Jump to content

Recommended Posts

Guest FhF laddare
Posted

Trotts jag har tillhört Fd beredskaps plut! Så kan jag inte låta bli att undra över en sak? Å risk att denna fråga stoppas av blågul :D

Varför har dom maskerat sina ansikten på dom flesta bilder på insats plutoner när man är inne på deras hemsida??

Utav dom sidorna jag kollade på så var det bara 2 hemsidor som dom INTE hade någon slags maskering(Ej camo färg) av nyllet.Nu vet jag att det finns en del som kommer bli bra förbannad på mig :) men frågar jag inget så får jag inte veta något ,O

Är dom så hemmliga av sig eller har det med Ak4 att göra :lala:

Posted
Är dom så hemmliga av sig eller har det med Ak4 att göra :lala:

Pja, hade jag haft en AK hemma hade jag gjort allt jag kunnat för att minimera risken att få den stulen.

• Forumsledning
Posted

@FhFladdare Vad menar du ?

Maskering i övningssyfte att ej bli upptäckt av fiende ?

Maskering i syfte att inte bli igenkänd på offentlig hemsida ?

Den första är väll rätt så uppenbart eller ?

Den andre borde alla HV-hemsidor göra, om inte camofärg används så kan webamstern blurra ansiktet när han meckar med bilderna. Jag gör det, då varken jag eller någon annan i min pluton vill hänga ut sig.. eller göra reklam för sig själv att -här är jag, jag sysslar med verksamhet och kan tänkas ha vapen hemma.. och på så sätt locka till sig de illasinta människorna som "samlar prylar"

Nu har ingen vapen hemma, men det vet ju förmodligen inte busen.

Posted (edited)

Jag är inte med i någon insatspluton, inte heller maskerar jag ansiktet. Dock har inte detta med insatsplutonerna att göra, som kimster säger. Det handlar nog snarare om att Gösta 60 och hans lakejer inte bryr sig like mycket som vi yngre gör. "Vi" är nog mer medvetna om riskerna. Så det är nog snarare så att folket i en insatspluton är mer medveta och insatt i det hela. Tar sin ställning på större allvar än dom "vanliga" hv gubbarna. Sen finns det självklart undantag åt båda hållen.

Att jag inte bryr mig är enkelt, (inte bryr mig är fel ord, men inte i den omfattningen iaf) Jag ser dock inte risken som så stor. Jag Ber dom om att inte lägga ut namn iaf, för det är det som jag tror är det viktigaste. Att folk ser mig med uniform och fattar vad jag är är nog i slutändan ändå oundvikligt. Sen om dom ser mig gå ut ur lägenheten finner nog jag som

större risk än att någon kriminell som vet var jag bor ser mig på en internet sida.

Vi har ju t ex haft ett skarpt bevakningsuppdrag här mitt inne i stan för inte så länge sen, där vem som helst kunnat sett våra ansikten. Men namnet är jag noga med... För det är ju lättare att luska fram saker med namnet än med en bild. Men med detta säger jag inte att det är fel att sudda ansikten, tvärt om, helt rätt att göra. Dock så finner inte jag det nödvändigt. Det viktiga för mig är att jag syns så lite som möjligt i anslutning till min port i uniform. Brukar (beorende på tidpunkt) därför gå genom källaren när jag är uniformerad, alternativt byta om till uniform när jag är frame vid skjutningen, övningen eller vad det nu kan vara.

Edited by Panzerfaust
Posted

Nu har jag missat något. Har inte hemvärnsmän sina vapen hemma längre?

Jaja, frågan får väl knappast besvaras ändå. Om det är ett gränsfall kan ju alltid ett PM vara på sin plats.

Posted

Jaja, frågan får väl knappast besvaras ändå. Om det är ett gränsfall kan ju alltid ett PM vara på sin plats.

Jo, henvärnare får ha vapen hemma, men det är inget måste. Jag har inte heller vapen hemma, sen jag blev kompch syns mitt namn oftare och då vill jag ha lite säkerhet iallafall... :wub:

Angående maskering så är det nog bra att man är det av flera orsaker, bla för säkerheten att inte bli igenkänd men oxå det att webmaster faktiskt ska ha godkännande av vederbörande på bilden om att få lägga ut den. Med maskering :) eller blur så syns inte personen och det kan bli lättare att få den fina bilden på nätet. :=o

Posted (edited)

Du kan läsa lite i denna tråd http://forum.soldf.com/in...entral+förvaing

Ang maskering så kan det även vara ett enkelt sätt att kringgå PUL.

Edit: 2:a...

Edited by Sir Vival
Posted

JAg anser att man skall vara noggran med den personliga säkerheten när det gäller vapen, Att ha maskerade ansikten på bild, alternativt blurade är bra!

Samma sak när det gäller att skriva ut namn osv på internet, tidningar osv tycker jag är mindre bra. Nu tror jag inte att risken att ngt moppe gäng kommer hem och bankar på min port är särskilt stor oavsett ofall man har följer ovanstående alternativ eller inte.

Det jag är mer orolig över är "vardagsbrottsligheten" att ngn granne får för sig att komma hem till mig och börja snacka vapen, vilja se bössan osv. Eller att man är ute på krogen och hamnar i bråk och ngn säger att "passa dig för den j*veln han har en AK4:a hemma" vilket kan få tråkiga konsekvenser inte bara för mig, utan för fler. Man vet ju hur snacket kan gå ifall man fått ngr stänkare för mkt innanför västen. Därför brukar jag ljuga för mina kamrater osv och säger att jag har min bössa centralförvarad.

Guest FhF laddare
Posted

Kanske just därför Hemvärnet INTE skall få ha sinna vapen hemma.Minskar ju risken med att få besök av något pucko gäng eller någon hemvärnsman som få fylle dille å skjuter skarpt.Men patronlåset har väl alla fått ut eller???

Finns det någon tråd om att få ha vapnet hemma eller inte :camo:

Posted
Kanske just därför Hemvärnet INTE skall få ha sinna vapen hemma.Minskar ju risken med att få besök av något pucko gäng eller någon hemvärnsman som få fylle dille å skjuter skarpt.Men patronlåset har väl alla fått ut eller???

Finns det någon tråd om att få ha vapnet hemma eller inte :camo:

Annars kan du titta hääääär så slipper alla andra leta upp trådar åt dig.

Posted

Det här med att få fylledille och skjuter skarpt tror jag är otroligt sällsynt. så den risken kan man nästan helt räkna bort. Det jag tror är mer troligt är att ngn kompis talar om det för vakter på en krog eller liknande. "Ifall du inte släpper in oss då åker vi hem till kompisen och hämtar en AK4:a och mejar ner er vaktj*vlar" Denna typ av uttryck tror jag det är större risk för än att ngn hv-sold får fylledille och plockar fram bössan, laddar och börjar panga...

Att moppe gänget Kalles Änglar kommer hem till mig och vill ha min bössa är också otroligt sällsynt, så den risken kan man troligen oxå räkna bort ganska kraftigt. Det jag tror är vanligare är att en granne, eller ngn annan som bor i närområdet och inte är allt för hederlig kan få försig att begå ett inbrott hos mig efter att sett mig i en tidning, internet osv. Den risken tror jag är större än moppegänget.

Ang. centralförvarning av vapen så finns det både för & nackdelar. Att ta den diskussionen på ett forum tycker jag är onödig, eftersom den inte leder framåt.

Posted
Det jag tror är vanligare är att en granne, eller ngn annan som bor i närområdet och inte är allt för hederlig kan få försig att begå ett inbrott hos mig efter att sett mig i en tidning, internet osv. Den risken tror jag är större än moppegänget.

Å andra sidan bör det ju vara större risk att den där grannen ser när du går ut och kommer hem med gröna kläder och en låång bag än att han läser HV-tidningen och känner igen dig va?

Guest FhF laddare
Posted

Du har så rätt! Å det är jag som inte tål solen utan kommer korkade inlägg :camo:

Det värsta jag har sett!! Var en kille som gick öppet (på väg hem)med Ak4an efter en övning som jag var med på...Kännde han lite å stoppade han å skällde ut han efter allvärldens noter :dong: Trotts jag ej var något befäl av någotslag så fick han höra på en annan svordom :lol:

Posted
Det jag tror är vanligare är att en granne, eller ngn annan som bor i närområdet och inte är allt för hederlig kan få försig att begå ett inbrott hos mig efter att sett mig i en tidning, internet osv. Den risken tror jag är större än moppegänget.

Å andra sidan bör det ju vara större risk att den där grannen ser när du går ut och kommer hem med gröna kläder och en låång bag än att han läser HV-tidningen och känner igen dig va?

Är relativt försiktig när jag har bössan i vapenfodralet, exponeringstiden för det hela är ca 10-15sekunder från det att jag lämna lgh => vapnetfodralet ligger under en filt i bilen. Samt att jag kontrollerar så att det inte är så mkt folk i närheten när jag bär ut bössan.

Att individer rör sig med grönakläder i området där jag bor är inte direkt ovanligt, då det finns 3st YOFF inom 30meter från min bostad. Så förhoppningsvis försvinner jag i bruset av övriga grönaklädda individer som rör sig i närområdet.

Posted (edited)

Tack, är exakt det jag menar. Hur stor är chansen att min granne ser mig på en internet sida för en hemvärnspluton? Jag bor i ett litet ghetto är mycket mer skraj för det än att nån ser mig på nätet. Ska dom se mig på nätet utan namn så måste dom veta vart jag bor. Ser dom mig här utanför i uniform så vet dom vart jag bor.

FK Satan

Är relativt försiktig när jag har bössan i vapenfodralet, exponeringstiden för det hela är ca 10-15sekunder från det att jag lämna lgh => vapnetfodralet ligger under en filt i bilen. Samt att jag kontrollerar så att det inte är så mkt folk i närheten när jag bär ut bössan.

Att individer rör sig med grönakläder i området där jag bor är inte direkt ovanligt, då det finns 3st YOFF inom 30meter från min bostad. Så förhoppningsvis försvinner jag i bruset av övriga grönaklädda individer som rör sig i närområdet.

Tyvärr är jag den enda här :dong:

Så det blir ett himla bökande och smygande, värsta är att det går inte att köra in bilen på gården (Har inte körkort så jag blir alltid hämtad) så jag är tvungen att kuta genom hela området för att komma till bilen. Dock är ju HV övningar oftast tidiga mornar, men att komma hem 1800 en solig lördagskväll är inte att rekomendera. :camo:

Har bett om att få centralförvara, men det går inte. Vårat lokala förråd skall tömmas från vapen. Då måste jag ha den under MD gruppens förvar, och då måste man beställa tid och så måste jag förlita mig på att mina plutonskamrater vill åka 8 mil bara för att hämta ett vapen till en övning som kanske är 10 timmar. Kommer heller inte kunna vara med på sommarskjutningarna då det är lite väl överdrivet at åka 15 mil varje onsdag för att få skjuta 4 timmar. Så det är en jäkla sits man sitter i. Men det känns som FM får skylla sig själva om dom blir av med skiten. Då kanske dom lär sig att man inte kan dra ner på säkerheten.

EDIT: Skällande hund med extrem basröst är bra. Han ligger på balkongen om nätterna och skäller och morrar på skuggorna. Och det gänget som jag är mest oroad över är faktiskt skit rädda för honom. Hadde han lös en gång och satan vad dom sprang när han fick vittringen på dom. Så än är jag relativt lugn, men vill man verkligen ha min bössa kan man lätt döda en hund. Dock är det en skön säkerhets grej för han säger till så fort nån rör sig i trapphuset eller på gården om nätterna.

Edited by Panzerfaust
Posted

Delvis OT tror jag men ändå:

För några veckor sedan hade lokaltidningen ett reportage om några skyttar i den lokala pistolskytteföreningen som hade vunnit ditten och datten i någon tävling.

Lite ovanligt var då att dessa inte ville ställa upp med namn eller bild i tidningen p.g.a. vapenstöldsrisken, så man benämnde dem skytt 1, skytt 2 o.s.v. samt hade en bild på dem tagen mot solen så ansiktena inte syntes.

Så det verkar som om det här beteendet inte är exklusivt för hemvärnet.

Posted (edited)
Delvis OT tror jag men ändå:

För några veckor sedan hade lokaltidningen ett reportage om några skyttar i den lokala pistolskytteföreningen som hade vunnit ditten och datten i någon tävling.

Lite ovanligt var då att dessa inte ville ställa upp med namn eller bild i tidningen p.g.a. vapenstöldsrisken, så man benämnde dem skytt 1, skytt 2 o.s.v. samt hade en bild på dem tagen mot solen så ansiktena inte syntes.

Så det verkar som om det här beteendet inte är exklusivt för hemvärnet.

OT tycker inte jag iaf. Bevis nog för att andra är medvetna om risken. Och jag "tror" att en skurk hellre tar ett par pistoler än nån Ak faktiskt. Men risken finns alltid, det ska man vara medveten om. När en kamrat ur pistol skytteförening skulle ta med mig första gången så bad han mig byta kläder. Min Keps och byxor/tröja va inte så smart menade han sig på... då detta va lite för ungdomliga kläder och gubarna i föreningen va lite allergiska mot sånt. haha

Lite överdrivet men ändå bevis på att dom faktiskt tänker på säkerheten. Skjutledaren hadde alltid en laddad revolver och väldigt uppmärksam på alla som kom mot banan. Men jag klandrar dom inte då kriminaliteten flödar här och polisbristen är ett faktum.

Edited by Panzerfaust
Posted
Skällande hund med extrem basröst är bra. Han ligger på balkongen om nätterna och skäller och morrar på skuggorna.

Måste ju vara otroligt poppis bland grannarna nattetid :rockon:

Till samtliga: Om man nu är rädd för att bli påhoppad när man är på väg till/från övning, skulle man inte kunna ha civila kläder på sig när när man åker/kommer hem, och stoppa ner vapnet (liggandes i vapenfodralet) i nån svart, diskret sopsäck eller motsvarande? Om man åker 15 minuter innan man egentligen hade tänkt åka hinner man väl byta om på plats?

Posted

@Magnus

Smart! det hade fan tagit mins 2 minuter innan jag kommit på det själv :P

Skämt å sidå, smart!

Posted
Skällande hund med extrem basröst är bra. Han ligger på balkongen om nätterna och skäller och morrar på skuggorna.

Måste ju vara otroligt poppis bland grannarna nattetid :angry:

Till samtliga: Om man nu är rädd för att bli påhoppad när man är på väg till/från övning, skulle man inte kunna ha civila kläder på sig när när man åker/kommer hem, och stoppa ner vapnet (liggandes i vapenfodralet) i nån svart, diskret sopsäck eller motsvarande? Om man åker 15 minuter innan man egentligen hade tänkt åka hinner man väl byta om på plats?

Jag har gjort så några gånger. Men eftersom jag förlitar mig på andra som måste hämta mig går inte det alla gånger. Men när jag bodde hemma hos morsan och fick skjuts av dom så gjorde jag så. Men nu ocker jag ofta med folk från regementet eller med kompanichefen och då kan jag inte bestämma när jag ska bli hämtad.

Och angående hunden så har det funkat bra... har frågat och det är ingen som finner det så pass störande att jag inte får ha honom på balkongen på nätterna.

Posted

HV mäns ak:or är väl inte kompletta? slutstycket eller nåt annat käckt förvaras väl inte tillsammans tillsammans med resten av vapnet? har för mig jag hörde på nyheterna lr nåt att HVmännen även skulle lämna in fler delar av vapnet just för att undvika att en klåfingrig person fick tag i en komplett AK genom att bryta sig in hos Göran 48.

• Forumsledning
Posted

Reglerna tillåter att du har alla delar hemma, om ditt hem uppföljer de krav som ställs, (t.exinte bo i en 1:a på 20kvm) men de får inte sitta ihop eller förvaras på samma plats i hemmet.

Posted (edited)

Idag kanske det hände. Är osäker. Hadde glömt låsa dörren... Är lite smått nervös ännu. Vill inte gå ut med vovven än.

I vilket fall... Kolla på tv, Starship troopers. Här Dörren öppnas, nåt ljud. Sen inom några sekunder hör jag hunden kommer springandes och morrar och skäller. (han låg på andra sidan lägenheten, uta på balkongen.) Sen hör jag bara dörren smällas igen efter att hunden fick sitt utfall. Springer dit och ser ingenting. I soffan ser man bara en liten del av dörren, såg alldrig vem bara att det vart en ljus springa från trapphuset. iaf så springer jag dit. Låser dörren. Klappar hunden och allt det där. Han skötte ju sitt... Sitter vid datan kanske 30-40 minuter senare. Hör hur hunden får mega flyg igen. Han skäller jämt när nån går i trapphuset, men man hör klar skillnad på detta och trapphusskället... Då ser jag hur dörrhandatget rör sig! Då va ju dörren låst. Men ändå... två gånger under max en timme. Strax innan filmen va slut hände det andra gången. Nu vet inte jag riktigt hur/om jag ska gå vidare med det här. Vet ju att det bor ungdomar mittemot och dom kan ju haft fest och att folk gått fel... Men just det att dörren iaf va uppen ett tag innan den stängdes, och att det upprepades.

Vad tycker ni? Nu är det väl ingen vaken, men skulle gärna ha råd ifall ni tror jag kan gå ut nu? är ju mest rädd för att personerna (om det rör sig om annat än nån som gått fel) Sitter ute och väntar. Är det en är det kanske inga problem, :)

Men man vet ju alldrig. Har inte ringt polisen, dom kan ju inte göra nåt och har ju inget att gå på mer än att det vid två tillfällen varit någon/några som försökt ta sig in i lägenheten. Detta har alldrig hänt dom två åren jag bott här. Så det känns ju lite mysko. Tror inte ens polisen har nån bil ute nu. Skulle vara en isåfall.

Sen vill jag veta om ni tycker att jag överdriver om jag ringen min Hv chef i morgon och berättar? Kanske slipper ha vapnet hemma isåfall. Käns ju löjligt, kan lika gärna varit nåt tjafs bara med grannarna eller så... men ändå känns det bäst att raportera det. Ska jag svälja min paranoia och se det som ett misstag från nån ungdom, eller ska jag gå vidare med det? I vilket fall. Hunden måste ut så jag lär ju chansa... Så får vi väll se om jag på ett eller annat sätt hamnar i Aftonblaskan som fet rubrik. :D

Catch you on the flipside...

EDIT: Tecken som tydde på att det har varit fest. Stor mängd fimpar och ölburkar neranför grannens lägenhet. Så... det va nog säker bara nån som gått fel. Två gånger :D Men jag kör på den teorin. Inte så mycket annat man kan göra.

Edited by Panzerfaust
Posted

Vad tror du om alla jägare som har en hel arsenal hemma + ammo? Visst så ligger grejjerna förhoppningsvis i ett vapenskåp men det finns ju skärbrännare och vapnen är kompletta.. Säg den bonde som inte tycker om jakt och som ibland bor ganska avsides. Jag skulle se dem som en större risk för vapenstölder. Som redan nämnt så skulle en hel del dyrbar övningstid gå åt till att hämta vapen som skulle förvaras i kasun. För dem som jag känner och som bor i områden där de personligen tycker att det är olämpligt att förvara bössan hemma finns alternativet att förvara vapnet på en annan plats (kasun). Om alla skulle följa de regler för förvaring av vapen i hemmet så skulle riskerna vara liten att fel person får tag på vapnet. Pga att vapen låset sitter i så är ju den delen redan löst vid ev stöld. Om nu underbeslaget skulle bli stulet så passar ju det ihop med en ev "stor del" som blev stulet vid ett annat tillfälle. M a o så göm underbeslaget rejält eftersom det inte finns ngt lås till detta.

Jag hoppas att de tillfällen är få då ngn kommer till en övning efter att ha festat kvällen innan. Hoppas också att Sveriges alla jägare är nyktra på sina kommande älgpass. Att du slutade i hv, var det pga vapen förvaringen? /Gusten :baskerKav:

Guest FhF laddare
Posted (edited)

Jag tycker det är välldig skillnad på jägare å en hemvärnsman.Å det är bättre att förlora övnings tid än ett vapen :camo: För att jag slutade i Hemvärnet var att jag tyckte å tycker än!! Att Hemvärnet har spelat ut sin roll.Den militära biten iallfall :camo:

Några fler frågor?? :camo:

Edited by FhF laddare
Posted
Jag tycker det är välldig skillnad på jägare å en hemvärnsman.Å det är bättre att förlora övnings tid än ett vapen :camo: För att jag slutade i Hemvärnet var att jag tyckte å tycker än!! Att Hemvärnet har spelat ut sin roll.Den militära biten iallfall :camo:

Några fler frågor?? :)

Fler frågor, javisst! Om jag har överseende med: :) och annat så undrar jag då över vad du menar med skillnaden mellan hv-man och jägare (nyfiken). Sedan undrar jag vad det var som gjorde att du slutade i hv? Och slutligen vad du menar med att hv har spelat ut sin roll? Som sagt, NYFIKEN. Kom in i en vettig diskussion med mig och inte en massa :dong: , ok? ;) /Gusten :ph34r:

Guest FhF laddare
Posted (edited)

För att jag slutade i IP å Hemvärnet var det att dom flesta på IP såg ner på alla som inte tillhörde Ip(Göta Elf Ip) :rocketl:

Å sådant sätt tilltalar mig inte.Och sedan bli idiot förklard av dom på IP när jag har gott tillbaks till ordinarie hemvärnet me.Jägare å hemvärns män är så olika så det är äns ingen ide att förklara skillnade om.Om du(Gusten) har förståellse över det..Mvh Rio bagarn

Edited by FhF laddare
Posted

@ FhF laddare

Ok, synd att du slutade. Hv behöver ju alla de kan få. Bara att beklaga att det finns en hierarki i hemvärnet där det finns de som ser ner på andra och anser sig vara bättre.. Vapen frågan kommer nog vara en het potatis som kommer att dyka upp i diskussionen många gånger. Ha´de! /Gusten :clap:

Posted
För att jag slutade i IP å Hemvärnet var det att dom flesta på IP såg ner på alla som inte tillhörde Ip(Göta Elf Ip) :surprise:

Å sådant sätt tilltalar mig inte.Och sedan bli idiot förklard av dom på IP när jag har gott tillbaks till ordinarie hemvärnet me.Jägare å hemvärns män är så olika så det är äns ingen ide att förklara skillnade om.Om du(Gusten) har förståellse över det..Mvh Rio bagarn

Tragiskt att man tittar ner på andra, sådant är ngt jag inte accepterar. Vi är en del av samma lag. Dock har vi olika uppgifter att lösa. Men samma sak gäller inom ett komp. oxå. Koket har en helt annan uppgift att lösa jmf med en skyttegrupp...

• Like 1