A2Keltainen Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 (edited) Själv är jag imponerad av kvinnornas roll i 14 Int i Storbritannien Det förbandet är ju även rent allmänt imponerande. Tala om att ha en skarp tjänstgöring med hård psykisk press... Att kvinnliga soldater överlag är lika dugliga som män tror jag de flesta av oss håller med om. Eller? Kvinnor har överlag inte alls lika god fysisk prestationsförmåga som män, vilket faktiskt än i dag är väldigt relevant för vissa befattningar. Edited October 19, 2004 by A2Keltainen Quote
A2Keltainen Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 En del av mina släktingar, och en stor mängd andra finländare, fick gå igenom enormt vidriga saker under vinter- och fortsättningskrigen, för att de, deras släkt och finska folket i sin helhet skulle kunna fortsätta bo i ett fritt land. Med detta i åtanke, så skulle jag uppfatta det som ett stort hån mot deras uppoffringar, om jag själv blev en svikare i en skarp situation, och därmed bidrog till att slänga bort allt som deras uppoffringar syftat till att bevara och skapa. Jag har en släkting som gick bort några år sedan, som var maskingevärsskytt under krigen och som bland annat fick uppleva saker som att kräla omkring i skyttegravarna bland sina söndersprängda kamrater. Han hade, som ett resultat av sina upplevelser under krigen, återkommande svåra mardrömmar ända fram till sin död. Jag har en annan släkting som misste ett ben när han gick på en mina under fjärrpatrull långt bakom fiendens linjer. Jag har en tredje släkting som var med om strider, där det ryska flygtrycket var så hårt att, för att citera honom själv; "Det kändes som om hela himlen var svart." Jag har fler släktingar med liknande erfarenheter. Skulle jag kunna ha sett dessa män i ögonen och utan stor skam sagt, att jag valt att inte lyda en order därför att jag tyckte att den "verkade farlig"? Det tror inte jag. Jag vet även vilket bemötade jag fick av mina (enbart finska) släktingar, när de fick reda på att jag skulle göra min beväringstjänst i Finland, trots att jag är född och uppväxt i Sverige, och det var ett bemötande som jag genom sin stora respekt fann klart rörande. Om mina släktingar som var i krigen bet ihop på det sätt de gjorde, så får minsann även jag försöka göra det efter bästa förmåga, även om det leder till min egen situation blir rejält tråkig. Quote
Magnus Redin Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Om mina släktingar som var i krigen bet ihop på det sätt de gjorde, så får minsann även jag försöka göra det efter bästa förmåga, även om det leder till min egen situation blir rejält tråkig. Appropå ordervägran, när är det rätt att vägra utföra en order? Att det är riktigt när det ges olagliga ordrar om folkmord odyl kan vi säkert vara överens om. För egen del är den personliga motivationen och ansvaret viktigt. Vid det gamla stormakt-röd-invaderar scenariot ser jag det som ok att försvara mig själv och de mina mot de som anfaller oavsett hur många fiender som dör eller skadas genom mina handlingar. De anfaller och de har som tänkande individer lydit order om att mobilisera och anfalla, det är deras ansvar att ordervägra eller ge sig och därmed deras eget fel om de dödas. Men jag har klart svårt att ha dubbla standarder, om jag kommenderas ut i krig är det givetvis mitt eget ansvar att jag lyder order. Om kriget är ett anfallskrig på grannen är det då givet att min främsta uppgift att göra mitt yttersta för stridskamraterna bredvid mig? Eller bör jag göra mig värdelös för striden så jag inte bidrar och kriget förhoppningsvis misslyckas? Eller bör jag vara riktigt heroisk och med risk för eget liv sabotera krigsinsatsen aktivt? Vem är egentligen fienden som jag bör riskera livet för att döda? Om den egna sidan motiveras med övervakande politiska officerare och dödsstraff för ordervägran är det rätt tydligt att jag har hamnat på fel sida, om det nu finns någon rätt sida i den för diskusionen hypotetiska konflikten. Jag är väldigt skeptisk till krigsinsatser där det inte är tydligt att vi hör till den goda sidan. Det kan vara rimligt med anfallskrig om det är tydligt att det är för vanliga civilas bästa, typ intervention mot krigsherrar som våldtar och suger ut civilbefolkningar. Men om det bara skulle vara för vårat eget bästa, tex för att erövra råvaror i stället för att handla sig till dem? Det vore en mardröm att beordras arbeta för ett mål jag anser ondskefullt. Quote
A2Keltainen Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 För egen del är den personliga motivationen och ansvaret viktigt. Instämmer. Det som är så praktiskt med min situation, är att de militära uppgifter jag rimligtvis kan tänkas få, även är förknippade med väldigt hög motivation för min egen del. De anfaller och de har som tänkande individer lydit order om attmobilisera och anfalla, det är deras ansvar att ordervägra eller ge sig och därmed deras eget fel om de dödas. Fast en ordervägran är för deras del kanske samma sak som självmord, genom att de döms till döden för ordervägran. Min egen inställning till detta är; "tough luck buddy", det är du eller jag (och min familj, släkt, land, vänner), och jag ser klart hellre att du dör än att jag (vi) gör det. Krig är inte kul, och ibland får man välja det minst dåliga av två dåliga alternativ. Om den egna sidan motiveras med övervakande politiska officerare och dödsstraff för ordervägran är det rätt tydligt att jag har hamnat på fel sida, om det nu finns någon rätt sida i den för diskusionenhypotetiska konflikten. Svenska försvaret må inte ha politiska officerare (bortsett från generalerna, som delvis är politiskt tillsatta), men det har däremot "religiösa officerare". Vid ledningsplats L3 i en pansar- eller mekbataljon finns det exempelvis fortfarande en fältpastor, med följande uppgifter: Förrättar kyrkliga handlingar, t ex nattvard. Ansvarar för själavård, gudstjänst, korum och andaktsstunder. Lämnar förslag till åtgärder rörande personaltjänsten. Lämnar förslag avseende gravtjänst. Besöker förbanden för enskild rådgivning. Källa: Metodhandbok Ledning pansar-/mekbataljon (MetodH Ledn P-/Mekbat) 2004 års utgåva M7734-118121 Vad tror du att; "Lämnar förslag till åtgärder rörande personaltjänsten." och "Besöker förbanden för enskild rådgivning." är finare och politiskt korrekta omskrivningar för? Ledtråd: Politruk och Sovjets armé under VK2. ;) Quote
Born Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Ser mer fältpastorn som en sorts kurator motsv. Tex någon att prata med i stridspaus eller efter en strid där man sett sina kamrater sprängas/skjutas mm. Det finns fortfarande själar i dagens sverige som har en stark tro, och de uppskattar nog att det finns en präst de kan tala med när tillfälle finns. Att de ger förslag innebär nog inte "förslag" i den meningen som vk2s politiska officerare då man inte blir arkebuserad för att man inte lyder guds ord i sverige. (iallafall inte idag) "Besöker förbanden för enskild rådgivning." I mina ögon enskilda samtal med soldater som flippat ur i stridszonen och behöver stöd motsv. Lite OT, eller, en hel hög med OT då man mig vererligen sällan får en ren order av en fältpräst. Quote
Magnus Redin Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Fast en ordervägran är för deras del kanske samma sak som självmord, genom att de döms till döden för ordervägran. Min egen inställning till detta är; "tough luck buddy", det är du eller jag (och min familj, släkt, land, vänner), och jag ser klart hellre att du dör än att jag (vi) gör det. Krig är inte kul, och ibland får man välja det minst dåliga av två dåliga alternativ. Väljer man att dö till förmån för någon som tveklöst skulle ha ihjäl en själv eller ens familj har man gjort ett ruttet val. Jag håller med om att det är väldigt trevlig att bo i ett land med en arme som har väldigt liten risk att få sjuka uppdrag. Men det finns aldrig någon absolut garanti, den politiska utvecklingen kan gå illa här hemma och på andra håll. Det vill till att vårda samhällets funktioner och se till att den demokratiska makten sköter rätt uppgifter och gör det väl. (Listan på vilka de viktigaste uppgifterna är och hur de skall skötas är som sig bör inget som folk är överens om. ) Jag är inte oroad över fältpastorerna. Men jag skulle bli lite oroad för min psykiska hälsa om jag plötsligt vart religiös. Quote
A2Keltainen Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Born, mitt inlägg om fältpastorn som "religiös officer" i politrukstil genomsyrades av en väldigt stor dos ironi. Quote
Born Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Born, mitt inlägg om fältpastorn som "religiös officer" i politrukstil genomsyrades av en väldigt stor dos ironi. Taget. Ibland är det svårt att skilja agnen från vetet. Skämmes på mig.. Quote
A2Keltainen Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Med det sekulariserade samhälle vi har i Sverige i dag, så kan man även fråga sig varför det bara finns fältpastorer i förbanden, även om de förmodligen, på samma sätt som i USAs försvar, förväntas kunna ge något slags hjälp till alla slags människor oavsett tro. I USAs försvar har man dessutom redan infört speciell militär religiös personal för judar och muslimer, utöver de kristna. Jag skulle i svenska försvaret i den religiösa jämställdhetens namn åtminstone vilja se: Fältayatollor, som är extremt militanta och utfärdar fatwor mot fienden. Helst så ska de komma från Tjetjenien, då detta borgar för att de har rätt inställning till eventuella invaderande ryssar. Fältfilosofer, med tillhörande 800 kg tung Fstn 12 (Filosofsten 12), att sitta och filosofera på i klassisk grekisk "filosofställning", med något framåtlutad överkropp, högra armbågen på knät och högra armens hand under hakan. För att förflytta stenen under taktiskt framryckning i all slags terräng så har varje fältfilosof en jägargrupp under sig. Fpbv 90 (Filosofpansarbandvagn 90) med särskild hydralisk stenhållararm och gott om väl skyddad plats för Platons samlade verk är inte heller en dum idé. Fält-TV-predikanter, med tillhörande tupé, ful slips och allmänt sleazy och oärligt intryck. Quote
Born Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Nu var det detdär med svamparna igen... Quote
A2Keltainen Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Nu var det detdär med svamparna igen... Ja, just det, jag skulle låta bli att äta dem, eller hur vad det nu igen? Men de säger ju åt mig att de är jättegoda och helt ofarliga. "I wouldn't recommend sex, drugs or insanity for everyone, but they've always worked for me." -Hunter S. Thompson Quote
Born Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Hmm, man kanske skulle ha någon fruktstund efter varje ordergivning där man kan gå igenom allt som kan gå åt skogen när man utför ordern. Ser framför mig en liten grupp där chefen är ordförande och steffen sekreterare och alla får säga sin mening om vad man anser om ordern, och att man med ett demokratiskt val bestämmer sig för om den den är genomförbar. Sen kan man skriva en liten komuniké som man lämnar in till högre chef där det står vad man kommit fram till under mötet. Kommer man fram till att det inte går att lyda ordern så får chefen komma med en annan order som är lättare att lyda (självklart då efter noga övervägande). Dessutom borde soldaterna ha intyg hemifrån så att föräldrarna godkänner ordern också. Man kan ju inte skicka in sin lille son i något som kan vara farligt utan att ha möjlighet att påverka det. Dessutom borde man se över hur man sätter ihop grupperna. Självklart ska inte blåögda blandas med grönögda, kvinnor med män, homo och heterosexuella, svarta och vita, högerhänta och vänsterhänta eller något sådant som kan skapa konflikter i en grupp. En liten sak till. Det måste vara jobbigt att inte kunna ta order av en kvinna. Mig veterligen så är Leni B kvinna, och dessutom försvarsminister. Kanske ser lite lustigt ut om Griskarlsson obstinat vägrar att lyda henne för att hon är kvinna. Dessutom måste man henne, och det måste för vissa vara ohyggligt jobbigt. Quote
LeadHead Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Hmm, man kanske skulle ha någon fruktstund efter varje ordergivning där man kan gå igenom allt som kan gå åt skogen när man utför ordern. Ser framför mig en liten grupp där chefen är ordförande och steffen sekreterare och alla får säga sin mening om vad man anser om ordern, och att man med ett demokratiskt val bestämmer sig för om den den är genomförbar. Sen kan man skriva en liten komuniké som man lämnar in till högre chef där det står vad man kommit fram till under mötet. Bortsett från frukten, den formella mötesstrukturen och kommunikén till högre chef är väl det där iofs. något som tillämpats med stor framgång av t.ex. SAS. Fast det kräver kanske lite mer motiverade soldater är Griskarlsson... Quote
BW-393 Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Hmm, man kanske skulle ha någon fruktstund efter varje ordergivning där man kan gå igenom allt som kan gå åt skogen när man utför ordern. Ser framför mig en liten grupp där chefen är ordförande och steffen sekreterare och alla får säga sin mening om vad man anser om ordern, och att man med ett demokratiskt val bestämmer sig för om den den är genomförbar. Sen kan man skriva en liten komuniké som man lämnar in till högre chef där det står vad man kommit fram till under mötet. Bortsett från frukten, den formella mötesstrukturen och kommunikén till högre chef är väl det där iofs. något som tillämpats med stor framgång av t.ex. SAS. Fast det kräver kanske lite mer motiverade soldater är Griskarlsson... Fast SAS tillhör faktiskt de brittiska arméenheter som haft störst disciplinproblem vad gäller "puckade" order från diverse befäl. Både på gott och på ont. Efter ordervägran från SAS under Falklandskriget så valde t ex Margaret Thatcher enligt RUMINT att förlita sig på det mer disciplinerade SBS istället. Jag har hört liknande tongångar från soldater som tränat med bägge enheterna. Intressant nog så har tydligen Delta Force - SAS andliga barn - samma disciplinproblem i USA (jfr t ex Haneys utmärkta "Inside Delta Force"). Sedan är det en annan sak att bassarna i SAS och SFOD-D (Delta) - oftast rutinerade underofficerare - har en större erfarenhet av vad som fungerar i strid än vad de yngre officerarna har, och m a o ofta har rätt i sak ... Quote
BW-393 Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Jag vet även vilket bemötade jag fick av mina (enbart finska) släktingar, när de fick reda på att jag skulle göra min beväringstjänst i Finland, trots att jag är född och uppväxt i Sverige, och det var ett bemötande som jag genom sin stora respekt fann klart rörande. Det är faktiskt mycket imponerande, om jag nu får lov att ge lite personligt beröm. I min kull hade vi en hel del "svenskar" (dvs givetvis finska medborgare, åtminstone när de inledde tjänsten ;) ) och även om nästan alla var trevliga grabbar och en hel del av dem gjorde relativt väl ifrån sig, så kan jag inte minnas att en enda av dem avslutade Skolan och blev US. Inte i min kull. Att sedan faktiskt bli kessu och dessutom hjälputbildare på Skolan är riktigt imponerande ... (mer än vad folk på forumet kanske fattar ...) Lite OT, men ... respect! B) Quote
BW-393 Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Fast en ordervägran är för deras del kanske samma sak som självmord, genom att de döms till döden för ordervägran. Min egen inställning till detta är; "tough luck buddy", det är du eller jag (och min familj, släkt, land, vänner), och jag ser klart hellre att du dör än att jag (vi) gör det. Krig är inte kul, och ibland får man välja det minst dåliga av två dåliga alternativ. Dödsstraff är å andra sidan ingenting trivialt. Eftersom de finska erfarenheterna från andra världskriget redan ventilerats, kan nämnas att jag haft kamrater under militärtjänsten vars äldre släktingar deltagit i avrättningsplutoner. De här äldre gubbarna - de flesta är väl döda nu - hade stora personliga problem under hela efterkrigstiden med vad de gjort under sin tjänst. Det är ingen liten sak att kommenderas att skjuta en kamrat från egna sidan (även om denne är helt okänd för en). Speciellt när det är fråga om någon som inte klarat pressen vid fronten (=förståeligt) eller kanske har psykiska problem. Skjuta desertörer eller folk som haft sammanbrott? Jag tror faktiskt att det är en av de få "legala" order jag hade vägrat. (Vilket många gjorde under kriget: Därför var åtminstone de finska avrättningsplutonerna överlag frivilliga.) Överhuvudtaget när det gäller avrättningar så vill åtminstone den här soldaten veta varför han ska skjuta, även om det gäller tillfångatagna fiender. Överlag så tycker jag nog att det är bra att dödsstraffet avskaffats i de flesta länder. De intelligentare regementscheferna och stabscheferna på alla sidor under kriget valde ofta att åtala desertörer och ordervägrare för lindrigare förseelser, t ex fylleri. Jag skulle tro att amerikanerna väljer att göra detsamma i Irak för tillfället (alltså inte fylleri, men t ex art 92 istället för art 94). Quote
A2Keltainen Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Dödsstraff är å andra sidan ingenting trivialt. Eftersom de finska erfarenheterna från andra världskriget redan ventilerats, kan nämnas att jag haft kamrater under militärtjänsten vars äldre släktingar deltagit i avrättningsplutoner. De här äldre gubbarna - de flesta är väl döda nu - hade stora personliga problem under hela efterkrigstiden med vad de gjort under sin tjänst. Det är ingen liten sak att kommenderas att skjuta en kamrat från egna sidan (även om denne är helt okänd för en). Speciellt när det är fråga om någon som inte klarat pressen vid fronten (=förståeligt) eller kanske har psykiska problem. Skjuta desertörer eller folk som haft sammanbrott? Jag tror faktiskt att det är en av de få "legala" order jag hade vägrat. (Vilket många gjorde under kriget: Därför var åtminstone de finska avrättningsplutonerna överlag frivilliga.) Överhuvudtaget när det gäller avrättningar så vill åtminstone den här soldaten veta varför han ska skjuta, även om det gäller tillfångatagna fiender. Överlag så tycker jag nog att det är bra att dödsstraffet avskaffats i de flesta länder. Instämmer i allt ovan. Det är inte helt oväsentligt för min syn i frågan att jag klart är emot dödsstraff i fredstid. Att skjuta egna soldater som flippat ut av pressen vid fronten är dessutom totalt förkastligt i mina ögon. Jag tycker inte att man kan klandra någon om denne bryter ihop av den enorma psykiska påfrestning som strid (ofta) innebär. Quote
Magnus Redin Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Instämmer i allt ovan. Det är inte helt oväsentligt för min syn i frågan att jag klart är emot dödsstraff i fredstid. Att skjuta egna soldater som flippat ut av pressen vid fronten är dessutom totalt förkastligt i mina ögon. Jag tycker inte att man kan klandra någon om denne bryter ihop av den enorma psykiska påfrestning som strid (ofta) innebär. Användande av dödsstraff ger nog krasst sett mera nytta än skada för krigsförmågan om högsta befälhavaren är en stalin, hitler eller saddam. För dem är det även en gudagåva om deras fiende inte tar krigsfångar eller avrättar dem. Quote
Demiurgen Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Men jag har klart svårt att ha dubbla standarder, om jag kommenderas ut i krig är det givetvis mitt eget ansvar att jag lyder order. Om kriget är ett anfallskrig på grannen är det då givet att min främsta uppgift att göra mitt yttersta för stridskamraterna bredvid mig? Eller bör jag göra mig värdelös för striden så jag inte bidrar och kriget förhoppningsvis misslyckas? Eller bör jag vara riktigt heroisk och med risk för eget liv sabotera krigsinsatsen aktivt? Vem är egentligen fienden som jag bör riskera livet för att döda? Om den egna sidan motiveras med övervakande politiska officerare och dödsstraff för ordervägran är det rätt tydligt att jag har hamnat på fel sida, om det nu finns någon rätt sida i den för diskusionen hypotetiska konflikten. Som soldat i Sverige är det territoriet, folket och vår politiska frihet som skall försvaras. De flesta här är förmodligen berädda att gå i krig för att försvara vår frihet här eller i närområdet. MEN om vårt land fallit i onskans händer och GP blivit vår allsmäktige despot och beordrar krig mot det fortfarande demokratiska Norge. Är det inte vår plikt då att försöka motverka detta krig på alla sätt? även om några tusen av oss blir avrättade för ordervägran? Är det verkligen värt att skjuta ihjäl försvarande demokrater för att rädda sitt eget skinn? Är man inte en sån som Ohly då? En annan fråga: Du som soldat är ju utsänd för att kriga är det ju din skylldighet att orsaka din fiende så stor skada som möjligt tills kriget är vunnet. Borde det inte då vara din skylldighet att vägra utföra en meningslös order som endast med stor sannolikhet får dig dödad, dvs en order utan direkt mening som ett anfall en bevakning har. Du kan väl inte ha skylldighet att promt lyda orders om ditt befäl spårat? Bör inte din skylldighet vara att nå högre befäl och ordna bort den olämpliga? (Förutsatt att du har kunska för att göra ovan ställda val, och att du inte har order att köra en specifik olja till punkt B i Irak) Quote
losec Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Fält-TV-predikanter, med tillhörande tupé, ful slips och allmänt sleazy och oärligt intryck. @A2Keltainen Du vill alltså se denna syn i skogen? Tycker personligen att det skulle vara en anledning till att desitera. Quote
LeadHead Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Eller att skjuta chefen först? ;) Quote
A2Keltainen Posted October 19, 2004 Report Posted October 19, 2004 Du vill alltså se denna syn i skogen? Nja, han faller på att han inte har någon tupé eller slips. Om någon har kollat på den där religiösa (kristna) satellitkanalen som man kan se här i Sverige, så vet man kanske vad jag menar. Jag tänkte mer på "begagnadbilhandlar-TV-predikanttypen" i 40 årsåldern. Quote
Born Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 http://www.geocities.com/ulysseschurchofchrist/preacher.jpg http://www.hwchurch.org/Pastor%20Wes2.jpg http://www.gswc.org/images/pastor_2003.jpg Du menar något sådant??? Quote
A2Keltainen Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 http://www.geocities.com/ulysseschurchofchrist/preacher.jpghttp://www.hwchurch.org/Pastor%20Wes2.jpg http://www.gswc.org/images/pastor_2003.jpg Du menar något sådant??? Ja, nu börjar det likna vad jag tänkte på... Här är några fler bilder: http://www.readio.com/nywindowgallery/cele...p-celebrity.jpg http://www.bigwebs.com/lookalikes/trump-b.jpg http://img.coxnewsweb.com/B/01/27/46/image_546271.jpg http://i.cnn.net/si/2004/baseball/mlb/spec...os.yanks_ap.jpg Fast det verkar vara svårt att hitta bilder på de riktigt slemmiga typerna, som man exempelvis kan se på tidigare nämnda TV-kanal. Om jag var religiös, så skulle jag vilja att min religiösa ledare såg ut så här; http://www.grudge-match.com/Images/Tvictory.jpg http://accusor.net/images/mr-t.jpg eller så här: http://s2.icr.cz/titulky/mini/Cobra.jpg Jag önskar även att mina politiska ledare såg ut så här: http://billmon.org/archives/arnold.jpg http://www.victoryvillage.com/Arnold/conan_the_barbarian.jpg Quote
Erik_G Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 Kan någon vänlig Blågul ta ut denna tråd och skjuta den? När Runar och tevepredikanter börjar tillåtas på detta forum är det dags för hårdhandskarna! /E Quote
A2Keltainen Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 Kan någon vänlig Blågul ta ut denna tråd och skjuta den? När Runar och tevepredikanter börjar tillåtas på detta forum är det dags för hårdhandskarna! /E But think about the children! Quote
Guest J-Star Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 I US Navy så finns det (eller har åtminstone funnits) några kvinnliga stridspiloter men kravet på att de ska ta in fler avtog ganska rejält för några år sedan när en inkvoterad kvinnlig pilot kraschade ett F-18 vid landning och tog med sig andrepiloten i döden, om jag minns rätt. Du minns djävligt fel. http://www.arlingtoncemetery.net/hultgrn.htm Piloten i fråga var Lt Kara Spears Hultgreen. Hennes F-14 kraschade då planet drabbades av motorstopp i vänster motor under inflygning mot fartyget. Hennes RIO överlevde kraschen. Hon själv hann skjuta ut sig men slog i vattnet och avled. Från websidan: She received full military honors upon her death and no special attention was drawn to the fact that she was the first female Tomcat pilot. However, unsigned faxes began to circulate, maligning her record, and suggesting that the Navy in its rush to integrate women into the ranks was placing unqualified people on aircraft. Zimmerman says, "It was an unheard of breach of naval aviation etiquette to question the flight record of a pilot who had gone down. It was just not done. Except with Kara Hultgreen." Maintaining its policy of disallowing access to flight records of personnel who had died, the Navy stated that Hultgreen was "average to above average" as an F-14 pilot. Hultgreen's mother then came forward and gave records to the media which identified her daughter as graduating third out of the seven pilots in her class. As a result of the media coverage, the Navy salvaged the plane and recovered her body, still strapped inside the ejector seat. This effort cost $100,000. A four-month investigation found that technical malfunction, not pilot error caused the crash and that almost no pilot could have saved the plane after the left engine stalled as it approached the ship. Ursprunget till skitsnacket står för mig klart: vissa vill inte se kvinnor i stridande befattning och tar alla chanser de kan att kasta skit... precis som vissa kommer att göra på grund av incidenten med ordervärgran. /J Quote
Danne Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 (edited) I US Navy så finns det (eller har åtminstone funnits) några kvinnliga stridspiloter men kravet på att de ska ta in fler avtog ganska rejält för några år sedan när en inkvoterad kvinnlig pilot kraschade ett F-18 vid landning och tog med sig andrepiloten i döden, om jag minns rätt. Jaha.. Fel om kvotering Fel om haveriorsak ( tydlig hint till operatörfel, vilket det inte var) Fel om flygplanstyp Fel om haveriutgång "Revlon" lämnade ett bestående minna på NAS Miramar ( numera MCAS). De jag prata med där hade inget annat än gott att säga om henne, minns mest en högt rankade USMC förare med bakgrund som IP och Top Gun instruktör som sa något likande det här "maken till aggresiv förare får man leta efter, jag brukar prata med mekanikerna till förare som skall in i min division, har de inget att klaga och gnälla över blir jag skeptisk. Låt oss säga att att man kunde finna saliv 3 meter från crew chiefen. Jag fick ytterst sällan stryk i luften på den tiden, iaf inte kontinuerligt. Jag mötte henne och hennes Cat 4 gånger, jag brann 3 av de gångerna. Definitivt och utan att hymmla FWS material. Stor jävla skam det som skedde efter hennees haveri" Jag har liksom Gerle pratat med några eunucker också. Är man lite skec om man har en dragning till Eunucker Gerle? Järv: US Air Force har jag ingen kunskap om. Humor Edited October 20, 2004 by Danne Quote
Born Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 Antagligen visste inte LT Klara om att hon var kvinna heller. För då hade hon ju inte kunnat få så bra vitsord. åt alla soldater som går bort i tjänsten, oavsett kön. Quote
Yxgubbe Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 Unit Commander in Iraq Relieved of Duty "The outgoing commander is not suspected of misconduct and this move has nothing to do with the guilt or innocence of anyone involved," the statement said. The commander, whose name is being withheld to protect her privacy, will be reassigned to another position commensurate with her rank and experience, the U.S. military said. http://hosted.ap.org/dynamic/stories/I/IRA...EMPLATE=DEFAULT Quote
Recommended Posts