Calle no1 Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Siffran 33 som nämndes ovan är antagligen de antal som kallats till extramönstring, när vet jag inte. 33 FV-undassar har förmodligen inte utbildats under 1 år någon gång. Har även svårt att få ihop 33 stycken FV + A-undassar. Desto färre förband som finns kvar desto mindre behov att utbilda undassar. Quote
A2Keltainen Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Men att förlita sig på äldre avdankade piloter som inte kan/vill eller får flyga är knappast en framtidslösning för undtjänsten och försvarsmakten, även om deras kunnande är värdefullt och skall tas tillvara på inom verksamheten. Jag förespråkar inte att de äldre piloterna ska sköta hela undverksamheten, utan att de ska komplettera övrig personal. Jämför exempelvis med hur unga nystartade teknikföretag tar in äldre och mer erfaret folk i sina styrelser för att bland annat bidraga med den erfarenhet de äldre har. Att en person "inte kan/vill eller får flyga" behöver dessutom inte betyda annat än att personen syn exempelvis blivit för dålig på ålderns höst för att få flyga spetsflyg. Så det behöver inte betyda att personen är olämplig för alla former militär verksamhet. Är det bättre att "slänga bort" personen, än att låta honom arbeta med något produktivt om han själv vill arbeta med det? Det finns ingenting som säger att dessa per automatik vill jobba med undtjänst. Det finns inte heller något som säger att dessa per automatik inte kan tänka sig att jobba med undtjänst. Om man ger dem vettiga arbetsuppgifter så tror jag nog en del skulle bli nöjda och glada över att få bidraga med sin stora genom åren samlade kompetens. Om man däremot behandlar dem som "överblivet skräp", så lär de knappast bli varken nöjda eller glada eller producera väl. En undass som söker vidare till officer brinner förhoppningsvis för sitt framtida yrke samt har även visat att han/hon har de rätta förutsättningarna. Ja, det får man hoppas, och jag tycker definitivt att sådana personer ska utgöra stommen i undtjänsten. De före detta flygarna ska komplettera dem i den mån de före detta flygarna vill det. Divundofficerarna har ett nära samarbete med piloterna, vilket gör att piloternas kunskap och erfarenhet sprids. Att något är bra, är i mina ögon inte ett argument för att inte göra det ännu bättre. Quote
Vysotskij Posted December 21, 2004 Report Posted December 21, 2004 Enkel synpunkt: Många har riktigt bra betyg och mönstringsvärden här. Har all förståelse för om ni vill bli undassar, men sök även språkutbildningarna (TolkS och S 1) för bövelen. Frågor? Quote
cougar Posted December 21, 2004 Report Posted December 21, 2004 Enkel synpunkt: Många har riktigt bra betyg och mönstringsvärden här. Har all förståelse för om ni vill bli undassar, men sök även språkutbildningarna (TolkS och S 1) för bövelen. Frågor? Jag för min del är inte såpass språkinriktad. Sen är det nog lite sent för oss som ska extramönstra nästa år... Quote
C-O.M Posted December 21, 2004 Report Posted December 21, 2004 Vysotskij:Jag är tyvärr värdelös på språk, iaf grammatik, uttal och muntlig förståelse (svårt att höra orden). Skriftlig förståelse och tal i kommunikativ mening funkar. Alltså torde både Tolk och att lyssna på radiospanning vara en tämligen dödfödd idé. Calle: UndassS är alltså en rekryteringspool för Uoffar? Gallra fram de bästa samtidigt som man försett som med så pass mycket kunskap att det går tämligen fort att forma färdigt dom till officerare? En U-Rof är(ska vara?) betydligt mycket bättre på underrättelsetjänst och fientliga stridskrafter än en Yof? Olof Quote
Krook Posted December 21, 2004 Report Posted December 21, 2004 UndassS är alltså en rekryteringspool för Uoffar? Gallra fram de bästa samtidigt som man försett som med så pass mycket kunskap att det går tämligen fort att forma färdigt dom till officerare? En U-Rof är(ska vara?) betydligt mycket bättre på underrättelsetjänst och fientliga stridskrafter än en Yof? Lugn och fin nu! Det går inte fortare att bli officer bara för att du gör GU i någon speciell befattning. Det är fortfarande två år för att bli Yrkesofficer och 1+1 år för att bli Reservofficer. Många Underrättelseofficerare (UNDoff) är rekryterade från andra förband än UndSäkC (som ju är ett centrum) för att de har goda allmänmilitära samt branschbetingade kunskaper. Som UNDass får du vara beredd på att din GSU/FSS är lågt prioriterad jämfört med många andra tjänster och därmed är du inte lika intressant som officersaspirant eftersom efterfrågan på stabsförmåga är vikande i dagens FM. En som gjort sin vpl som Undass är väl utbildad i stabstjänst samt att identifiera fientliga enheter på fotografier. Dessa fotografier och underrättelsemtrl har spanings- och underrättelseförband ur andra truppslag inhämtat. En Reservofficer som gick ROP:en på UndSäkC är i allmänhet bättre än en vilken annan officer som helst (YO/UND undantaget) på att identifiera fientliga stridskrafter. Men det är bara halva UND-arbetet. Jägar/spaningsofficeren är oftast betydligt mer skickad att inhämta UND på stridsfältet. /Krook Quote
Vysotskij Posted December 21, 2004 Report Posted December 21, 2004 Vysotskij:Jag är tyvärr värdelös på språk, iaf grammatik, uttal och muntlig förståelse (svårt att höra orden). Skriftlig förståelse och tal i kommunikativ mening funkar.Alltså torde både Tolk och att lyssna på radiospanning vara en tämligen dödfödd idé. Antingen har skolan och högskoleprovet gett dig en helt felaktig skattning eller så underskattar du dig själv. Tänk gärna om. Hör gärna av dig. Quote
C-O.M Posted December 22, 2004 Report Posted December 22, 2004 (edited) Nja, högskoleprovet prövar ju bara läsförståelse. Spikade både engelskan och svenskan. När det gäller engelskan är det precis som svenskan, jag kan ingen grammatik, det "bara blir" rätt, oftast.... I engelskan har jag också "lite" hjälp av att jag bott i USA. I slutproven på min tyska så fick jag bara VG- på uppsatsskrivandet pga av dålig grammatik. Men fick MVG tack vare kommunikativ förmåga, samt läs- och -hörförståelse. Jag är tämligen säker att jag skulle kunna bli riktigt bra på att läsa ryska dokument. Dock skulle jag behöva plugga normalhårt för det, inte som andra ämnen där allt bara fastnar direkt. Sen är jag tämligen säker på att det finns bra många andra som har betydligt bättre förutsättningar för att lära sig språket aktivt. I alla ämnen förutom språk är jag bäst i klassen. Och om det finns ett antal som är bättre bara i min klass så är sannolikheten att jag är bland de bästa i landet mycket låg. FÖ har två i min tyskaklass sökt TolkS. Är det dessutom inte lite sent att ändra sig? Olof Edited December 22, 2004 by OlofMalmberg Quote
Vysotskij Posted December 22, 2004 Report Posted December 22, 2004 Min bedömning är att du har ungefär lika bra förutsättningar som en genomsnittlig tolkelev. Talang är lite. Vilja är mycket. Quote
undass Posted December 22, 2004 Report Posted December 22, 2004 Enkel synpunkt: Många har riktigt bra betyg och mönstringsvärden här. Har all förståelse för om ni vill bli undassar, men sök även språkutbildningarna (TolkS och S 1) för bövelen. Frågor? Jag tror personligen att Tolk har ett högre meritvärde och är en tuffare utbildning att ta sig igenom än undass. Dock är jag personligen lite trött på att plugga språk, eftersom jag har tillbringat tre år på ett språkgymnasium. Min motivation för att plugga ryska är med andra ord inte superhög just nu. Vysotskij, tror du att man kan klara av TolkS utan att vara 100% motiverad inför uppgiften? Quote
Lindström Posted December 22, 2004 Report Posted December 22, 2004 Att ha bra betyg och att vara villig att lära sig är inte samma sak om att ha viljan att lära sig språk.. Nog för att ryska skulle vara ett riktigt grymt språk att kunna =) Engelska och svenska är nog en sak som de flesta har bra/bästa betyg inom, men när man kommer in på C-språk så måste man vara intresserad av att lära sig språk för att kunna gå vidare.. Är man inte 100% motiverad till att lära sig ett nytt språk, passar man nog inte till tolkskolan.. Jag känner bland annat en kille som gick tolk i några månader (han hade gått Spin tidigare och läst C-språk), men han fick kliva ur för han fick underkänt på 3 tentor Quote
Vysotskij Posted December 22, 2004 Report Posted December 22, 2004 Motivation och vilja är väldigt viktigt. Men precis som man kan uppbåda en hög motivation för att ta sig igenom exempelvis en jägarutbildning, även om man inte är helt klar över exakt varför man vill ingå i 36. norrlandsjägarbataljonen, så kan man nog göra detsamma även inom försvarets språkutbildningar. Men det bygger på att man ser det som en utmaning som man bara ska klara av, även om det är jättetråkigt. Och jag tycker heller inte att man ska jämföra för mycket med gymnasiets språkutbildning, om man inte haft klassiskt grammatik- och glosplugg. Har man haft en språklärare av den nyare skolan gör man nog bäst i att jämföra studierna på TolkS med riktigt intensiva matte- eller fysikstudier. Quote
Björdal Posted December 23, 2004 Report Posted December 23, 2004 (edited) Vys: Tolk i all ära, men åtminstonde i mitt fall handlar det om att Undass är mer intressant än att sitta och plugga Ryska i ett år; jag kan göra vettigare saker med min tid än det. Ang meritvärde: för mig som ska till england efteråt för universitetsstudier så tror åtminstonde jag att "junior intelligence officer" (eller hur det nu kan översättas rent gradbeteckningsmässigt) ser bra mkt bättre ut än "interpreter/interrogator" (förutsatt att du typ inte läser economics & russian eller dylikt). men men... its a free country Edited December 23, 2004 by Björdal Quote
Lindström Posted December 23, 2004 Report Posted December 23, 2004 Borde det inte bli Intelligence Assistant? Jo speciellt om man snackar mycket monotona glos och gramatikprov, då tror jag att de inte blir nå tolk av för mig Quote
Björdal Posted December 23, 2004 Report Posted December 23, 2004 Mjo, rent ordagrannt, men jag ställer mig tveksam till om det finns en tjänst som heter så i ett försvar med anglo-amerikansk terminologi. För rätta mig om jag har fel, men vi kommer väl, efter utförd värnplikt, att vara sergeanter?? Således Junior Intelligence Officer eller måhända Warrant Intelligence Officer Quote
undass Posted December 23, 2004 Report Posted December 23, 2004 Mjo, rent ordagrannt, men jag ställer mig tveksam till om det finns en tjänst som heter så i ett försvar med anglo-amerikansk terminologi. För rätta mig om jag har fel, men vi kommer väl, efter utförd värnplikt, att vara sergeanter?? Således Junior Intelligence Officer eller måhända Warrant Intelligence Officer Den finns nåt liknande som heter så åtminstone: Operations and Intelligence Assistant Quote
106 Posted December 23, 2004 Report Posted December 23, 2004 Om man tittar på brittiska sidor verkar det närmaste vara Intelligence Analyst (RAF) eller Operator Military Intelligence (Army). Skulle tro att man faktiskt använder översättningen Intelligence Assistant eftersom det är vad utlandsstyrkan gör, men klart är iaf att ni inte kan kalla er officer på något sätt annat än NCO (Non Commissioned Officer, dvs underbefäl/underofficer). Svensk sergeant motsvarar bittisk WO2 (Warrant Officer 2nd class) eller amerikansk SFC (Sergeant First Class). Men på grund av att det svenska gradsystemet är vad det är (tack vare NBO) kan man inte översätta rakt av men någon sorts underrättelsesergeant blir ni nog fast utan den erfarenhet som den brittiska motsvarigheten har. Quote
the_only_of_me Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 Hur fungerar det med ledigheten, inte för att jag förväntar mig några enorma mängder fritid men förväntas man plugga, eller på annat sätt kunna "ditt och datt" efter att ledigheten är över? Med andra ord, är ledigheten ledighet eller är det snarare så att man bara bedriver studierna på annan plats ;) Quote
undass Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 Hur fungerar det med ledigheten, inte för att jag förväntar mig några enorma mängder fritid men förväntas man plugga, eller på annat sätt kunna "ditt och datt" efter att ledigheten är över? Med andra ord, är ledigheten ledighet eller är det snarare så att man bara bedriver studierna på annan plats ;) Calle no1 är väl den som har stenkoll på sånt, men vad jag har hört är att det blir en del pluggande på fritiden. Dock har man tid över för annat och tiden för självstudier ligger inte närheten av vad tolkarna måste lägga. Quote
Björdal Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 Ang översättningarna: intressant. Jo, konverteringssystemet verkar lite...speciellt... Ang ledigheten: jag och herr Malmberg lyckades få tag i en undoff med undass (FV) bakgrund på SAKO-mässan (hör och häpna) :P och enlig henne så var det "ungefär som gymnasiet" (hon hade gått nv har jag för mig och var väl kring de 20 -således ganska "fräsh" referenspunkt (no pun intended)). Quote
C-O.M Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 Sniffat dig hit Björdal. MÖP! ;) Och om ni kommer in, kom för guds skulle ihåg att söka lite valfria obskyra kvällskurser på uppsala universitet i halvfart. Kårleg är kul Olof Quote
the_only_of_me Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 Som gymnasiet , det hade jag inte trott. Fast det är klart, det ses väl med olika ögon på gymnasietiden. OlofMalmberg: Några speciellt obskyra kvällskurser man rekomenderas söka? ;) Quote
undass Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 Sniffat dig hit Björdal. MÖP! ;) Egentligen är det konstigt att inte alla som sökt till undass har hittat hit. En person som en sökt en utbildning i underrättelsetjänst borde väl bedriva åtminstone ett minimum av underrättelsearbeta och göra en googlesökning på "underrättelseassistent". En av de få träffarna man får isåfall är ju det här forumet. Quote
cougar Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 Sniffat dig hit Björdal. MÖP! ;) Egentligen är det konstigt att inte alla som sökt till undass har hittat hit. En person som en sökt en utbildning i underrättelsetjänst borde väl bedriva åtminstone ett minimum av underrättelsearbeta och göra en googlesökning på "underrättelseassistent". En av de få träffarna man får isåfall är ju det här forumet. Finns väl inget som säger att dessa personer inte hittat hit? Sen om man blir medlem i forumet bara för att man ser den här tråden är en annan sak. Alla potentiella undassar kanske inte känner att de kan/vill bidra till spekultationerna. ;) Quote
C-O.M Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 I den här tråden bedrivs ju mycket seriöst underrättelsearbete. Vi har tex kartlagt skoladjutantens telefontider. I övrigt spekulerar och antar vi väldigt mycket. The mother of all screw ups Olof Quote
tommyli Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 skoladjutanten är ju allti intressant.. kan tänka mig att hon har fullt upp me alla samtal Quote
Yossarian Posted December 29, 2004 Author Report Posted December 29, 2004 I den här tråden bedrivs ju mycket seriöst underrättelsearbete. Vi har tex kartlagt skoladjutantens telefontider. I övrigt spekulerar och antar vi väldigt mycket. The mother of all screw ups Olof Jag kan dessutom bidraga med den utomordentligt viktiga underrättelsen att skoladjutanten lyssnade på Dire Straits, vid tiden för mitt första telefonsamtal till FM UndSäkC. Börjar vi spåra ur nu, eller har vi redan gjort det för länge sen? Quote
Lindström Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 (edited) Börjar vi spåra ur nu, eller har vi redan gjort det för länge sen? Ooonej Yossarian! Långt ifrån! Så.. vad vet vi om våran käre skoladjutant? Hon heter Anne Ferngren, går bäst att nå henne mellan 08-12 eftersom hon är ofta borta/upptagen efter detta. Hon gillar förslagsvis Dire Straits/ alt. hon lyssnar på någon radiokanal för klassiker. Hon verkar vara strängeligen upptagen i samtal, med tanke på hennes upprepande försök att korta av samtalen/ alt. varrenda Undass ringer och ställer frågor? Något mer får gärna tilläggas! Men gå inte in på hitta.se eller dylikt och posta hennes hemnummer eller adress bara Edited December 29, 2004 by Lindström Quote
Björdal Posted December 29, 2004 Report Posted December 29, 2004 (edited) "MÖPar är vi allihopa, allihopa, allihopa.... " Hehe.. okeeej.. tja.. vi skulle ju kunna upprätta en observationspost i närheten av UndSäkC? Nämen för att vara lite seriösa igen: nån som vet hur man blir utplacerad på förbanden till slutövningarna? slump? per intresse? Vidare fick jag en förfrågan från en som ska in vid husarerna; kommer undassarna att ha något med ugglan att göra? Edited December 29, 2004 by Björdal Quote
Yossarian Posted December 29, 2004 Author Report Posted December 29, 2004 (edited) Vidare fick jag en förfrågan från en som ska in vid husarerna; kommer undassarna att ha något med ugglan att göra? På den första ansökningsblanketten som man fyllde i, skulle det ju ringas in vilken "typ" av undass man sökte till. Alternativen var A, FV och UAV. Ugglan är ju en UAV, men om det där UAV-alternativet på blanketten har något med det att göra han jag inte en blekaste aning om. Vet för övrigt inte ens om det finns något som heter UAV-undass. Har inte sett någonting om det någonstans förutom på nämnda papper. Edit: Hurra! Jag kom på ett nytt ämne att spekulera kring! Edited December 29, 2004 by Yossarian Quote
Recommended Posts