill minnas att amerikanerna kamouflerar någon av sina observations- eller ledningsvagnar med en falsk TOW-utskjutningsanordning.

Personligen tycker jag dock att både e- och strivagnarna skall ha samma beväpning som de vanliga stridsfordonen, möjligen kan man minska något på ammunitionsmängden.

Posted
Och mil.reg? Man ser vilken typ av vagn det är på registreringsnumret. 140XXX = 9040, 141XXX = E-vagn osv.

Fortsätt gärna med serien av registreringsnummer.

Kan man på samma sätt skilja mellan 9040A och 9040B modellerna?

Finns det ngt sätt att skilja mellan 9040A och 9040B på avstånd?

Groaghach

Posted

Det lättaste sättet att skilja på Adam och Bertilvagnar är genom att titta på tornfrontens vänstra sida samt vänster sida av manteln.

På Adam sitter det en extern dämpningscylinder på tornfronten medan Bertil har en slät front.

På Bertil sitter det ett reservsikte på mantelns vänstra sida.

Kolla min site för bilder. The Swedes Armour Page

Klicka på Strf 90

The Swede :huh:

Posted

Jag fått det berättat för mig följande varför man inte har beväpning på E och Stri 90 vagnarna. Om det ligger någon sanning i nedanstående påstående det får ni själva bedömma.

1. Ekonomi det skulle bli dyrt att utrusta vagnen med 40 mm Akan

2. Platsbrist man får inte plats med en Akan

3. E och stri 90 vagnarna skall ju inte användas i strid på samma sätt som en vanlig 9040, därför behöver dom ingen beväpning mer än en ksp.

Jag ska redogöra för mina egna synpunkter utifrån ovanstående påstående.

1. När man ändå håller på att ta fram en helt ny strf familj för x antal miljoner då tror jag inte att dom extra miljoner det skulle kosta att ta fram en alternativ beväpning till e och stri 90 skulle ha någon avgörande betydelse för införandet av ett nytt mtrlsystem.

2. Platsbrist i tornet. Så som vagnen ( jag pratar om stri 90 men jag har för mig att e och stri 90 näst intill är lika invändigt ) är utförmad idag så har VC och SK hur mycket plats som helst. Det går i det närmaste att duka upp långbord i tornet :/.

Under Sk på en vanlig 9040 finns amlagringen, den saknas på stri90, och är ersatt med en korg där man kan har mtrl.

Jag hävdar att man kan utrusta e och stri 90 vagnarna med en 40mm akan. Man behöver dock inte ha samma mängd 40mm am som en vanlig 9040.

3. E och stri 90 vagnarna skall inte användas i strid. Tyvärr tror jag att det här var en av de kraftigaste urvalsfaktorerna när man valde bort akan till förmån för ksp39.

Posted
Det lättaste sättet att skilja på Adam och Bertilvagnar är genom att titta på tornfrontens vänstra sida samt vänster sida av manteln.

På Adam sitter det en extern dämpningscylinder på tornfronten medan Bertil har en slät front.

På Bertil sitter det ett reservsikte på mantelns vänstra sida.

Kolla min site för bilder. The Swedes Armour Page

Klicka på Strf 90

The Swede :navy:

Har ALLA versioner av Adam dämpcylindern?

Har ALLA versioner av Bertil reservsikte?

Groaghach

Posted

Det är liksom de detaljerna (och några till) som gör en Adam respektive Bertil.

Hittar du en bild på ett Strf utan vare sig kamera eller cylinder har du hittat en bild på en Strf 9040, dvs versionen innan Strf 9040A och B. Strf 9040 har alla (så vitt jag vet) modifierats till A.

Artiklar om Strf 90

http://www.plasticwarfare.com/articles/strf90/index.asp

http://www.SoldF.com/strf90fam.html

/E

Posted
Det är liksom de detaljerna (och några till) som gör en Adam respektive Bertil.

Hittar du en bild på ett Strf utan vare sig kamera eller cylinder har du hittat en bild på en Strf 9040, dvs versionen innan Strf 9040A och B. Strf 9040 har alla (så vitt jag vet) modifierats till A.

Artiklar om Strf 90

http://www.plasticwarfare.com/articles/strf90/index.asp

http://www.SoldF.com/strf90fam.html

/E

Men om man hittar bilder på nätet där fordonet inte har varken dämpcylinder eller kamera så är det altså en orginal 9040 innan den modifierats till Adam.

Följd fråga, kommer/har 9040 Adam att modifieras till Bertil? Eller är det för mkt jobb?

Posted
Men om man hittar bilder på nätet där fordonet inte har varken dämpcylinder eller kamera så är det altså en orginal 9040 innan den modifierats till Adam.

Snar ja, Antingen en pre-Adam eller en förserie/prototypvagn.

Tror att alla Bertill är nytillverkade som Bertil.

GÅR säkert att bygga om Adam till Bertil, men som med allt annat så är det en fråga om pengar, och som det ser ut nu är det väl nästan så att det finns för mkt Strf 90 i organisationen.

/E

Posted
Följd fråga, kommer/har 9040 Adam att modifieras till Bertil? Eller är det för mkt jobb?

Ja, det är tanken. Vi kommer inte att leasa ut dom till danmark längre, utan vi skall göra om alla A vagnar till B.

Posted

Stripbv90 bygger på Adam-chassi.

Att inte utrusta e- och strivagnar med kanon tror jag, som tidigare sagts, beror på att nuvarande kanon är extremt skrymmande, vilket gör att vagnens huvudsyfte skulle få stå åt sidan. Att lämna 2 radioapparater och en dator hemma är liksom inte aktuellt. E-vagnen skall kunna observera obehindrat i mycket tät terräng, vilket inte alltid är möjligt med eldrör. Dock uppstår ibland samma problem med atrapp...

Det ställer högre krav på VC avseende framryckning och stridsteknik, då vagnarna ofta rör sig på egen hand och utan kanon.

Men som den gamla deviser ger: Verkan före skydd!

/Magnus B

Posted
Ja, det är tanken. Vi kommer inte att leasa ut dom till danmark längre, utan vi skall göra om alla A vagnar till B.

Jösses!

Fungerande materiel behålls och renoveras, nästan

för bra för att vara sant.

Posted

Följd fråga på min tidigare följdfråga, kommer/har 9040 Bertil att modifieras till Cesar? Eller är det för mkt jobb?

Posted

Ang attrapp. Har iaf själv sett (minst) en attrapp i plåt. Men man vet ju aldrig, kan ju varit någon händig individ som gjort den själv i slöjden motsv. :surprise:

• 2 weeks later...
Posted

Har sett en bild på 9035 som holländarna ska köpa. På den verkar rökkatarna på något sett vara "inbäddade" i tornet. Nån som sett det förut, nackdel/fördel mot "vår" lösning?

cv9035MKIII.jpg

Posted (edited)

Kan bara se fördelar med inbäddade rökkastare (ok, nån nackdel kan man väl hitta på också).

Fördelarna skulle vara:

Mindre risk för att de skadas vid närkontakt med terrängen.

Snabbare av och påmaskering då maskeringsnäten inte kan fastna i rökkastartuberna.

Det finns ju andra vagnar med den typen av arrangemang. Leclerc tillexempel. Vår egen Strv 122 är ju en "bastard" i det avseendet då den har rökkastarna inbyggda i en "låda".

/E

PS glömde tillägga att det förutom de två redan tidigare nämnda fördelarna så ger det ett futuristiskt och tufft utseende, en inte helt försumbar faktor att ta hänsyn till när det gäller stridsfordons/stridsvagnsdesign. :baskerPa:

Edited by Erik_G
Posted

Undrar vilken modell av Cv90 som först blir modell som resin/plastkit???

finns ju ändå en del att välja mellan

cv9040a/b (lätt att konvertera om)

cv9040c

cv9030 Norge

cv9035?Holland

osv osv.....

Posted
Följd fråga på min tidigare följdfråga, kommer/har 9040 Bertil att modifieras till Cesar? Eller är det för mkt jobb?

Nej det kommer dom inte att göra. C är ett eget spår, som är fristående från "Kriget". C är inte Krigsmateriel egentligen, utan materiel speciellt framtagen för Int. tjänst.

Posted
Fördelarna skulle vara:

Mindre risk för att de skadas vid närkontakt med terrängen.

Eller närkontakt med beväringsjävlar, och då i synnerhet deras fötter.

PS glömde tillägga att det förutom de två redan tidigare nämnda fördelarna så ger det ett futuristiskt och tufft utseende, en inte helt försumbar faktor att ta hänsyn till när det gäller stridsfordons/stridsvagnsdesign. :D

Kanske borde Alvis Hägglunds skaffa lite nya formgivare från Japan, då de en lång och gedigen tradition av att rita futuristiska och tuffa battle mechas? Alvis Hägglunds, hör ni mig? Jag tror ni borde kolla upp Masamune Shirow och hans kompisar nästa gång ni ska anställa formgivare. :D

Posted
Undrar vilken modell av Cv90 som först blir modell som resin/plastkit???

Det är egentligen den stora frågan, samt givetvis när och hur många man ska bygga i så fall?

Posted (edited)

Bara veklingar måste ha byggsatser för att bygga modeller.. hrrm..

På C4 fick jag se en inte ännu helt färdigställd Strf 9040C i skala 1/35 som var supersnygg (schratchbyggd, ej byggsats). Kanske skulle bygge en i 1/35 jag med.. men först har jag ju en Strv 122 att knåpa ihop. Nu när jag har dekalerna å allt..

/E

Edited by Erik_G
Posted (edited)

Bara veklingar behöver modeller...

...jag får snart en ny i 1:1.

EDIT: I rephrase

Edited by Mats
Posted

Nej då, man vill dock ha ett jämnt slitage på hela vagnsparken.

Finns det intresse för en walkaround-artikel på 9040C m.a.p. de detaljändringar som gjorts inför LA? (Så att man kan bygga sin 90:a så realistiskt som möjligt den dagen det mot förmodan kommer en byggsats...)