Jump to content

TGB 13


siros

Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@pete

 

Om motorn på tgb 13 är exakt samma som den vanliga modelen så kan man ju byta alla delar utan att "förstöra" det höga vridmomentet som någon sa att man fick vid 117hk

P=M*w där

P= Effekt

M= Vridmoment

w= Vinkelhastighet

 

Om nu M ökar då effekten minskar så måste ju vinkelhastigheten minska ännu mer. Detta innebär i så fall att motorns max varvtal har minskat rätt så mycket.

Är det någon som vet vilket max varvtal en TGB 13 motor har?

Link to comment
Share on other sites

Det står på Soldf att motorn är trimmad för att få en högre och jämnare vridmomentskurva. Detta kan medföra sänkt effekt. Att trimma betyder ju egentligen bara att ställa in.

 

Ändrat:

Utklipp från Soldf: "För att motorn skulle passa bättre i en terrängbil, dvs få en högre och jämnare vridmomentskurva, trimmades den ned till 117 hk. "

 

Så har vi svar på frågan?

Slut på ändring::

 

Att man har mätt effekten på drivhjulen verkar för mig osannolikt men en bra teori.

//Jan M

Edited by volvo_viking
Link to comment
Share on other sites

Det står på Soldf att motorn är trimmad för att få en högre och jämnare vridmomentskurva. Detta kan medföra sänkt effekt. Att trimma betyder ju egentligen bara att ställa in.

 

Ändrat:

Utklipp från Soldf: "För att motorn skulle passa bättre i en terrängbil, dvs få en högre och jämnare vridmomentskurva, trimmades den ned till 117 hk. "

 

Så har vi svar på frågan?

Slut på ändring::

 

Att man har mätt effekten på drivhjulen verkar för mig osannolikt men en bra teori.

//Jan M

Om man nu leker med tanken att vridmomentskurvan är helt flack så innebär en effektminskning att varvtalet sjunker.

Det skulle kunna vara så att man har flyttat vridmomentsmax till lägre varvtal men detta innebär att vridmomentet sjunker vid högre varvtal.

Är det någon som har tillgång till effekt/moment kurvor?

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske framstår som en tönt! Men en intresserad sådan! Kan någon förklara vad vridmoment och dem liknande sakerna betyder? samt i vilka sammanhang dem används? Någon gång ska man få veta!

Link to comment
Share on other sites

Vridmomentet är motorns förmåga att vrida runt vevaveln och vidare till växellådor och bakaxlar.

 

Vridmoment kan anges i bland annat kilopondmeter och newtonmeter. Om vi tar kilopondmeter som exempel:

 

Tänk dig en axel där man har svetsat fast en pinne rakt ut som är en meter lång som man kan vrida runt axeln med. Om en motor exempelvis har ett vrid på 20kpm så klarar den i teorin av att lyfta 20kg som hänger längst ut i pinnen.

 

Detta motsvarar ungefär vridet på en terrängbil 13. Vridmomentet varierar med varvtalet. Vridmoment är en statisk kraft men klarar vridmomentet av att övervinna motståndet i drivlinan (transmissionen) så börjar bilen röra sig framåt.

 

Vridmoment räcker dock inte till att driva en bil framåt. Det är här effekten kommer in. En motor som är på en hästkraft klarar i teorin av att lyfta 75kg en meter upp i luften varje sekund. Motorn i terrängbil 13 klarar då av 8775kg en meter upp på en sekund-i teorin.

 

Vridmoment och effekt går hand i hand. På landsvägskörning blir till exempel luftmotståndet till en motkraft som det fodras vridmoment för att övervinna. Bilen måste samtidigt röra sig framåt och för det fodras effekt.

 

Ett högt vridmoment är till sin fördel vid terrängkörning eftersom det ofta fodras mer kraft att dra bilen framåt och det förekommer ojämn mark med motlut och högt rullmotstånd.

 

Kan någon förklara bättre så varsågod!

//Jan M

Link to comment
Share on other sites

Vridmomentet är motorns förmåga att vrida runt vevaveln och vidare till växellådor och bakaxlar.

 

Vridmoment kan anges i bland annat kilopondmeter och newtonmeter. Om vi tar kilopondmeter som exempel:

 

Tänk dig en axel där man har svetsat fast en pinne rakt ut som är en meter lång som man kan vrida runt axeln med. Om en motor exempelvis har ett vrid på 20kpm så klarar den i teorin av att lyfta 20kg som hänger längst ut i pinnen.

 

Detta motsvarar ungefär vridet på en terrängbil 13. Vridmomentet varierar med varvtalet. Vridmoment är en statisk kraft men klarar vridmomentet av att övervinna motståndet i drivlinan (transmissionen) så börjar bilen röra sig framåt.

 

Vridmoment räcker dock inte till att driva en bil framåt. Det är här effekten kommer in. En motor som är på en hästkraft klarar i teorin av att lyfta 75kg en meter upp i luften varje sekund. Motorn i terrängbil 13 klarar då av 8775kg en meter upp på en sekund-i teorin.

 

Vridmoment och effekt går hand i hand. På landsvägskörning blir till exempel luftmotståndet till en motkraft som det fodras vridmoment för att övervinna. Bilen måste samtidigt röra sig framåt och för det fodras effekt.

 

Ett högt vridmoment är till sin fördel vid terrängkörning eftersom det ofta fodras mer kraft att dra bilen framåt och det förekommer ojämn mark med motlut och högt rullmotstånd.

 

Kan någon förklara bättre så varsågod!

//Jan M

Tackar! Det här är m en hel del fysik inblandat. Jag förstår vad du menar med "i teorin" då man fysikaliskt ofast bygger upp en enkel modell av fysikens lagar. Det hela har blivit mycket roligare att förstå då jag kan detta nu.

Jag: :unsure::) :Du

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
varför sitter kardanknuten mer åt ena sidan på tg bilarna?

 

 

typ:

 

vanlig, --------0--------

 

 

tgb ----o-------- :/

jag har för mig att det är för markfrigången när man kör över hinder i terrängen

Link to comment
Share on other sites

varför sitter kardanknuten mer åt ena sidan på tg bilarna?

 

 

  typ:

 

        vanlig,  --------0--------

 

 

      tgb          ----o-------- :/

jag har för mig att det är för markfrigången när man kör över hinder i terrängen

Hur kan det påverka markfrigången, bara man flyttar dem lite åt ett håll?

Link to comment
Share on other sites

därför att då är den närmare ett hjul. vid tex körning i skogen kan stenar förekomma, när hjulet kör på stenen lutar axeln, högt är den precis vid hjulet och lägst i mitten av axeln , på så sätt blir det högre markfrigång

Link to comment
Share on other sites

varför sitter kardanknuten mer åt ena sidan på tg bilarna?

 

 

  typ:

 

        vanlig,  --------0--------

 

 

      tgb          ----o--------

Öhhh.... Det är väl så enkelt som att utgångarna från fördelningsväxellådan sitter förskjutna i sidled från fordonets centrumaxel. (Men du menar nog inte kardanknut utan differentialväxel.)

Efter den vanliga växellådan har man en fördelningsväxellåda som fördelar drivningen framåt och bakåt. Antingen måste utgående axel till framhjulen sticka ner under motor och växellåda eller så måste den sticka ut åt endera sidan. För att få ner höjden (och tyngdpunkten) på fordonet väljer man ofta att förskjuta det hela åt ena sidan.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Tack alla f mycke bra info.

Lägger till sånt jag stött på.

Billigaste 13 bilen jag sett låg på 25 lök, bra piskad o sliten.

Billigaste jag"hört" va en auktion http://www.tovek.se/ c:a 12.000:- :sniper:

Annars har dom snurrat kring 40k.

Företag som vann upphandlingar o kan tänkas ha bilar stående:

http://www.kvibergsoverskott.se

http://www.activelifeequipment.com/

http://www.hilco.se/surplus.htm

 

11 bilarna e rätt frekventa på blocket o flyter runt 30k.

1314 i olika utföranden syns ibland men 131 e d dåligt med.

 

Annars har vi MilFoHisFör

http://www.mfhf.se/html/annonser.html

 

Tanka ner en film m en 131A som en jänkare fixat till:

http://rrp.servebeer.com/Movies/TGB13.wmv

Bruuuum-brumm.

 

Snackat m folk på http://www.botkyrkamk.se/ om 11/13 bilar.

Lite 2T olja (2%) i soppan me kaliumet så sparas spisen ett tag. Kan dock sota lite.

Dom har kört sina 11 bilar på c:a 1,5L/mil i transport.

Enda riktiga "strulet" har varit åldrande gummidamasker i o kring drivlina o gummirör i värmepaket.

Majoriteten anser volvos portalaxlar vara oslagbart pålitliga, håller dock inte för överdimensionering av hjul.

Reservdelar finns tydligen hos Volvo Lastvagnar (om man vill ha nytt).

Många överskottsföretag har köpt loss axlar o annat så d ligger väl o väntar i nåt skjul.

 

Tipsa gärna om ni halkar över en billig 131A MT..

:rocketl:

tiredirongrb.jpg

:)

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller bilprovningen och avgaskrav. Skulle besikta min King Cab och då slapp jag avgasprovet. Han sa bara: Visst ja, det är en 85:a då har den gjort sitt vad gäller miljön.

 

Gäller det 13-bilen också?

 

De där Amerikanerna vart ju imponerade av något som bara tangerade på vad 13-bilen är kapabel till. Där hade man ju kunnat köra med en 240 ;-)

//Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har för jobbets räkning besiktigat två tgb 1316 som hade överförts

från kronans registrering till civil. Eftersom kronans papper var mindre

än ett år gamla så behövs ingen reg-besiktning utan en vanlig var allt

som behövdes. Kalaset gick på ca 750 kr per bil.

 

Eftersom bilarna är c-reggade så gäller lite andra regler än för personbilar.

Jag var där olika dagar och olika personer besiktigade bilarna men ingen av

dem kollade några avgasvärden. Eftersom de är äldre än 87 års modell så gäller

de gamla reglerna m.a.p. avgaserna. Detsamma gäller för b-reggade tgb 11.

 

De hade lite problem med att kolla bakre delen av drivlinan, diffarna och

hjulupphängningen. När de körde lyften så fick de bara upp ett hjul i taget,

de andra tre stod snällt kvar på backen och eftersom diffningen är som den

är kunde de inte få runt hjulet. De kunde så klart inte kolla bromsarna bak

heller utan de fick istället köra och bromsa.

Link to comment
Share on other sites

Roligt att tråden har vaknat igen :clap:

 

Jag funderade på en sak när jag såg offroad filmerna. Hur klarade bilarna av att köra med avgasröret under vattenytan. trodde att man inte kunde köra med röret under ytan eller är det bara jag som e dissorienterad? Sedan tänkte jag på volvo lastvagnar och deras nya reservdelar? finns alla reservdelar till terrängbilarna? Eller finns det åtminstånde ritningar så att man kan lämna in och specialtillverka?

Link to comment
Share on other sites

Så länge som man kör med påslag så är det inga problem

för då kommer avgastrycket att blåsa ut allt vatten (jämför

med båtmotorer). Är dessutom motorn högt monterad

så kommer vattnet inte att rinna in i motorn även om

man får stopp. Det man inte vill ha är vatten på insugssidan.

Har man väl fått vatten i motorn är det bara att vända och

skaka. Detta är betydligt enklare på mc än tgb :P

 

Är motorn förberedd med snorkel på in- och avgassidan

och all el ordentligt isolerad så kan man i vissa fall

köra med motorn helt dränkt. Motorn på tgb 11/13/20

klarar inte detta eftersom elen gärna kortsluter då

(i alla fall då jag har provat i pölar som har varit för

djupa).

 

Nästan allt i reservdelsväg går att få tag i genom

Volvo även om priserna är mycket väl tilltagna. Det

finns en del delar som är unika för kronan som kan

vara svåra att få tag i genom Volvo men allt till motor,

drivlina och chassie finns.

Link to comment
Share on other sites

 

Arghhh vilken meskörning.... GASAAAA!!!!

 

..Jänkare. :uuh:

 

Om den här länken funkar så har BMK filmat lite C302:

http://hem.bredband.net/b109459/c303video.htm

 

Dom kör liiite hådrare, clip 5 på 121Mb m isbrytning o gaaaass. :clap:

 

ja, helt klart bättre där, men.... synd man inte fick se nån riktig terrängkörning i annat än vintermiljö (där det dessutom var 90% "isbrytning" och inte så mycket klättrande)

 

vill se en riktigt sjysst film där man visar precis vad bilen klarar med en duktig förare som inte är rädd att pressa bilen...

 

Okej, men vad menar du på påslag? vad är det? är det något man själv väljer att sätta på eller inte eller hur menar du? :huh::)

 

att man håller gasen nedtryckt och således trycker ut vattnet ur avgasröret.

 

kan säga en annan sak som är ett mycket större hot när man kör i vatten (eller djup snö för den delen), det är att det kan läcka in vatten i bränslefiltret, det gör tillslut att motorn börjar gå väldigt illa (våran bil i lumpen gjorde ungeför 7km/h mellan Jönköping och Mullsjö påväg hem från RSÖ04 i skåne, tunga rep bytte ut i stort sett hela tändsystemet, men jag misstänker personligen att det stora problemet var att bränslefiltret var lite mer än till hälften fyllt med vatten, förmodligen för att vi kört i ganska djup snö med den i älvdalen)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...