Jump to content

Ny dator


Klargplutte

Recommended Posts

Jag funderar på att skaffa mig en ny dator , men vad ska man köpa för att få bäst prestanda utan att bli utfattig , jag tror att AMD´s nya 64bitar´s processor verkar potent , Athlon hörs ju vara lite vassare än P4 trots lägre klockhastighet men men . Sen när det kommer till grafikkort så tror jag personligen på GF FX men sneglar lite på ATI radeon 9600 tex , har hört att ATI ska vara lite sämre när det kommer till kompabiliteten tex , nån som har några vettiga tips , min budget ligger runt 10papp , jag tänker beställa från nån internet site , nån som vet vilka som man kan lita på?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Montera själv, klart billigare och inte till närmelsevis så svårt man kan tro.

Själv hade jag valt ett ASUS baserat paket med AMD´s 64 bit processor, ett par trevliga 256 alternativt 512 DDR moduler och till det ett fräsigt RAEDON 9800XT.

Det är spelen som i dagsläget bestämmer utvecklingen och ett bra grafikkort lönar sig i längden......

Link to comment
Share on other sites

Nog för att vi har ett bra forum här, men när det kommer till dataprylar måste jag ändå rekomendera SweClockers forum. Där finns en hel del information att hämta, om man hittar det dvs... *host host* inga blågula på det forumet *host host*

B)

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Mmm, typ ett gäng muppar där som sagt :baskerHV:

Fråga ang. 64 bits cpu, lönar det sig?

Finns det OS som använder den?

Om du är intresserad av 64 bitar så surfa över till www.apple.com/macosx/ och läs mer om 64 bitar och OS som är optimerade för sådant. :)

"Be a switcher", Think different B)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Äh ljug-macintosh som påstod de tillverkade den snabbaste persondatorn i världen... vilket tydligen inte stämde då de hade kört sina egna inställningar med optimerad hårdvara o mjukvara bla bla.

 

Visst snygga burkar gör dom.. men det är väll oxå det.

 

Jag rekomenderar oxå sweclockers. Där får ni svar direkt och slippe lyssna på ett gäng semiamatörer som de flesta här inne är på compjuters.

 

Ska jag trilla in på sweclockers och fråga om hur många bandade 7.62 det får plats i en CV90 ? ..kanske inte.

Link to comment
Share on other sites

Vill man köpa en kraftig dator i dagsläget rekommenderar jag att köra på Athlon64, precis som skrevs så tuffar de på betydligt snabbare än en P4 med motsvarande klockfrekvens.

 

När man sedan går över till Chipset rekommenderar jag ett med nVidia N-Force3 250gb (250gb-märkningen är viktig!) vilken har Brandvägg direkt i chipset mm.. GB-LAN ingår direkt i Chipset, och tack vare att det är integrerat och specialbuss till det så är det mycket snabbare än de flesta GBit-NIC anpassade för PCI-bussen.

 

ASUS eller Gigabyte är att föredra när man köper moderkort.

 

RAM: 400Mhz DDR-minnen, förslagsvis 1GB om man ska spela många tunga spel. 512MB är annars lagom om man vill spara in en tusenlapp.

 

Grafikkort.. där finns det många delade meningar. Själv föredrar jag nVidia, och ett FX5600 ger bra prestanda för pengarna.

 

Hårddisk, gärna en liten och snabb sak som systemdisk, och en stor för lagring.

EX: Western Digital Raptor 36GB 10.000RPM S-ATA som systemdisk, och valfri disk för lagring. Detta för att operativsystemet etc ska tuffa på snabbt. Är man lat som mig gör man ju en Image av systemdisken efter installation av OS och program/spel som man lagrar på andra disken, och vid haveri snabbt kan återställa datorn genom ex att ändra bootordningen och trycka tillbaka innehållet.

 

Själva chassit är även det ganska viktigt. Jag är mycket nöjd med mitt Thermaltake Wingo V7000D. Håller datorn sval och fin, samtidigt som det är vackert och funktionellt. (Väger dock bly med all min hårdvara, välj Aluminium om du gärna flyttar på datorn)

Link to comment
Share on other sites

Guest Finnen

Radeon har inga problem med kompabiliteten. Och Raden ÄR mycket vassare än Geforce-korten så jag tycker du borde välja ett sådant kort.

Datorbutiken.com, Komplett.se är två bra datorbutiker som jag själv beställt mycket ifrån. Har gått problemfritt för mig iaf.

Satsa du på en Athlon64, dom är riktigt bra. Sen lite minne till och nått bra moderkort så har du en fin dator som alls inte behöver kosta mycket.

Ett tips är att gå in på

 

http://buggy.no-ip.com

Där kan du se vart du hittar det billigaste exemplaret av en processor i Sverige. Ganska bra.

Du får specificera lite mer vad du är ute efter, så kan du få ett bra svar från mig :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Äh ljug-macintosh som påstod de tillverkade den snabbaste persondatorn i världen... vilket tydligen inte stämde då de hade kört sina egna inställningar med optimerad hårdvara o mjukvara bla bla.

 

Visst snygga burkar gör dom.. men det är väll oxå det.

Det är väl aldrig fel om burken är snygg och operativet ännu snyggare. Vilket dataföretag gör inte optimeringar av maskinerna som skall farttestas? Kolla den här länken: http://asia.cnet.com/newstech/systems/0,39...39156542,00.htm

Det finns nog en anledning till varför man bygger med just G5or och inte någon annan typ av 64bitars processorer. :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Jajja nu har jag beställt iallafall , de blev ett paket med Athlon64 3200 160Gb hårddisk , Radeon 9600 , funderade på 9600XT som tydligen skulle vara vassare men efter lite undersökningar på nätet så visade det sig att det var stora problem med det kortet , funderade ett tag på en snabb seriell hårddisk för OS men plånboken slog mig på fingrarna , moderkortet stödjer dock seriella hårddiskar så det går ju att investera i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

Jajja nu har jag beställt iallafall , de blev ett paket med Athlon64 3200 160Gb hårddisk , Radeon 9600 , funderade på 9600XT som tydligen skulle vara vassare men efter lite undersökningar på nätet så visade det sig att det var stora problem med det kortet , funderade ett tag på en snabb seriell hårddisk för OS men plånboken slog mig på fingrarna , moderkortet stödjer dock seriella hårddiskar så det går ju att investera i efterhand.

När du investerar i en snabbare disk som systemdisk, rekommenderar jag även att du införskaffar Norton Ghost (lägst 2003-versionen, då den kan skriva imagefilen direkt till en NTFS-partition) för att som jag tidigare skrev kunna återställa datorn på max 10-20min istället för alla de timmarna det tar för total ominstallation.

Link to comment
Share on other sites

Äh ljug-macintosh som påstod de tillverkade den snabbaste persondatorn i världen... vilket tydligen inte stämde då de hade kört sina egna inställningar med optimerad hårdvara o mjukvara bla bla.

 

Visst snygga burkar gör dom.. men det är väll oxå det.

Det är väl aldrig fel om burken är snygg och operativet ännu snyggare. Vilket dataföretag gör inte optimeringar av maskinerna som skall farttestas? Kolla den här länken: http://asia.cnet.com/newstech/systems/0,39...39156542,00.htm

Det finns nog en anledning till varför man bygger med just G5or och inte någon annan typ av 64bitars processorer. :)

Det är ju allt fler som väljer just G5 för att bygga gigantiska kluster, vilket självfallet har sina orsaker. Dels handrar det om kraften, dels om att det är så jäkla enkelt att göra kluster av en ny Mac. I princip kan man slänga ihop ett själv hemma i lägenheten med några konsumentmodeller, utan att kunna speciellt mycket om prylarna.

 

Att bland annat support och underhållskostnader oftast blir lägre är ju självfallet viktigt.

 

 

En G5 med dubbla 2.5ghz, 8 gig RAM och en ny 30"-skärm... det är hårdporr det! :ak:

 

En av de senaste inovationerna, Air Port Express med Air Tunes, är ett sabla ballt sätt att på enklaste vis göra nått extra kul/nyttigt av trådlösa närverk.

 

Vips så har man ett link-system a´la B&O! :}

 

 

 

Bortsett från hårdvaran så är ju operativsystemet en dröm att använda. Panther rockar verkligen! Stabilt, intuitivt och smidigt, samtidigt som det är otroligt kraftfullt.

 

 

10 goda skäl att byta

Link to comment
Share on other sites

Någon som har någon åsikt/erfarenhet av grafikkortet 256MB ATI Radeon X800XT?

Det sitter ett sånt i PC:n jag beställt, och jag är nyfiken på om någon här känner till lite om det?

Link to comment
Share on other sites

Någon som har någon åsikt/erfarenhet av grafikkortet 256MB ATI Radeon X800XT?

Det sitter ett sånt i PC:n jag beställt, och jag är nyfiken på om någon här känner till lite om det?

menar du ATI Radeon 9800XT??

 

Om ja.... så har jag ett sådant i min burk.... Förträffligt kort... orkar med allt som jag har kastat på det utna att chippa efter andan någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Nej han menar X800 kortet. En ny typ av kort och chipset från ATI.

Ska vara jevligt snabbt om man ska lyssna på rykten.

 

läs mer på deras hemsida.. http://www.ati.com/products/radeonx800/index.html

Tack för länken!

 

Det var mycket superlativ i mumbo-jumbon där du! :P Begrep nog inte hälften av vad som stod, men det verkar ju ok i alla fall!

 

Summa summarum så verkar det vara ett bra grafikkort om jag tolkar det rätt då, och det känns skönt att ha ett kort som pallar kommande spel under dom närmaste månaderna i alla fall. :D

 

 

BTW, tydligen så är det en Firewire (1394) ingång på ljudkortet, är inte det lite ovanligt eller? Vill ju överföra DV-filmer från kameran.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ja det är rätt vanligt på de nyare ljudkorten, framförallt Creatives då. Jag har ett själv. FW-portar brukar komma mer o mer nu, även inbyggt på många ljudkort och moderkort osv.

 

Dock kör jag när jag tankar film från kamerna från just ljudkortet nu. Kör jag från moderkortets så tappar jag frames varje gång... verkar inte vara lika snabbt. Kan vara att det är ihopkopplat med lådansuttag på framsidan. Tips iaf att beakta sånt om ni inte får det att funka.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ja jo.. fast det tar väll en tid innan det får riktig fart och då kommer de slå AGP PCI i allt. När PCIe klarar 70 gånger mer bandbredd än vanliga PCI så förstår ni säkert, och dubbelt så mycket som AGP med ca 8GB i bandbredd.

Samt så innebär det mycket mer nytt med annan teknologi bakom, och hur korten fördelas i samma bandbredd. Slippa ha 2 olika portar, och man kan styra hur mycket bandbredd varje kort ska få osv osv.

 

Läs lite här om om PCIe

http://www.computer-repair.rutgers.edu/WEB...pci_express.htm

Link to comment
Share on other sites

Känns ju väldigt bra det!

Skönt att för en gångs skull inte ha sämsta datorn på grabbaftonen då det körs F1, skjuts terrorister och dogfightas! Nu kanske man hänger med till årsskiftet iaf då! :P

 

En annan fråga:

 

Det följer med en DVD-brännare (+R/RW, Dual Layer), men min "gamla" NEC 1300 är ju både +R/RW och -R/RW, så frågan är om jag ska plocka i min gamla NEC i stället? Eller klarar man sig bra med +R/RW, Dual Layer, om man bara avser att bränna film till sin Pioneer DVD-spelare man har i vardagsrummet?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

+ eller - ..kvittar mer eller mindre. - har visat sig vara det lite sämre alternativet, och kommer mer elle mindre slutas tillverka.

Så behåll din brännare i istället, där har du ju duallayer, vilket gör att du kan bränna typ dubbla på en skiva. Passa upp på bara och se efter hurvida vanliga DVD-spelare stödjer att spela dem du bränner själv. Läs om det på t.ex tillverkaresn hemsida motsv. eller sök på internet om du nu är intresserad av att veta.

Link to comment
Share on other sites

Vad du än gör så kom ihåg att köpa SOCKET 939 ifall du väljer ett AMD-system. Det är den socketen som AMD kommer att satsa stort på och till den kommer deras huvudlinje av processorer att släppas.

Damn , blev socket 754 , är detta avsevärt sämre eller ligger det mer på det teoretiska planet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag har nu kommit fram till att min PC är för gammal (1999). Och den enda lyckosamma uppgraderingen har varit mer minne. Därför är det snart dags att vända upp och ner på spargrisen.

 

Jag ska ha den till spel, surfa, ordbehandling (+övrig officeverksamhet), spel, spara digitala bilder och video på, spela online mm. mm. och slutligen spel.

Mina krav är alltså att det ska vara bland det värsta i processor- och graphic-väg som går att få tag på idag. Extremt stor hårddisk är inget krav, jag brukar kunna hålla ganska rent.

Däremot vill jag att den ska vara så tyst det bara går.

Jag använder hörlurar när jag spelar, så jag behöver inget högtalarsystem alls, men väl ett bra ljudkort.

Det verkar också som fler och fler spel idag kräver XP.

Platt skärm är inget stort krav, däremot vill jag ha minst 19 tum att titta på.

Känner på mig att så stor plattskärm som är tillräckligt snabb för spel idag fortfarande är ganska dyr?

 

Vad rekommenderar ni? Jag vill inte bygga själv, utan när jag får den ska det bara vara att trycka på startknappen och köra (nåja, kanske installera ett par program i den).

 

Budget (inkl skärm, kbd och mus) inte mycket högre än 20.000:-

 

Och - hur gör jag med gammalt data? Kan jag ta min gamla hårddisk och använda den som "diskett" och kopiera över datat till den nya hårddisken, eller är det svårt att få att funka?

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu kommit fram till att min PC är för gammal (1999). Och den enda lyckosamma uppgraderingen har varit mer minne. Därför är det snart dags att vända upp och ner på spargrisen.

 

Jag ska ha den till spel, surfa, ordbehandling (+övrig officeverksamhet), spel, spara digitala bilder och video på, spela online mm. mm. och slutligen spel.

Mina krav är alltså att det ska vara bland det värsta i processor- och graphic-väg som går att få tag på idag. Extremt stor hårddisk är inget krav, jag brukar kunna hålla ganska rent.

Däremot vill jag att den ska vara så tyst det bara går.

Jag använder hörlurar när jag spelar, så jag behöver inget högtalarsystem alls, men väl ett bra ljudkort.

Det verkar också som fler och fler spel idag kräver XP.

Platt skärm är inget stort krav, däremot vill jag ha minst 19 tum att titta på.

Känner på mig att så stor plattskärm som är tillräckligt snabb för spel idag fortfarande är ganska dyr?

 

Vad rekommenderar ni? Jag vill inte bygga själv, utan när jag får den ska det bara vara att trycka på startknappen och köra (nåja, kanske installera ett par program i den).

 

Budget (inkl skärm, kbd och mus) inte mycket högre än 20.000:-

 

Och - hur gör jag med gammalt data? Kan jag ta min gamla hårddisk och använda den som "diskett" och kopiera över datat till den nya hårddisken, eller är det svårt att få att funka?

 

Bra platta skärmar är inga dyrare historia

 

Du skapar bara ett LAN nätverk mellan datorerna, så drar du över all data. Det kommer att gå hur snabbt som helst, du kommer knappt att märka överföringen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...