LT Posted February 26, 2006 Report Posted February 26, 2006 Fakta som får mig att framstå som Stämmer, fel av mig. Jag kör med dubbla processorer och har valt att stanna vid Win2k, så jag borde nog hållit käften. (Japp, det där med dubbla processorer är en ursäkt och en undanflykt. Dyr i inköp och drift, men sann. ;))
Fredriksson Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Vad ska jag köpa för dator (är IT-invalid, men har kamrater som kan skruva ihop datorer ifrån delar) för ~5kkr? Har redan 19" bildskärm, skrivare och tangentbord. Var köper man alla dessa prylar billigast/lättast? Surfar mest på internet, samt ordbehandlar.
Guest J-Star Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Vad ska jag köpa för dator (är IT-invalid, men har kamrater som kan skruva ihop datorer ifrån delar) för ~5kkr? Har redan 19" bildskärm, skrivare och tangentbord. Var köper man alla dessa prylar billigast/lättast? Surfar mest på internet, samt ordbehandlar. I ditt fall så låt priset styra. Om du inte redan har en Windows-licens så passa på att få med en sådan i paketet. Enda tekniska kravet är att få minst 512 MB minne. /J
tinhead Posted March 6, 2006 Report Posted March 6, 2006 Att säga Dell blir väl som att svära i kyrkan för dina kompisar? Dimension 3100.. Ska man köpa en dell så brukar det betala sig att ringa dom, det finns oftast mer valmöjligheter. Och kan dom inte göra nått på paketet/priset så går det ju alltid att ta det via webshoppen deras istället om man inte vänder sig till ett annat ställe. Butiker: www.Overclockers.se Butik bakom LLT. Comega på örnäset eller HW data inne i stan. GoOn finns väl oxå men har inte varit där på åratal. Annars är det via någon online butik och då tillkommer frakt. www.komplett.se www.dustinhome.se (fri frakt över 500kr) En sida att kolla priser på: www.prisjakt.nu eller www.buggy.nu Ett moderkort med inbyggt grafikkort, processor, minne och hårddisk samt chassi borde landa på en 3000kr. Och sen en Xp Home OEM licens.. om du inte redan äger en licens? OM du saknar PS/2 port så finns det USB till PS/2 adapter så få inte panik om ditt tangentbord inte passar till nya datorn, fast å andra sidan kostar ett nytt med mus ~300kr Adapter går på en150kr eller nått.
Forumsledning Kimster Posted March 7, 2006 Forumsledning Report Posted March 7, 2006 Tvi, blää inte en Dell för guds skull! =) http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=416758
EMK Posted March 29, 2006 Report Posted March 29, 2006 Gick å funderade på att skaffa mig en begagnad bärbar i dagarna och hittade denna på blocket.se. Jag har inga direkta spelkrav eller bildredigeringskrav utan utan det räcker med att kunna skriva, epost, internet, musik etc. Jag har ingen som helst erfarenhet av bärbara datorer men ni som har det, kolla nedan och säg om priset kan vara värt det? Bärbar dator, Laptop Prestigio Notebook 1557 Pris: 5900kr • Processor: Intel® Mobile Pentium® 1.4Ghz • Minne: 512MB DDR • Hårddisk: Hitachi 40GB • Skärm: LCD TFT 15,” (MYCKET BRA BILD) 1280*1024. (32BIT, 60HZ) • Grafikkort: ATI Mobility Radeon 9600 64MB med DirectX9C. (2048*1536 maximal upplösning) • Nätverkskort Broadcom 4400X 10/100 • IR • IEEE 1394 (Firewire) • USB 2.0 x3 • Minneskortsläsare (MS, SD, MMC) • PCMCIA slot för PC kort (tex. För WLAN kort) • COM port och LPT port • Extremt bra batteritid 4,5h • DVD läsare, och CDRW brännare. • S-Video TV-out • Inbyggt 56k modem • Vikt: Ungefär 2,5Kg • Line in / mic in jack, Line-Out jack Program: Äkta licenser av: Windows XP Proffesional Adobe Photoshop CS Office XP Bra att veta: Låset till skärmen/locket är tyvärr trasigt. Har främst varit använd som stationär dator med tillkopplad kringutrustning. Väska, optisk USB mus och laddare medföljer.
tinhead Posted March 29, 2006 Report Posted March 29, 2006 Ojojoj.. Tills jag upptäckte att det finns en tillverkare som heter Prestigio... Lite dåligt om säljare i sverige? Men samtidigt en laptop är ett komplett system, sällan och aldrig man byter ut något på den. Förutom batteri. 4,5timmar drifttid? Låter som batteriet aldrig är använt? Vetefasen om jag skulle köpa den, man blir väldans osäker när det är en "ny" tillverkare. men prisvärd som faen är den! Bara Photoshop CS går loss på en 6000kr.
Forumsledning Kimster Posted March 29, 2006 Forumsledning Report Posted March 29, 2006 Reagerade oxå på Photoshop licensen.. låter nästan lite skumt..
marcuzt Posted March 29, 2006 Report Posted March 29, 2006 Ojojoj..Tills jag upptäckte att det finns en tillverkare som heter Prestigio... Lite dåligt om säljare i sverige? Men samtidigt en laptop är ett komplett system, sällan och aldrig man byter ut något på den. Förutom batteri. 4,5timmar drifttid? Låter som batteriet aldrig är använt? Vetefasen om jag skulle köpa den, man blir väldans osäker när det är en "ny" tillverkare. men prisvärd som faen är den! Bara Photoshop CS går loss på en 6000kr. Prestrigo är inget konstigt, bara lite konstigt för att dom inte är så stora överallt som exempelvis dell. Jag tycker datorn låter som ett vettigt köp.
EMK Posted March 29, 2006 Report Posted March 29, 2006 Personen i fråga arbetar som säljare för just datorer och datorkomponenter och jag kan tänka mig att det är ett plock av lite av varje. Det verkar vara en seriös person med referens till företaget han arbetar på. Frågan nu är bara om man skall ha något som man egentligen kan vara utan. (Känns på något skumt vis som om man resonerat så tidigare....digitalvideokamera, hagelbrakare, playstation mm mm) :P Nåväl, om ni anser att den är prisvärd så skall jag fundera lite till, sen får man se....
Magnus Redin Posted March 30, 2006 Report Posted March 30, 2006 Vad ska jag köpa för dator (är IT-invalid, men har kamrater som kan skruva ihop datorer ifrån delar) för ~5kkr? Har redan 19" bildskärm, skrivare och tangentbord. Var köper man alla dessa prylar billigast/lättast? Surfar mest på internet, samt ordbehandlar. Jag föreslår då en mac mini för 6400:- Om kamraterna kan skruva ihop delar och du kör Linux föreslår jag den billigaste "PC i delar" för 3000:- från www.komplett.se, då ryms även en windowslicens i budgeten om det är tvunget att köra windows. Men då det räcker med en klen dator för att surfa och ordbehandla är det kanske lika bra att köpa begagnat. Tex en http://www.onceagain.se/produktlista.php?id=62342 för 1700:- borde räcka mer än väl. Det är meningslöst att lägga en massa pengar på datorhårdvara om man inte har samma glädje av att ligga på topp som man har av att trimma en moped och förse den med kromade ekrar edyl.
EMK Posted April 3, 2006 Report Posted April 3, 2006 Vad tycker ni om Dells datorer? Framförallt bärbara. En Inspiron 6400 verkar vettigt?
marcuzt Posted April 3, 2006 Report Posted April 3, 2006 Vad tycker ni om Dells datorer?Framförallt bärbara. En Inspiron 6400 verkar vettigt? Dell är ju ett företag med bra support och snygga datorer. Inspirion är ju oftast lite "finare" än latitude. Alltså den har lite bättre skärm osv. Och beroende på vad den ska användas till så kan den vara vettig
tinhead Posted April 3, 2006 Report Posted April 3, 2006 Vad tycker ni om Dells datorer?Framförallt bärbara. En Inspiron 6400 verkar vettigt? Tjaa den är "bärbar" eller snarare släpbar..Inget roligt stycke att släpa på... Upplösningen är enorm! 1920x1200 :P Testade å tittade på lite HDTV material..ojojoj Tyvärr är deras "värre" skärmval högglanspolerad! Du ser din spegelbild även om du bara kör "word" och liknande applikatiioner.. Inget bra alltså..om man inte gillar sin egen spegelbild? Hastigheten är imponerande, responstid mm är som en stationär dator. Grafikkortet, köp något annat än inbyggda intel kortet om du vill göra mer än spela office.. Den har ingen PCMCIA plats! Utan en nyare kortplats kallad ExpressCard. Tyvärr finns det knappt några expresscard produkter ute så man sitter med skägget i brevlådan. Batteritiden är rejäl! Tjaa jag tror det finns många bättre kandidater än denna värsting...Men läcker är den tekniskt ;)
Forumsledning Kimster Posted April 3, 2006 Forumsledning Report Posted April 3, 2006 Expresscard är motsvarigheten till PCI-express i stationära. Förhoppnigsvis börjas det tillverkas enheter till den porten fort nu, för den är ruskigt snabb. Tekniken möjliggör att t.ex ha ett 'externt' grafikkort via den.
tinhead Posted April 3, 2006 Report Posted April 3, 2006 Expresscard är motsvarigheten till PCI-express i stationära. Förhoppnigsvis börjas det tillverkas enheter till den porten fort nu, för den är ruskigt snabb. Tekniken möjliggör att t.ex ha ett 'externt' grafikkort via den. Jopp, det är många som har saker påväg ut nu mot sommaren... Men det dröjer nog ca 1år innan det är generell tillgång till prylarna... Inte ens laptop -> USB -> PCMCIA finns ännu någon tillgång till.. Det hade varit en bro för dom som sitter med oanvändbar kortplats och behov..
Spett och slägga Posted April 3, 2006 Report Posted April 3, 2006 Inom kronan har vi fått Hem pc (Dell) 2006 erbjudande, men våran brochyr har försvunnit. (läs: chefen tog hem den för att läsa i lugn och ro) Är det någon som kan länka mig till den sidan? eller skicka via PM, ett logg in till Dell, så jag kan kika på om det är nått att ha? Jag tror datumet går ut den 15:e Mvh Spett och Slägga
Magnus Redin Posted April 3, 2006 Report Posted April 3, 2006 Dell är ju ett företag med bra support och snygga datorer. Inspirion är ju oftast lite "finare" än latitude. Alltså den har lite bättre skärm osv. Dell kanske har bra konsumentsupport men jag har hört systemadministratörer på Linköpings universitet som varit beredda att tortera dellrepresentanter efter att ha fått beskedet att datorminne (RAM) köpt från Dell är förbrukningsvara och därmed inte ingår i deras mest omfattande supportavtal. De eller deras inköpare hade väl inte läst det finstilta i avtalet, ganska vanligt när man är nöjd med ett företag som sedan försämrar sin produkt. Nåja, sköter man en dator är det kanske mindre frustrerande med falerande hårdvara än om man har köpt ett helt beräkningskluster eller kontor med maskiner som börjar falera där man trodde sig ha köpt support på hela burkarna och inte bara de pålitliga delarna.
marcuzt Posted April 4, 2006 Report Posted April 4, 2006 Dell är ju ett företag med bra support och snygga datorer. Inspirion är ju oftast lite "finare" än latitude. Alltså den har lite bättre skärm osv. Dell kanske har bra konsumentsupport men jag har hört systemadministratörer på Linköpings universitet som varit beredda att tortera dellrepresentanter efter att ha fått beskedet att datorminne (RAM) köpt från Dell är förbrukningsvara och därmed inte ingår i deras mest omfattande supportavtal. De eller deras inköpare hade väl inte läst det finstilta i avtalet, ganska vanligt när man är nöjd med ett företag som sedan försämrar sin produkt. Nåja, sköter man en dator är det kanske mindre frustrerande med falerande hårdvara än om man har köpt ett helt beräkningskluster eller kontor med maskiner som börjar falera där man trodde sig ha köpt support på hela burkarna och inte bara de pålitliga delarna. ??? Jag har jobbat i ett år nu som systemtekniker och då bland annat fixat med dell datorer. Och jag har bytt ram på många datorer som har haft 3 års på platsen avtalet.
tinhead Posted April 4, 2006 Report Posted April 4, 2006 Dell är ju ett företag med bra support och snygga datorer. Inspirion är ju oftast lite "finare" än latitude. Alltså den har lite bättre skärm osv. Dell kanske har bra konsumentsupport men jag har hört systemadministratörer på Linköpings universitet som varit beredda att tortera dellrepresentanter efter att ha fått beskedet att datorminne (RAM) köpt från Dell är förbrukningsvara och därmed inte ingår i deras mest omfattande supportavtal. De eller deras inköpare hade väl inte läst det finstilta i avtalet, ganska vanligt när man är nöjd med ett företag som sedan försämrar sin produkt. Nåja, sköter man en dator är det kanske mindre frustrerande med falerande hårdvara än om man har köpt ett helt beräkningskluster eller kontor med maskiner som börjar falera där man trodde sig ha köpt support på hela burkarna och inte bara de pålitliga delarna. ??? Jag har jobbat i ett år nu som systemtekniker och då bland annat fixat med dell datorer. Och jag har bytt ram på många datorer som har haft 3 års på platsen avtalet. Lika ???? Fast det står en ledtråd.. beräkningskluster! Gissar det är någon specialdeal dom gjort där dell gått ner rejält i pris och sopat saker under mattan tex att minnen bara har 1år standard garanti. Fast å andra sidan har man ett dell beräkningskluster så gissar jag att ansvarige säljaren fixar utökning av garanti rätt omgående då dom annars förlorar rejält med prestige om det inte funkar och kunden inte är nöjd.
106 Posted April 5, 2006 Report Posted April 5, 2006 Boot Camp verkar ju riktigt intressant. Kanske man äntligen kan få en snygg PC som fungerar (Mac OS) och med möjlighet att köra PC-spel? Om jag inte minns fel så sade man att det skulle gå att köra PC-program på mac när PowerPC processorn kom också, men nu borde det ju fungera bättre.
Victor Posted April 24, 2006 Report Posted April 24, 2006 Nu har jag bestämt mig för att köpa nytt! Har kollat runt en massa på olika paket och då jag är långt ifrån något proffs kan jag bara konstatera att det är en *fult ord* djungel! http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-GEA3WH-SE Ni som kan de här med datorer, är detta något att ha och är priset det rätta? Jag har tänkt använda datorn till främst spelande (BF2 etc.), internet och eventuellt lite enkel filmredigering. Det finns en kul länk där man kan konfigurera datorpaketet. Där står att läsa: "Om du skall ha mer än en hårddisk i systemet eller ett strömkrävande grafikkort (t ex nVIDIA 6800 och högre, ATI Radeon X800Pro och högre) så bör chassit ha ett nätaggregat på minst 350W." Det grafikkortet som medföljer kräver alltså ett sådant nätaggregat. Bredvid namnet på chassit står dock "400W ATX + 120mm fan", betyder detta att det redan sitter ett nätaggregat på chassit eller är det något annat? Tänkte också välja till ett 440 kr. dyrare moderkort som mig veterligen bara skiljer sig från moderkortet som följer med som standard genom att ha Firewire. Ni får gärna rätta mig om jag har fel, det kanske skiljer mer (isf, vad?), men om inte, är det värt 440 spänn för en eller två Firewire-portar? Använder nämligen Ipod mkt och således Firewire. Vill också ha möjligheten om jag ska använda mig av en videokamera med Firewire. Men som sagt, värt 440 spänn? Sist men inte minst! Jag funderar på att välja till en 660 kr. dyrare processor och får då istället för en: "AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 3800+ 2.0GHz 512kb+512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939" en sådan här: "AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 4200+ 2.2GHz 512kb+512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939" Lite snabbare processor, men gör det någon större skillnad? Har redan förstått att "X2" är AMD:s bättre processorer med delad processorkärna eller hur det nu heter... Förlåt en väldigt okunnig...
Mikael Posted April 24, 2006 Report Posted April 24, 2006 Nu har jag bestämt mig för att köpa nytt! Har kollat runt en massa på olika paket och då jag är långt ifrån något proffs kan jag bara konstatera att det är en *fult ord* djungel! http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=C-GEA3WH-SE Ni som kan de här med datorer, är detta något att ha och är priset det rätta? Jag har tänkt använda datorn till främst spelande (BF2 etc.), internet och eventuellt lite enkel filmredigering. Det finns en kul länk där man kan konfigurera datorpaketet. Där står att läsa: "Om du skall ha mer än en hårddisk i systemet eller ett strömkrävande grafikkort (t ex nVIDIA 6800 och högre, ATI Radeon X800Pro och högre) så bör chassit ha ett nätaggregat på minst 350W." Det grafikkortet som medföljer kräver alltså ett sådant nätaggregat. Bredvid namnet på chassit står dock "400W ATX + 120mm fan", betyder detta att det redan sitter ett nätaggregat på chassit eller är det något annat? Tänkte också välja till ett 440 kr. dyrare moderkort som mig veterligen bara skiljer sig från moderkortet som följer med som standard genom att ha Firewire. Ni får gärna rätta mig om jag har fel, det kanske skiljer mer (isf, vad?), men om inte, är det värt 440 spänn för en eller två Firewire-portar? Använder nämligen Ipod mkt och således Firewire. Vill också ha möjligheten om jag ska använda mig av en videokamera med Firewire. Men som sagt, värt 440 spänn? Sist men inte minst! Jag funderar på att välja till en 660 kr. dyrare processor och får då istället för en: "AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 3800+ 2.0GHz 512kb+512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939" en sådan här: "AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 4200+ 2.2GHz 512kb+512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939" Lite snabbare processor, men gör det någon större skillnad? Har redan förstått att "X2" är AMD:s bättre processorer med delad processorkärna eller hur det nu heter... Förlåt en väldigt okunnig... "400W ATX + 120mm fan" Betyder att det medföljer ett nätagg med 400W effekt och att det är av ATX-standard (dvs det som en vanlig PC använder) och + 120 mm fan betyder att det sitter en fläkt och suger ut luft ur burken för få bättre kylning (och lite extra oväsen ) Om du har firewire prudukter så kan det vara en bra idé att ha ett par sådanna port på moderkortet, dock tycker jag att 440kr extra är lite saftigt, dock så finns kort som man sätter i PCI platserna på moderkortet (de avlånga vita grejerna) som kan stå för den delen, och de är i de flesta fall duktigt mycket billigare än 440 spänn (för att den billigaste på datorbutiken så finns den. det finns även att par lite dyrare så jag mitt är att ta en av dessa PCI-kort för mindre än halva priset istället för det dyrare moderkortet. Din sista fundering var dock lite klurigare, visst, det gör skillnad, men det kommer inte vara som natt och dag. I tex BF2 så kommer den lite långsammare att lätt hänga med (i jämnförelse så klarar min 3.0 GHz P4 av det utan problem på de högra upplösningarna och den finare grafiken) och med ett av de fetaste graffikortet som finns på marknaden idag i datorpaketet så skulle jag säja det är snarare en gigabyte mer ram-minne du behöver istället för snäppet vassare processor. (Battlefield 2 är inte så snäll mot ramminnet, jag rekommenderar två gigabyte och avstängt swapfil för maximal prestanda) Så för de ca 600-700 kronorna du sparar på att inte ha ett mycket dyrare moderkort och istället köpa ett kontrollerkort för firewire och att inte ha en mycket dyrare processor kan du instället köpa mer ram-minne så kommer du få mer spelmaskin för pengarna. *edit* ja, för er som inte vet vad swapfil är för något så hör det ihop med virtuellt minne, mer läsning finns på susning *slut edit*
Victor Posted April 26, 2006 Report Posted April 26, 2006 "400W ATX + 120mm fan" Betyder att det medföljer ett nätagg med 400W effekt och att det är av ATX-standard (dvs det som en vanlig PC använder) och + 120 mm fan betyder att det sitter en fläkt och suger ut luft ur burken för få bättre kylning (och lite extra oväsen ) Om du har firewire prudukter så kan det vara en bra idé att ha ett par sådanna port på moderkortet, dock tycker jag att 440kr extra är lite saftigt, dock så finns kort som man sätter i PCI platserna på moderkortet (de avlånga vita grejerna) som kan stå för den delen, och de är i de flesta fall duktigt mycket billigare än 440 spänn (för att den billigaste på datorbutiken så finns den. det finns även att par lite dyrare så jag mitt är att ta en av dessa PCI-kort för mindre än halva priset istället för det dyrare moderkortet. Din sista fundering var dock lite klurigare, visst, det gör skillnad, men det kommer inte vara som natt och dag. I tex BF2 så kommer den lite långsammare att lätt hänga med (i jämnförelse så klarar min 3.0 GHz P4 av det utan problem på de högra upplösningarna och den finare grafiken) och med ett av de fetaste graffikortet som finns på marknaden idag i datorpaketet så skulle jag säja det är snarare en gigabyte mer ram-minne du behöver istället för snäppet vassare processor. (Battlefield 2 är inte så snäll mot ramminnet, jag rekommenderar två gigabyte och avstängt swapfil för maximal prestanda) Så för de ca 600-700 kronorna du sparar på att inte ha ett mycket dyrare moderkort och istället köpa ett kontrollerkort för firewire och att inte ha en mycket dyrare processor kan du instället köpa mer ram-minne så kommer du få mer spelmaskin för pengarna. *edit* ja, för er som inte vet vad swapfil är för något så hör det ihop med virtuellt minne, mer läsning finns på susning *slut edit* Tackar för svaret! Jag hittade ett annat likvärdigt paket till ett lite bättre pris: http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180 Vad jag kan se är det bara grafikkortet som skiljer. Vilket paket skulle ni dataspelare välja?
Doggydriver Posted April 26, 2006 Report Posted April 26, 2006 Den här lilla vännen sitter jag hemma och väntar på. Beställde till ett Logitech G15 också. Tyvärr är leveransen ganska sen, om det bara var tangentbordet som försenat det hade jag struntat i det, men grafikkortet finns inte heller i lager tydligen, och inte helt klart när det kommer. Prisvärd apparat? Hoppas jag verkligen
Mikael Posted April 26, 2006 Report Posted April 26, 2006 Tackar för svaret! Jag hittade ett annat likvärdigt paket till ett lite bättre pris: http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180 Vad jag kan se är det bara grafikkortet som skiljer. Vilket paket skulle ni dataspelare välja? Flaskhalsen i datorbutiken paket är att de har ynka 512MB ram i den, vilket jag tycker är grymt lite (som jämnförelse så hade min mors kommunala hyresdator för en 4 år sedan 512 MB...) Kompletts paket dock tycker jag ser trevligt ut, 1GB RAM, ett mycket bra graffikort (inte lite fett, dock spelar det mindre roll i detta fall) och en fin processor (och billigare). Kompletts dator är mycket mer balanserad (tänkt dig om man tar processor, graffikort och ram-minne i en triangel [med vardera komponent vid varje vinkel] så kommer datorbutikens vara "plattare [RAM-minnet längst upp]" pga av avsaknaden av ordentlig mängd ram-minne. Kompletts därimot kommer vara mer likbent. Jag hoppas du förstår vad jag menar med vad jag just skrev, kort sagt skulle jag satsa mina stålar på kompletts paket, aningens sämre graffikkort men dubbelt så mycket ram-minne och billigare. dessutom så levererar de varan snabbare (dock har jag aldrig köpt en hel dator därifrån...)
Victor Posted April 26, 2006 Report Posted April 26, 2006 Tackar för svaret! Jag hittade ett annat likvärdigt paket till ett lite bättre pris: http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180 Vad jag kan se är det bara grafikkortet som skiljer. Vilket paket skulle ni dataspelare välja? Flaskhalsen i datorbutiken paket är att de har ynka 512MB ram i den, vilket jag tycker är grymt lite (som jämnförelse så hade min mors kommunala hyresdator för en 4 år sedan 512 MB...) Kompletts paket dock tycker jag ser trevligt ut, 1GB RAM, ett mycket bra graffikort (inte lite fett, dock spelar det mindre roll i detta fall) och en fin processor (och billigare). Kompletts dator är mycket mer balanserad (tänkt dig om man tar processor, graffikort och ram-minne i en triangel [med vardera komponent vid varje vinkel] så kommer datorbutikens vara "plattare [RAM-minnet längst upp]" pga av avsaknaden av ordentlig mängd ram-minne. Kompletts därimot kommer vara mer likbent. Jag hoppas du förstår vad jag menar med vad jag just skrev, kort sagt skulle jag satsa mina stålar på kompletts paket, aningens sämre graffikkort men dubbelt så mycket ram-minne och billigare. dessutom så levererar de varan snabbare (dock har jag aldrig köpt en hel dator därifrån...) Läs igenom Datorbutikens paket igen: Corsair Value Select 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL2.5 Nu när det är lika mycket RAM-minne så borde ju datorbutikens paket va lite bättre trots priset. Men Kompletts paket ger ju 3 års telesupport och garanti mot datorbutikens 1 år av detsamma. De borde ju betyda lite granna. Jag vet inte hur det ligger till med detta riktigt, båda paket är ju ihopplockade av respektive företag och så, jag vet inte vad för kvalitetskontroller och funktionskontroller som utförs riktigt. Kan man lita på att grejjerna funkar felfritt liksom? Har någon några erfarenheter av detta? Och räcker det med 1 år eller borde man ha 3?
Mikael Posted April 27, 2006 Report Posted April 27, 2006 Läs igenom Datorbutikens paket igen: Corsair Value Select 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL2.5 Nu när det är lika mycket RAM-minne så borde ju datorbutikens paket va lite bättre trots priset. Men Kompletts paket ger ju 3 års telesupport och garanti mot datorbutikens 1 år av detsamma. De borde ju betyda lite granna. Jag vet inte hur det ligger till med detta riktigt, båda paket är ju ihopplockade av respektive företag och så, jag vet inte vad för kvalitetskontroller och funktionskontroller som utförs riktigt. Kan man lita på att grejjerna funkar felfritt liksom? Har någon några erfarenheter av detta? Och räcker det med 1 år eller borde man ha 3? jag mig själv Endast ur spelsynvilkel skulle jag jag datorbutikens, eftersom den har samma processor och lika mycket minne men lite bättre graffikort. Ur min erfarenhet med nya datorer som krånglar så märker man rätt snart om det är något som inte fungerar som det ska. Är det något elakt så är det bara att ringa supporten och gnälla om det och tjata så man får skicka tillbaka datorn och få den fixad (ja, om det inte är användaren det är fel på...). Icke att glömma är att det är garanti på de inskilda delarna (hårddisk, graffikkort m.m.) också. Jag tycker är det tillräckligt med ett års support, är det något fuling med datorn så hinner det bli avklarat under den tiden. Dock kan det vara skönt med lång support tid, det är ju inte en helt billig dator trots allt. Dock så är kompletts graffikort med 512MB minne mot datorbutikens lite vassare kort med 256MB minne, jag vet inte riktigt hur skillnaden är prestanda mässigt med kompletts kort är dyrare. Trots min lilla blunder med datorbutikens ram-minne så rekommenderar jag fortfarande kompletts paket.
Guest caj Posted April 27, 2006 Report Posted April 27, 2006 Om man bara tittar på grafikkorten så är det som är med i paket på datorbutiken bättre trots att det "bara" är 256mb, 7900GT har också fått många bra omdömen för det är bra balans mellan prestanda/pris det är också klockvänligt + svalt. Så jag skulle tagit kompletts paket och byt ut gkortet till ett 7900GT då får du den också 1107:- billigare.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.