Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted (edited)
håller dock med om att signalistutbildningen har hamnat på efterkälken för de flesta bataljoner, det är bara att beklaga, men det är ju oxå så att andra saker som fordonsutb. skyttet och andra utbildningar skall få plats bland dom få dagar om året som det utbildas/övas på, jag vet ju själv vad jag skulle välja om jag fick välja mellan skytte och att signalera..

Steg nummer ett i en hel del bataljoner skulle ju kunna vara att till exempel för en enda gångs skull plocka ut tjänstevapnen ur kassunerna och kalla avtalspersonalen till meningsfulla övningar (att fälla saabmål på 300 meter ihop med en grupp AK-skyttar är inte meningsfullt. Jag vet, jag har gjort det.) på dom om man tycker att det är ett problem (eller grupps strid, eller vad man nu tycker är IG )... Allt för ofta hörs "nää, det behövs väl inte, ni ska ju prata radio/köra motorcykel/bära bår/föra hund".

att FRO skulle avvecklas i samband med FB04 kan ju ses som föga sannolikt eftersom FRO tillhör frivilligförsvaret och med det inte bär några enorma personal- eller materielkostnader, alltså inget att spara in på..

Problemet är inte FRO i sig, problemet är FROs förhållande till motparten för avtalen, på lokal nivå, och det är ett ömsesidigt problem.

Och därmed var den tråden definitivt kapad och körd åt ett annat håll än vad som var meningen.

Edited by san
  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
var även de ra 146 ni använde moddade också?

Nej det var en "standard" ra 146 från IB 16.

om de inte var det, kan du ange någon storlek på handmicen du fick ut? om den var digitaliserad och med inbyggt krypto så bör den ju vart något större än en vanlig.

Stämmer! Den var väsentligt större. Det fanns plats för en knappsats samt en display samt 2 rader med tre knappar i varje. Höjden var densamma som vanliga micen men tjockleken var grövre. Svårt att säga hur mycket grövre. Gick dock enkelt att hålla i handen.

Edited by 111 SSK bat
Posted

HV kompani har RA 145/146 samt RA 763 att tillgå enligt PTOEM.

HV plutonerna skall vara utrustade med RA 145/146 för kompstrinätet och RA 135 för plutstrinätet.,O

Allt enligt senaste PTOEM från HKV. :D

RA 180 med PC-DART skall finnas på HV bataljon. Förhoppningsvis får HV kompani detta också.,O

Posted

Hur är det med UH nät.

När jag låg inne så hade vi och pansaret ett särskillt nät för UH och vi och övriga bataljonen hade ett annat nät för vårat UH och jag är väldigt säker på att det var på kompani nivå.

Posted

det största problemet ser jag är hanterandet av Ra763 (civilt = ICOM 707) kortvågsstationen, där behövs det oftast en rejäl utbildningsinsats eftersom det finns oerhört mycket att lära om korstvågsbandens egenheter, antenntyper, smithdiagram och vågutbredning mm. vilket sällan de mest inbitna FRO-gubbar klarar av, däremot truppradion har ju de flesta som genomfört GU bekantat sig med och har då grundläggande kännedom om brukandet och funktionen, men visst, det finns saker om truppradio som inte står som självklara utan naturligtvis finns det utbildningsbehov där också.

men som sagt, det finns annat som ofta prioriteras i en HV-bataljon

(ofta med all rätt)

-gonatt... :rocketl:

Posted (edited)

En snabb sammanställning av sambandsmtrl (P)TOEM 2005

Bataljon:

2 st RA145/146

1 st RA 180

1 st RA 763

Kompani:

1 st RA 763

3 st RA 145/146

Insats-

kompani:

2 st RA 145/146

1 st RA 180

1 st RA 195

1 st RA 422

1 st RA 763

Pluton:

2 st RA 135

3 st RA 145/146

Insats-

pluton

TGB:

2 st RA 135

6 st RA 145/146

Tillkommer antenner, batteriladdare o dyl.

Notera att det finns endast 2! st RA 135 på plutons nivå. Vad jag kan förstå och hört så är dessa till för samband mellan chef och stf chef på plutonsnivå.

Hur är det med UH nät?

Det är upp till sambandsbefälet att skapa flera radionät. Inom vårt Bat. så kör vi med delade nät för "strid" och underhåll. Vi vill inte släppa in kvartermästaren i stridnätet = prat hela tiden :camo:

Edited by Swed65
Posted (edited)
Det är upp till sambandsbefälet att skapa flera radionät. Inom vårt Bat. så kör vi med delade nät för "strid" och underhåll. Vi vill inte släppa in kvartermästaren i stridnätet = prat hela tiden  :=o

bat uh måste nog vara det tråkigaste RA-nät som någonsin brukats av sign.

enda gången på 7,5 mån det ens hände något någolunda upphetsande, var när en av KVM-eleverna, körde fel och hamnade under beskjutning av lede fi.

sedan en fråga: RA 763?

kan man få en beskriving?

överös mig med länkar och info.

Edited by bushman
Posted (edited)

RA 763 är en civil kortvågsradio av märket ICOM IC-707.´

Används framför allt för samband med högre stab.

Var tänkt att användas tillsammans med stabsdatorsystemet EMMA.

EMMA har dock lagts ned, så nu är det telefoni som gäller.

Tester (inofficiella) har gjorts med FRONET med gott resultat.

För mer info angående FRONET se http://www.fronet.fro.se

Edited by larsev