Solon Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 Vad är straffet för ordervägran i krigstid här i sverige? Quote
Rune Frunkh Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 Frikänd och ett fett skadestånd för att du haft en otäck chef som säkert skrikit åt dig, vilket resulterat i din ordervägran. Chefen som gav ordern kommer däremot att straffas... Quote
Vysotskij Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 Vad är straffet för ordervägran i krigstid här i sverige? Finns tråd om straff i krig. Quote
C 2.a pjäs Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 Vad är straffet för ordervägran i krigstid här i sverige? Finns väl ett teoretiskt och ett praktiskt! Teoretiskt är det väl ett par tre år på stillot men i praktiken är det väl ett "vafaan sär du! DA-DANG". Quote
KD803 Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 Vad är straffet för ordervägran i krigstid här i sverige? BrB 21 kap 6 § fängelse i högst tio år eller på livstid Quote
Vysotskij Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 i praktiken är det väl ett "vafaan sär du! DA-DANG". Är ståndrätt en skånsk specialitet...? Quote
KD803 Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 i praktiken är det väl ett "vafaan sär du! DA-DANG". Är ståndrätt en skånsk specialitet...? BrB 24 kap 3 §: 3 § Vid myteri eller under strid eller vid annat tillfälle, dåbrott mot lydnaden medför särskild fara, får militär förman mot underlydande som inte lyder bruka det våld som är nödvändigt för att lydnaden skall kunna upprätthållas. Lag (1994:458). Quote
Vysotskij Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 BJE: Jag undrade bara varför denna militära förman pratade som min morsa... ;) Quote
C 2.a pjäs Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 i praktiken är det väl ett "vafaan sär du! DA-DANG". Är ståndrätt en skånsk specialitet...? Kan kanske utydas som skånska men jag ville bara få en egen dialekt på pränt. Rikssvenska eller "Söder-om-Kalmar-men-inte-så-långt-söderut-som-Torsås". Quote
Fade Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 Lätt den mest urspårade tråd jag orkat läsa igenom. Men ganska intressanta resonemang. Hur som helst så är grunderna: De stridande förbandet behöver bränsel för mobilitet, förnödenheter för överlevnad och ammunition för att kunna bekämpa fienden. Underhållsförbandets uppgift är att förse dom med det. Om inte stridande förband får matrialet kan dom inte verka effektivt och riskerar att själva bli utslagna. Ledningen uppgift är att se till att det stridande förbandet kan verka. Och att underhållsförbandet kan förse dom med det som behövs. antagligen så insåg dom att dom inte kunde fixa eskort. Och antagligen utvärderade dom läget som att det fanns ingen eller liten risk för att underhållsförbandet skulle bli utsatta för överfall. Uppenbarligen hade dom rätt. Genom att vägra lyda order så utsätter man hela krigsmakten för mycket negativ påverkan: Stridande förband kan inte verka effektivt. Vilket kan leda till att striden går förlorad = jävligt allvarligt. Ens egna soldater och möjliga kamrater dör. Man trotsar den viktiga militära herarkin. Man sänker moralen hos stridande förband och övriga underhållsförband. Man visar att man inte litar på sina ledare. Man slösar värdefull tid på att diskutera hurvida dom fått den ordern på vettiga grunder. Samt att man slösar tid och personal på att ersätta de som vägrade utföra sin uppgift. Och som pinsamt nog, för ordervägrarna, inte blev sönderskjutna på vägen dit. Så har man inte en vettig grund så som att du får en order som klart och tydligt innebär att du kommer att dö eller bryter mot någon lag/konvention. Så är det din skyldighet att utföra den ordern. Som menig soldat är det inte din uppgift att avgöra om läget kan möjligen vara farlig. Krig är farligt och vill man inte hamna där och behöva utsättas för risk gör man bäst i att inte anmäla sig frivilligt. Quote
KD803 Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 @Fade m fl Läs igenom kapitel 1 i den här, framförallt utgångspunkt 1. Sedan kan vi diskutera varför situationen överhuvudtaget uppstod. Quote
A2Keltainen Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 Jag stöter ofta på resonemang om att chefer på högre nivåer inte har koll på läget på lägre nivåer. Så må vara ibland, men det är även så att soldater på lägre nivåer oftast inte har koll på verksamheten på högre nivåer. Hur bra koll har man exempelvis som skyttesoldat under en större övning på vad bataljonsledningen, för att inte tala om brigadledningen, vet och planerar? Min allmäna erfarenhet av större fältövningar är att de åtminstone på lägre nivåer karakteriseras av lång väntan och stor ovisshet. När sedan saker väl sker, så sker de ofta snabbt och utan att man kan få fullständig information om läget från högre chefer. Själva striden blir oftast ett slags ordnat kaos där man verkar så gott man kan i sin egna lilla mikrovärld bestående av den terräng där man kan se och höra fienden. Viss vore det bra om soldater på lägre nivåer hade bra koll på läget, men i verkligheten så är detta oftast inte möjligt att genomföra hur gärna man än vill det. Jag misstänker, förmodligen på väldigt goda grunder, att en skarp situation är ännu värre än fältövning vad gäller informationsflöden. Kontentan av detta är att det är svårt för soldater på lägre nivåer att motivera att det faktiskt är de som har bäst koll på läget i stort. Ibland så tvingas även militära chefer fatta riktigt tråkiga beslut, som att exempelvis offra tio personer för att kunna rädda hundra, då detta ibland faktiskt är enda möjligheten om man inte istället vill offra de hundra för att rädda de tio. Om jag skulle skicka tio personer på ett "självmordsuppdrag", så skulle jag inte kalla det för det. Jag skulle inte hyckla om att uppdraget är farligt, men jag skulle däremot trycka på uppdragets betydelse för soldaternas kamraters fortsatta överlevnad och välmående, och vår framgång i det stora hela. Quote
Fu Dahlberg Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 Frikänd och ett fett skadestånd för att du haft en otäck chef som säkert skrikit åt dig, vilket resulterat i din ordervägran. Chefen som gav ordern kommer däremot att straffas... Källa på det? Under min Vpl hadde vi en ordervägran, på Dxl:s pluton, och det slutade med ganska saftigt Villkorligt om jag inte missminer mig... Quote
LeadHead Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 (edited) Ordervägran ja. Ingenjörtrupperna lär ju vara mästare på sånt... Tror dock att det för det mesta löstes med vedhuggning e.dyl... Och just ja, Furir, order: Slå upp "sarkasm" i ordboken! ;) Edited October 21, 2004 by LeadHead Quote
A2Keltainen Posted October 23, 2004 Report Posted October 23, 2004 Det här borde glädja järv: "The company commander of a U.S. Army Reserve unit whose soldiers refused to deliver fuel along a dangerous route in Iraq has been relieved of her duties, the U.S. military said Thursday." http://news.bostonherald.com/international...articleid=50149 Quote
Sir Vival Posted October 23, 2004 Report Posted October 23, 2004 Det här borde glädja järv: "The company commander of a U.S. Army Reserve unit whose soldiers refused to deliver fuel along a dangerous route in Iraq has been relieved of her duties, the U.S. military said Thursday." http://news.bostonherald.com/international...articleid=50149 På egen begäran, ja. The outgoing commander is not suspected of misconduct and this move has nothing to do with the guilt or innocence of anyone involved Quote
A2Keltainen Posted October 23, 2004 Report Posted October 23, 2004 Det här borde glädja järv: "The company commander of a U.S. Army Reserve unit whose soldiers refused to deliver fuel along a dangerous route in Iraq has been relieved of her duties, the U.S. military said Thursday." http://news.bostonherald.com/international...articleid=50149 På egen begäran, ja. The outgoing commander is not suspected of misconduct and this move has nothing to do with the guilt or innocence of anyone involved Ja, men frågan är hur situationen egentligen föreligger. Det finns ju en möjlighet att hon "begär förflyttning själv" för att alla parter ska undvika problem med att tvångsförflytta henne, på samma sätt som en del personer "rekommenderas att säga upp sig" inom den privata sektorn. Det ligger ju ändå i USARs intresse att ge intryck av att man har en kompetent organisation, och ordervägran eller inkompetent ledarskap (vilket jag dock inte vet om det var frågan om här) stärker ju inte direkt en sådan bild. Quote
HotelAlpha Posted October 23, 2004 Report Posted October 23, 2004 Det här tyder ju på att orsakerna till ordervägran inte var helt påhittade... "However, Chambers has called for the 343rd to undergo a two-week ``safety maintenance stand-down,'' during which it will conduct no further missions as the unit's vehicles are inspected. Chambers also said the Army is adding steel armor plating on unarmed vehicles and upgrading maintenance. " Sen hittade jag det här(http://edition.cnn.com/2004/US/10/20/iraq.reservist/).. "Pentagon officials said the officer was relieved because of a loss of confidence in his leadership ability following a breakdown of discipline in the unit. They would not release the captain's name, citing an announcement expected Thursday in Iraq." Quote
A2Keltainen Posted October 23, 2004 Report Posted October 23, 2004 Det här tyder ju på att orsakerna till ordervägran inte var helt påhittade... "However, Chambers has called for the 343rd to undergo a two-week ``safety maintenance stand-down,'' during which it will conduct no further missions as the unit's vehicles are inspected. Chambers also said the Army is adding steel armor plating on unarmed vehicles and upgrading maintenance. " Det där skulle kunna ses som en förskönande omskrivning för att man behöver tid för att reda ut den skitiga situationen. Hur skulle du hantera det här om du vore PR-ansvarig i USAR? Du skulle väl knappast gå ut och yla om myteri och dåliga befäl? Istället så skulle du förmodligen, eller åtminstone om du är rädd om din karriär, försöka rädda så mycket som möjligt av USARs heder genom att skönmåla situation på ett sätt som inte låter helt otroligt för de som hör det. Jag säger inte att det är så, men å andra sidan så har jag läst om tillräckligt många sådana faktiska skönmålningar/räddningsförsök, för att inte våga utesluta att det även är så i det här fallet. Ju mer jag läser om det här fallet, desto mer stärks min uppfattning om att de aktuella soldaterna försökte smita ifrån sin plikt, och att de sedan försökt skylla ifrån sig för att försöka rädda sin heder och/eller sina karriärer (och/eller kanske även sina samveten). Jag hoppas verkligen att min uppfattning är fel. Quote
Vysotskij Posted October 25, 2004 Report Posted October 25, 2004 (edited) Ordervägran kanske just berodde på att soldaterna ogillade kvinnliga befäl... EDIT: Borde nog lägga till en sån här. ;) Edited October 25, 2004 by Vysotskij Quote
GC1 Posted October 25, 2004 Report Posted October 25, 2004 det hela kan bottna i en mytbildning om den egna överlägsenheten, man tutar i allt o alla att man är i stort sett oövervinnerlig, att man har den bästa utr de bästa cheferan o soldaterna. en bit in i operationen blir skillnaden mellan de "itutade" upg och de verkliga mer påtagliga. en ordervägram påverkar ofta hela förbandet negativt även om det kan tyckas vara en skitsak från början (inte vägran utan orsaken till densamma). det som kan vara lite jobbigt i det här läget för ledarskapet är att man åtgärdar saker som soldaterna använt som argument för sin vägran, viker man sig eller köper man sig fri med medel man borde använt innan situationen uppstod? OBS detta är inga absoluta sanningar utan funderingar Quote
BW-393 Posted October 26, 2004 Report Posted October 26, 2004 det hela kan bottna i en mytbildning om den egna överlägsenheten, man tutar i allt o alla att man är i stort sett oövervinnerlig, att man har den bästa utr de bästa cheferan o soldaterna. en bit in i operationen blir skillnaden mellan de "itutade" upg och de verkliga mer påtagliga.en ordervägram påverkar ofta hela förbandet negativt även om det kan tyckas vara en skitsak från början (inte vägran utan orsaken till densamma). det som kan vara lite jobbigt i det här läget för ledarskapet är att man åtgärdar saker som soldaterna använt som argument för sin vägran, viker man sig eller köper man sig fri med medel man borde använt innan situationen uppstod? OBS detta är inga absoluta sanningar utan funderingar Fast det är nog det enda raka. Man är tvungen att balansera upprätthållandet av disciplin med en korrigering av eventuella orsaker till disciplinbrottet (inom rimliga gränser). Så länge man inleder disciplinåtgärder mot de ordervägrande så kan man mycket väl förbättra materielet som de klagade på i efterhand. Ett exempel ur filmens värld - med rötter i verkligheten - är när överste Sink hanterar underofficerarnas revolt mot kapten Sobel i första episoden av "Band of Brothers". Underofficerarna har helt rätt - Sobel är en katastrof - men Sink kan inte acceptera ett kollektivt disciplinbrott av dem i vilket fall som helst, så han kastar ut en sergeant ur regementet och degraderar en annan till menig. Skäller ut allihop. I övrigt ingenting. Och sedan förflyttar han Sobel från regementet till en träningskommendering. Så ska en slipsten dras ... :P Quote
GC1 Posted October 28, 2004 Report Posted October 28, 2004 @ BW-393 man kan nog inte göra på annat sätt som i det aktuella fallet. det som så här i efterhand kan vara ett bekymmer på olika nivåer är att man faktist använder för ändamålet felaktig eller undermålig utrustning, och det kan påverka moralen. att man inte lyckats lösa detta innan det gått så långt att man har soldater som vägrar är kanske ett uttryck för hur man känner sig i övrigt, jag tror att det är lättare att hemfalla åt disciplinära brott av den här sorten om man inte känner att man har stöd för det man gör, eget eller andras. Quote
Pappsen Posted November 6, 2004 Report Posted November 6, 2004 jag hittade en tråd från usa i detta ämnet, intressant att se deras synvinkel tycker jag... http://www.militarycity.com/forums/viewtop...1-292925-460683 att jämföra med vår åsikt i ämnet. ok, ganska få inlägg var det iof Quote
RaVeN Posted November 8, 2004 Report Posted November 8, 2004 Edit: kom på att US Air Force åtminstone använt sig av kvinnlig besättning på ett Gunship (modell Hercules med kanoner). Skapade mycket uppmärksamhet, vilket kanske också var meningen. AC-130A / AC-130H Spectre AC-130U Spooky http://www.globalsecurity.org/military/sys...c-130-specs.htm http://www.globalsecurity.org/military/sys...30u_image11.jpg Quote
OBRON Posted November 9, 2004 Report Posted November 9, 2004 http://www.globalsecurity.org/military/sys...30u_image11.jpg Du.. den där kommer att få en hel del ändring i kurs om de skjuter med alla guns på en gång - alla kanoner är ju på ena sidan! Ja si.. amerikanare.. originellt! :P Quote
RaVeN Posted November 9, 2004 Report Posted November 9, 2004 http://www.globalsecurity.org/military/sys...30u_image11.jpg Du.. den där kommer att få en hel del ändring i kurs om de skjuter med alla guns på en gång - alla kanoner är ju på ena sidan! I och med att planet måste svänga för att kunna bekämpa mål och ge understöd åt egna trupper på marken så behövs det endast på ena sidan........ Har en liten film där planet är in action då är det inte roligt att ligga i målet. Quote
Rune Frunkh Posted November 9, 2004 Report Posted November 9, 2004 Har en liten film där planet är in action då är det inte roligt att ligga i målet. Är det en cirka 110MB-film från Afgahnistan, där ett "motståndsfäste" bekämpas? Finns den upplagd någonstans? Quote
RaVeN Posted November 9, 2004 Report Posted November 9, 2004 Den har jag också 166 mb...nja den jag menade är filmad så man ser planet från utsidan typ kortare förevisnings film ca 11.5mb. Quote
heiho Posted November 10, 2004 Report Posted November 10, 2004 Varför skulle det vara intressant att veta hur många kvinnor som ingick i plutonen som skulle frakta godset? Bara undrar. För att utvärdera kvinnors funktion i en militär organisation. De finns inte med i stridande enheter kanske borde de inte heller finnas med i underhållsförband. USA har kvinnliga stridspiloter. En stridspilot är i mina ögon inte en stridande soldat, han tillhör underhållsförbanden. Kör runt och lastar av saker. ;) Quote
Recommended Posts