Jump to content

Favorit guldburk

Xit

Vad äter ni i fält om ni får bestämma??  

190 members have voted

1. 1. Vad äter ni i fält om ni får bestämma??

• 1. Guldburk "Lapskojs"
      19
    • 2. Guldburk "Ravioli"
      29
    • 3. Guldburk "Präriegryta"
      37
    • 4. Guldburk "Död mans finger"
      15
    • 5. Guldburk "Ärtsoppa"
      11
    • 6. Golddosa "Leverpastej"
      11
    • 7. ISO-mat
      26
    • 8. Det skogen/havet kan erbjuda.
      3
    • 9. Taggtråd.
      5
    • 10. Sibylla.
      15
    • 11. Inget av ovan.
      6

Recommended Posts

Posted

Nu när ämnet guldburk är så hett så vore det inte fel med en liten omröstning.

Så vilken smak är er personliga favorit?

Själv gillar jag raviloin bäst. :)

• Replies 106
  • Created
  • Last Reply
  • Forumsledning
Posted

Tog mig friheten att lägga in risotto som du missat.

Anser dock att Leverpastejen inte hör hemma då det inte är en måltid i sig.

Finns ju andra burkar oxå för storkok, tex större köttkonserver i samma guldfärgade burk.

Personligen gillar jag präriegrytan för den smakar mest.

VPL nytt har haft vissa smaktester med bla stjärnkockar,har för mig att risotton då brukade komma bäst. Kankse var innan präriegrytan kom.

OK

--------

1.Präriegryta

2. Risotto

3. Ravioli

4. Död mans finger (korv+bönor)

5. Pyttipanna

Desperat att byta bort.

------------------------

1. LAPSKOJS

2. Ärtsoppa (ok som ärtsoppa räknat men ingen riktig mat tycker jag, med pannkaka helt ok.)

Frystorkat är ju bäst om man skall bära med sig flera dygns käk i en ryggsäck till fots. Men Guldburk är snabbare och godare om man slipper konka på dem långt och slipper släpa massa jobbiga tomburkar.

Kan man dessutom värma dem utan att behöva smutsa ner köket är det kanon.

Se till att ha med ett frilufts-kryddkar med salt,peppar och grillkrydda. Det piffar upp käket. En låda portionspaketerade ketchup/salt/peppar i fordonet är ett hett tips :) Fråga kökspersonalen om att få ut några dussin.

Posted

Då vi endast fick livnära oss på frysttorkat större delen av tiden i fält var de ytterst få gånger jag provade guldburk helt klart förgyllda. Därför skulle jag vilja lägga min röst på samtliga burkar. Leverpastejen var självklart en favvo men som Henke sa räknas den inte riktigt in i måltindskategorin...

Ps.

Hade jag varit tvungen att välja i dagsläget hade jag nog ratat samtliga. Är liksom inte riktigt samma sak när man står i ett kök fult med -färska- godsaker. :) Ds.

Posted

1.Ravioli

2.Prärigryta

3.Död man fingrar

bytes gärna bort:

1.Lappskojs

2.(s)pyttipanna

aldrig smakat:

ärtsoppa (hur kom jag undan den?)

risotto (har aldrig ens sett en sån?)

Även om man bara har fältköket behöver man inte grisa när man värmer g-burk, man värmer helt enkelt oöppnade burkar i vattenbad, 2st i varje kök. Det går iofs vatten men man behöver ju inte använda driksvatten, sjö och älvsvatten funkar utmärkt, men man kanske ska skippa myrvatten som det ligger döda renar i :) .

Posted

Röstade på Korv med vita bönor i tomatsås - smaskens till sista slicken.

Men egentligen gillar jag alla guldburkar ungefär lika mycket, utom präriegrytan, den får mig att tänka på överkörda katter.

Den absolut godaste guldburken jag någonsin ätit var dock makaroner och köttfärssås som dock endast verkar förekomma i lite större burkar, typ för två personer, och jag har bara sett sådan burk den enda gången. Finns det fler ?

Posted

Gott

1. Präriegryta

2. Ärtsoppa

3. Ravioli

Kass

1. Lapskojs (redan tuggat en gång och uppstött)

2. Död mans finger - smaklöst.

Att man sen låg på Stab/Uh plut tillsammans med kockarna och fick äta riktigt god mat hela tiden.... :)

//5526

Posted

Måste skela - tryckte på rösta blankt av misstag, men SJÄLVKLART är det ärtsoppa med fläsk som gäller. Smakar som riktig mat och framkallar inte uppstötningar.

Högst upp på hatlistan - död mans finger så klart :dong:

Posted

Önskar att jag ö.h.t sett en G-burk, men jag tycker risotto är gott i vanliga fall, så jag röstade på den. Ärtsoppa är f.ö ingen höjdare i min mening... Hoppas jag slipper äta sörjan. Eller är det fortfarande så att man får det varja torsdag? :banana

Posted

Samekul är en guldburk som många glömmer bort, den är faktiskt riktigt god. Den håller nästan på att bli en favorit för mig :banana

men den jag gillar bäst är raviollin den är smaskens. :clap:

Posted

Knivigt att välja bland dessa godsaker :)

Goda

Ravioli

Lapskojs

Präriegryta

Pyttipanna

Ärtsoppa med fläsk

Mindre goda

Vita bönor med korv i tomatsås*

Inte provat

Övriga

Leverpastejen på pansarkex är en delikatess i skogen, men jag räknar inte det som guldburk.

*) En stark bidragande orsak till det dåliga betyget var att Vita bönor... var den första guldburken som åts halvuppvärmd i vatten (Tack Bodensarna för det ;) )

Jag hade huvudansvaret för tillagningen av guldburk på plutonen, så jag ser mig lite som extra kunnig inom området :P ;) Kryddor fick vi inte tillgång till förrän slutet av utbildningen, men det var ett glatt tillskott i utrustningen.

Ibland var jag tvungen (praktiska skäl) att blanda lapskojs och pyttipanna, vilket blev en mycket trevlig anrättning.

Under strapatsen blandades (skälet var lathet) präriegryta med pyttipanna. Det blev sådär, men ingen i gruppen brydde sig.

Efter noga övervägande väljer jag lapskojsen som min favorit. Raviolin är helgod, men känns inte så svenskt och skogigt. Pyttipannan har jag inget emot, och präriegrytan är god. Ärtsoppan smakar just ärtsoppa, och det är ju gott.

Posted
Se till att ha med ett frilufts-kryddkar med salt,peppar och grillkrydda. Det piffar upp käket. En låda portionspaketerade ketchup/salt/peppar i fordonet är ett hett tips :) Fråga kökspersonalen om att få ut några dussin.

Beträffande salt/peppar-kar såg jag ett sådant på Naturkompaniet i Stockholm city. Karet kostade inte mindre än 219 kronor (eller var det 229?).

Jag blev helt chockad. Hur f-n kan en plastgrej med lite kryddor vara så dyrt :o

Visserligen var det ganska skön känsla när man öppnade och stängde locken, med andra ord var karet välgjort, men över 200 spänn :)

Posted

Präriegrytan fick min röst. Ärtsoppan är egentligen godast men den kräver, ähum, komplicerad tillagning i och med att vatten måste tillsättas och köket i så fall skitas ned 8|

Vi körde mest med VA, särskilt under krigsförbandsskedet. Som båtchef stod guldburkarna högt i kurs eftersom de kunde värmas på motorerna. Byteshandeln var utbredd om man säger...

Som sagt så är "stridsparsburken" med markaroner och köttfärsås helt funkis också. Dock kommer den i en tunn omanlig burk som har egenheten att ibland explodera när den ligger på en tjänstevarm stridsbåtsmotor - ingen höjdare ur den synpunkten alltså.

Posted

Ravioli helt klart godast ......

Ett tips : är att alltid ha med sej en flaska Tabasco i strids västen det ger en god smak till alla guldburkar utom Lapp skojs för den e helt o ät bar ...

Posted

Beträffande salt/peppar-kar såg jag ett sådant på Naturkompaniet i Stockholm city. Karet kostade inte mindre än 219 kronor (eller var det 229?).

Jag blev helt chockad. Hur f-n kan en plastgrej med lite kryddor vara så dyrt :o

Visserligen var det ganska skön känsla när man öppnade och stängde locken, med andra ord var karet välgjort, men över 200 spänn :unsure:

Du har redan besvarat din fråga, du var ju på Naturkompaniet.

Inget billighetsoutlet direkt. :)

Posted

Inte för att någon var en sådan där jättefavorit men det fick bli: Död mans finger. Ordentligt uppvärmd med kryddor så smakade den OK. Inte jättegott, men OK. Tröttnade på Ärtsoppa eftersom man fick ut den så jäkla ofta.

Posted

Inte speciellt originellt, men präriegrytan plockar ju en solklar 1:a placering. Lite kryddblandning i å sen är det bara att sleva i sig!

På en hedervärd 2:a plats kommer raviolin, funkar både kall som varm...

Och på den mest mobbade jumboplatsen genom tiderna skäms 'död mans finger'. Jag vet fortfarande inte vad som är i den, men det är fanimej inte korv!

• Forumsledning
Posted

Jag hatar att köpa saker till ockerpriser på svindyra friluftsbutiker. Med tanke på deras priser för en vanlig packning inkl tält kan man lika gärna köpa en beg. fullutrustad husvagn och det är ju fältmässigt värre.

Billigt, bra och funkis är min modell.

Denna tallrikslåda köpte jag på PX:et i Kosovo för €7, sett dem i Sverige för ca det dubbla.

Kryddkaret är indelat i 3 st fack som har volymen 25%, 25%, 50%.

Jag har salt (25%), grillkrydda(25%) och socker(50%) i mina.

ALLA DELARNA INGICK, dvs mycket för pengarna.

Militärt använder jag enbart kryddkaret, vikkåsa i fickan, och besticken i köket (kortare än FMs och ryms i jägarköket), civilt kan jag unna mig hela lådan.

Skärbrädan är perfekt som durkslag vid pastakok.

Posted

eftersom jag tillhörde ett trosskomp. så var guldburk en mycket ovanligföreteelse.

vid detta alternativ hade vi helt underbara kockar, som tog hand om burkarna och lagade dessa åt oss.

och säja vad man vill, men det verkar som all guldburk mår bra av storkok.

la iofs min röst på risotton, den går ju att äta kall utan att man får spykänslor.

hade en galen grp-medlem som ansåg att "död mans finger" smakade bäst kall.

denna rätt dök under 1989 upp på en kompövn i form av "smörpaket",

en mystisk förpackning som mest liknade ett smörpaket och inte gick att värma i någon eld eller likande.

men tjänst på trosskomp har sina sidor vad gäller mat, vid återhämtning på repmötet 1994 bjöds det på oxfilet provance, när övriga komp fick grillkorv.

detta hade till resultat att alla blå-gul samlades hos oss, och använde vårt stabs-tält till värmestuga.

tills vi fick vår krigskompchf, bedrev i oftast stabstjänst sittandes under bar himmel.

ty tältet var fullt av fikande befäl från skövde-garnison.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...