Jump to content

Ra 135


ole@

Recommended Posts

Efter helgens övning kommer jag att i enlighet med de lärdomar man fått på SoldF skrapa bort M-beteckningen på plutonens samtliga Ra135. För utan M-nummer så....?

Just det! Jag tänker sitta och titta på skiten tills den självantänder!!! :)

 

Enda sättet att få något samband med den är ju om man råkar peta på någon med antennen eller slänger den på någon. Trots upprepade reparationer funkar aldrig mer än 2 av plutonens 135:or samtidigt, och man vet aldrig vilken.

 

Vi har funderat på bongotrummor, röksignaler eller eventuellt flagg- och semaforviftning som mer "funkis" alternativ.

 

Tråkigt nog får det bli ett civilt hopplock av radioapparater som vi vet fungerar men:

 

*Utan möjlighet till samband med sidoförband

*Eget knep och knåp - egna pengar och tid.

*Ansvarig militär instans tror att allt är frid och fröjd.

 

Testade strida med 145:a på ryggen.. Inte funkis!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Personligen så tror jag att mycket av frustrationen beror på gamla batterier.

 

För de ra135 vi hade i lumpen kunde man lätt prata med folk som var 2km bort och ha skog imellan.

 

Att det inte går att ha någon bra/funktionell antenn till tror jag också spelar in.

Link to comment
Share on other sites

Under en övning på Marma fick vi in en dam som talade ryska på vår kanal. Har hört att det händer ganska ofta på vissa platser i Sverige, är det ryssens försök att psyka svenska soldater månne? :)

Edited by AdamKalle
Link to comment
Share on other sites

Under en övning på Marma fick vi in en dam som talade ryska på vår kanal. Har hört att det händer ganska ofta på vissa platser i Sverige, är det ryssens försök att psyka svenska soldater månne? :)

De har konstig dialekt i södra Gästrikland. :lol:

 

Förlåt, jag kunde inte låta bli.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Under en övning på Marma fick vi in en dam som talade ryska på vår kanal. Har hört att det händer ganska ofta på vissa platser i Sverige, är det ryssens försök att psyka svenska soldater månne? :)

hände under hela min värnplikt.

enligt våra befäl så var det frekvensen som används av ryska lastbilar som var samma som en av kanalerna på ra135.

Link to comment
Share on other sites

Under en övning på Marma fick vi in en dam som talade ryska på vår kanal. Har hört att det händer ganska ofta på vissa platser i Sverige, är det ryssens försök att psyka svenska soldater månne? :)

man får ofta in sjötrafiken på de militära kanalerna, av någon anledning har öststats fartygen samma frekvens som FM.

 

Angående RA135, har också problem med denna radio, men vis av erfarenhet så har vi kommit fram till att de accar med genomskinlig plast gör att man har bättre kontakt med bläcket och får därmed en fullt fungerande RA.

 

De helgröna accarna är 2 mm kortare vilket ger kontaktproblem

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Under en övning på Marma fick vi in en dam som talade ryska på vår kanal. Har hört att det händer ganska ofta på vissa platser i Sverige, är det ryssens försök att psyka svenska soldater månne? :)

hände under hela min värnplikt.

enligt våra befäl så var det frekvensen som används av ryska lastbilar som var samma som en av kanalerna på ra135.

TIR! :lol:

 

Japp, problemet var jag med... Svårt att signalera när rysk radiotraffik överröstade allt och alla...

Link to comment
Share on other sites

(OT varning)

@Dahlberg (och alla andra =)

 

Minns en gång när Ekman bad dom hålla käften och tjatrade om att de var på ett militärt nät på engelska, det blev tyst några sekunder och sedan kom ett "shut the f*** up"

:)

Link to comment
Share on other sites

Har alldrig använt 135,an men jag har använt ra138 som enligt befälen skulle vara en hottad 135 och den funkade alltid klockrent.

Ett annat plus är att den är lätt och att man ser så snoffsigt tuff ut med monofonen på axeln. :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Personligen så tror jag att mycket av frustrationen beror på gamla batterier.

 

För de ra135 vi hade i lumpen kunde man lätt prata med folk som var 2km bort och ha skog imellan.

 

Att det inte går att ha någon bra/funktionell antenn till tror jag också spelar in.

Har den uppfattninge jag också Vi skulle åtgärda det så vi beställde nya batterier från förådet... man blev ju lite förvånad när dom man fick ut va en 10 12 år gammla. Vi fipplade ihop lite "civila" batterier och testade.... nemas problemas... så det är nog mycket troligt att det är skräp batterier som jäklas.

 

//Sgt Fjellman

Link to comment
Share on other sites

Har alldrig använt 135,an men jag har använt ra138 som enligt befälen skulle vara en hottad 135 och den funkade alltid klockrent.

Ett annat plus är att den är lätt och att man ser så snoffsigt tuff ut med monofonen på axeln. :baskerHV:

JAg har distinkt för mig att 138 har en avsvärt högra uteffekt då den skall användas över ett större område.

Sitter dock inte med manualer eller liknande framför mig men det är bara min minnesbild.

 

Sedan hör det ju till att den ligger å ett frekvensband som ligger högre upp i registeret (har för mig kring 130 Mhz) och det kan ju också hjälpa till.

Sedan är mitt intryck att 138 överhuvudraget är robustare byggd.

Link to comment
Share on other sites

Jag har distinkt för mig att 138 har en avsvärt högra uteffekt då den skall användas över ett större område.

Sitter dock inte med manualer eller liknande framför mig men det är bara min minnesbild.

Mitt intryck är att det bara är detaljer som skiljer RA135 och RA138. I grund och botten är det samma radio.

138:an har något högre uteffekt, 1W mot 135:ans 0,7W.

RA135

Link to comment
Share on other sites

Jag har distinkt för mig att 138 har en avsvärt högra uteffekt då den skall användas över ett större område.

Sitter dock inte med manualer eller liknande framför mig men det är bara min minnesbild.

Mitt intryck är att det bara är detaljer som skiljer RA135 och RA138. I grund och botten är det samma radio.

138:an har något högre uteffekt, 1W mot 135:ans 0,7W.

RA135

Är inte 135.an kristallbaserad??

Det är inte 138 eftersom den kan ställas in på avsevärt fler kanaler ( x antal grupper med X antal kanaler) detta för att man snabbt skall kunna andra kanaler beroende på vilken bas och annat de användes på.

Sedan har ju 1´38 selektiv anrop och även möklighet att ´via KC komma ut på ATN

Men som sagt... Kan inte exakt svara på hur mycket i grund konstruktioen de har använt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

Dom där ryska anropen fick vi oss en dos utav nu i helgen. Det var första gången som vi stötte på det och reaktionerna och spekulationerna var därutefter. Riktigt festligt att höra en svetlana så fort man anropade ngn. :)

 

Ngt som jag inte har fattat är vad spännet som sitter överst på baksidan av väskan är till för. Det ser itne ut att passa på ngt bra ställe. Tex stridsbältet.

 

Ngn vis som kan upplysa mig & ev. andra ?

Link to comment
Share on other sites

jo fenix det är till för att fästa på stridsbälte 304 K.

 

annars tycker jag att RA 135 är en helt utmärkt radio, man kan kasta den längre än man sänder med den.

 

fast i jämförelse med de RA 70 som vi inom en MD-grp på västkusten, utrustades med för att ha som fordons RA.

är de mycket bättre och framförallt framtagna någon gång på 80-talet.

 

om det är någon här som är utbildad på RA 70 får han gärna skicka mig ett PM.

iofs gissar jag att de få som utbildning på dessa apparter är inte kvar i jordelivet, RIP.

Link to comment
Share on other sites

jo fenix det är till för att fästa på stridsbälte 304 K.

Nja, jag undrar om de faktiskt inte är till för att fästa på den gamla stridsselen. Däremot så fungerar de även på stridsbältet och stridsvästen.

Link to comment
Share on other sites

Om RA135 tyckte inte jag heller......:), förrän jag med framgång haft fanskapet i hällregn och SIB...... jag fick avsmak för den apparaten som FBU-ungdom och har inte använt den på över tio år. Tyckte att ICOM-apparaten var det bästa som fanns tills jag försökte köra plutonsambandet på den i ösregn, det sket sig stort.....

RA135 verkar kräva en del omsorg, friska accor och handmic utan glapp så verkar den funka utmärkt som plutonssamband. En materialansvarig med multimeter, tejp och lite tålamod kan fixa så att accorna inte glappar eller är dåliga. Fast det hade ju inte gjort något om det fanns lite fler frekvenser....RA138 verkar intressant.....

 

/Danne, som efter mer än tio år återförenats med RA135

Edited by SADDO
Link to comment
Share on other sites

Tyckte faktiskt att 135:an fungerade riktigt hyfsat (förutom den berömda Svetlana), men det kan ju ha varit tur med ackarna då.

 

Glapp i kontakten till handmiken verkar ju för övrigt vara standard i varenda radio som finns inom FM. Vill minnas att ett suddigum var bra att ha för att ta bort ev oxid mm.

Edited by AdamKalle
Link to comment
Share on other sites

Vad mer kan man använda en RA135:a till?

Peta ut ögonen på sigsjälv och sina kamrater med den långa oformbara antennen

Du menar den vikbara bladantennen ? Eller kanske trådantennen ?

 

Jag tycker ra 135 är en hyffsad radio, det är som några säger ack:arna som behöver vårdas/bytas då och då.

 

@bushman: ra 70 har jag aldrig prövat men väl ra 175 som inte heller dög till annat än bojsänke.

Link to comment
Share on other sites

apropå rysska röster i radio så blev både befäl och mina vpl kamrater en ANING fundersama när jag (utan utb) startade igång en RA 146 som låg i vårat förråd och fullt medvetet rattade in de ryska rösterna ;) (lät som det var nån rysk version av typ Dallas/motsv)

 

:lala::blink::blink: <---- kamrater o befäl :D

 

detta var sista veckan och precis innan vi för sista gången stängde förrådet..

 

btw, på RA 146 ligger rösterna på frekvens 66 nånting (eller om det var 64? nånstans mellan 60 och 70 iaf)

 

135an vi hade ligger nånstans i skogen i Älvdalen efter att vår plutch med väldig schwung förpassat den dit efter 2 veckor helt utan samband (efter det satt han i våran bil som hade 3st ra 480 (180 mobil)

 

anledningen att jag kunde frekvensen var att vi under en FBU/u övn suttit och rattat på frekvenserna (som tur hade vi med en som läste ryska på gymnasiet och kunde översätta lite, då var nån mil övn i murmansk området om jag inte mins galet)

 

hur som helst var det djävligt kul iaf :D (leve RA 145/146)

Link to comment
Share on other sites

Den stora skillnaden mella Ra 135 & Ra 138 är frekvenserna, 135 ligger på UK & 138 ligger på VHF. det pratas om olika alternativ til Ra 135, men som vanligt styr ekonomin. lösningen ligger för närvarande i att använda ra145/146. fixa till en bra bärmes så kan den faktiskt funka.

Link to comment
Share on other sites

De stora problemen jag har sett med Ra135 har varit bristande underhåll på stationerna och i *synnerhet* bristande underhåll på batterilådorna.

 

För all sambandsmateriel finns fyra grundläggande nödvändigheter:

 

* materielvård

* materielvård

* förståelse för vad utrustningen klarar, inte klarar och är avsedd att klara.

* materielvård

 

Sen finns det alltid människor som "på grund av ren otur" klarar av att mickla sönder ett järnspett, kröka ett städ eller supa bort en död elefant. Dessa bör ges andra förstahandsuppgifter än plutonens samband. :P

 

Just för 135an kan några tips vara:

 

*Stoppa mikrofonen i en plastpåse och tejpa åt så tar den inte in vatten.

 

*Meka, fixa, gnugga, hota, muta, förnedra och bedra tills du får tag på fungerande utrustning till att börja med, och håll i den när du har den.

 

*Ta hand om batterierna. Själv. Personligen.

 

*Använd bladantennen, och fäll upp den vid sändning. Hopvikt är den inte mycket värd.

 

*Inse att Ra135 är en kortdistansradio.

 

*På förekommen anledning: Undvik att använda radion för allt som skulle kunna göras bättre med en normalstor handslägga.

 

Ra138 går på frekvenser som är bättre lämpade för hyfsat små antenner, och den kan dessutom ansluta i flygbasnätet vilket gör den mer användbar (relätrafik, vidarekoppling genom basväxeln etc etc) om det finns en vänlig flygbas i närheten.

 

Alldeles bortsett från det, har dom 138or jag kommit i kontakt med varit i bättre skick och haft bättre batterier än motsvarande 135or och alltså ( :baskerHV: ) fungerat bättre.

Link to comment
Share on other sites

Den stora skillnaden mella Ra 135 & Ra 138 är frekvenserna, 135 ligger på UK & 138 ligger på VHF. det pratas om olika alternativ til Ra 135, men som vanligt styr ekonomin. lösningen ligger för närvarande i att använda ra145/146. fixa till en bra bärmes så kan den faktiskt funka.

För längre avstånd är det så. En bärmes till en LK35, ryggväskan till den gamla stridsselen (måste ju ha extra batterilådor nånstans), och en hel del kabekklämmor, najtråd och jesustejp är en utgångspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att inse att FM´s sambandsmateriel inom HV är rena skiten. Gör som vår pluton istället. Köp 446MHz radios och ha fullt samband ner till grupps nivå. Köper man ICOM´s 446 så har man dessutom en radio som funkar när det regnar(strilsäker och Milspecad för USMC).

Link to comment
Share on other sites

Den stora skillnaden mella Ra 135 & Ra 138 är frekvenserna, 135 ligger på UK & 138 ligger på VHF.

Jag levde i den uppfattningen att UK = VHF...? Visserligen ligger områdena något förskjutna men större delen av UK-bandet täcker väl VHF och vice versa?

KV motsvarar ju HF.

Link to comment
Share on other sites

Den stora skillnaden mella Ra 135 & Ra 138 är frekvenserna, 135 ligger på UK & 138 ligger på VHF.

Jag levde i den uppfattningen att UK = VHF...? Visserligen ligger områdena något förskjutna men större delen av UK-bandet täcker väl VHF och vice versa?

KV motsvarar ju HF.

stämmer väl.men Ra138 ligger mellan 152Mhz-158Mhz så det ligger precis i gränsen.

 

Vet i tusan om det är ngn höjadare att ersätta med civila modeller, problemen uppstår när man skall samverka med andra plutoner/kompanier & man inte har samma system, ingen höjdare.

Edited by QM insats komp
Link to comment
Share on other sites

Vi kan ju börja med att bena ut lite begrepp här.. :P

 

UK är en gammal benämning i den militära världen som avser truppradiobandet 30-88MHz (mellan kortvåg och rundradio) ordet UK härstammar från tyska ultrakurzwelle, ultrakortvåg.

 

Kortvåg är mellan 3 och 30MHz (HF)

VHF är mellan 30 och 300MHz (Very High Frequency)

UHF är mellan 300 och 3000MHz

sen har vi massa andra band uppåt i frekvenserna ex. SHF och EHF.

 

Ra 135 - enkel kristallstyrd UK radio, finns egentligen i tre olika versioner med olika kristallpaket installerade, det finns även en något förbättrad modell, dock väldigt ovanlig. Den vanliga varianten som vi alla stöter på är den med frekvenser mellan 41 och 43MHz

Detta frekvensband påverkas relativt ofta av atmosfäriska störningar som kan reflektera radiovågor i jonosfären vilket kan ge långa räckvidder (ex. ryska sändningar kan ibland uppfattas såvida brusspärren är öppen.)

Radion har kända problem med dels batteriackumulatorerna som är ofta alldeles för gamla och inte har någon kapacitet kvar (typ 5-20mAh istället för 6-700mAh)

alltid i kombination med dom regelmässigt dåliga kontaktytorna både i batterilådan och i radion.

För att hålla en hög tillförlitlighet på dessa, i övrigt väl fungerande, radioapparater krävs det en omfattande rengöring av båda ackarnas och radions kontaktytor samt naturligtvis byte till ackumulatorer som inte har legat i förråd sedan början på kalla kriget..

 

Ra 138 - Flygbasradio, jobbar på VHF -bandet runt 151-153MHz

den använder sig av repeatrar på vissa förprogrammerade kanaler, därav den ibland rejäla räckvidden.

ser helt annorlunda ut inuti, har möjlighet till "krypto" via monofonen, ger dock inget vidare trafikskydd.

Går ej att jämföra med Ra 135.

 

 

Personligen har jag inget emot användande av PMR-radio (kortdistans 0,5W handapparater på 446MHz) som är så populära på insatsplutonerna.

problemet är bara att radiotrafik under militär verksamhet SKALL ske på särskilt allokerat frekvensutrymme (i.e. truppradiofrekvenser, UK) som FM har fått på artonhundratalet från dåvarande Televerkets "frekvenstilldelningsavdelning", nuvarande PTS, Post och Telestyrelsen.

sen är det ju oxå som "QM insats komp" skriver, problem uppstår ju vid samverkan med andra enheter som inte har PMR-radio.. :(

 

citatet:

"använd er av krigsmakten utdelad, och anbefalld, utrustning"

brukar stundtals ringa i mina öron... ;)

 

-krzz- editerat lite detaljer -zob-

Edited by slurry
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...