simon Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Vad anser SoldF om frmatiden för försvaret? Är den redan förlorad? Kommer den att dödas av vissa politiska element? Kommer försvarets kompetens att öka? Är allt hopp förlorat om det nationella försvaret? Finns det någon framtid inom officersyrket? Är den svenska(och finska ?) EU-stridsgruppen rätt väg att gå för att skaffa sig kompetent personal? Vädra gärna era åsikter här om framtiden inom/för försvaret! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 (edited) Jag är säker på att vi kommer att ha ett försvar även i framtiden även om uppgifterna till viss del inte kommer att vara de samma som de varit. FM behövs för fredsframtvingande/fredsbevarande uppgifter utomlands. Här hemma behövs FM för att kunna försvara Sverige mot olika former av terrorism, något som jag iaf ser som ett större hot än att "ryssen" eller USA invaderar. Här avser jag både "klassisk" terrorism och "teknisk" terrorism typ dataintrång och liknande (FRA bör ha hög kompetens i det fallet). FM behövs även vid naturkatastrofer, både in- och utrikes, då de har fordon lämpade för ändamålet och ett stort manskap att plocka folk ifrån. Edited April 19, 2004 by Kanna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 ...tror personligen att Simon kommer få se väldigt få "bryr mig inte"-svar från det här forumet! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Jag röstade faktiskt "bryr mig inte" för jag anser att försvaret i den nuvarande utsträckningen inte skulle göra varken från eller till. Fast jag bryr mig ju, är aktiv i Hv, men det känns rätt hopplöst nu faktiskt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soneson Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Jag blir ledsen vid varke nedskärning och hoppas hela tiden att vi ska sluta avveckla försvaret...hoppas på en utökning, men det lär ju inte hända. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Private Haze Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Jag röstade nej. Anledningen till detta är att jag inte tror att politikerna inte har någon framförhållning eller framtidsrealism, de tror att allt kommer att lösa sig. Och därför har det svenska försvaret ingen framtid... har V och MP bestämt sig för något så kommer de pressa S till att få igenom det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal_oldpc Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Jag röstade ja. Så fort jag lyckats ingjuta mod i svenskarna så att vi står på oss och hävdar vad som är vårt, så kommer försvaret att behövas igen. Ingen av oss vill ju mucka gräl med Norge över sydpolen utan att ha en bastant svensk krigsmakt i ryggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Är officer yrken något att satsa på i framtiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 (edited) Försvaret kommer nog alltid att finnas. Även om det blir mindre. Jag känner mig ganska säker på att majoriteten av folket i landet anser att Sverige bör försvaras, Och detta borde nog politikerna inse tids nog. även fast det inte verkar så nu... Edited January 20, 2006 by Dizzy_Keys Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Försvaret kommer nog alltid att finnas.Även om det blir mindre. Jag känner mig ganska säker på att majoriteten av folket i landet anser att Sverige bör försvaras, Och detta borde nog politikerna inse tids nog. även fast det inte verkar så nu... Jag röstade nej. Det vi ser som försvarsmakt idag är förmodligen något av en brandkårsstyrka med fyra hagelbrakare och en rostig 20-bil innan jag packar ihop och lägger näsan i vädret. Bara sedan jag muckade 91 har FM minskat med... ja det måste nästan vara 2/3. Och ja, folket vill nog att landet ska försvaras men... 1. Det får inte kosta något 2. Inga svenska soldater får skadas och Gud förbjude, dödas 3. En eventuell upprustning/utökning av FM får inte innebära vare sig ökade skatter eller omfördelning av statsbudgeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 bryr mig inte värkar ju ändå som att inge lysnar på vad man tyker och politikerna har väll alltid gjort som dom vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gref Posted January 20, 2006 Report Share Posted January 20, 2006 Känns som man förlorat hoppet i dessa dystra tider när försvaret inte ens kan försvara sig själv längre.. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 Försvaret kommer nog alltid att finnas. Även om det blir mindre. Jag känner mig ganska säker på att majoriteten av folket i landet anser att Sverige bör försvaras, Och detta borde nog politikerna inse tids nog. även fast det inte verkar så nu... Jag röstade nej. Det vi ser som försvarsmakt idag är förmodligen något av en brandkårsstyrka med fyra hagelbrakare och en rostig 20-bil innan jag packar ihop och lägger näsan i vädret. Bara sedan jag muckade 91 har FM minskat med... ja det måste nästan vara 2/3. Och ja, folket vill nog att landet ska försvaras men... 1. Det får inte kosta något 2. Inga svenska soldater får skadas och Gud förbjude, dödas 3. En eventuell upprustning/utökning av FM får inte innebära vare sig ökade skatter eller omfördelning av statsbudgeten. Jag får ta och erkänna att jag håller med dig om de tre punkterna du tar upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Väktarn Posted January 21, 2006 Report Share Posted January 21, 2006 Försvaret kommer behövas en vacker dag och då kommer det inte finnas för att hjälpa oss ur knipan. Tråkigt, Finnarna har tydligen fattat det men Sverige måste alltid ta den på kort sikt billigaste vägen ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 22, 2006 Report Share Posted January 22, 2006 Försvaret kommer behövas en vacker dag och då kommer det inte finnas för att hjälpa oss ur knipan. Tråkigt, Finnarna har tydligen fattat det men Sverige måste alltid ta den på kort sikt billigaste vägen ut. Ja men så har Finland haft ett annat säkerhetspolitiskt läge än Sverige de senaste 100 åren. Nåja. On topic kan jag ju citera någon smartare än mig: Alla länder har en armé. Sin egen eller någon annans. Klart att Sverige har behov av någon sorts försvar, men det är inte klart att det ska se ut som det gjorde igår eller ens som det ser ut idag. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted January 22, 2006 Author Report Share Posted January 22, 2006 Usch, vem rotade fram den här gamla tråden? Nästan så man skäms.... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Nilsson Posted January 24, 2006 Report Share Posted January 24, 2006 Om försvaret har en framtid beror på om våra folkvalda inser att de har klippt klorna och dragit ur tänderna på Sveas gamla lejon. Sverige har idag en försvarsmakt vars numerär understiger den som var under kriget 1808-1809, och i historieböckerna står det ju inte att vi var väl förberedda. Idag finns kompetens kvar inom alla vapenslagen, men inte mycket mer, för man blir duktig på det man gör och man förbättrar sina tillvägagångssätt. Så på den tiden vi hade 20 infanteriregementen fans det en större potential att någon kommer på en bra idé att omsätta i praktiken. På den gamla tiden fans beredskapstroppar lite här och var i landet dessa var möjliga att snabbt nå för att gå skallgång, släcka skogsbrand, skotta sandsäck, motsvarande. Vilka gör detta idag? HV ställer upp. Vi går när det behövs men vi försvinner väl nästa gång som det skall sparas. Men det är sant varför ska FM gå skallgång, det kan väl civilförsvaret göra… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olleman Posted January 24, 2006 Report Share Posted January 24, 2006 FM har naturligtvis en framtid!! Upprustningen kommer i slutet eller slutfasen av nästa storkrig i vanlig ordning. Man kan ana en viss fetischism för att bli tagen med byxorna nere av storgrisarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted January 24, 2006 Report Share Posted January 24, 2006 Naturligtvis kommer sverige att ha ett försvar även i framtiden! Det är vi väl mer eller mindre tvungna till? Alla suveräna nationer har väl ett krav på sig att kunna försvara sitt eget territorium? Sen om det bara består av Leni, en ÖB och en tefonsvarare med en inspelad hänvisning till ett 555- nummer i en femhörnig byggnad i långbortistan är ju en annan femma. Hur försvaret kommer att se ut i framtiden vete bara gudarna Det kommer inte att räcka till för att mota bort en sådär 200.000 kosackdansande tavaritjer från plattan det är ju en sak som är säker. Men frågan är ju om de verkligen vill ha sin dansuppvisning här? Man kan ju bara hoppas att grabbarna på must mfl organisationer vet vad de gör. Och där undrar jag litet granna om inte den stora grejen är i framtiden, just att veta saker, information. Men info utan möjlighet att kunna omsätta till praktisk handling är ju som att kasta pärlor till (svin är egentligen ganska renliga djur) .... Men vad hotet egentligen är i dag, kan man ju bara spekulera över. Skäggiga män med dynamitstavar? Rakade män med snedlugg och giftampuller? Skalliga kvinnor med batikklänningar? Uppretade pensionärer med combat-rullatorer? Jag personligen tror inte på en "peace-love and happiness...we shall overcome" framtid, tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted January 31, 2006 Author Report Share Posted January 31, 2006 ÖB verkar iaf ha bestämt sig. Publiciteten omkring den snabbt krympande numerären för framför allt armén bekymrar ÖB. Han anser att den bygger på feltolkningar. Dock satte han ned foten på ett ovanligt kraftigt sätt när han sa hit men inte längre när det gäller bantningen av försvaret.- Jag kommer inte att medverka till att ta bort fler förband. http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/inde...c=news&id=30930 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted January 31, 2006 Report Share Posted January 31, 2006 http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/inde...c=news&id=30930Fortsättningen på citatet går ju inte av för hackor heller: "Han fick instämmande från Leni Björklund som intygade att förmågor och plattformar nu ligger helt fast." Någon som vill sätta emot? Ska bli intressant att se (bort)förklaringen av det uttalandet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted January 31, 2006 Author Report Share Posted January 31, 2006 ÖB:s uttalande har jag något större förtroende för än Lenis. Mest kanske för att en politker lättare kan slingra sig ur löften och uttalanden utan några ordentliga smällar, medan ÖB har ett ansvar för sina anställda att spela med någorlunda öppna kort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArreliuS Posted January 31, 2006 Report Share Posted January 31, 2006 Inför val så brukar väl politiker slänga ur sig det ena och det andra. Kan de få försvarsanhängarna på sin sida så har de kommit en bit närmare en ny mandatperiod. Sveriges försvar har en framtid. Men just nu är den en aningen dyster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted January 31, 2006 Report Share Posted January 31, 2006 Jag har resingerat... Jag tror att det är kört för Försvarets del.. Kannske kommer finnas kvar ett lilleputts försvar för syns skull, och för "internationella insattser" men grundstrukturen och den breda kompetensen kommer att försvinna.. Försvarsindustrin kommer köpas upp och flytta utomlands pga uteblivna beställningar, eller helt enkelt läggas ner. Jag hoppas verkligen jag har fel, men det ser så mörkt ut nu att jag inte vågar hoppas. :( Man kan ana en viss fetischism för att bli tagen med byxorna nere av storgrisarna. Ha ha, väl formulerat! Hoppas bara vi klarar oss undan nästa gång utan att behöva leverena 90% av det järnmalm som största galten behövde för sin krigsproduktion... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted January 31, 2006 Report Share Posted January 31, 2006 ÖB verkar iaf ha bestämt sig. Publiciteten omkring den snabbt krympande numerären för framför allt armén bekymrar ÖB. Han anser att den bygger på feltolkningar. Dock satte han ned foten på ett ovanligt kraftigt sätt när han sa hit men inte längre när det gäller bantningen av försvaret. - Jag kommer inte att medverka till att ta bort fler förband. http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/inde...c=news&id=30930 F-n trot. Vad skall han göra? Får han nya planeringsförutsättningar eller ett nytt Fb. Vad göra? Avgå eller känna ansvar att göra det bästa av situationen? Jag anser att den som kan något också skall genomföra order på bästa sätt. Vi får se vilket alternativ till det finns till ny ÖB innan vi tvingar nuvarande att äta upp dessa ord. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted February 1, 2006 Author Report Share Posted February 1, 2006 Michael Moore? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted February 1, 2006 Report Share Posted February 1, 2006 (edited) Jag röstade JA. Jag tror att försvaret alltid kommer att finnas kvar. Det kommer dock att minska och öka storlek i förhållande till vad som ”behövs”, man kan alltid diskutera vad som behövs och alla kommer att ha sin åsikt. Själv tror jag på EU stridsgruppen samt NBG. Det är ett bra sätt att få försvaret att inse att man kan inte hitta på allt själv, bygga allt själv, o.s.v. Det går att dra lärdom av andras erfarenheter. Man måste bara vara öppen för att ta emot dem. Dock tror inte jag att så många politiker har insätt vad det betyder med att Sveriges försvar går mot ett mer internationell struktur. ”Det kommer att ställas krav mina herrar” Andra länder som har varit mer aktiva i så kallat farligga missioner och som nu bidrar med trupp i EU:s nya styrkor kommar att kväva att vi också följer med på dessa missioner. Fler tjejer och killar kommer att komma hem sårade och tyvärr också dödade. Detta tror jag många av politikerna som röstade JA för att bilda ett insattsförsvar inte har insätt. Det är svårt att förstå hotet fören man står i missionsområdet och inser att nu är det skarpt. En känsla som väldigt få politiker i dag kan relatera till. Tack för ordet. Edited February 1, 2006 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts