Jump to content

TGB 13


siros

Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag måste fråga hur snön kommer in i bränslet. Kondens kan jag förstå men inte snö. Genom påfyllningen till tanken? Känns snarare som en jeepdunk med vatten i eller dylikt.

//Janne

 

ja, jag kan inte svara på hur det kommit dit, men det vart fullt med vatten iaf.

som du säger kan det vara kondens eller att det kommit in vid tankning.

 

vad som hände var iaf att strax innan jönköping började bilen gå dåligt, rycka och hålla på.

strax efter Jönköping gick den riktigt dåligt och kom aldrig upp i mer än ungefär 7km/h.

i höjd med Mullsjö var vi tvungna att stanna på en parkering och få hjälp av tunga rep som kollade motorn.

det de gjorde var att byta brytarspetsar, byta fördelardosa och byta bränslefilter, där det senare var vattenfyllt.

efter det gick bilen som en klocka igen.

 

i Januari samma år (altså ca 4 månader innan) hade bilen varit inne på GT och fått bla hela motorn utbytt mot en fräshare.

 

idag är bilen (en PJPLTGB 1321) till salu via FMV såg jag (regnr 138040)

det senaste jag såg av bilen var den i tiptop kondition och hade varit förrådsställd mellan 1982 - 2001 (tillverkad 78 om jag mins rätt)

den var altså knappt körd och hade "ny" motor.

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

Jag måste fråga hur snön kommer in i bränslet. Kondens kan jag förstå men inte snö. Genom påfyllningen till tanken? Känns snarare som en jeepdunk med vatten i eller dylikt.

//Janne

 

..

 

Jag har stött på liknande probs me annan typ av bil på vintern. D va nog kondens rätt ner i förgasarn (kan ha sugit in snö via luftintag om snön va tillräckligt lätt).

 

Kan ha varit "ispropp". :P

Äldre förgasarmotorer e rätt okänsliga för fukt, ända tills d samlas is i systemet.

"Lite" fukt samlas som små proppar o lossar vid rörelse o bildar stora proppar för att sen smälta vid drift o gå fram till motorn som ett jämt flöde vatten o senare samlas i förgasare. Splutt-splutt-fuff-puff-host-hack.. :D

Kondens som samlats under året kan smyga fram på vintern o helt plötsligt "storknar" ett snorkeltätt system.

Vid flöde kyler bränslet ner vattnet till is i bränslerören, vid tomgång/stillestånd smälter bakgrundsvärmen isen o proppen smyger närmare motorn.

Vattnet samlas gärna i vissa typer av bränslefilter eftersom dessa "spärrar" ofta vätskor som är "tjockare" än bensin, till slut kommer knappt något igenom. Kan t.o.m. frysa tätt..

 

Lösning: Karburatorsprit på vinter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har stött på liknande probs me annan typ av bil på vintern. D va nog kondens rätt ner i förgasarn (kan ha sugit in snö via luftintag om snön va tillräckligt lätt).

 

Kan ha varit "ispropp". :P

Äldre förgasarmotorer e rätt okänsliga för fukt, ända tills d samlas is i systemet.

"Lite" fukt samlas som små proppar o lossar vid rörelse o bildar stora proppar för att sen smälta vid drift o gå fram till motorn som ett jämt flöde vatten o senare samlas i förgasare. Splutt-splutt-fuff-puff-host-hack.. :D

 

*observer den fetststilta*

så lät motorn ja....

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

jag hade en alfa som inte gillade vinter alls.

visserligen med insprutning men k-sprit eller motsvarande fungerade hjälpligt.

 

dock fick jag på en alfa verkstad ett medel som gjorde att bilen

fungerade perfekt även i fruktansvärd kyla.

 

inlägget är kanske något OT då jag inte minns vad det hette men

mekanikern beskrev det enligt följande

 

citat:

ett medel som """spränger"" vattenmolekylerna i tanken och i bränsle rören.

slut citat

 

fungerade för mig och någon borde veta var det finns att fixa

Link to comment
Share on other sites

citat:

ett medel som """spränger"" vattenmolekylerna i tanken och i bränsle rören.

slut citat

 

fungerade för mig och någon borde veta var det finns att fixa

 

 

Undrar om OK har napalm? :surprise:

Annars e väl lösningsmedel som lacknafta för o sabba ytspänningen i vattnet, kanske inte bra för spisen dock.

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl rödsprit och etanol ungefär samma sak?

Och nu för tiden så tillsätts 5% etanol till all 95 oktanig bensin i sverige så isproppar ska inte vara så vanliga längre?

ingen aning men det var länge sen jag hade nån iaf, (sist jag hade en så var det i en

diesel-bil)

/Erik H

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl rödsprit och etanol ungefär samma sak?

Och nu för tiden så tillsätts 5% etanol till all 95 oktanig bensin i sverige så isproppar ska inte vara så vanliga längre?

ingen aning men det var länge sen jag hade nån iaf, (sist jag hade en så var det i en

diesel-bil)

/Erik H

 

Jag hoppas att du har ett skönt och varmt sadelskydd på cykeln för det blir rätt

kallt om rumpan så här års :P Rödsprit är metanol, det är därför det brukar vara

så mörkt efter en riktig rödspritsfest. Anledningen till att man blandar i sprit för

att hantera fukt är att vatten löser sig i sprit men inte i bensin (inte speciellt

bra i alla fall). Utan sprit lägger sig vattet på botten av tanken eller i slangar

och fryser när det blir kallt eller på sikt rostar sönder tanken. Med sprit i bensinen

så följer vattnet med ut löst i spriten.

 

Den effekten är lika god med metanol och etanol men de beter sig lite

olika i förbränningsmotorn (flampunkt, enerigiinnehåll, densitet mm).

Små hobbymotorer och vissa mc-motorer går fint på metanol med

smörjande tillsatser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

FEL!!!

 

Om man köper vanlig rödsprit är det ren ogiftig etanol, C2H5OH, som är i flaskan. Dock är bitter- och kräkmedel tillsatt för att det inte skall vara alltför frestande. Flera vanliga spritsköks blandningar är dock en blandning av metanol och etanol varför man inte bör pröva på dessa :ph34r:

 

Antar att den rödsprit som försvaret använder är den samma som den man köper i butik och alltså är metanolfri.

Edited by hapazard
Link to comment
Share on other sites

Om man köper vanlig rödsprit är det ren ogiftig etanol, C2H5OH, som är i flaskan. Dock är bitter- och kräkmedel tillsatt för att det inte skall vara alltför frestande. Flera vanliga spritsköks blandningar är dock en blandning av metanol och etanol varför man inte bör pröva på dessa :happy:

 

Antar att den rödsprit som försvaret använder är den samma som den man köper i butik och alltså är metanolfri.

T i T-röd står för "teknisk sprit". Många tror att T:et står för "träsprit", vilket kan förklara detta vanligt förekommande missförstånd.

Link to comment
Share on other sites

Så är det säkerligen. Även om jag har lite svårt att förstå specialbeteckningen Teknisk- Antar att den är garanterat kemiskt ren och hög procentig. Det är ju dock även sår- och läklarsprit så det kanske snarare syfter på tillsatserna. (fast då är den inte längre kemiskt ren)

 

Iaf kan T-röd ses som mycket fin, ren och stark vodka som nån drummel förstört med bitter- och kräkmedel! :happy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...