siros Posted November 6, 2005 Author Report Share Posted November 6, 2005 hmm bränslefiltret. någon som har lust och slänga upp en bild på var bränslefiltret sitter på tgb13. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRP_Taksi Posted November 7, 2005 Report Share Posted November 7, 2005 hmm bränslefiltret. någon som har lust och slänga upp en bild på var bränslefiltret sitter på tgb13. Hittade 1 tysk sida me handböckerna i PDF (engelska): (Kolla sidan 7 i denna) http://www.c303.de/c303-pdf/service/Section2Engine-4.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted November 7, 2005 Report Share Posted November 7, 2005 Jag måste fråga hur snön kommer in i bränslet. Kondens kan jag förstå men inte snö. Genom påfyllningen till tanken? Känns snarare som en jeepdunk med vatten i eller dylikt. //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 7, 2005 Report Share Posted November 7, 2005 (edited) Jag måste fråga hur snön kommer in i bränslet. Kondens kan jag förstå men inte snö. Genom påfyllningen till tanken? Känns snarare som en jeepdunk med vatten i eller dylikt.//Janne ja, jag kan inte svara på hur det kommit dit, men det vart fullt med vatten iaf. som du säger kan det vara kondens eller att det kommit in vid tankning. vad som hände var iaf att strax innan jönköping började bilen gå dåligt, rycka och hålla på. strax efter Jönköping gick den riktigt dåligt och kom aldrig upp i mer än ungefär 7km/h. i höjd med Mullsjö var vi tvungna att stanna på en parkering och få hjälp av tunga rep som kollade motorn. det de gjorde var att byta brytarspetsar, byta fördelardosa och byta bränslefilter, där det senare var vattenfyllt. efter det gick bilen som en klocka igen. i Januari samma år (altså ca 4 månader innan) hade bilen varit inne på GT och fått bla hela motorn utbytt mot en fräshare. idag är bilen (en PJPLTGB 1321) till salu via FMV såg jag (regnr 138040) det senaste jag såg av bilen var den i tiptop kondition och hade varit förrådsställd mellan 1982 - 2001 (tillverkad 78 om jag mins rätt) den var altså knappt körd och hade "ny" motor. Edited November 7, 2005 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRP_Taksi Posted November 10, 2005 Report Share Posted November 10, 2005 Jag måste fråga hur snön kommer in i bränslet. Kondens kan jag förstå men inte snö. Genom påfyllningen till tanken? Känns snarare som en jeepdunk med vatten i eller dylikt.//Janne .. Jag har stött på liknande probs me annan typ av bil på vintern. D va nog kondens rätt ner i förgasarn (kan ha sugit in snö via luftintag om snön va tillräckligt lätt). Kan ha varit "ispropp". :P Äldre förgasarmotorer e rätt okänsliga för fukt, ända tills d samlas is i systemet. "Lite" fukt samlas som små proppar o lossar vid rörelse o bildar stora proppar för att sen smälta vid drift o gå fram till motorn som ett jämt flöde vatten o senare samlas i förgasare. Splutt-splutt-fuff-puff-host-hack.. Kondens som samlats under året kan smyga fram på vintern o helt plötsligt "storknar" ett snorkeltätt system. Vid flöde kyler bränslet ner vattnet till is i bränslerören, vid tomgång/stillestånd smälter bakgrundsvärmen isen o proppen smyger närmare motorn. Vattnet samlas gärna i vissa typer av bränslefilter eftersom dessa "spärrar" ofta vätskor som är "tjockare" än bensin, till slut kommer knappt något igenom. Kan t.o.m. frysa tätt.. Lösning: Karburatorsprit på vinter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 10, 2005 Report Share Posted November 10, 2005 (edited) Jag har stött på liknande probs me annan typ av bil på vintern. D va nog kondens rätt ner i förgasarn (kan ha sugit in snö via luftintag om snön va tillräckligt lätt). Kan ha varit "ispropp". :P Äldre förgasarmotorer e rätt okänsliga för fukt, ända tills d samlas is i systemet. "Lite" fukt samlas som små proppar o lossar vid rörelse o bildar stora proppar för att sen smälta vid drift o gå fram till motorn som ett jämt flöde vatten o senare samlas i förgasare. Splutt-splutt-fuff-puff-host-hack.. *observer den fetststilta* så lät motorn ja.... Edited November 10, 2005 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karateka Posted November 10, 2005 Report Share Posted November 10, 2005 jag hade en alfa som inte gillade vinter alls. visserligen med insprutning men k-sprit eller motsvarande fungerade hjälpligt. dock fick jag på en alfa verkstad ett medel som gjorde att bilen fungerade perfekt även i fruktansvärd kyla. inlägget är kanske något OT då jag inte minns vad det hette men mekanikern beskrev det enligt följande citat: ett medel som """spränger"" vattenmolekylerna i tanken och i bränsle rören. slut citat fungerade för mig och någon borde veta var det finns att fixa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRP_Taksi Posted November 11, 2005 Report Share Posted November 11, 2005 citat:ett medel som """spränger"" vattenmolekylerna i tanken och i bränsle rören. slut citat fungerade för mig och någon borde veta var det finns att fixa Undrar om OK har napalm? Annars e väl lösningsmedel som lacknafta för o sabba ytspänningen i vattnet, kanske inte bra för spisen dock. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted November 11, 2005 Report Share Posted November 11, 2005 Vi fick lära oss att K-sprit var bra som förebyggande men vid akuta problem så skulle en skvätt rödsprit bita bättre. Detta gällande just B30 motorn. Tror inte att jag vill prova på en 2000 talare direkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted November 12, 2005 Author Report Share Posted November 12, 2005 en skvätt rödsprit ungefär hur mycke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 12, 2005 Report Share Posted November 12, 2005 en skvätt rödsprit ungefär hur mycke? En skvätt ungefär... Funkar nog med 1,5 skvätt också.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bliss Posted November 13, 2005 Report Share Posted November 13, 2005 Men akta dig för att ta två, då kan det gå riktigt illa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_H Posted November 18, 2005 Report Share Posted November 18, 2005 Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl rödsprit och etanol ungefär samma sak? Och nu för tiden så tillsätts 5% etanol till all 95 oktanig bensin i sverige så isproppar ska inte vara så vanliga längre? ingen aning men det var länge sen jag hade nån iaf, (sist jag hade en så var det i en diesel-bil) /Erik H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted November 19, 2005 Report Share Posted November 19, 2005 Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl rödsprit och etanol ungefär samma sak?Och nu för tiden så tillsätts 5% etanol till all 95 oktanig bensin i sverige så isproppar ska inte vara så vanliga längre? ingen aning men det var länge sen jag hade nån iaf, (sist jag hade en så var det i en diesel-bil) /Erik H Jag hoppas att du har ett skönt och varmt sadelskydd på cykeln för det blir rätt kallt om rumpan så här års :P Rödsprit är metanol, det är därför det brukar vara så mörkt efter en riktig rödspritsfest. Anledningen till att man blandar i sprit för att hantera fukt är att vatten löser sig i sprit men inte i bensin (inte speciellt bra i alla fall). Utan sprit lägger sig vattet på botten av tanken eller i slangar och fryser när det blir kallt eller på sikt rostar sönder tanken. Med sprit i bensinen så följer vattnet med ut löst i spriten. Den effekten är lika god med metanol och etanol men de beter sig lite olika i förbränningsmotorn (flampunkt, enerigiinnehåll, densitet mm). Små hobbymotorer och vissa mc-motorer går fint på metanol med smörjande tillsatser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hapazard Posted November 30, 2005 Report Share Posted November 30, 2005 (edited) FEL!!! Om man köper vanlig rödsprit är det ren ogiftig etanol, C2H5OH, som är i flaskan. Dock är bitter- och kräkmedel tillsatt för att det inte skall vara alltför frestande. Flera vanliga spritsköks blandningar är dock en blandning av metanol och etanol varför man inte bör pröva på dessa Antar att den rödsprit som försvaret använder är den samma som den man köper i butik och alltså är metanolfri. Edited November 30, 2005 by hapazard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olga-Belle Posted November 30, 2005 Report Share Posted November 30, 2005 Undrar om OK har napalm? Svar ja. I alla fall ena halvan av blandningen, nämligen vanlig bensin. Andra beståndsdelen i napalm är ett pulver, konsistens efter blandning ungefär som tapetklister. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 30, 2005 Report Share Posted November 30, 2005 Om man köper vanlig rödsprit är det ren ogiftig etanol, C2H5OH, som är i flaskan. Dock är bitter- och kräkmedel tillsatt för att det inte skall vara alltför frestande. Flera vanliga spritsköks blandningar är dock en blandning av metanol och etanol varför man inte bör pröva på dessa Antar att den rödsprit som försvaret använder är den samma som den man köper i butik och alltså är metanolfri. T i T-röd står för "teknisk sprit". Många tror att T:et står för "träsprit", vilket kan förklara detta vanligt förekommande missförstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hapazard Posted November 30, 2005 Report Share Posted November 30, 2005 Så är det säkerligen. Även om jag har lite svårt att förstå specialbeteckningen Teknisk- Antar att den är garanterat kemiskt ren och hög procentig. Det är ju dock även sår- och läklarsprit så det kanske snarare syfter på tillsatserna. (fast då är den inte längre kemiskt ren) Iaf kan T-röd ses som mycket fin, ren och stark vodka som nån drummel förstört med bitter- och kräkmedel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 1, 2005 Report Share Posted December 1, 2005 Förlåt OT Vill bara bekräfta det som Hapazard säger. Nedan följer länk med Faktablad till olika T-produkter. T-Röd är 95%-ig denaturerad Etanol. http://www.kemetyl.se/sv/pages/prod/produk...ent\Fritid Slut OT /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted December 2, 2005 Report Share Posted December 2, 2005 Då är det väl helt enkelt jag som cyklar. Jag gör härmed en full pudel och läser på om sprit och sprit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spett och slägga Posted December 2, 2005 Report Share Posted December 2, 2005 har för mig att kronan kör med Sprit 35, som är klar utan färg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted December 2, 2005 Report Share Posted December 2, 2005 har för mig att kronan kör med Sprit 35, som är klar utan färg... Den sprit 35 som jag har sett har varit rosa, dock mindre färgad än civil T-röd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.