Jump to content

Guest TjF

Recommended Posts

On 8/7/2023 at 7:45 PM, Pärmtroll said:


I huvudsak i att NFH har automatiskt vikbar stjärtbom och huvudrotor och en deck lock harpoon (krok som automatiskt drar fast helikoptern i däcket vid start och landning). På HKP 14F (likt på alla TTH) är stjärtbommen och huvudrotorn manuellt vikbara, och maskinerna saknar deck lock. 

Vet vi vilket system för hkp basering på Luleå som är tänkt? Verkar ju finnas två inom Nato (korkat nog)

Link to comment
Share on other sites

On 8/9/2023 at 6:59 PM, Peo said:

Vet vi vilket system för hkp basering på Luleå som är tänkt? Verkar ju finnas två inom Nato (korkat nog)

 

Vet ej, det är nog lite väl tidigt i projekteringen för sådana detaljer.

Men om jag skulle göra en kvalificerad gissning skulle jag säga att vi nog kommer fortsätta med Harpoon RSS (Heligrid) då det är den vanligaste lösningen i Europa, och det också är vad VBY är försedda med idag. Sannolikt får sedan detta kompletteras med ett system för att rangera helikoptern in och ut ur hangaren, och där finns det en rad olika lösningar. T.ex. TRIGON som används av bl.a. Danmark och Norge, eller någon av Curtis Wrights alla lösningar.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Pärmtroll said:

 

Vet ej, det är nog lite väl tidigt i projekteringen för sådana detaljer.

Men om jag skulle göra en kvalificerad gissning skulle jag säga att vi nog kommer fortsätta med Harpoon RSS (Heligrid) då det är den vanligaste lösningen i Europa, och det också är vad VBY är försedda med idag. Sannolikt får sedan detta kompletteras med ett system för att rangera helikoptern in och ut ur hangaren, och där finns det en rad olika lösningar. T.ex. TRIGON som används av bl.a. Danmark och Norge, eller någon av Curtis Wrights alla lösningar.

Ok, hur kommer det sig att rast/asist inte används så mycket i Europa? Verkar när jag läst vara mer kompetent? Framförallt i asist versionen som inte behöver någon på däck som gör något.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Peo said:

Ok, hur kommer det sig att rast/asist inte används så mycket i Europa? Verkar när jag läst vara mer kompetent? Framförallt i asist versionen som inte behöver någon på däck som gör något.

 

Det handlar nog främst om nationell preferens och var systemen är utvecklade, samt vilken helikopter man använder. Harpoon RSS vill jag påstå är en europeisk uppfinning, medan RAST/ASIST motsv. är amerikanska system. Båda har sina för och nackdelar, båda är beprövade och båda kräver ungefär lika mycket personal.

I fallet med Harpoon RSS så är det ett väldigt enkelt, kompakt och lätt system utan några rörliga delar på fartyget, den enda rörliga delen är själva gripklon i helikoptern. Systemet är också något snabbare på att dra fast maskinen i däcket än de amerikanska, och framförallt har piloten full kontroll över systemet i alla lägen och kan själv välja när hen vill aktivera eller lossa gripklon. Film för illustration.

RAST/ASIST kräver kraftiga skenor integrerade i däcket, en rörlig släde som innehåller gripanordningen, sensorer och instrument som följer helikopterns rörelser och styr in släden i rätt läge under helikoptern för att proben ska hamna inom gripanordningens öppning m.m. Det är alltså ett mer komplext system och det krävs samordning mellan piloten i helikoptern och operatören på fartyget som styr släden. Framförallt i svåra förhållanden då systemet nyttjar en wire och en vinsch för att dra ner helikoptern i däcket, en operation som kan vara tämligen äventyrlig för personalen på däck som ska koppla ihop helikoptern och vinschen. Den stora fördelen med systemet är att man med samma utrustning även kan rangera helikoptern in i hangaren. Film för illustration.

Edited by Pärmtroll
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
1 hour ago, TKraften said:

Det står retrofitted FOC configuration och det betyder väl  E eller F versionen?

 

//TF 

Så kan det vara.

 

Dock bisarrt att vi köpt en SAR version bara för att modda om den till nåt annat.

 

Men går inte det i linje med vad vi gorde med Hkp 4 och 10? Köper civila versioner och moddar till militära när det redan fanns militära versioner?

 

Rant:

Det här med moddning för ”unika svenska förhållanden” måste få ett slut för så förbannat unika är vi inte. Allt måste inte vara precist skräddarsytt just för oss.

Rant off.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Slenke said:

Så kan det vara.

 

Dock bisarrt att vi köpt en SAR version bara för att modda om den till nåt annat.

 

Men går inte det i linje med vad vi gorde med Hkp 4 och 10? Köper civila versioner och moddar till militära när det redan fanns militära versioner?

 

Rant:

Det här med moddning för ”unika svenska förhållanden” måste få ett slut för så förbannat unika är vi inte. Allt måste inte vara precist skräddarsytt just för oss.

Rant off.

Att kabinen skulle ha en unikt högre ståhöjd var väl ngt som fördröjde projektet några år.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, TKraften said:

Att kabinen skulle ha en unikt högre ståhöjd var väl ngt som fördröjde projektet några år.

 

//TF 

 

Man ska även velat haft en kortare stjärtbom på HKP 15B för att helikoptern skulle få plats i den då planerade skrovhangaren på Visby, men jag tror inte man hann modifiera några hkp innan skrovhangar projektet las ner. Vad gäller skrovhangar så har Sovjet eller Ryssland haft och har några fartyg med skrovhangar (bl a slagkryssaren Pjotr Velikij), men i väst så tror jag det bara är de am. atomdrivna robotkryssarna av Virginia-klassen som haft det. 

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Perman said:

 

Man ska även velat haft en kortare stjärtbom på HKP 15B för att helikoptern skulle få plats i den då planerade skrovhangaren på Visby, men jag tror inte man hann modifiera några hkp innan skrovhangar projektet las ner. Vad gäller skrovhangar så har Sovjet eller Ryssland haft och har några fartyg med skrovhangar (bl a slagkryssaren Pjotr Velikij), men i väst så tror jag det bara är de am. atomdrivna robotkryssarna av Virginia-klassen som haft det. 

 

/Per

Herrejösses, den hade jag inte hört än.

 

Man kan ju tänka sig att problemet enkelt kunde ha lösts genom att man kollade upp dimensionerna på helikoptertyper redan i planeringsstadiet när man satt och ritade på just en helikopterhangar, tänker att det hade underlättat lite.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Slenke said:

Herrejösses, den hade jag inte hört än.

 

Man kan ju tänka sig att problemet enkelt kunde ha lösts genom att man kollade upp dimensionerna på helikoptertyper redan i planeringsstadiet när man satt och ritade på just en helikopterhangar, tänker att det hade underlättat lite.

 

Man kan kanske ifrågasätta behovet av en organisk helikopter på ett så litet och utpräglat stealth fartyg som Visby. I samma ögonblick som man hissar upp helikoptern till flygdäck så upphör ju fartyget praktiskt att vara ett stealth fartyg,  men man trodde väl att skrov hangaren skulle vara ett sätt att kunna medföra en mindre hkp med ytspaningsradar utan att tulla på stealth egenskaperna. En vansinnig idé enligt min mening. Visby är alldeles för liten för permanenta hkp operationer. Om några år så kommer dock allt detta vara irrelevant i och med att HKP 15 utgår utan ersättning.

 

/Per

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det har alltså skett en förändring i proportionerna här mellan ”markoperativa” (E) och ”sjöoperativa” (F) Hkp 14? Tills nyligen (?) skulle det väl vara hälften var; d v s nio ”E” och nio ”F”, men nu nämns här ”…11 HKP 14Fs (—-) for anti-submarine warfare (ASW) and seven HKP 14Es for SAR…” (”annat”, typ)
https://www.janes.com/defence-news/defence/latest/sweden-completes-nh90-sar-upgrade

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Granis said:

Det har alltså skett en förändring i proportionerna här mellan ”markoperativa” (E) och ”sjöoperativa” (F) Hkp 14? Tills nyligen (?) skulle det väl vara hälften var; d v s nio ”E” och nio ”F”, men nu nämns här ”…11 HKP 14Fs (—-) for anti-submarine warfare (ASW) and seven HKP 14Es for SAR…” (”annat”, typ)
https://www.janes.com/defence-news/defence/latest/sweden-completes-nh90-sar-upgrade

 

Goda nyheter för marinen om detta stämmer. Hade inte trott på det om jag inte läst allra sista meningen som syns för dom som inte kan läsa den fulla artikeln från janes. Dock så är väl bara 9 st MH-60/SH-60 planerade att ersätta HKP 14F?

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Perman said:

 

Goda nyheter för marinen om detta stämmer. Hade inte trott på det om jag inte läst allra sista meningen som syns för dom som inte kan läsa den fulla artikeln från janes. Dock så är väl bara 9 st MH-60/SH-60 planerade att ersätta HKP 14F?

 

/Per


Hela artikeln antar jag:

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/sweden-completes-nh90-sar-upgrade

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Slenke said:

9 st MH-60 kanske motsvarar 11 st 14F i realiserbar flygtid?

 

Annars tycker jag det är märkligt att man minskar det totala antalet helikoptrar i en rätt kraftigt växande organisation.

 

Möjligt. Kan bara hålla med om antalet helikoptrar. Helikopterplanen innebär ingen förstärkning. Möjligen ett bibehållande av resurser om man vill vara snäll. Med 11 maskiner för sjöuppdrag så borde man kunna aktivera Säve basen på västkusten och basera 3 eller 4 st HKP 14F maskiner där. Precis som på HKP 4 tiden. Hamnar på västkusten kommer bara att öka i betydelse när Sverige går med i Nato, och att lämna dessa utan en lätt tillgänglig ubåtsjaktresurs som skydd verkar inte vettigt. Att  det finns basbataljoner som medger tillfällig basering av helikopterförband är inte detsamma som en fast basering som fanns tidigare.

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/6/2023 at 1:52 AM, TKraften said:

Är HKP 14 slutlevererade till FM?

 

Den sista av de 18 beställda maskinerna levererades i februari 2018. Av dessa var dock elva av maskinerna i olika interimsversioner (HKP 14A/B/C/D) som därefter skulle tillbaka till fabrikerna i Frankrike respektive Finland för modifiering till slutlig version (HKP 14E/F). Detta retrofitprogram är ännu inte helt avslutat då det fortfarande återstår att leverera en (eller möjligtvis två) HKP 14F från fabriken i Frankrike.

 

On 12/6/2023 at 8:16 AM, Slenke said:

SAR? Inte direkt vad vi nyttjar dom till.

 

Det är NH Industries benämning på utrustningskonfigurationen av HKP 14E (NH90 HC TTT/SAR). Det är inte kopplat till hur eller vad vi till vardags använder maskinerna till.

 

On 12/6/2023 at 11:00 AM, Slenke said:

Dock bisarrt att vi köpt en SAR version bara för att modda om den till nåt annat.

 

Och så är heller inte fallet. Det finns överhuvudtaget ingen civil version av NH90 och både HKP 14E och F är från grunden upp fullt militära versioner byggda och utrustade specifikt för militära behov. Beteckningen "SAR" betyder i NH Industries värld bara att maskinen är konfigurerad för att kunna utrustas med t.ex. vinsch och sökstrålkastare.

 

On 12/6/2023 at 7:29 PM, TKraften said:

Att kabinen skulle ha en unikt högre ståhöjd var väl ngt som fördröjde projektet några år.

 

Nej, som konstaterat flera gånger i tråden redan så hade kravet på utökad kabinhöjd ingen nämnvärd påverkan på varesig kostnad eller leveranstid. Den uppgiften är och förblir helt fel.

 

On 12/6/2023 at 10:36 PM, Perman said:

Man ska även velat haft en kortare stjärtbom på HKP 15B för att helikoptern skulle få plats i den då planerade skrovhangaren på Visby, men jag tror inte man hann modifiera några hkp innan skrovhangar projektet las ner.

 

Korrekt, ingen HKP 15 har kortare stjärtbom. Alla maskinerna är av standardlängd.

 

On 12/7/2023 at 12:29 PM, Granis said:

Det har alltså skett en förändring i proportionerna här mellan ”markoperativa” (E) och ”sjöoperativa” (F) Hkp 14? Tills nyligen (?) skulle det väl vara hälften var; d v s nio ”E” och nio ”F”, men nu nämns här ”…11 HKP 14Fs (—-) for anti-submarine warfare (ASW) and seven HKP 14Es for SAR…” (”annat”, typ)

 

Nej det har det inte, det är fortfarande nio maskiner av varje version som FM har beställt. Artikelförfattaren har missförstått och/eller dragit felaktiga slutsatser av NHI:s twitterinlägg.

Vad NHI säger i sitt twitterinlägg är att Patria levererat den sista av de sju interimsmaskinerna (HKP 14C/D) som genomgått retrofit för att modifieras till slutlig markoperativ konfiguration (HKP 14E). Totalt var det elva interimsmaskiner som skulle modifieras varav sju till markoperativ konfiguration (TTT/SAR) och fyra till sjöoperativ konfiguration (ASW/SAR). 

Sju av maskinerna modifierades till HKP 14E av Patria i Finland, och fyra modifieras till HKP 14F vid Airbus fabrik i Marignane i Frankrike. 

Sedan tidigare har NHI levererat sju helikoptrar i slutlig konfiguration, fem sjöoperativa och två markoperativa vilket alltså innebär att vi i slutänden kommer ha totalt nio HKP 14E och nio HKP 14F. 

 

On 12/7/2023 at 2:30 PM, Perman said:

Möjligt. Kan bara hålla med om antalet helikoptrar. Helikopterplanen innebär ingen förstärkning. Möjligen ett bibehållande av resurser om man vill vara snäll.

 

Helikopterutredningen föreslog att det skulle anskaffas tillräckligt många nya HKP 16 och HKP 17 för att i stort sett bibehålla dagens antal (53 helikoptrar), men FM har som bekant en budget att ta hänsyn till och anskaffning av så många maskiner gick inte att trycka in inom nu beslutade ekonomiska ramar.

Om det beställs nya helikoptrar, och i så fall hur många maskiner som i slutänden beställs, återstår att se...

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Pärmtroll said:

 

Den sista av de 18 beställda maskinerna levererades i februari 2018. Av dessa var dock elva av maskinerna i olika interimsversioner (HKP 14A/B/C/D) som därefter skulle tillbaka till fabrikerna i Frankrike respektive Finland för modifiering till slutlig version (HKP 14E/F). Detta retrofitprogram är ännu inte helt avslutat då det fortfarande återstår att leverera en (eller möjligtvis två) HKP 14F från fabriken i Frankrike.

 

 

Det är NH Industries benämning på utrustningskonfigurationen av HKP 14E (NH90 HC TTT/SAR). Det är inte kopplat till hur eller vad vi till vardags använder maskinerna till.

 

 

Och så är heller inte fallet. Det finns överhuvudtaget ingen civil version av NH90 och både HKP 14E och F är från grunden upp fullt militära versioner byggda och utrustade specifikt för militära behov. Beteckningen "SAR" betyder i NH Industries värld bara att maskinen är konfigurerad för att kunna utrustas med t.ex. vinsch och sökstrålkastare.

 

 

Nej, som konstaterat flera gånger i tråden redan så hade kravet på utökad kabinhöjd ingen nämnvärd påverkan på varesig kostnad eller leveranstid. Den uppgiften är och förblir helt fel.

 

 

Korrekt, ingen HKP 15 har kortare stjärtbom. Alla maskinerna är av standardlängd.

 

 

Nej det har det inte, det är fortfarande nio maskiner av varje version som FM har beställt. Artikelförfattaren har missförstått och/eller dragit felaktiga slutsatser av NHI:s twitterinlägg.

Vad NHI säger i sitt twitterinlägg är att Patria levererat den sista av de sju interimsmaskinerna (HKP 14C/D) som genomgått retrofit för att modifieras till slutlig markoperativ konfiguration (HKP 14E). Totalt var det elva interimsmaskiner som skulle modifieras varav sju till markoperativ konfiguration (TTT/SAR) och fyra till sjöoperativ konfiguration (ASW/SAR). 

Sju av maskinerna modifierades till HKP 14E av Patria i Finland, och fyra modifieras till HKP 14F vid Airbus fabrik i Marignane i Frankrike. 

Sedan tidigare har NHI levererat sju helikoptrar i slutlig konfiguration, fem sjöoperativa och två markoperativa vilket alltså innebär att vi i slutänden kommer ha totalt nio HKP 14E och nio HKP 14F. 

 

 

Helikopterutredningen föreslog att det skulle anskaffas tillräckligt många nya HKP 16 och HKP 17 för att i stort sett bibehålla dagens antal (53 helikoptrar), men FM har som bekant en budget att ta hänsyn till och anskaffning av så många maskiner gick inte att trycka in inom nu beslutade ekonomiska ramar.

Om det beställs nya helikoptrar, och i så fall hur många maskiner som i slutänden beställs, återstår att se...

När tror du det blir slutleverans av HK14?

 

Före midsommarafton 2024?

 

Tolkar jag din text korrekt så är alla HK14E nu levererade och det återstår nu 1-2 HK14F?

 

Hursomhelst så hoppas jag att man använder HK14E/F tills de nya HK16 & HK17 är på plats.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, TKraften said:

När tror du det blir slutleverans av HK14?

 

Vet inte mer om leveransplanen än vad som framkommer i öppna källor. Första halvan av 2024 är min uppfattning.

 

24 minutes ago, TKraften said:

Tolkar jag din text korrekt så är alla HK14E nu levererade och det återstår nu 1-2 HK14F?

 

Korrekt.

 

24 minutes ago, TKraften said:

Hursomhelst så hoppas jag att man använder HK14E/F tills de nya HK16 & HK17 är på plats.

 

Det är också Försvarsmaktens plan.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/9/2023 at 1:33 PM, Pärmtroll said:

 

Helikopterutredningen föreslog att det skulle anskaffas tillräckligt många nya HKP 16 och HKP 17 för att i stort sett bibehålla dagens antal (53 helikoptrar), men FM har som bekant en budget att ta hänsyn till och anskaffning av så många maskiner gick inte att trycka in inom nu beslutade ekonomiska ramar.

Om det beställs nya helikoptrar, och i så fall hur många maskiner som i slutänden beställs, återstår att se...

En undran bara: var Natomedlemskapet en faktor som var med i utredningen?

 

För jag kan tänka mig att Sveriges nya (troligen utökade) roll i Östersjön inom Nato kanske just innebär att behovet av sjöoperativ helikopter ökar? Och att man då kan tänkas öka numerären över tid, istället för att ”bara” ersätta?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tombola said:

En undran bara: var Natomedlemskapet en faktor som var med i utredningen?

 

Inte vad jag vet. Helikopterutredningen drog igång långt innan vi ansökte om Nato-medlemskap.

 

1 hour ago, Tombola said:

För jag kan tänka mig att Sveriges nya (troligen utökade) roll i Östersjön inom Nato kanske just innebär att behovet av sjöoperativ helikopter ökar? Och att man då kan tänkas öka numerären över tid, istället för att ”bara” ersätta?

 

Ja vi får se vad beslutet blir. Även helikopterutredningen ansåg ju faktiskt att det behövdes mer än nio sjöoperativa helikoptrar. Att det i FM råd till regeringen bara föreslogs nio maskiner är som sagt för att det var vad nu beslutad budget bedömdes räcka till.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Pärmtroll said:

 

Inte vad jag vet. Helikopterutredningen drog igång långt innan vi ansökte om Nato-medlemskap.

 

 

Ja vi får se vad beslutet blir. Även helikopterutredningen ansåg ju faktiskt att det behövdes mer än nio sjöoperativa helikoptrar. Att det i FM råd till regeringen bara föreslogs nio maskiner är som sagt för att det var vad nu beslutad budget bedömdes räcka till.

Inga möjligheter att man bygger om några HK14E till HK14F tills HK17 är på plats?

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

FMV har en blänkare om statusen på HK14.

 

17 helikoptrar är helt klara nu.

 

1 HK14F återstår och den borde bli klar nån gång under våren.

 

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-levererar-helikopter-14-till-forsvarsmakten/

 

Så jävla kasst. Kontraktet skrevs i september 2001.

 

Nästan 23 år för en slutleverans av ett dyrt helikoptersystem som knappast med reservdelar funkar logistiskt i fredstid.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

On 12/16/2023 at 5:26 PM, ATK1797 said:

Kan HK14F bära torpeder nu eller kommer det senare?

 

 

Hittills finns det väl inget som tyder på detta.

 

Frågan är hur länge kommer HK14 att flyga?

 

2030 eller 2040?

 

Är svaret 2040 så kan det väl finnas skäl att bekosta en integrering av TP47 men inte om HK14 skall fasas ut start 2030.

 

//TF 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...