Jump to content

Ny dator

Klargplutte

Recommended Posts

Posted

Nu har jag förstått att Sony inte säljer Stationära datorer i Sverige.

Den jag har hemma nu har gått absolut felfri sen inköpet för över 1 år sedan.

Uppgraderade till ett X800 kort i somras när jag köpte BF2 men annars så räcker den till fortfarande.

Det jag är absolut mest imponerad av är hur väl allt funkar ihop.Vad man än pluggar in så funkar det direkt.

Sen var det om TFT skärmar.Hade en 19tums ett litet tag hemma.Nu har jag en CRT igen p.g.a just färgerna.Kan va mina ögon eller grafikkortet men jag håller fortfarande på CRT.

DELL har fortfarande bästa Garantin och support........har ingen själv men arbetskamrater har dom.

mvh

Olaevil

• Replies 166
  • Created
  • Last Reply
Posted

Liten fånig fråga, hur kommer det sig att man inte behöver defragmentera en macdisk?

Har de någon annan typ av styrning på något slugt sätt? Eller beror det på att det inte är så mycket installerande/avinstallerande av spel (motsv)

• Forumsledning
Posted

Behöver och behöver, Mac använder ett annat filsystem (HFS) som inte fragmenteras lika lätt som FAT och NTFS. Men lägger man till och tar bort filer hela tiden och installerar om program hit och dit så visst är det bra att defragmentera macen ibland också Vissa gör det mer än andra.. vissa gör det inte alls, allt beroende på hur mycket man använder datorn.

Posted
Liten fånig fråga, hur kommer det sig att man inte behöver defragmentera en macdisk?

Har de någon annan typ av styrning på något slugt sätt? Eller beror det på att det inte är så mycket installerande/avinstallerande av spel (motsv)

Jag fragmenterar min inbyggda hårddisk mer sällan, å andra sidan har jag en lös firewiredisk för video som jag gör om efter varje större projekt för att hålla den på topp.

Posted

På grund av samma anledning som vi aldrig behöver defragmentera diskarna på våra unix-datorer heller. Filsystemet allokerar helt enkelt blocken i en smartare ordning. Jag antar att NTFS inte heller är lika känsligt för fragmentering som VFAT. Nyare är bättre helt enkelt. :banana

• 2 weeks later...
Posted

Jag gjorde en konfiguration på Komplett.se, i stort sett identisk med den XPS jag beställt, uppenbart med förbehåll för själva lådan, eftersom XPS inte säljs på Komplett, istället tog jag en av de billigaste varianterna.

I dom fall jag var osäker exakt korrekt komponent, valde jag den billigare varianten.

I slutändan så blev Komplett.se-priset ca. 2.500-3.000 billigare. Men då var inte 1 års på-platsen service, arbetstid för mig att sätta ihop allt, installera OS och övriga program och få det att funka inräknat.

På platsen-service-värdet ligger på runt 1.000:- för ett år.

Vet inte hur lång tid det tar att sätta ihop allt och installera mjukvara. Kan 3-5 timmar vara en rimlig uppskattning, om man räknar med att det blir lite strul, men inga trasiga komponenter?

Posted

Jaha, då var det gjort. Nytt datorinköp. Inte en dag för sent. Väntar på leverans nu... :)

Blev följande:

AMD Athlon64 Venice 90nm 3200+ 2.0GHz 512kb Boxed

2 st Corsair VS512MB400 Value Select 512Mb DDR PC3200 400MHz

Maxtor DiamondMax 10 6L250S0 250Gb 7200rpm

Connect3D Radeon X800GTO 256Mb DDR3 TV-out

+ floppy, DVD-brännare, chassi, moderkort och monterat, testat och klart från datorbutiken.com.

Köpte även till en 19" TFT från Samsung.

Allt detta kostade ca 12 000 kr.

Bra, dåligt pris? Jaja... nu är det gjort iaf... skönt att man kan andas lugnt igen.. :)

Posted

Visst känns det bra! Jag får min preliminärt 31 januari. Lite lång tid, men med tanke på att jag väntat i över ett år på att köpa kan jag nog stå ut. :camo:

Posted

Då var det min tur...

Dags att inhandla ny dator, men är j-igt vilsen i det mesta vad datorer heter. Kikade igenom denna tråd och fick lite uppslag.

Användningsområde är spel och vardagliga sysslor. Ganska trött på att inte kunna spela ett enda vettigt spel... Montering är näst intill uteslutet.

Har därför funderat mot dell (behöver bara ny burk) och kikade på denna sida dell.se men är som sagt inte alls med i matchen vad man behöver och inte. Djungeltips någon?

Vill ha en dator som jag kan spela spel på, men även tillräckligt minne att spara musik och film på.

Prisklass: 8000 är nära smärtgränsen.

Guest Anders R
Posted
Då var det min tur...

Dags att inhandla ny dator, men är j-igt vilsen i det mesta vad datorer heter. Kikade igenom denna tråd och fick lite uppslag.

Användningsområde är spel och vardagliga sysslor. Ganska trött på att inte kunna spela ett enda vettigt spel... Montering är näst intill uteslutet.

Har därför funderat mot dell (behöver bara ny burk) och kikade på denna sida dell.se men är som sagt inte alls med i matchen vad man behöver och inte. Djungeltips någon?

Vill ha en dator som jag kan spela spel på, men även tillräckligt minne att spara musik och film på.

För 8000+ skärm får du en bra dator. Skaffa en som du kan uppgradera långt. Är inte så insatt på datorer (vet knappt vad jag har själv) men jag köpte en för 8000 (exkl skärm) för några månader sedan och jag är mycket nöjd. AMD 3000, GeForce 6600Gt 256 minne, 1 gig RAM mm. Spel som Battlefield 2 flyter på mycket fint med rätt så höga grafikinställningar. Eftersom priserna sjunker så bör du få snäppet bättre grejer för samma pris. Men som sagt, jag är jäkligt okunnig när det kommer till datorer :rodna:

Posted

Leverans skulle skett på tisdag. Idag ringde fraktbolaget (jag hade smygkollat på web och sett att den fanns i Värnamo i morse), nervöst tyckte jag att "ja, den kanske kan komma på måndag redan...?" :clap:

"Nix, du kan få den imorgon (fredag) om du vill."

"nä" sa jag då, "jag vill nog inte ha den, då skulle jag ju kunna använda den redan nu i helgen, och så kan vi inte ha det..." :Malaj:

Utmärkt att jag har "enskilda studier" i morgon. Hoppas min lärare inte misstycker att jag testar Doom 3, FEAR och BF2 istället för att läsa om bråck i Kirurgiboken. :Malaj:

Posted

Då var det min tur...

För 8000+ skärm får du en bra dator. Skaffa en som du kan uppgradera långt. Är inte så insatt på datorer (vet knappt vad jag har själv) men jag köpte en för 8000 (exkl skärm) för några månader sedan och jag är mycket nöjd. AMD 3000, GeForce 6600Gt 256 minne, 1 gig RAM mm. Spel som Battlefield 2 flyter på mycket fint med rätt så höga grafikinställningar. Eftersom priserna sjunker så bör du få snäppet bättre grejer för samma pris. Men som sagt, jag är jäkligt okunnig när det kommer till datorer :rodna:

Har hört mig för på lite andra håll och lander högst troligt på följande från datorbutiken.com:

- Artic cooling 350W ATX chassi

- Asus A8N SLI nForce 4DDR-DIMM

- AMD Athlon64 3500+ 2.2 GHz 512 Boxed

- A-data 1024mb/1 GB DDR 400 MHz

- Maxtor diamondmax 10 300gb 7200rpm 16mb

- Nec dual dvd brännare

- Asus extreem GeForce N6800 GT 256 MB

Landade på ca 9300... visserligen lite över smärtgränsen men överkomligt...

Om jag fattat det hela rätt så kan jag bygga på den med nyare komponenter om jag så skulle vilja det vid ett senare tillfälle. Tolkar det hela som den jag antagligen köper inte är helt olik din och det låter bra med spelen... tragiskt nog är det det som är viktigast :P

Posted

Javafan, kan inte hålla mig.

Undertecknad är ute efter en lämplig bärbar hemmadator. Då huset har 3 våningar blir det ett jäkla rännande när man ska vara social och ändå skriva inlägg på detta eminenta forum. Men det löses ju lätt om man blir mobil :rodna:

Så.

Lagom stor bärbar dator, ca 3-4 kg, 1 Ghz min, 512 ram, trådlöst nätverk, gott om batteritid, lite lagom slagtålig, minst 60GB HD, dvdbrännare. Helst under 10 000 kr.

Tips på märke, modell och inköpsställe emottages varmhjärtat.

Posted

Sådärja. Levererad, inkopplad och körklar! :baskerHV:

Den enda väntetiden var att jag lät den få nästan rumstemp innan jag slog på den.

Huuu! Ska det verkligen vara 6(!) fläktar och 650 watts nätagg i moderna datorer? :-P

Heat-sinken (vad heter det på svenska?) till processorn är ju stor som en tegelsten nästan.

Men trots det, tystare än min förra som endast hade två fläktar. Och snyggare, och snabbare. :D

Guest Anders R
Posted

Då var det min tur...

Har hört mig för på lite andra håll och lander högst troligt på följande från datorbutiken.com:

- Artic cooling 350W ATX chassi

- Asus A8N SLI nForce 4DDR-DIMM

- AMD Athlon64 3500+ 2.2 GHz 512 Boxed

- A-data 1024mb/1 GB DDR 400 MHz

- Maxtor diamondmax 10 300gb 7200rpm 16mb

- Nec dual dvd brännare

- Asus extreem GeForce N6800 GT 256 MB

Landade på ca 9300... visserligen lite över smärtgränsen men överkomligt...

Om jag fattat det hela rätt så kan jag bygga på den med nyare komponenter om jag så skulle vilja det vid ett senare tillfälle. Tolkar det hela som den jag antagligen köper inte är helt olik din och det låter bra med spelen... tragiskt nog är det det som är viktigast :P

Din dator blir starkare än min och det är ju bara bra :), samt att du kan uppgradera långt. Köpte även jag datorn mest för att spela spel. Dyra nöjen man har, men va gör man ;-)

• Forumsledning
Posted

350W är lite på gränsen till snålt med ström speciellt om man vill ha fler enheter som hårdiskar och/eller fetare grafikkort.

Posted
350W är lite på gränsen till snålt med ström speciellt om man vill ha fler enheter som hårdiskar och/eller fetare grafikkort.

Vad borde man ligga på, är inte sådär jätte stora skillnader i pris så några extra kronor för att få det rätt är det värt

Posted

Beställde lite nya delar till burken som sett likadan sen något år tillbaka:

- Abit KN8-Ultra NF4-Ultra moderkort

- AMD Athlon 64 4000+ 2,4GHz 1MB cache San Diego 90mm (Skulle ha en 3700+, men den var det väntetid på)

- POV Geforce 7800GT 256MB

Minnen (totalt 4x512MB Corsair XMS3200) och hårddiskar (200GB+2x160GB) kommer jag kunna nyttja från nuvarande konfiguration.

Edit: Ändrade ordern (obekräftat än så länge) så att processorn blir en AMD Athlon X2 4400+ 2,2GHz 1MB+1MB cache Dual-core Toledo 90nm.

Posted

Vad borde man ligga på, är inte sådär jätte stora skillnader i pris så några extra kronor för att få det rätt är det värt

Det är nog svårt att säga exakt vad man ska ha. Men tänk så här - nätagg klarar av det du har i datorn idag, men den dagen du ska uppgradera så lär prylarna (processor och grafikkort) kräva lite mer ström.

Jag skulle hellre välja lite för stort, än alldeles lagom, särskilt om det inte skiljer mycket i pris.

• Forumsledning
Posted

Jag skulle kunna dra till med mellan 450W och 550W, så är min gissning nog inte helt ute i det blöta.

Själv sitter jag på 580W som är nyligen inköpt tillsammans med 4 diskar och 3GB minne. När jag sen uppgraderar mammakort och prolle så kommer jag kunna ta med mig nätagget till den nya.

Den stora strömslukaren annars förutom CPUn är grafikkortet..... och där är trenden dålig för den strömsnåle..

Posted

Ang. antal watt på nätaggregaten vill jag utfärda en liten varning för många effektmonster i den lägre prisklassen då de inte håller måttet, behöver du hela 450 watt kontinuerligt? Satsa på ett lite dyrare som kanske ligger på strax över, låt oss säga 480W än att kräma på med ett förhållandevis till sin effekt, billigt 600 Watts.

Har själv gjort av med ett antal budgetaggregat dels p.g.a. okunskap och sitter nu med ett Hiper Type R på 580W. Alldeles för mycket för den datorkraft jag har, men rekommenderas ändå (resonerade som skribenten ovan). Snyggt (om någon bryr sig om det estetiska på en relativt integrerad del), tyst och har en funktion som gör att den bunkrar elektricitet efter avstäningen så att den ventilerar även när resten av fläktarna stängts av. Komponenterna slutar inte upp att vara heta bara för att datorn stängs av.

Posted

Hur funkar det egentligen - om ett nätagg har kapacitet för t.ex. 500 watt, drar det då 500 watt hela tiden? Eller är det beroende på hur mycket komponenterna drar "just för stunden"?

Posted
Hur funkar det egentligen - om ett nätagg har kapacitet för t.ex. 500 watt, drar det då 500 watt hela tiden? Eller är det beroende på hur mycket komponenterna drar "just för stunden"?

Maxeffekten är 500W, men sitter du bara och jobbar i Word eller surfar på nätet används mycket mindre ström, då grafikkortet och processorn inte behöver arbeta lika hårt som som du kör Doom 3 t.ex.

Posted

Sitter i väntans tider, beställt och klart. Gick på ett 450 W chassi, lite halvsnålt kanske men är ju inte omöjligt att byta agget om jag skulle uppdatera datorn ytterligare senare.

Hade hoppats på att bygga dator i helgen men är nog lite överoptemistisk med det där, chassit kom men det var också allt, resten ligger kvar i Malmö. Blir nog en bra början på nästa vecka...

• 3 weeks later...
Posted

Då var allt klart, har varit bra bitter den senaste tiden.

Fick prylarna för 2 veckor sedan, sätter ihop maskinen och på med datorn, sen var det stopp. Fel på grafikkortet och ytterligare 2 veckors väntan på det nya. Men nu äntligen är man up and running!

Mycket trevligt!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...