Jump to content

Ny dator


Klargplutte

Recommended Posts

Och - hur gör jag med gammalt data? Kan jag ta min gamla hårddisk och använda den som "diskett" och kopiera över datat till den nya hårddisken, eller är det svårt att få att funka?

Jag antar att det är vanliga IDE-diskar vi talar om (inte SCSI, SATA eller något annat exotiskt). I så fall är det bara att bygla om din gamla disk som slave (brukar stå på en liten klisterlapp på hårddisken hur man gör det) och koppla in den gamla på samma sätt som den nya. Det brukar finnas två kontakter för diskar på kabeln.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply
  • Forumsledning
vad får man för bärbar dator för 10000kr? Den är tänkt till att se film, spela lite strategispel på, spela musik ute på mission.

 

typ en sån här

 

 

AMD Turion 64 1.8 GHz - 64-bitars

RAM 512 MB

Kortläsare 4 i 1

Hårddisk 80 GB

DVD±RW (+R dubbla lager)

15" TFT

Ljudutgång Ljudkort

modem - 56 Kbps

Nätverkskort - IEEE 802.11b, IEEE 802.11g trådlös

Driftstid (upp till) 2 timme/timmar

Windows XP Home Edition

 

 

Jag har nu kommit fram till att min PC är för gammal (1999). Och den enda lyckosamma uppgraderingen har varit mer minne. Därför är det snart dags att vända upp och ner på spargrisen.

 

....

 

Budget (inkl skärm, kbd och mus) inte mycket högre än 20.000:-

...

 

 

20.000 ? ja det är bara att köpa vad du vill. Du kan välja rätt fritt med den budgeten.

Bara hoppa in på webbsajterna och kolla vad de tar för sina färdiga paket om du nu inte vill bygga. Vissa bygger ju åt dig du väljer bara vad du vill ha i dem.

 

Men typ DualCore AMD 64 x2, 1-2GB RAM, Nvidia G7800 256/512MB, Soundblaster Xfi, 250 GB Hårdisk är ju en början med grundingridienser. vill du slå på stort så kan du skaffa dig endator med SLI-moderkort och köra 2 st G7800 grafikkort i SLI-mode alltså dubbelgrafikkraft i datorn.. då blir tom jag lite avis om du gör det... då bör du klara dig ett tag med den iaf...

 

 

bara att börja fantisera.

Link to comment
Share on other sites

Jag ligger väl också in inköpsgroparna nu. Min maskin är från år 2000 och börjar få det tungt.

 

Min polare, som tror att han kan mkt om datorer ( :P ), säger att AMD är att föredra framför Intel, om man nu ska spela vilket jag har planer på.

Är detta något som flera av er här på forumet håller med om?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det är erkänt att AMD är bättre på spel än Intel pga AMD flyttalsberäkningsprestanda är bättre. Sånt som används mycket i spelkod.

 

Intel däremot är bättre på t.ex videohantering.

 

Men i det stora hela finns det inga större skillnader i prestanda utan det är grafikkortet som har största talan här. AMD är däremot lite billigare och det kan ju vara en fördel för många.

 

Lite som att välja SAAB eller Volvo

Link to comment
Share on other sites

http://www.tomshardware.com/index.html

 

Gå in på deras hårdvara tester och kolla vilka som presterar bäst.

 

Välj minst 2gb Ram minne.

 

AMD 3500+( AMD ger lite mer för pengarna)

 

Och se till att ni har ett bra kylsystem i burken.

 

Köp gärna ett montera själv kit om ni tror att ni kan klara det, man lär sig endel genom att skruva lite.

 

Personligen köper jag heldre prisvärt än det dyraste, istället köper jag mer roliga tillbehör och siktar in mig på det viktigaste som tex extra Ram minne.

Link to comment
Share on other sites

@ Eskil.

Ja, jag har IDE-disk.

 

@ Telewaffe.

Räcker det med en seriell kabel för att fixa LAN-et mellan två PC? Eller köper man ett litet kit?

 

 

Det här är någonting jag funderar på:

XPS 600

 

Jag har hållit på och pillat så mycket i datorer förr i tiden att när jag nu köper nytt så ska det bara funka. Och om det inte funkar så ska jag bara behöva ringa, inte behöva sitta och fundera på om jag kopplat rätt, eller saknar drivrutiner, använt för liten strömförsörjningsenhet etc. etc. :banghead:

Jag betalar hellre lite extra för det.

 

XPS kan man ju konfigurera litegrann som man vill i fråga om minne, och typ+antal grafikkort (1 eller 2 st 6800 eller 7800). Och rent generellt verkar den kännas rätt modern.

Och servicen ser vad jag avgöra helt ok ut.

Den har däremot Intel inte AMD.

 

 

ps. Min nuvarande PC är från 2001, inte 1999 som jag trodde. Men Gateway är ju inte så stora längre, om man säger.

Har undersökt möjligheterna att bygga om, men det skulle betyda - minst - nytt moderkort, ny processor, nytt grafikkort, ny strömförsörjning. En ny PC blir dyrare men känns som en vettigare investering.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Nej en 'seriell' kabel räcker inte till att fixa lanet. Seriell anslutning av den sorten man kopplar modemet till är en antik anslutning, skulle du föra över filer med den mellan hårdiskar skulle det ta typ 2veckor om du har x antal gigabyter.

 

Ska du köra nätverksmodell ska du ha en korsad TP-kabel om du inte har datorerna kopplade till en router eller Hubb/Switch

 

Det finns andravarianter där man koppla USB-kabel emellan.

Till sånt kit brukar det följa med bruksanvisning för nybörjare.

 

Eller om man vill behålla sin gamla hårdisk och göra den en del av den nya så gör man som eskil sa.

 

Rent generellt är det egentligen lite pill med att överföra saker från disk till en annan om inte de sitter kopplade i samma dator. Så du får nog räkna med att du får lära dig nått nytt eller få hjälp av någon.

 

Det är iaf min reflektion som jobbat i branchen några år.

Link to comment
Share on other sites

Kände på mig det.

 

Lite pill med just flytt av data räknar jag med, men nya pc'n i sig ska funka utan att jag behöver pilla. Det är det viktiga för mig.

Förmodligen kommer det sluta med att jag bränner ner det jag absolut vill ha kvar på CD och nöjer mig med det. Men det är bra att veta alternativen.

 

Så till grafikkort. Om jag nu skulle välja t.ex. XPS så är frågan, vilket är bäst - 1 x 7800, eller 2 x 6800?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

1 x 7800 med möjlighet till att köpa ett till senare, se bara till att det finns en extra plats på moderkortet, alltså SLI-mode

 

Finns tonvis med prestandatester mellan dem annars om du vill gå på det.

Link to comment
Share on other sites

Ungefär som jag tänkte också.

Jag har inte sett jämförelse mellan just 1x7800 och 2x6800, men även om 2x6800 skulle vara lite hetare så blir uppgraderingen dyrare... om man nu går från 6800 till 7800.

 

Men - chansen/risken är ju att när det väl är dags att uppgradera så kanske jag vill ha något hetare än 7800. Och om det idag skulle vara billigare med 2x6800, men ger bättre prestanda än 1x7800 kanske man ska gå på den varianten. En tanke bara.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fördjupat mig lite till, och som du säger Kimster - 1x7800 verkar var en bättre variant. Prisskillnaden är bara 500:- mer för 7800 än för 2x6800.

 

Två frågor till som är svårt att läsa sig till, bättre att få erfarenheter:

 

1. Skärm. Jag har en fungerande 19" skärm från 2001. Kommer den att kunna göra grafikkortet rättvisa, eller kan det ligga begränsningar i att ha en så "gammal" skärm?

 

2. Service. Om vi fortsätter med XPS så ingår 1 års på-platsen service i pris. Men om man lägger till ca. 2.000:- så får man 3 års på-platsen service.

Visst kan man byta det mesta själv. Men ska du ha ny strömförsörjningsenhet eller CD/DVD-läsare eller hårddisk så kostar ju det också, förutom tiden man lägger ner på att skruva och pilla.

På min nuvarande har det varit skicka-in service under 3 år. Det har gått två strömförsörjare och en CD-brännare, och inget av dem det första året om jag kommer ihåg rätt.

Alltså - om man nu lägger ut över 20.000 på PC'n, skulle ni lägga ut lite (2000:-) till för att ha både hängslen och rem?

Link to comment
Share on other sites

Om du verkligen vill ha nVidia grafikkort så är ett Point of View 7800Gt en väldigt bra investering för en relativt billig peng "bara 3200kr" ;p Annars skulle jag rekommendera ett ATI x800GTO (~1900kr) eller x850XT för cirkus 2200kr. Att köra ett SLI system med 6800 är bara dumheter eftersom 6800 modellen är på utgång. Sen skulle jag hålla mig borta från DELL alls när man är i åtanke på att köpa speldator. Jag skulle föreslå att du plockar ihop något från någon av butikerna som datorbutiken.com/ komplett.se och sen låter dem bygga ihop dem med garanti om du är osäker på hur det går till. I min synvinkel är DELL inget annat än varma och dyra jämfört med den prestanda du får. Sen beror de ju absolut på vilken budget du har, men jag skulle nog säga att du kan bygga ihop en egen dator med delar för 10 000 som funkar väldigt bra till speldator, jämfört med Dells alternativ som skulle ha landat på upp mot 14-15 000kr. :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

stefanf råkar man ha nån tusenlapp över så ja varför inte. 3år ändå 3år, speciellt om du råkat ut för trasiga delar förut.

 

@minky nja och nja.. Dell råkar vara en av de billigaste av de stora leverantörerna som ger RIKTIG support.. om inte de billigaste. Så i stefanfs fall tycker jag DELL är ett av de bättre alternativen.

Link to comment
Share on other sites

stefanf råkar man ha nån tusenlapp över så ja varför inte. 3år ändå 3år, speciellt om du råkat ut för trasiga delar förut.

 

@minky nja och nja.. Dell råkar vara en av de billigaste av de stora leverantörerna som ger RIKTIG support.. om inte de billigaste. Så i stefanfs fall tycker jag DELL är ett av de bättre alternativen.

 

Absolut så har DELL bäst support...har gått igenom många märken här på jobbet....

 

DELL vinner den ligan ganska enkelt..

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

Att Dell har bra support är väl inget tvivel om, frågan är bara om man verkligen behöver all den där supporten? Det är faktsikt billigare att köpa en ny komponent än att ha den där dyra supporten. Dessutom så är Dell bara en mellanhand som bara säljer "Stekheta Intel" till ett dyrt pris. Tittar man vad man får i prestanda om man köper enskilda komponenter för samma pris så är Dell helt enkelt omkörda med hästlängder. Dell är finfinta som kontorsdatorer och surfdatorer eftersom de är relativt billiga i den prisklassen samt tysta. Men som speldatorer så är det bara bortkastat, tyvärr...

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag ska försöka slänga ut min synpunkt och vad den grundar sig på.

Vissa punkter kan jag hålla med, MEN stefanf och hans inlägg tolkade jag som att han behöver just det t.ex DELL erbjuder. Inte egna komponenter valda av någon annan som inte riktigt har 100% koll på vad de ska användas till, eller om de är 100% kompatibla med varandra. (Ja jag anser en DELL är byggd av mer kunnig personal än en 'Noname' som byggs t.ex på ett webbföretag.)

Alltså grejen med att köpa från DELL IBM HP eller de andra stora är att man köper inte bara en dator, utan en lösning inkl. den hjälp man i framtiden kan tänkas behöva. Man är garanterad att alla delar är ihopsatt på exakt rätt sätt och är testade med exakt alla komponenter i HELA datorn och kommer att fungera 100% med den mjukvara som kommer installerad, skulle NÅGOT vad som helst inte fungera så byter tillverkaren ut den/de felande länken och ersätter med ny som även den är testad att passa i det system man köpt. Till detta kommer då garantin att allt ska fungera till det datorn är byggd för med övrig utrustning som kommer till.

 

..detta får du inte med kompletts/datorbutikens byggen. Du kanske får något billigare dator med hyffsad kavlité och garanti. men de är inte på länga vägar i samma trygghetskvalité som en DELL motsv.

 

Tycker man som jag om att bygga, pilla, uppgradera jämt och ständigt, ändra, mixtra och kanske har en halv budget, DÅ skall man vända sig till de mer "manuella" alternativen, med risken att man kanske råka köpa en produkt som inte är 100% med de andra komponenterna. Men det ingår i leken.. :baskerFN:

Det finns en anledning till att de större bolagen har dyrare datorer och det finns en anledning till att företag med risk-datorer som är kopplade till deras kundverksamhet generellt inte köper egna byggen. De köper system och vill kunna blanda prestanda med kvalité och support.

 

DELL har en dator som jag tror passar stefanfs behov utmärkt. Han ska ha den till spel men är inte ute efter att få ut max-FPS med att försöka kyla allt till -2 och klocka upp minne o cpu 100mhz hit eller dit.. Han vill ha en som funkar till dagens spel. tills det är dags att byta igen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att man köper helt enkelt inte en speldator när komponenterna som levereras med Dell är så undermåliga i vissa delar som ändå Dell är. Det är lite som i Hifi världen, vill du ha det ultimata och kompletta ljudsystemet så köper du inte något som redan är förvalet, du vill välja själv och anpassa efter dina behov osv. Sen att allting fungerar med Dell är ju rent snack om du får ursäkta. Kompletts och Datorbutikens tester är kanske inte lika omfattande med om något går sönder så byter de såklart ut det trasiga. Du köper en helhetslösning av Dell helt enkelt, och en "gamer" vill ofta inte ha funktioner så som Norton Antivirus 2k6 eller Office paketet för x antal tusenlappar extra. De vill nog mycket hellre lägga de pengarna på andra prylar som höjer spelupplevelsen. Dell är som du säger ett utmärkt val för dem som ska surfa och arbeta och kanske spela något enstaka spel, det är en familjedator helt enkelt. Men när du kommer till den yttersta spel höjande känslan då är det "självplock" som gäller. Sedan så blir ju saken inte sämre av att du får en svalare tystare dator om du bygger eget då ingen vettig person skulle idag bygga en speldator baserad på Intel processorer, såvida du inte har de väldigt kallt hemma och behöver värma upp stugan :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Sen att allting fungerar med Dell är ju rent snack om du får ursäkta.

...

 

...

Sedan så blir ju saken inte sämre av att du får en svalare tystare dator om du bygger eget då ingen vettig person skulle idag bygga en speldator baserad på Intel processorer, såvida du inte har de väldigt kallt hemma och behöver värma upp stugan :banghead:

 

Tja snack och snack jag vet inte vad du har för erfarenheter personligen med datorbyggen från DELL. Jag har iofs bara jobbat i branchen i 5 år med bl.a DELL- IBM- och Compaq- datorer

 

Värmeutvecklingen du pratar om tänker jag inte beröra då vi är inne på detaljer som ingen icke-nörd bryr sig nämnvärt om.

Att den sen skulle bli tystare pga att man väljer en icke-intel .. begriper jag inte heller. CPUn är rätt tyst kan meddela, det är fläkten som låter. (sarkasm)

De diskusionerna är döfödda... vilket du säkert vet genom att titta på trådar hos sweclockers.

Link to comment
Share on other sites

Ja nu är det dax ialla fall. Nästan sex år sedan senast... men en ny dator skall inhandlas den närmasta tiden! (Att jag fick virus på gamla burken snabbade nog upp beslutet. Tänk, av allt ont kommer nåt gott... :banghead:)

 

Har iaf bett en kunnig polare att plocka ihop nåt bra för 8-9000 kr. Får se vad man får.

 

Nu till skärmhistorien.

Sitter med en 19" skärm nu och vill inte gå ner i storlek. Tänkte dock införskaffa mig en TFT-skärm. Nån som kan rekommendera nån billig och bra 19":s?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Håller med Kimster.

Har köpt in en del Dell, IBM, Compaq och anda märken. Även om Dell är starkt prispressade är det på tillbehören de tar in kulorna. Dell är inte är de datorer som känns mest kvalitet när man ser deras schappiga kylanordningar med vibrerande plastkåpor och konservburksliknande datorlådor, så är de ändå tryggare än ett hopplock av ”Sunes data HB”då Dell:en den fungerar eller du får en ny.

 

Även om vi mer datorvana kör en Format c: och partitionerar upp hela disken som steg ett, är det en trygghet för nybörjare att allt som levererats fungerar tillsammans.

 

Köpte en egen Komplett för ett par år sedan och den funkade säkert bra vid leverans, testade den 1 timme sen formaterade jag den och byggde upp från grunden själv. Men en bekant som jag rekommenderat att köpa ett Komplett.se-paket som speldator fick det värre.

För det första var tangentbord mus trasiga och det var trådlöst. Tog ett tag att lista ut det också. Därmed kunde man inte göra ett smack och även om det hade fungerat så var man tvungen att låna vanligt tangentbord och mus med sladd för att påbörja installation eftersom den inte var installerad från början. Webbkamera som var köpt i samma leverans som datorn var inte installerad. Ljudkortet slutade fungera och fick installeras om. En hel del andra drivrutiner och antivirus (trial, så de kan skriva att den levereras med antivirus) var inte installerade och avvikande från de skivor som medföljde. (tror det var Panda trial installerad men nån annan skiva, lätt förvirrande för nybörjare iaf)

 

När man sedan skall klaga får man först prata med en nordisk support (DANSKAR, NORRMÄN) som inte fattar mycket och sen försöka returnera med att ringa, faxa formulär och ev kunna få en retursedel, därefter få en ny del någon vecka senare på posten. Känns lite jobbigt när man rekommenderat någon att köpa nåt och det inte funkar. Då blir man själv lidande och får rycka in då någon fungerande medföljande support inte finns. Hädanefter kommer jag rekommendera alla nybörjare att köpa en Dell, motsv. för då kan man hänvisa dem till deras egen support. Sen behöver inte det betyda att de skall lägga 3000 kr på 3års på platsen service för tex Dell är ruskiga tillägg för både supportavtalen och all kringutrustning såsom större disk, mer minne etc. Mycket billigare att köpa av annan leverantör, men då får man inte tryggheten att det är installerat och klart från start.

 

Så mitt råd:

 

Nybörjare: Köp paket från pålitlig stor leverantör eller butik du kan besöka FYSISKT. Kontorsmaskiner är billigt hos tex DELL, bärbara hos IBM och har gott rykte. Deras installationer är pålitliga om än inte optimerade för just ditt behov.

 

Hyfsat kunnig: vill strukturera upp sin burk själv, installera om OS. Köp "noname" från mindre datorfirma paket. (De som brukar vinna prestanda testerna i tidningarna)

 

Kunnig Spelgalning som är beredd att lägga massa tid och optimera prestanda: Lösplock bygg själv.

 

 

TIPS 1 -Lägg 2 veckor på research INNAN du bestämmer dig. Köp de där tidningarna PCförAlla, Mikrodatorn, etc och läs deras tester. Vad är viktigt för dig, Bullernivå, datorns storlek/utseende, prestanda, pris? Man får ALDRIG testa datorer själv innan köp på ett bra sätt och det är svårt att hänga med i vad som händer på hårdvarufronten hela tiden.

 

TIPS 2: Köp heller inte "det kan vara bra att ha sen OM behovet uppstår". NÄR/OM det behovet uppstår , köp då. Antagligen kostar prylen 50% av priset då än när du tänkte köpa det från början. Köp inte det senaste i någon komponentklass, köp det som var det senaste för 3 månader sedan.

 

Troligen kommer man bara att köpa till minne och hårddisk, ev en ny DVD-bärnnare och kanske nån mus/tangentbord vart efter. Uppgradera processor, grafikkort kostar i princip som att köpa ny dator.

 

TIPS 3 Stora datorfirmor har ofta rabatter inför kvartals , halvårs och helårs- rapporterna för att kunna visa bra siffror för aktieägarna, pricka in ditt datorköp då.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Ja nu är det dax ialla fall. Nästan sex år sedan senast... men en ny dator skall inhandlas den närmasta tiden! (Att jag fick virus på gamla burken snabbade nog upp beslutet. Tänk, av allt ont kommer nåt gott... :banghead:)

 

Har iaf bett en kunnig polare att plocka ihop nåt bra för 8-9000 kr. Får se vad man får.

 

Nu till skärmhistorien.

Sitter med en 19" skärm nu och vill inte gå ner i storlek. Tänkte dock införskaffa mig en TFT-skärm. Nån som kan rekommendera nån billig och bra 19":s?

 

Tänk på att TFT har mer skärmyta än CRTskärmar vilken innebär att en 17" TFT är inte långt ifrån att ha lika stor yta som en 19" CRT jag har sett skärmar där de vart nästan identiska.

 

Personligen tycker jag CRT funkar, så länge man har bordsytan iaf. CRT är grymt billiga dessutom. Jag köper nog 21" CRT med sjyssta färger och kontrast än en dyrare 19" TFT med sämre färger.

 

(obs nu pillar jag mycket med digital video och är i behov av rätt kontrast och färg, så jag är lite partisk kanske, jag hade ju inte tackat nej om jag hade fått en TFT för halva priset :=o )

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur det är nu men förr var det i alla fall så att t.ex Compaq-datorer endast klarade av singa egna produkter om man skulle uppgradera, jag gissar att alla märken för länge sen gått ifrån det eller?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur det är nu men förr var det i alla fall så att t.ex Compaq-datorer endast klarade av singa egna produkter om man skulle uppgradera, jag gissar att alla märken för länge sen gått ifrån det eller?

Jo tack. Det fick vi erfara när vi köpte vår första dator 1997... som va just en Compaq.. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

stämmer delvis, men det har med att tillförlitligheten och kvalitén att göra. Compaq (uppköpta av HP) mfl. vill inte att man köper eget som inte är testat med just deras hårdvara för då kan inte de garantera att allt ska funka till 100% och då ryker själva hela idén med deras sätt att garanter kunderna funktionell hårdvara.

Just Compaq var stenhårda på den biten... Många menade även att deras bolagsnamn genomsyrades av orden "Compability/Computer Quality" som då blev Compaq. sanningshalten i det där vet jag dock inte.

 

Idag är det lite si och så öronmärkt hårdvara, men oftast vill dom och man "bör" köpa deras egna testade produkter.. och visst det kostar några hundralappar extra, men det är så det funkar.

 

 

Macintosh .. anyone ? ganska klockent exempel annars.

Link to comment
Share on other sites

stämmer delvis, men det har med att tillförlitligheten och kvalitén att göra. Compaq (uppköpta av HP) mfl. vill inte att man köper eget som inte är testat med just deras hårdvara för då kan inte de garantera att allt ska funka till 100% och då ryker själva hela idén med deras sätt att garanter kunderna funktionell hårdvara.

Just Compaq var stenhårda på den biten... Många menade även att deras bolagsnamn genomsyrades av orden "Compability/Computer Quality" som då blev Compaq. sanningshalten i det där vet jag dock inte.

 

Idag är det lite si och så öronmärkt hårdvara, men oftast vill dom och man "bör" köpa deras egna testade produkter.. och visst det kostar några hundralappar extra, men det är så det funkar.

 

 

Macintosh .. anyone ? ganska klockent exempel annars.

 

Självklart vill jag återigen slå ett slag för Macen som alternativ. Särskilt om man som jag inte har tid med att spendera x antal timmar med att trixa för att få maskinen att fungera. Om man kollar närmare vad som ingår när man köper en mac så inser man att dom är prisvärda och dom fungerar(nästan) alltid. Sedan min första mac som inköptes 1992, har jag aldrig haft en hårddiskkrasch eller behövt ominstallera operativet annat än när det har varit dags att uppgradera det.

Om huvudsyftet med datorköpet inte är en speldator utan att hantera sitt digitala liv så vill jag påstå att en Mac är ett mycket bättre (och snyggare) alternativ. Är huvudsyftet att spela så kan jag hålla med om att det är lite tunnare med spel men ofta så kommer de stora spelen till mac med en viss fördröjning.

 

http://www.apple.com/switch/

http://www.apple.com/imac/

 

Ni som aldrig riktigt har förstått det här med att vara macanvändare kan läsa den här sidan: http://www.tombridge.com/rta/2006/01/understanding_m.html

Link to comment
Share on other sites

@ imint

 

Håller med dig fullständigt vad avser en Mac. Bytte själv från en PC till en iMac G5 förra året och nöjdare har jag nog aldrig varit i mitt liv.

 

Bara en sådan sak som att slippa uppdatera och underhålla datorn hela tiden med allt från virusskydd till defragmentering etc. Dessutom har jag sluppit en massa omstarter hela tiden.

 

AHhhh, njuter av min mac. :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra svaren och tipsen!

 

Jag har faktiskt funderat på att bygga eget, men en färdig dator passar mig bättre idag.

Risken med självbygge är att jag blir sittande alldeles för många timmar av min "dator/speltid" med att få att få den att överhuvudtaget funka. Jag betalar hellre för att slippa det. Tid = pengar, sen är bara frågan hur mycket. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Äsch tar man lite tid på sig så är det inga problem, jag köpte ett set i delar och monterade själv. Det tog några timmar, mest för att jag missade när jag monterade fläkten, så jag var tvungen att ta ur moderkortet igen och montera dit en förstärkning för att kortet skulle klara tyngden.

Installation av programvaran än lika enkel som att installera spel.

 

Jag gillar friheten att välja fritt och exprimentera själv, så därför kör jag PC. ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...