Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon här som vet vart man kan få tag i info om Försvarets enmanskök även kallad snuskburken. Skulle vilja veta mer om denna lilla plåtburk och särskilt hur den kom till, vem tillverkar den o.s.v.

Jag har redan läst det som står på SoldF.com och läst det som finns i SolmtrlP.

Posted

/OT

Är det mögel eller någon som försökt diska ? :lol:

Tror förövrigt att förlagan till snuskburken är en tysk konstruktion..

Posted
Tror förövrigt att förlagan till snuskburken är en tysk konstruktion..

Det tror jag också. När jag köpte en östtysk fältportfölj från NVA så medföljde en snuskburk, helt ny i aluminium och nästan exakt likadan som den svenska.

Posted

Måste fråga...den kallas snuskburken för att det lätt blir mögel å annat äckelgojs på den?

MEN, diskar man den aldrig eller vadå? Jag använde jägarköket i lumpen, det va aldrig nåt snusk med den, för vi diskade.

E den svår å diska eller? Fattar isåfall inte varför...

Posted (edited)
Måste fråga...den kallas snuskburken för att det lätt blir mögel å annat äckelgojs på den?

MEN, diskar man den aldrig eller vadå? Jag använde jägarköket i lumpen, det va aldrig nåt snusk med den, för vi diskade.

E den svår å diska eller? Fattar isåfall inte varför...

Jag skulle gissa att det var så att diskningen kanske kunde utebli lite då och då. Därav namnet. Just det köket kom ju före "jägarköket" så om det hade varit tvärtom så kanske jägarköket hade fått namnet snuskburk. Kronans materiel har också en tendens att få tjäcka smeknamn. Jag hade nämnd snuskburk, diskning gjordes klart att det var en nödvändighet för att ej försämra stridsvärdet. Diskningen är ej heller svårare än på andra kök. Om du sedan inte diskar jägarköket så får du säkert mögel och annat liv i det. /Gusten :D

Edit: Är så trött så jag tittar i kors...

Edited by Gusten
Guest Lt. Payne
Posted

Fick lära oss använda plastpåse i burken för att slippa Montezumas hämnd..

Krävde lite övning att äta utan att ta sönder plasten, men det gick/går för det mesta bra.

Posted

såg en dramadokumentär på BBC, om engelska soldater i skyttegravarna vid somme, under 1:a världskriget.

döm om min förvåning när de satt och åt ur snuskburkar.

vet ej om den fanns i engelska armen också, eller om det bara var ett rejält klaff-fel.

men förvånar inte mig om konstruktionen har ca 150-200 år på nacken.

Posted (edited)

Snuskburken detta underbara köksredskap. ;)

Det finns/fanns aluminiumformar på koket som hade samma form som kokkärlet. Syftet var att man skulle kunna tillaga maten centralt, frysa eller gelatinera den i dessa aluminiumformar för att sedan kunna ta det direkt ner i kokkärlet för återuppvärmning.

Kokkärlet har även gett formen för kåsan, den är ursprungligen gjord för att kunna förvaras i kokkärlet.

Tag en titt på "stekbordet" på tältspisen i tält 12, den har 4 små fördjupningar, 2 på varje sida. Syftet med dessa fördjupningar, 1mm, är att tjänstgöra som upphängingshål åt kokkärlet för att varmhålla eller tillaga mat/dryck.

Edited by heiho
Posted

Någon som vet vilket företag som tillverkat denna tingest?

Det verkar som om bränanren och vindskyddet har tillkommit lång senare efter att enmasnköket kom 1940-44 stämmer detta?

Har sökt efter information om detta kök i böcker och på nätet men finner kanppat något om nånting som all känner till ;)

Guest Sidron
Posted

Jag har sett en del i gamla dokumentärer; hur soldater kånkar på en snusksburkslinande sak utanpå deras minipackningar.

Guest Skandevall
Posted

Vi använder snuskburken så det står härliga till på S1 utbår 04/05. Inget jägarkök så långt mitt öga kan nå... trots att vi är stabsjägare.. ;)

// Skandevall

Posted

Har för mig att jag sett bilder på ännu äldre snuskburkar, då gjorda i koppar men exakt samma utseende i övrigt. Ngn form av Svensk 1800-tals modell.

Detta var på någon auktions firma.

Posted
Har för mig att jag sett bilder på ännu äldre snuskburkar, då gjorda i koppar men exakt samma utseende i övrigt. Ngn form av Svensk 1800-tals modell.

Jomenvisst fanns det kokkärl i koppar med snarlikt utseende!

De spändes fast utanpå ränseln av kalvskinn som användes till uniform modell Ä.

Osäker på modellåret men det borde röra sig om 1870-talet eller så.

Före dessa så användes den där bulliga koppargrytan av Raskens-modell som fruntimmer gillar att ha blommor i.

• 2 months later...
Posted

På muséet vid Karlsborgsregemente så finns det en snuskburk M/Ä utställd. Den hörde samman med centralförsvaret och jag gissar att den fick namnet snuskburk under den tiden.

Förövrigt var den smalare, tunnare och högre. Skulle gissa på ungefär samma volym som dagens snuskburkar.

Posted

Har i min soldatinstruktion från 1896 utförliga beskrivningar på hur och vart "burken" skall packas. Där talas även om rensel m/70 (1870) och där finnes samma fästen för den lilla "burken".

Det är alltså ingen ny företeelse änns då.

Dagens upplaga är dock lite knubbigare än föregångaren.

Posted
Fick lära oss använda plastpåse i burken för att slippa Montezumas hämnd..

Krävde lite övning att äta utan att ta sönder plasten, men det gick/går för det mesta bra.

Men om du ska tillaga mat i den.. då smälter plasten..

Posted

Har ni aldrig provat att koka vatten i en pet flaska?

Gärna helst utan kork? Funkar utmärkt.

Koka vatten i burken, sleva i x antal slevar av kladdet ur en guldburk i en plastpåse och häng försiktigt ned denna i det varma vattnet?

Posted
Har ni aldrig provat att koka vatten i en pet flaska?

Gärna helst utan kork? Funkar utmärkt.

Hur värmer du upp flaskan utan att den smälter?

Posted

Vattnet kyler flaskan till 100 grader, som är under plastens smältpunkt.

Kan dock bli problem om man eldar för kraftigt, eller om inte hela flaskan är vattenfyld.

Posted

Vattnet kyler flaskan till 100 grader, som är under plastens smältpunkt.

Kan dock bli problem om man eldar för kraftigt, eller om inte hela flaskan är vattenfyld.

Check!

Men måste man inte skydda plasten från lågorna? PET-plast är ju en smula eldfängd och börjar den brinna så lär den inte slockna förän det har gått hål på flaskan så att vattnet rinner ut... :o