KalleSWE Posted June 26, 2004 Report Share Posted June 26, 2004 Jag är inte så orolig hur befolkningen skulle ställa sig till en invasions-/ockupations-makt. Enandet skulle gå fort och ev. gerillaförband få ett gott stöd av merparten av innevånarna, ser man historiskt har länder i större splittring än sverige enats vid påfrestningar utifrån (t.ex japan vid den kinesiska invasionen) Personer som stödjer främmandemakt finns ju alltid, om inte annat för att sko sig själva. Sedan har ju FM i modärntid inte varit avsett att möta ett invasionsföretag från hela ryska/sovjetiska militärapparaten, utan bara den del som skulle riktas mot sverige i händelse av krig mellan WP och NATO. Om nu ryssarna skulle få det politiska spelrummet internationellt att ockupera sverige spelar det ingen roll vilket FB som tas eller vilken mobiliseringsgrad vi uppnår innan. Vi skulle vara tvåa ändå. För att återgå till Unicorns ursprungliga fråga vad som skulle få ryssen att lämna sverige i detta läge är min gissning enbart förändad världsopinion. Där andra stater och allianser ställer krav på dom att lämna svenskt territorium. Här skulle gerillataktiken i vissmån kunna hjälpa till; jmf med vietnamn och afganistan t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted June 27, 2004 Report Share Posted June 27, 2004 Eller så skulle man ju kunna ta striderna till hans egen gård. Fast det var ju det som hela scenariot gick ut på.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArreliuS Posted July 3, 2004 Report Share Posted July 3, 2004 En annan intressant händelse är ju alla dessa högerextrema grupperingar vad de skulle hitta på vid en eventuell ockupation? Det verkar ju florera rätt så mycket vapen i de kretsarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindahl_ Posted August 22, 2004 Report Share Posted August 22, 2004 Ärligt talat. Människan har krigat ända sen vi skapades vissa tror på fred på jorden nu men varför skulle människan sluta kriga milleniumet 2000. Jag gissar att ett större krig kommer att utbryta inom 50 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BgBV HB Posted August 25, 2004 Report Share Posted August 25, 2004 ruskigt bra, och när man läser detta blir man ju bara LITE rädd för vad som kommer att hända med sverige i ett sådant läge. tycker det börjar bli dags för svenska regeringen att fatta att vi inte har nått vi kan försvara oss med längre! //panzer out Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roboso Posted September 4, 2004 Report Share Posted September 4, 2004 Visst är det ett grymt bra scenario, men... Som alla säger, det finns just nu ingen nation som skulle ha nytta av att anfalla Sverige. Och Sveriges försvar ska vara så pass kraftfullt att fienden inte ska våga sig på ett krig med sverige. Och så har vi ju FN som världens stora stöttopelare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 8, 2004 Report Share Posted September 8, 2004 (edited) http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,530232,00.html Edited September 8, 2004 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted September 8, 2004 Report Share Posted September 8, 2004 Jisses..detta kan bara sluta illa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSN Posted September 8, 2004 Report Share Posted September 8, 2004 ja, verkligheten börjar komma ikapp Unicorns berättelse :( (september 2007) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phaser Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 Unicorn, Skitbra jobbat Mer sådant, behöver något att släcka min läslusta med ;) SSN, ser vad du menar... /Phaser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjabo Posted September 14, 2004 Report Share Posted September 14, 2004 (edited) Efter att ha läst unicorns mycket trovärdiga och intresanta berättelse. Dyker det upp en fråga som har besvärat mig länge. Mr henke gorde frågan mer nödvändig att fråga. @henke "Man skulle också kunna fråga tex Kosovo-albaner och Palestinier hur annorlunda deras livssituation hade sett ut om de hade haft en någorlunda försvarsmakt istället för de gerilla org de fått förlita sig på. Hade de kanske inte blivit anfallna över huvudtaget då? För indikationer på att andra vill/ville åt de områden de bor på är uppenbart, "bara det att alla här i världen inte kan eller vill lämna sin hembygd bara för någon annan gör anspråk på dem."" Jag flyttade från min hembygd 97 till USA. Inte för än jag gorde det kände jag en solthet att vara Svensk. Hmmm nu säger ni säkert , Var han tvungen att flytta utomlands för at känna sig stolt att vara Svensk. Jag har alltid varit stolt till en viss mån. Men efter flytten blev jag bara mer stolt och patriotisk. Ja ja nog om detta. Låt oss säga att Unicorns berättelse skulle hända. Hur i hela fridens namn skulle jag kunna fara tillbaka och hjälpa till med befrielsen av Sverige. Gå till Svenska Ambasaden? Kanske det fanns fler svenskar utomlands som skulle vilja att hjälpa till? Jag undrar om det finns någon som har insikt i detta? Skulle jag vara tvungen att ta mig över själv med min rodbåt? Ja detta är vad jag går och funderar över. Ha en bra dag. Tjabo Ville inte bara ta sista halften av sista meningen som jag syftade pa. Fick inte att fungera, sorry for missforstandet. Edited September 18, 2004 by tjabo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dodge Posted September 15, 2004 Report Share Posted September 15, 2004 (edited) @henkeMan skulle också kunna fråga tex Kosovo-albaner och Palestinier hur annorlunda deras livssituation hade sett ut om de hade haft en någorlunda försvarsmakt istället för de gerilla org de fått förlita sig på. Hade de kanske inte blivit anfallna över huvudtaget då? För indikationer på att andra vill/ville åt de områden de bor på är uppenbart, bara det att alla här i världen inte kan eller vill lämna sin hembygd bara för någon annan gör anspråk på dem. När det gäller kosovoalbanerna så var det väl precis tvärtom, de gjorde anspråk på provinsen Kosovo, som Serberna inte ville lämna ifrån sig... Edited September 16, 2004 by Dodge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalpdal Posted September 26, 2004 Report Share Posted September 26, 2004 Ytterst välskrivet!! Men jag måste ju säga att det luktar lite "Röd Storm" här och där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted September 27, 2004 Report Share Posted September 27, 2004 Ytterst välskrivet!! Men jag måste ju säga att det luktar lite "Röd Storm" här och där. Om du menar att allt vi pratar om är fiktion så har du fått det om bakfoten. Det verkar ju som Ryssland inte kommer att tveka att slå till på annat lands territorium om man får nys på personer/grupper som eventuellt kan ha att göra med de terrordåd som har skett i Ryssland. Detta tycker jag är helt fel om det sker utan värdlandets medverkan. Ryssland får i det läget begära av det berörda landet ifråga hjälp om att ingripa mot dessa personer/grupper. Om värdlandet så begär kan ryska trupper hjälpa till. Ansvaret för att gripa faller dock på värdlandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Wockatz Posted October 19, 2004 Report Share Posted October 19, 2004 Appropå det här med att vi skulle bli tvåa om ryssen kom... Det är jag fullständigt övertygad om ifall det hände idag. Vi har då det här med att en av FM's uppgifter är att ett angrepp på Sverige skall vara så "smärtsamt" för lede fi att det helt enkelt inte är värt det (det finns formulerat bättre nånstans, vet ej var). Den enda ordentliga chans vi skulle ha då ligger i hemvärnet och dess organisation i vilken andra trupper skulle kunna inkorporeras. För - let's face it - de bataljoner i krigsorg. skulle nog inte fixa det särskilt länge. Hemvärnet skulle, tack vare värnplikten (som visserligen är på upphällningen) ha en stor rekryteringsbas runt om i landet. Det är som underdog (i.e. ockuperade) vi skulle kunna göra riktig skada mot en ockupationsmakt. Det är bara att se sig runt i landet - det finns mycket skog att gömma sig och smyga omkring och ställa till jävelskap i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Bomber Posted November 12, 2004 Report Share Posted November 12, 2004 Vad kan man säga? Ett synnerligen välskrivet scenario som pekar på den centrala svagheten i svensk säkerhetspolitik, nämligen antagandet att militära angrepp mot Sverige hör till historien. Dåvarande ÖB Bengt Gustavsson deklarerade under mitten av 1990-talet att ett angrepp mot Sverige inte kunde ske inom 10 år. Då, efter FU88, hette det att det behövdes minst 16 brigader för att kunna försvara Sverige. Mig veterligen har inte Riket krympt sedan dess! Och de tio åren har snart gått! Murphy skriver ungefär att: "Om du säkrat ett område, se då till att fienden också vet om det". Samma princip borde tillämpas i relationerna till främmande makt. Om vi anser att ett militärt angrepp mot Sverige inte är möjligt inom, låt oss säga en tjugo års period, då borde vi också se till att alla tänkbara angripare också är av samma åsikt. Det vore ju förödande om t ex Ryssland räknar med tio år och anfaller innan vi är redo :P . Murphy skriver om det också: "Fienden kommer att anfalla vid två tillällen: när han är redo och när du inte är det". Även om det idag inte finns någon politisk vilja i Moskva att bedriva militära operationer i västlig riktning, så vet vi ingenting om hur den viljan ser ut i morgon, nästa månad, nästa år eller för den skull om tio år! Demokratier lär ju inte inleda krig mot varandra, Ryssland visar tyvärr allt fler tecken på ett allt mer totalitärt styre. Om man i Kreml upplever att ett militärt ingripande mot t ex Sverige, främjar Rysslands intressen, så kommer man att göra det. Och det på avsevärt kortare tid än vad vi hinner återta den försvarsförmåga som vi så glatt har avvecklat. Ser vi till det senaste tillfället då vi togs på sängen av ett krigsutbrott och yvingades att rusta upp försvarsmakten med kniven på strupen, 1939, så var vi de facto inte färdiga förrän i början av 1950-talet. Då var å andra sidan Sverige väl rustat att möta ett invasionshot. Denna förmåga urholkades tyvärr sedan genom att man inte brydde sig om/ansåg sig ha råd att bibehålla en hög materiell standard, särskilt ifråga om arméförbanden. Detta måste väl ses som särskilt uppseendeväckande med näsyn tagen till att detta skedde under det Kalla krigets hetaste perioder. Idag är det tveksamt om vi skulle klara av att genomföra en liknande upprustning utan att hela samhällsekonomin skulle raseras. Tji social- och bostadsbidrag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted November 12, 2004 Author Report Share Posted November 12, 2004 Att vi saknar fiender i vårt närområde innebär inte automatiskt att vi inte kan bli direkt inblandade i även de mest avlägsna internationella konflikter. Lek bara med följande tanke: Just nu byggs t ex för fullt en pipeline till den ryska hamnen Primorsk, längst inne i Finska viken. När utbyggnaden av pipeline och hamn är klar kommer 40% av Rysslands totala oljeexport skeppas från Primorsk. (I tidigare scenario har denna satts ur spel). För Rysslands del handlar det alltså om en strategiskt mycket viktig resurs för landets överlevnad. Samtidigt kommer denna exporthamn att bli mycket sårbar på grund av sitt läge. Om vi nu spelar med en framtida konflikt mellan Ryssland och exempelvis Kina - alltså en konflikt på andra sidan jordklotet - kan ett intressant scenario utveckla sig som får direkta återverkningar även på oss. Med tämligen små insatser skulle Kina nämligen kunna slå mycket hårt mot Rysslands ekonomi och därmed även hennes militära uthållighet. Hur skulle Ryssland agera om t ex ett antal oljetankers på väg från Primorsk sänktes av kinesiska ubåtar? Var vore det mest tryggt för dessa ubåtar att gömma sig? I ett läge med försumbar svensk ubåtsjaktkapacitet – varför inte på svenskt territorialvatten? Vore det kanske t o m en rationell, framgångsrik och synnerligen stridsekonomisk taktik? Kineserna riskerar de facto ingenting . OM det överhuvudtaget skulle kunna bevisas eller göras sannolikt att de gömde sig på svenskt vatten - vad skulle vi göra åt det? Vi är inte medlemmar av någon allians militär allians och saknar egen militär förmåga av vikt. Eftersom Sverige inte är direkt hotat av den oönskade kinesiska närvaron skulle vi knappast kunna göra annat än leta ubåtar - något vi allt mer tappar förmågan att göra. Att slå militärt mot kinesisk mark är såväl militärt ointressant som totalt omöjligt. Visst skulle Kina kunna utsättas för någon form av handelsbojkott av enskilda nationer - men Kina är gissningsvis en för stor och stark ekonomi för att någon skulle stöta sig med dem och rasera sina handelsförbindelser för några "möjliga ubåtar" på svenskt territorialvatten - som dessutom inte begått stridshandlingar mot Sverige. Eftersom Kina sitter i säkerhetsrådet skulle det knappast ens antas några FN-resolutioner till vår fördel. Frågan är dock vad Ryssland skulle vara berett att göra för att säkra sina livsviktiga oljetransporter ut genom Öresund om vi svenskar inte har kapacitet att göra det? Givet situationen; skulle Kina dessutom se det som direkt negativt om de provocerade fram ett ryskt anfall mot Sverige som band trupper, kostade pengar och ådrog Ryssland massiv internationell förbrytarstatus? Knappast... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted November 12, 2004 Report Share Posted November 12, 2004 (edited) Nu börjar den här tråden utvecklas på ett,som jag tycker, intressant sätt. skulle blågul kunna infoga den här tråden? http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=12853 Eller räcker det att jag länkar dit så att intresserade kan hämta mer info/stoff för en fortsättning? Det här var en rätt intressant vändning i tråden tycker jag, som jag tidigare tjatat om, ojan/pengarna... det är där konflikterna verkar frodas. Nu kommer olja att flöda, i enkelskrovsfartyg utav synnerligen bristfällig kvalitet, nära våra kuster. I sverige finns det många som vill tex. ryssland illa...(terrorister) det kan leda till attentat mot dessa båtar eller misstanke om attentat ifall olyckan e framme. (putin har lovat att han går in i vilket land som helst och hämtar ut terrorister om han anser det nödvänddigt.) tja scenarierna e många... Sverige har bundit sig att verka för ett rent östersjön, det inbegriper att beslå med kvarstad fartyg som är undermåliga/förorenar i östersjön... vad händer när vi håller en tanker på, säg 100 000 med rysk olja ton olja i kalmar hamn...? Troligen agerar det företag som sku tjäna pengar på lasten... "2004-04-05 Begränsa ryska oljeexporten via Östersjön (SvD Brännpunkt 2004-04-04) Sverige måste sätta press på ryssarna och kräva dubbla skrov i tankfartygen på Östersjön. När som helst kan en allvarlig olycka hända. Ett gemensamt modernt system för trafikledning av fartygen i Östersjön är nödvändigt när ryssarna nu drastiskt ökar oljetankstrafiken, skriver Tommy Nordin, chef för Petroleuminstitutet. Sedan Putin valdes till president i Ryssland satsas stora resurser på att kraftigt öka landets oljeproduktion. Från en nivå på 6 milj fat/år 1998 till nu ca 8,75 milj fat/dag, har man som mål att inom 10 år producera 13-14 milj fat, vilket skulle göra Ryssland till världens ojämförligt största oljeproducent och exportör. Ryssland beräknas ha mycket stora oljereserver. De råoljetillgångar som nu utvinns finns främst i västra Sibirien. Största delen av östra Sibirien är outforskat. Stora oljefyndigheter har hittats på ön Sachalin i norra Stilla Havet. När det gäller oljeexporten har ryssarna ett stort logistikproblem. Förutom Sachalin, som man nu bygger ut på östkusten, har man idag bara två egentliga transportvägar – Svarta Havet och Östersjön. Svarta Havets betydelse minskar dock stadigt eftersom trafiken genom Bosporen är så intensiv, att tankfartygen ibland får ligga i veckor och vänta innan man kommer ut i Medelhavet och sedan vidare ut i världen. Som konsekvens av detta har det statliga bolaget Transneft riktat blickarna västerut och utvidgar nu transportkapaciteten drastiskt, främst genom anläggandet av utskeppningshamnen Primorsk norr om S:t Petersburg nära gränsen mot Finland. När Primorsk inom något år är fullt utbyggt har man där kapacitet att skeppa ut 60 milj ton råolja/år, vilken volym motsvarar fem gånger den volym som konsumeras årligen i Sverige. Avsikten är att man i Primorsk skall kunna lasta två stycken 100.000 tons tankfartyg samtidigt. Större fartyg kan på grund av Östersjöns och de danska farvattnens ringa vattendjup ej tas in. Konsekvensen av detta blir att tankfartygstrafiken kommer att öka kraftigt i Östersjön och i de smala vattenvägarna mellan de danska öarna – ytterligare fyra 100.000 tonnare skall in och ut ur Östersjön varje dygn! Lägg härtill den omständigheten att ryssarna fortfarande befraktar fartyg med enkelskrov – trots god tillgång på dubbelskrovsfartyg till endast marginellt högre kostnad – så är det uppenbart att riskerna med trafiken ökar dramatiskt. Såvitt jag kan bedöma skulle det räcka med en enda större tankfartygsolycka i den här storleksordningen i Östersjön för att väcka sådana opinionsyttringar, att detta i förlängningen skulle kunna äventyra Rysslands hela oljeexport via Östersjön. Huvuddelen av Rysslands export av råolja borde därför inte gå via Östersjön utan i stället via Murmansk som har en mycket bra djuphamn som är isfri året om och som också kan ta emot supertankers på över 300.000 ton dw, med direkt anlöp från öppet hav. Att inte ryssarna från början satsat på Murmansk är en gåta. Det är nödvändigt att både Finland, Sverige och Danmark, med EU i ryggen, på högsta politiska nivå trycker på sina ryska motsvarigheter för att en sådan lösning snarast kommer till stånd och som ju egentligen borde ligga i ryssarna eget intresse. Nuvarande utveckling är från alla utgångspunkter oacceptabel. Under mellantiden måste det krävas av ryssarna att de för sin råoljeexport endast befraktar tankfartyg med dubbla skrov och att östersjöns strandstater, för att så långt möjligt minska riskerna för fartygsolyckor, omedelbart startar upp arbetet med att få igång ett gemensamt system för modern trafikledning av fartygstrafiken i Östersjön. Tommy Nordin VD, Svenska Petroleuminstitutet" Edited November 12, 2004 by Pappsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted November 14, 2004 Report Share Posted November 14, 2004 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,530232,00.html Tjetjenrebeller använder svensk server Efter att ha stängts i flera länder öppnades de tjetjenska rebellernas hemsida på internet igen i går, via en server i Stockholm. Myndigheterna i Litauen och Finland har tidigare stoppat sajten med hänvisning till att den är en informationskanal för terrorister. Den finländske IT-företagaren Mikael Storsjö anser dock att sidan är laglig och har öppnat den igen i Sverige. Mellan kl 12 och 20 i går noterades ca 10.000 besök på sajten, uppger den finska nyhetsbyrån FNB. SVT-text Igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted November 16, 2004 Author Report Share Posted November 16, 2004 ...eller varför inte byta ut Kina mot Japan: Den gamla rysk-japanska konflikten om Kurilerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pappsen Posted November 17, 2004 Report Share Posted November 17, 2004 jahapp...nu börjas det! En utskrift från Dagens Nyheters nätupplaga, DN.se. -------------------------------------------------------------------------------- Uppdaterad 17 nov 2004 14:34 Putin vill skaffa unika kärnvapen Rysslands president Vladimir Putin sade på onsdagen att Ryssland de närmaste åren kommer att skaffa kärnvapen som andra kärnvapenländer ännu inte har och förmodligen inte kommer att utveckla den närmaste tiden. - Vi har inte bara bedrivit forskning och gjort lyckade experiment med de senaste kärnrobotsystemen. Jag är övertygad om att de kommer att bli en del av vår arsenal de närmaste åren. Däribland finns sådana typer som ännu inte existerar och troligen inte kommer att finnas de närmaste åren i andra kärnvapenländer, sade Putin på en konferens med ryska militära ledare. Han sade att terrorism är ett av de största hoten mot Ryssland, men att man ändå inte får försumma kärnvapenarsenalen. - Vi vet att i det ögonblick då vi vänder bort uppmärksamheten från sådana delar av vårt försvar som en robotförsvarssköld kommer nya hot att dyka upp, sade Putin. - Det är därför vi beslutsamt kommer att fortsätta utveckla våra väpnade styrkor som helhet, inklusive förmågan hos dess kärnvapenarsenal, tillade han. Putin specificerade inte vilka nya system landet snart kommer att ha, men Ryssland har velat uppgradera sin kärnvapenarsenal sedan USA 2001 tillkännagav sina planer på att utveckla ett robotförsvarssystem i strid med 1972 års så kallade ABM-avtal med Ryssland om antiballistiska robotar. Enligt USA ska dess sköld försvara landet mot attacker från så kallade skurkstater, inte Rysslands enorma kärnvapenarsenal som landet ärvt från Sovjettiden. Sedan dess har emellertid Putin nämnt planer på att utveckla ett liknande system, samt nya slags interkontinentala robotar som skulle kunna tränga igenom USA:s försvarssköld. Enligt Itar-Tass planerar försvarsdepartementet att göra ett fjärde test av det nyaste mobila robotsystemet Topol-M i december. Om testet lyckas och Topol-M godkänns i vidare instanser kommer det att bli del av den ryska arsenalen år 2006, enligt nyhetsbyrån. Topol-M är jämförbart med amerikanska Minuteman-3 och är tänkt att bli ryggraden i Rysslands framtida kärnvapenarsenal. Det är den första interkontinentala roboten som Ryssland utvecklat efter Sovjetunionens fall. Enligt den ursprungliga planen skulle den placeras ut 2002 och förseningen beror på ekonomiska problem. Från TT Det ska byggas vassare kärnvapen, så mycket för den tusenåriga freden som Göran Persson utropat. Va bra! att vi avvecklar försvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Stig Posted November 24, 2004 Report Share Posted November 24, 2004 @Unicorn m fl: Vad gör alla jägare (sådana som vanligtvis jagar älg etc, inte FI) när ryssen kommer? Bildar de inte egna gerillaförband med prickskytte som specialitet? Det skulle väl vara en trevlig detalj i scenariot, eller hur?!? Jag har svårt att tro att folk i stugorna skulle lägga sig platt inför en angripare bara för att det inte finns FM-ledda styrkor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Animal Posted November 24, 2004 Report Share Posted November 24, 2004 (edited) Finns väl inget som kan störa älgjakten... Edited November 24, 2004 by Animal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 Det skulle sakert uppsta en svensk gerilla som troligen skulle fa stod utifran Sverige om den lyckas irritera ockupanterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flo Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 (edited) Finns väl inget som kan störa älgjakten... Hehe. Så sant. Var på en ungdoms ledar kurs denna sommar i HVSS där träffade jag en kille från norrland med väldigt bred dialekt och en riktigt urtyp av Norrlänning.Detta var sammtidigt som rektryteringen till utlands styrkan började.Jag och ett antal andra var givetvist intreserade och exalterade av det hela.Vi fråga då vår vän "norrläningen" om inte han skulle ansöka. Varpå han sa nåt i still med.Jo jag har tänkt på det.Men 6 måndader? På ett eller annat sätt så kommer det ju förstöra älg jakten så det går ju int. Övrigt.Jätte bra tråd detta.Spenderat halva natten nu läst detta (Notera tid för denna post) Man blir nästan mörk rädd.Man undrar vad vår kära vän Lenni Björklund skulle säga om man visade hela denna tråd för henne Ingen person med lite vett och sans kan väl sitta och läsa detta utan att vilja vara del (Eller vara stolt över) i det Svenska försvaret? Edited December 7, 2004 by GRKFlo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zunx Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Detta var mycket bra skrivet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drmagoo Posted December 7, 2004 Report Share Posted December 7, 2004 Skitbra historia.... köper gärna boken Vad gäller debatten om det svenska försvaret säger jag: Si vic pacem, para bellum... Vilket betyder: Om du vill ha fred, rusta för krig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 @Unicorn m fl: Vad gör alla jägare (sådana som vanligtvis jagar älg etc, inte FI) när ryssen kommer? Bildar de inte egna gerillaförband med prickskytte som specialitet? Det skulle väl vara en trevlig detalj i scenariot, eller hur?!? Jag har svårt att tro att folk i stugorna skulle lägga sig platt inför en angripare bara för att det inte finns FM-ledda styrkor. I ett land där 80% av befolkningen inte ens vågar klaga (förutom lite kvävt muttrande, möjligtvis) om de får usel service på restaurangen eller om någon tränger sig före i bolagskön så är nog risken att det blir just så... Folk stannar på sofflocket om det inte finns någon officer som ryter åt dom. Men men, låt oss hoppas att folket visar sin heroiska krigaranda (även om det inte har hänt de senaste århundradena) när den onde arvsfienden dyker upp! @ Unicorn: Instämmer med de övriga. En mycket välskriven och tänkvärd arickel! Skandal som försvaret slaktas... Suck. (Inte minst med tanke på den tekniska know-how som Sverige förlorar när all försvarsindustr på sikt kommer försvinna pga uteblivna beställningar från hemmamarknaden) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted January 9, 2005 Report Share Posted January 9, 2005 Tja! Ryssen kan ju försöka med "Agent Orange" på barrträd och se vad som händer Det blir nog ganska svårt att tömma dom svenska skogarna på motståndsmän. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted February 13, 2005 Report Share Posted February 13, 2005 Något av det bästa jag någonsin har läst bra jobbat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts