Jump to content

Kartor


Bad Karma

Recommended Posts

Vet nån bästa stället att få tag i militära kartor? Var inne o spanade på lantmäteriets sida men det känns inte som om deras kartor e dom rätta.

 

*edit*Fråga nummer 2. Silvas Ranger kompasser är alltid i streck eller? Så det inte dimper hem en med grader. */edit*

Edited by Bad Karma
Link to comment
Share on other sites

Gå in på närmaste kartbutik och köp en Gröna Kartan. De har till och med M-nummer...

 

Vill du ha kartor med hemlig information på får du nog gå till ryska ambassaden. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kompasser från Silva finns med både grader och streck. Jag skulle tro att grader är vanligare på civila kompasser än streck. Min Silva 25 Ranger (spegelsyftkompass) visar grader.

Link to comment
Share on other sites

Kompasser från Silva finns med både grader och streck. Jag skulle tro att grader är vanligare på civila kompasser än streck. Min Silva 25 Ranger (spegelsyftkompass) visar grader.

 

Ok. då blir det väl till o pallra sig iväg till militaryshop då. :( tack för svaren

Link to comment
Share on other sites

NATO-standard är 6400. Det är helt enkelt lättare att räkna med än 6300. Som i sin tur är lättare att räkna med än 6280, som ryssarna använder. Nackdelen är givetvis att det inte blir lika exakt.

 

Jag antar att vi faktiskt redan använder 6400 på sina håll. Eller har man modifierat siktena på strv 121?

Link to comment
Share on other sites

Streck är alltid 1/1000 av avståndet. Däremot så tror jag inte att vare sig 6400, 6300 eller 6280 streck är exakt det, utan att det handlar om närmevärden. Allt för att det ska fungera praktiskt också.

Link to comment
Share on other sites

Om man ska vara petig är 6283 så nära man kommer (2*pi=6,283185307 osv). I de flesta fall streck används gör det ingen som helst praktisk skillnad om man använder 6280, 6300 eller 6400 streck. Givetvis måste man ju vara konsekvent vid rikningsangivelser, men vid vinkelangivelser spelar det inte så stor roll.

Om det är viktigt att det är rätt räknar man givetvis om så att exempelvis SKERen räknar så exakt som är möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att vi faktiskt redan använder 6400 på sina håll. Eller har man modifierat siktena på strv 121?

Ringen under luckan på vagnchefsplats i FVs Pirahna II är graderad till 6400, som exempel.

Link to comment
Share on other sites

Ber om ursäkt, skulle givetvis sagt varför 6400 är bättre. Precis som redan sagts är det för att det är lättare att räkna med och 6300 är en redan det en förenkling. I själva verket är det alltså radianer (i stället för grader) vi använder med en faktor 1000 för att få km i stället för meter.

 

En notis är ju att all räkning blir fel. Men då streckformeln används så spelar några centimeter hit eller dit i avstånd någon som helst roll, bättre då att använda ett mått som är enkelt att använda. Det större (fast minimala) felet som 6400-systemet ger måste även ställas i kontrast till de minskade beräkningsfelen som görs och summa summarum blir att det blir mindre fel med 6400.

 

Att det blir enklare har att göra med att 64 är en jämn 2-potens - dvs att det går att halvera ner till 1 (64 -32-16-8-4-2-1). Vi slipper alltså avrundningar på kardinalstrecken (N, S, O och V) och allt blir mycket lättare.

 

Angående yard och sådant - det blir det inte! Eftersom det är grundläggande geometri som ligger bakom är det bara att strunta i enheterna. Mäter man bredden på målet yard får man avståndet i 1000 yard osv. Det som skiljer sig är beräkningen - inte enheten.

 

Sen får man ju inte glömma att det är bågvinkel - inte bredden som egentligen används i formeln. Vilken metod man än använder blir det fel alltså och den här metoden gäller således endast för mkt små vinklar.

Link to comment
Share on other sites

Angående yard och sådant - det blir det inte!

Gjorde en Arne Anka, men det ser så fånigt ut att ta bort ett inlägg... :angry:

Iofs borde avståndet bli större om man ökar antal streck och har kvar samma formel, men det blir som sagt marginellt...

Link to comment
Share on other sites

Guest krp_caesar

Måste bara framhäva att det funkar alldeles bra med att ladda hem Kartex samt alla kartor från internet...

Då kan du oxå skriva ut just de bitar du behöver för övningen. :P

 

:lol: Men som sagt jag är ju en :baskerPa: - signalist B) :camo:

Link to comment
Share on other sites

Japp. Det finns ett skäl till att de har M-nummer...

För övrigt så blev jag lite småförvånad när jag bläddrade bland sjökorten sist jag var ute med båten och hittade M-nummer längst ner på dem. Helt vanliga Båtsportkort serie A.

 

Detta lär väl vara ett tecken på att man är äkta MÖP, springer omkring och letar M-nummer på saker och ting. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Måste bara framhäva att det funkar alldeles bra med att ladda hem Kartex samt alla kartor från internet...

Då kan du oxå skriva ut just de bitar du behöver för övningen. :P

 

:camo: Men som sagt jag är ju en :baskerHV: - signalist B) :camo:

Kallas i folkmun stöld...

 

BTW, är inte korpral en utbildningsgrad?

Link to comment
Share on other sites

Vet nån bästa stället att få tag i militära kartor?

Kartor finns väl på bokförrådet? Så länge det handlar om Terrängkartan (1:50 000) och Vägkartan (1:100 000) brukar det inte vara några problem. Fastighetskartan brukar det dock vara knepigare med.

 

Ibland brukar det även finnas militära särtryck över ett visst område som annars ligger i skärningen mellan olika kartblad, t ex NORRKÖPING/BRÅVIKEN. Dessa kan dock vara av äldre datum och således behäftade med felaktigheter. Men har man bara koll på vad som har förändrats så kan särtrycken vara funkis ändå.

 

Kan/vill (använd det som passar) ditt förråd inte hjälpa dig, så finns det som sagt åtskilliga som inte gör annat än säljer kartor.

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha kartor med hemlig information på får du nog gå till ryska ambassaden.  ;)

Kartbutiken som ligger på Kungsgatan (mittemot Casino Cosmpol) har sålt ryska militära kartor som det stod en del intressant på, de kan säkert greja fram något sådant igen. :)

Håller med om de tre första sakerna, men senast jag undersökte så var det omöjligt att få tag på de ryska kartorna. Som jag förstog det var det ett tillfälligt parti, typ en conteiner full, man kommit över i Baltikum, när ryssen drog sig bakåt...

Han dock komma över VÄSTERÅS och UPPSALA innan de var slut. STOCKHOLM var uppdelat på 6 kartor, och givetvis slut...

Hittade en tolk, från TolkS, som läste och berättade om all den info som fanns skriven på kartorna.

 

Ingen som sitter inne med dessa och har en scanner???

 

 

//donSisu

:huh::)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...