Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Vilka tycker ni är de bästa/roligaste reglementerna?

Föredrar själv att läsa i:

*Utbanv MekSib (M-nummer?, hittar den tyvärr inte längre på mss hemsida)

*FörbR A SIB 1998 (M7741-112201)

*Flygplanskort 1998 (M7745-759001)

*Handbok överlevnad 1988 (M7734-472091)

Edited by johanp
  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Mina favoriter:

SoldR Häst

KavR MP/Säkförb Fu 2

UniR FM

CerR FM 8, HögvI 04

Finns några till som man kollar ibland

Posted

VA!!!??? Vad säger ni? Roliga reglementen? Reglementen ska inte vara roliga, de ska vara sega och byrokratiska :surprise: HÄDARE!!!

Men om ni nu tvingar mig; SoldF och Handbok överlevnad

@ Vargas: finns HUndF - Handbok Underrättelse-Fotografering på nätet? (har iof. sig en liten känsla av att den är hemlig, men försöka går alltid :D )

Posted

vissa använder man nästan dagligen så helt roliga är dom väl inte ;)

SäkI G

UniRFM

HvH

SoldRMtrlTele

FältarbR

SignH

UndRA

åsså ett som inte är ett reglemente men oumbärlig ändå: ELFA :winner:

Posted

Varje dag vet jag inte, men det står en del spännande i dom. Speciellt den sista...

ArKA (Artillerireglemente KustArtilleriet) :unsure::angry:

KA Befäl 1968 :navy:8-/:navy:

ArtL KA (Artillerilära Kustartilleriet) :navy::navy::navy::navy:

TR KA (Taktikreglemente Kustartilleriet) bilaga: våra förband :wub::navy::navy::navy: :navy: :navy:

Posted

BrigR A SIB och SoldF, helt klart.

Annars är favoriterna StabsR 2 Fu, SoldR Mtrl P och G, och Soldr Mtrl Ra (eller Sb, minns inte nu).

Vet någon om SoldR Mtrl P och G finns att tanka ner någonstans?

Posted
ArtL KA (Artillerilära Kustartilleriet) :baskerPa::baskerFN::baskerHV::navy:

Den har jag försökt få tag på ett bra tag. Överallt hittar man ju arméböcker, men marina böcker och reglementen verkar det vara svårt att få tag i. :(

Posted
ArtL KA (Artillerilära Kustartilleriet)  :baskerPa:  :baskerFN:  :baskerHV:  :navy:

Den har jag försökt få tag på ett bra tag. Överallt hittar man ju arméböcker, men marina böcker och reglementen verkar det vara svårt att få tag i. :(

En fining! Finns massor med kul fakta och bilder om man t ex ... håller sig med en KA-hemsida! :P Skämt åsido, jag har ingen aning om var man får tag i dom, jag fick dom på KA 2 i alla fall. Dig skulle jag även rekommendera Taktikreglemente Kustartilleriet Bilaga: Våra förband. Alla förbanden med organisationsskisser. Kanon (!) bra. :navy:

Posted
Vad skulle man vara utan FältarbR F Spräng

Hmmm... FarbR Spräng... De flesta mänskliga problem kan lösas med hjälp av sprängmedel B)

Mina favvo reglementen är annars:

H Säk serien

Lärobok främmande materiel del 1

Utländskastridskrafter

H Sov 1-3

SoldF

FörbR A SIB

KavR MP-komp

MP/Säk förb Juridiska grunder

Posted

När det gäller att få tag i reglementen och liknande från svenska försvaret, så finns det en del (kanske något småfula) trick för att få dem att bry sig mer om ens förfrågan. Följande civila lilla saga visar det allmäna tillvägagångssättet:

En datasäkerhetsintresserad person vid namn A2Keltainen hittade för några år sedan några extremt intressanta (civila) kryptochip som han vill ha information om för sin egen högst personliga räkning. Tyvärr så tycker tillverkarna vanligtvis att sådana som A2Keltainen bara är besvärliga om de som privatpersoner hör av sig och vill ha information, då de inte direkt alstrar några stora pengar i tillverkarnas kassor. A2Keltainen skickade därför mail från sitt jobbkonto på dataföretaget, där han med fin titel presenterade sig för tillverkarna och undrade om han skulle kunna få information om kryptochipen, för han hade (helt lögnaktigt) just då ett viktigt kundprojekt där han möjligtvis skulle kunna använda dem, eller mer specifikt runt 50 000 stycken av dem. De här chipen kostade för övrigt då flera hundra kr per styck i stora volymer, vilket ger en antydan om den totala summan vid ett köp i de nämnda volymerna. Efter att NDA, underskrivet av A2Keltainens förstående VD, faxats till företagen, så kom det efter någon dag några tjocka och fina buntar dokument som FedEx:ats till A2Keltainens arbetsplats. Det kom även ett samtal från en av tillverkarna i Belgien, där en mycket artig, försynt och angelägen herre undrade om det var något mer A2Keltainen möjligtvis behövde och hur läget allmänt stod till med projektet. A2Keltainen tackade så mycket för dokumenten och sa att projektet ännu var i en forskningsfas eller liknande. Herren tackade för sig och sa att det bara var att höra av sig på nytt om det önskades något mer. A2Keltainen gick hem och läste roliga kryptodokument. A2Keltainen var på väldigt bra humör. A2Keltainen rekommenderade för övrigt något år senare ett annat (dyrt och intressant) chip från en av de nämnda tillverkarna för ett (riktigt) större projekt, så helt bortkastade var inte de pengar den tillverkaren hade lagt på att skicka dokument vid det första tillfället.

:)

Posted
Annars är ju SoldF -86 min favorit.

"Börje!

Två rökhandgranater!

Eld!"

:)

Minns när man som hemvärnsungdom fascinerat tittade på soldaten med ak5 och den gröna uniformen som jag antar var någon form av försöks-m90.

Posted
Minns när man som hemvärnsungdom fascinerat tittade på soldaten med ak5 och den gröna uniformen som jag antar var någon form av försöks-m90.

Hette tydligen m/83.

Jag fixade ett sådant par byxor hos TSF.

Rätt så skönt med blixtlås i gylfen istället för knappar. En sak som hade betydelse när det var -30.

Posted

Tja, SoldF 1953, 55 och 57 är riktiga pärlor.

Vintersoldat från 56, 57 och 68 samt Vinterhandbok för armén 1943.

Ceremonireglementena ligger förstås högt i kurs men de riktiga favoriterna är nog Soldatinstruktion för pansarinfanteriet och pansartrupperna (SoldI Pinf P) 1951 samt SoldI Strv från 1942. :)

Alla dessa finns naturligtvis i min bokhylla. :)

The Swede :blink:

• Forumsledning
Posted

Roligaste "reglementet" ?

Första upplagan av SäkI ...då den fortfarande var ett litet häfte.