Vargas Posted August 23, 2004 Report Posted August 23, 2004 Den policyn ruckas det på en del om man får problem med att få folk till vissa befattningar. Vi hade på en pluton på KS09 kanske ett halvdussin som hade varit hemma 3 respektive 9 månader innan det var dags att intälla sig på Almnäs och hämta ut utrustningen igen. Som vanligt finns alltid undantagen som bekräftar reglerna ... Quote
Guest Sudden Posted August 23, 2004 Report Posted August 23, 2004 Är det nån som har koll på när LA04 kör igång??? Ska ner på ks11 (om inget "fuckar" sig) i december. Men blev så jävla sugen på att söka till Afrikas djungler. Fast man vill ju gärna vara hemma minst ett halvår innan rotation ner igen. Och man kan ju alltid tacka nej om man blir antagen. Bättre det än att inte kunna söka 04:an pga att de rekryterade den samtidigt som 03:an. Så...nån som kan gissa sig till när LA04 rycker in? Har du kollat på rekryteringssidan? Tjänstgöringsperioden i Liberia för LA04 är september 2005 - mars 2006. Lägg sedan till sådär 5-10 veckors missionsutb och du hamnar i juli-augusti 2005 någonstans. Från KS11 kommer du planenligt hem i juni 2005, vilket ger dig max ett normallångt sommarlov innan nästa inryck om du skulle komma med. F.ö. är den officiella policyn att man inte ska rekrytera folk som varit hemma i mindre än 12 mån sedan senaste mission. Edit: Hittade även följande citat på rekryteringssidan: Utbildning genomförs under sommaren 2005. Ajdå... Tack för hjälpen. Hade letat...men inte tillräckligt antagligen. Det var lite tidigare än jag trodde...men, det kommer väl fler intressanta missioner. Quote
Born Posted August 24, 2004 Report Posted August 24, 2004 Den policyn ruckas det på en del om man får problem med att få folk till vissa befattningar. Vi hade på en pluton på KS09 kanske ett halvdussin som hade varit hemma 3 respektive 9 månader innan det var dags att intälla sig på Almnäs och hämta ut utrustningen igen. Som vanligt finns alltid undantagen som bekräftar reglerna ... Tror inte rekryterinssvårigheterna till Liberia är lika stora som till Kosovo, så hoppas inte för mycket på att de reglerna ruckas på. Men söka kan alla göra Quote
Golf_Echo5 Posted August 24, 2004 Report Posted August 24, 2004 1. Sökt enhet: KS12 Sökt befattning: JD944. 2. Sökt enhet: KS12 Sökt befattning: MC905. 3. Sökt enhet: LA03 Sökt befattning: AL235. Nu är det bara att vänta och se. Quote
Fredda Posted August 24, 2004 Report Posted August 24, 2004 sökte som GRG- skytt för tredje gången, men fan kan man inget annat så? sökte även som vanlig skyttehjon. og sen för övrigt en rövare och sökte om pressofficer, men vet inte ens om jag kunde söka tjänsten. allt detta För La 04. Är det många som söker? Quote
Lindeberg Posted August 24, 2004 Report Posted August 24, 2004 Sökt på nytt, så får vi se hur korten faller... LA04 1: AL246 Sjukvårdare / bilförare 2: AL247 Sjukvårdare / bandvagnsförare 3: AL248 Sjukvårdare / förare pansarterrängbil 203 Quote
King Kill Posted August 24, 2004 Report Posted August 24, 2004 Sökt: 1: KS12 GA913 Skyttesoldat 2: LA03 AL243 Pvrbsold/grgskytt 3: LA04 AL241 Psksold Quote
GeBe Posted August 24, 2004 Report Posted August 24, 2004 Sitter här och funderar så smått på LA04 i första hand, möjligtvis även LA03 (medan sambon sitter som ett åskmoln i soffan, den förra gick bra...). Antar att I19 kommer att stå för LA03 (SN IA03), men någon som har någon info om vilket förband som håller i 04an (Jake)? Nåväl, sökta befattningar skulle i sådana fall vara: Vc Strf9040 C Strigrp Quote
xymsa Posted August 24, 2004 Report Posted August 24, 2004 Sökte La03-04 Kock å samma på KS 12 Är det nån som vet om IA03 soldaterna kommer att bli erbjudna plats utan att söka. Iof lär det väll kvitta om man söker och är med i IA man lär ju hamna där dom vill ändå. Quote
Born Posted August 25, 2004 Report Posted August 25, 2004 Sökte La03-04 Kock å samma på KS 12Är det nån som vet om IA03 soldaterna kommer att bli erbjudna plats utan att söka. Iof lär det väll kvitta om man söker och är med i IA man lär ju hamna där dom vill ändå. Ta kontakt tjänstevägen uppåt om du tillhör IA03 så löser det sig. Quote
Pannben Posted August 25, 2004 Report Posted August 25, 2004 [...]Antar att I19 kommer att stå för LA03 (SN IA03), men någon som har någon info om vilket förband som håller i 04an (Jake)?[...] Nu gissar jag förvisso bara, men jag tror det kan vara så att LA04 helt enkelt inte har något "moderförband". Varför? Därför att man kan söka alla befattningar inkl. kontignentschef och kompch. I de fall där en viss mission har ett moderförband hemma i Sverige brukar som jag förstått det befälen där kunna "reservera" platser i staben och på kompanierna (som t.ex. plutch) innan resterande befattningar läggs ut att söka till. Dessutom kan det ju bli lite konstigheter om ett visst förband basar för LA04 och sedan inte ska finnas kvar efter FB04. Detta skulle ju även kunna förklara varför LA04 rekryteras så långt tid innan nedrotation jfr tidigare missioner: Det bör ju rimligen ta längre tid att rekrytera ett förband från grunden jfr att ha en halvklar struktur ned till vissa plutch. Det är ju respektive plutch som väljer ut folk till sin pluton, så först måste de (plutch) plockas ut och kontraktreras innan dessa herrar och damer kan ta tag i att rekrytera de soldater de vill ha under sig => tar längre tid än en vanlig rekrytering... Kan det ligga något i mina funderingar eller är jag helt mossig i skallen efter nattsudd medelst skintorrt tentapluggande? OT: 10000 postningar i SoldInt nu. Kungligt... Quote
RaDet94S Posted August 25, 2004 Report Posted August 25, 2004 Sökte LA03 och LA04 som SignMek + -> *Hoppas* Quote
slurry Posted August 25, 2004 Report Posted August 25, 2004 (edited) mina kollegor blev inte så nöjda, 3xLA03 hade jag kletat ner på lappen.. ->RaDet94S<- då skall du o jag med flera slåss om signmekeriet då... :P Edited August 25, 2004 by slurry Quote
RaDet94S Posted August 25, 2004 Report Posted August 25, 2004 ->RaDet94S<- då skall du o jag med flera slåss om signmekeriet då... :P Ah, där ser man... Sökte du det i första hand eller? Har du utbildning som det? Vad gjorde du på KS08? Quote
EXXON Posted August 25, 2004 Report Posted August 25, 2004 Ursäkta en inkompetent idiot, men var i halva österrike hittade ni stället ni sökte på? www.mil? Quote
Yxgubbe Posted August 25, 2004 Report Posted August 25, 2004 Börja här http://www.mil.se/int/article.php?id=247 så ska du se att det löser sig. Quote
Lindeberg Posted August 25, 2004 Report Posted August 25, 2004 Börja här http://www.mil.se/int/article.php?id=247 så ska du se att det löser sig. Men det är fortfarande en labyrint - varför ska man göra det lätt när man kan göra det svårt... Det funkar att klicka på "Kosovo" i menyn till vänster. Sedan klick på t.ex. på "KFOR-högkvarteret", sedan har du länken till den elektroniska ansökningsblanketten i menyn till höger. och först nu såg jag att man kunde använda http://www.mil.se/int/ansokan/ Quote
knaZen Posted August 26, 2004 Author Report Posted August 26, 2004 Jo, det är fan en sport att hitta formuläret. Man kan fråga sig varför det inte är enklare. Quote
Lindeberg Posted August 26, 2004 Report Posted August 26, 2004 Det är väl ett första "intelligenstest". Hittar man inte den elektroniska ansökan så klarar man inte av att hålla reda på sig själv och sin materiel i US ;) Quote
Statoil Posted August 26, 2004 Report Posted August 26, 2004 LA04 1:AL250 Skytt stridsfordon 90 / sjukvårdsman 2: AL246 Sjukvårdare / bilförare KS12 3: PA932 DCO chaufför Quote
Fk Satan Posted August 26, 2004 Report Posted August 26, 2004 Har oxå sökt, fast jag sökte till BC02 som Systemtekniker IT ,UF624. Quote
Statoil Posted August 27, 2004 Report Posted August 27, 2004 jaså, så "regeringen" kan tänkas släppa iväg dig nu? btw så e jag reserv striby v39. Quote
Fk Satan Posted August 27, 2004 Report Posted August 27, 2004 jaså, så "regeringen" kan tänkas släppa iväg dig nu?btw så e jag reserv striby v39. Har inte frågat regeringen ännu. Själv har jag inte hört ngt om vecka39 ännu :( Quote
Ebbe Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Varför är det inte samma bef.nummer på förare patgb 203, som det är på skytten i samma fordon?? Betyder det att den gamle SISU-föraren inte får lära sig spela på Akan, och att pebba-skytten Sören inte får utbildning i att köra pansarbussen? Om det är så, vem blir då andreförare? Om det INTE är så, varför rekryteras de inte på samma bef.nr.... som back in the days? P.S Sökte som dieseltroll på Patgb 203, både LA03, LA04.. Samt old-school SISU-driver i kära gamla Kosovo. Quote
SteveO Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Vart två på LA04 Eod och Förare på SJV Quote
simon Posted August 30, 2004 Report Posted August 30, 2004 Jag förstår det som så att LA04 är spikad? Quote
Eckervad Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Jag är C Sjuktransportgrupp /BV309 IA03 / SN / LA03 De som är intresserade av tjänster på sjukvårdsgrupperna. vänligen kontakta mig på [email protected] Det kan vara så att vakansplatser dyker upp. Känner ni någon riktigt skarp sjukvårdare så se till att han/hon hör av sig. Jag beslutar inte på något sätt vem som ev får en ev plats, men jag kan lägga ett gott ord hos dem som gör det !! mvh Sgt Eckervad [email protected] Quote
JTS Posted September 1, 2004 Report Posted September 1, 2004 Jag är C Sjuktransportgrupp /BV309 IA03 / SN / LA03 De som är intresserade av tjänster på sjukvårdsgrupperna. vänligen kontakta mig på [email protected] Det kan vara så att vakansplatser dyker upp. Känner ni någon riktigt skarp sjukvårdare så se till att han/hon hör av sig. Jag beslutar inte på något sätt vem som ev får en ev plats, men jag kan lägga ett gott ord hos dem som gör det !! mvh Sgt Eckervad [email protected] Hur menar du nu? LA 03 är inte rekryterad ännu, rekryteringen håller på. Ditt medlemskap i IA 03 ger dig inte en automatisk plats på LA 03? Quote
Recommended Posts