Guest J-Star Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...,528439,00.html Mitt mail till redaktionschefen: Min kommentar till detta är att artikeln uppfyller de flesta av mina fördomar om aftontabloiderna: - Självförhärligande - Självrättfärdigande - Säljer sig som Den Lilla Människans bekyddare - Hävdar konspirationer - Påstår sig sälja Sanningen - Överdriver, såväl fakta som sin egen betydelse. - Faktaförvridande - Ursäktar sig med "De har rätt att veta". mvh /Michael Lundahl, läsare och amatörkritiker /J
Erik_G Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 Att det senare visade sig vara ett kyltorn från ett industriområde som tros vara boven, eller att man i bland annat GP kunde läsa om riskerna med fruktduschar för redan två år sedan, det behöver vi ju inte låtsas om.. Som i fallet med den ubåt som "hittats på norskt vatten". Aftonbladet hade en sensationsartikel om denna ena dagen. Dagen efter skrev aftonbladet om hur de NORSKA medierna lurats att tro att det var en ubåt som hittats på norskt vatten (i själva verket var det nån redan känd ubåt i stilla havet). För aftonbladet blev ju inte lurat. Eller? Den som okritiskt inhämtar omvärldskunskapen från källor som Aftonbladet har inte mycket kontakt med verkligheten
skytten Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,...,528439,00.html Mitt mail till redaktionschefen: Min kommentar till detta är att artikeln uppfyller de flesta av mina fördomar om aftontabloiderna: - Självförhärligande - Självrättfärdigande - Säljer sig som Den Lilla Människans bekyddare - Hävdar konspirationer - Påstår sig sälja Sanningen - Överdriver, såväl fakta som sin egen betydelse. - Faktaförvridande - Ursäktar sig med "De har rätt att veta". mvh /Michael Lundahl, läsare och amatörkritiker /J Det är bra! Får vi se om de lär sig nån gång.. Hoppas innerligt att aftonbladet har fel.
Magnus Redin Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 Den som okritiskt inhämtar omvärldskunskapen från källor som Aftonbladet har inte mycket kontakt med verkligheten Aftonbladet är en utmärkt källa till vad folk får för sig att tro...
KaffeKalle Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 J-Star: någon form av svar har du kanske redan fått, men någon reflektion eller bara "ditt mail har registrerats"?
2Sharp Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 Saxat från artikeln: " Nyhetschefen Magnus Ringman drog i gång det väloljade maskineri som är Aftonbladets redaktion" Stor humor
Guest J-Star Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 J-Star: någon form av svar har du kanske redan fått, men någon reflektion eller bara "ditt mail har registrerats"? Noll respons. Kan inte direkt tycka illa om dem för just det. Gissar att de får högvis med sådant här. Jag hade också för det mesta ignorerat det. /J
Guest J-Star Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 Fortfarande ingen respons... /J
Nestor Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 Förvånar mig inte ett smack att du inte får svar...
bloodlinez Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 GT 12/8 en artikel om vakternas agerande på Liseberg "vakterna slog hejdlöst" dom skriver också att en "oskyldig man bröts ner, belades med handfängsel samtidigt som batongslagen haglade" Var själv närvarande vid den aktuella situationen och det är helt och hållet lögn. en person som försökt frita sin kompis( främjande av flykt) samt utgett sig för att vara polis blev tagen i vanligt polisgrepp och införd i avvisiteringsrum. Alla som någon gång sett en expanderbar batong vet att om batongslagen "haglat" så skulle offret vara helt sönderslagen. men men, kvällstidningarna är sååå källkritiska
Guest järv Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 Att det senare visade sig vara ett kyltorn från ett industriområde som tros vara boven, eller att man i bland annat GP kunde läsa om riskerna med fruktduschar för redan två år sedan, det behöver vi ju inte låtsas om.. Den som okritiskt inhämtar omvärldskunskapen från källor som Aftonbladet har inte mycket kontakt med verkligheten Två skilda fall.. I Umeå grönsaksduschar, i Lidköping ett kyltorn..
BlåGul -1 9x19 Posted September 11, 2004 BlåGul -1 Report Posted September 11, 2004 Fortfarande ingen respons... /J Fått nån respons än? Jag har nog bara fått respons en enda gång (från en journalist på DN) efter att ha påpekat en hel trave felaktigheter i en artikel. Svaret var dock av karaktären "Jaha, men POÄNGEN med artikeln är det här och det är faktiskt Den Korrekta Åsikten[tm] och därför spelar det ingen större roll" (trots att poängen skulle handikappats rätt rejält av korrekta fakta). Intressant attityd (och säkert vanligare än man tror).
Vildmannen Posted September 11, 2004 Report Posted September 11, 2004 På den här sidan kan man läsa om, samt kommentera undermålig journalistik http://www.mediekritik.nu/
Vildmannen Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 Aftonbladet fortsätter med sina informativa artiklar. En "vän till Kungen" visar sig vara sonen till en vän till Kungen http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,531655,00.html Kan någon uppge typ och ungefärlig årsmodell på Porschen?
jonte72 Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 Aftonbladet fortsätter med sina informativa artiklar. En "vän till Kungen" visar sig vara sonen till en vän till Kungen http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,531655,00.html Kan någon uppge typ och ungefärlig årsmodell på Porschen? Såg ut att vara en 911, årsmodell är svårare att avgöra - men är nog max några år gammal....... Kul om han eventuellt var berusad, för då gäller inte försäkringen .
Tompa Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 Aftonbladet fortsätter med sina informativa artiklar. En "vän till Kungen" visar sig vara sonen till en vän till Kungen http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,531655,00.html Kan någon uppge typ och ungefärlig årsmodell på Porschen? Årsmodellen på Porschen borde vara någonstans från mitten till sent 90 tal eftersom det är den gamla 993 karossen. Tompa " Bilintresserad"
Born Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 "Tappade kontrollen"? Eller helt enkelt ville impa på polarna med pappsens bil. Ge grabben en bil han klarar av att hantera (tex Ford fiesta -85 motsv)
Lindeberg Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 Det är tydligen fler än Aftonbladet som har fördomar ;)
Born Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 Det är tydligen fler än Aftonbladet som har fördomar ;) Fördomar är bara fakta som inte bevisats.
Vildmannen Posted September 16, 2004 Report Posted September 16, 2004 Jag vet inte om ni orkar med en till av Aftonbladets bravader... http://www.resume.se/artikel-art_id=8087.html
Foxtrotcharliegrg Posted September 16, 2004 Report Posted September 16, 2004 Humor! Ur ovanstående länk: .... Resume-reporter (RR): - Nej, men misstanken kunde ju uppstå om läsarna fick veta att ni anmälde. Redaktionschef Aftonbladet (RA): - Vi har inte arrangerat bilden. RR: - Har du kollat det? RA: - Ja! Alltså du är så jävla larvig. Har du fler frågor? ...
Fade Posted September 19, 2004 Report Posted September 19, 2004 Minns ni alligator/krokodil (överväxt padda med huggtänder, minns inte vilken sort) på ölands zoo? Som kvällstidningarna hävdades ha anfallit människor? Rubriken löd: Alligator attackerade barn på zoo. Det som egentligen skedde var att en reptil var lite överkåt och krossade en ruta, och alla flydde i överreagerad panik. Dom intervjuade djurvårdarna som sa att djuren var räddare än puckona som skapade panik.. Hur som helst artikeln beskrev det hela bra med vissa uppblåsningar men jag var så less så att jag skrev ett mail och frågade hur man kunde ljuga så mycket i en enda artikel. Fick svar också där han förklarade att han inte satt rubriken eller de överkorkade notiserna, som var verk av redaktionen. Jag svarade att det kanske var överreagerat av mig att skriva till just honom efter som artikeln var hyffsat korrekt, han svarade att det var lugnt, dom förtjänar lite skäll ibland. Så jag tror inte alla på den skittidningen är genom onda, även om många är det :P
arachis Posted September 19, 2004 Report Posted September 19, 2004 jag köpte aftonbladet idag. (ja jag vet, förlåt) där var en helsida ägnad åt de nordiska kungabarnens kärleksaffärer som "skakar" monarkin. det var (som vanligt) karin östman och daniel nyhlén som skrivit artiklarna (skvallret) om de tre kungarhusen. jag förstår inte hur aftonbladet som försöker framhäva sig som en seriös nyhetskälla kan lägga sig på samma nivå som skvallerpressen och redogöra kungabarnens samtliga förhållanden genom tiderna. karin östman och daniel nyhlén är säkert väldigt duktiga på det de gör men kan de inte hålla sig i skvallertidningarna. bara min åsikt
Gustav-TS Posted September 19, 2004 Report Posted September 19, 2004 Aftonbladet (Det halvofficiella partiorganet) är de avundsjukas tidning...
Lindeberg Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 istället för att skapa en ny tråd... Är vården orättvis? http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story...,537098,00.html Om ja, så tror jag det beror på att generellt så söker män vård senare i kvinnor, och då om de verkligen behöver. Hursomhelst tycker jag det är mycket lågt av AB att presentera specifika fall, där utgången garanterat varit beroende på diverse omständigheter.
GRK-apan Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 @arachis För att citera skådespelaren Kjell Bergkvist på en fråga om Aftonbladets Daniel Nyhlén: "Den där j*veln som ser ut som han har kammat sig med en fläskkotlett" Glockrent!
heiho Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 Fortfarande ingen respons... /J Fått nån respons än? Jag har nog bara fått respons en enda gång (från en journalist på DN) efter att ha påpekat en hel trave felaktigheter i en artikel. Svaret var dock av karaktären "Jaha, men POÄNGEN med artikeln är det här och det är faktiskt Den Korrekta Åsikten[tm] och därför spelar det ingen större roll" (trots att poängen skulle handikappats rätt rejält av korrekta fakta). Intressant attityd (och säkert vanligare än man tror). Valiant och jag fick respons på mindre än 24 timmar från NST, Norra Skånes Tidningar. Vi brände av c:a 1 ha torrt gräs på Hovdalafältet, med en 9 mm spårljus. Reportrarna, som var scoopkåta, körde förbi skjutfältsavspärrningarna, bakom skjutplatsen där vi sköt 8,4 skarp och in på skjutfältet, i vindriktningen. trots att vi påkallade deras uppmärksamhet hörde dom oss inte, deras kroppsspråk påminde om ett trotsigt barn. När dom tagit sina bilder körde dom från platsen utan att söka samband med oss. Vi kontaktade chefsredaktören via mail. Eftersom jag var duktigt brännskadad, 90% första graden pga en felprogramerad solhytt, så kände jag att jag måste avreagera mig på någon och vad passade bätre än 2 reportrar. Kontentan av malet var att en rättelse infördes i tidningen, reportrarna fick en duktig avhyvling och vi fick en ursäkt från tidningen, där det desutom krivits en massa felaktigheter i samband med brasan.
arachis Posted September 24, 2004 Report Posted September 24, 2004 @arachis För att citera skådespelaren Kjell Bergkvist på en fråga om Aftonbladets Daniel Nyhlén: "Den där j*veln som ser ut som han har kammat sig med en fläskkotlett" Glockrent! ja vad mer kan man säga!!! :P
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.