Jump to content

Spanien tar hem IRAK-trupper

Recommended Posts

Spaniens 1 300 soldater i Irak ska tas hem snarast

möjligt, tillkännagav den nye spanske

premiärministern José Luis Rodriguez Zapatero på

söndagen i ett tv-tal.

Kan bli intressant att se hur framtida utvecklingen i IRAK påverkas av detta beslut, och ifall fler länder följer spaniens exempel. Samt att se USA:s och Englands reaktioner på detta

Jo reaktionerna kan bli intressanta. Samtidigt så är det ju så att det var en av de stora frågorna i Zapateros valprogram och säkert också anledningen till att han vann valet. Motfrågan blir då automatiskt, hur stora hade reaktionerna blivit i Spanien om han inte hade tagit hem trupperna? Personligen tycker jag att beslutet är korrekt. För en gångs skull håller en politiker vad han lovat.

De flesta länder verkar ju behålla sina trupper i Irak trots kidnappnigar och dylikt så att spanjorerna fösvinner är kanske inte någon större förlust för alliansen.

Nu när spanjorerna blir först att dra hem sina soldater från irak så minskar trycket på övriga länder. Spanien kommer att följas av fler avhopp.

Det innebär att USA måste öka sitt bidrag och det i ett läge som är svettigare än på länge.

Eller begära FN om hjälp för att återställa freden i området(undrar hur lång tid det tar?).

Kommer att kräva en sjuj-a insats... USA har väl en sådär 135000 soldater.

Det skulle bli nå´t helt annat än Balkan för FN. Tror inte USA släpper in FN heller.

:camo:

Jo det är på en helt annan skala än balkan samt att det rådande politiska klimatet i området är allt annat än gynsamt för västerlänningar.

Nej, jag tror inte heller att USA kommer att släppa in FN om inte läget hos hemma opinionen förändras drastiskt då det skulle innebära en stor prestige förlust för den nu sittande regeringen med tanke på vad folk i allmänhet anser om FN där borta.

Terrorism: 1 

Spanien: 0

Krasst men så ser jag på saken.

Jag hävdar att du har fel.

1) Den nya spanska regeringen hadde det som vallöfte att ta hem trupperna.

2) Spaniens befolkning har varit emot kriget hela tiden.

3) Den gamla regeringen försökte säga att bombnongen berodde på ETA då dom VISTE att det inte var ETA. detta avslöjades några dagar innan valet.

slutsats. det var inte bombnongen i sig som gorde att trupperna bliv hemdragns utan ett antal andra faktorer. Trupperna hadde nog blivit hemdragna även utan bombningen (den gamla regeringen hadde inte så bra siffror.)

/C

Är det verkligen intressant vad som var de egentliga skälen?

Jag har uppfattat det som att det viktiga är hur det uppfattas runt om i världen. Nu har jag inte följt de utländska mediernas rapportering. Men om de som utförde attentatet samt andra grupper med samma syfte, uppfattar det som att attentatet gjorde att trupperna drogs hem lär knappast deras lust att utföra attentat ha minskat. Dom får helt enkelt vatten på sin kvarn då dom i sina ögon har lyckats.

Eller är det en slump att kidnappningar av utlänningar i Irak med krav om att dra hem trupperna har ökat lavinartat efter att Spanien meddelade sitt beslut?

VC 90 tar orden ur munnen på mig.

Konsekvenserna av Spaniens aggerande kan bli synnerligen allvarliga. Jag skulle tro att de flesta terrorister tolkar spaniens aggerande som allt annat än ett infriande av ett vallöfte.

1) Den nya spanska regeringen hadde det som vallöfte att ta hem trupperna.

Inte helt korrekt, den nya spanska regeringen hade som vallöfte att ta hem trupperna om inte FN fick ta över i Irak.

I övrigt så håller jag med vc 90 i det han säger. Terroristerna kommer med största sannolikhet att se detta som et bevis på sin framgång och trappa upp aktionerna mot andra länder. Enligt mig så är dock detta mindre viktigt än hur världens regeringar uppfattar det, främst då USA.

@solon

tack för rättelsen. Hadde missat detaljerna.

@solon Vc_90 mf

vist kan man tolka det som att ge efter för terroristerna och vist kommer vissa at tolka de4t så.

Men jag tycker att man bör se dom riktiga skälen med och inte bara klaga på spanien för deras beslut. Om man använder den sortens beteckning så kan inget land ändra sig och dra sig ur iraq eller annat ställe utan att "teroristerna vinner"

/C -lite trött och ska förklara tydligare imorgon.

Men jag tycker att man bör se dom riktiga skälen med och inte bara klaga på spanien för deras beslut.  Om man använder den sortens beteckning så kan inget land ändra sig och dra sig ur iraq eller annat ställe utan att "teroristerna vinner"

/C -lite trött och ska förklara tydligare imorgon.

helt riktigt!

det skulle kunna betyda att sverige aldrig kan avsluta missionerna i afganistan förrens bush förklarat kriget mot terrorismen som vunnet.....

@solon Vc_90 mf

vist kan man tolka det som att ge efter för terroristerna och vist kommer vissa at tolka de4t så.

Men jag tycker att man bör se dom riktiga skälen med och inte bara klaga på spanien för deras beslut.  Om man använder den sortens beteckning så kan inget land ändra sig och dra sig ur iraq eller annat ställe utan att "teroristerna vinner"

Jag håller inte med dig där för dom riktiga skälen anser jag vara oviktiga.

Jag ser en jätteskillnad i om man hade dragit hem trupperna innan attentatet eller som nu efteråt. Om tex Sverige skulle dra hem vår trupp från Afgaland så tror jag inte att det kommer uppfattas som att vi viker oss för terrorism, möjligen att vi är veliga men det är en annan fråga.

De handlar om de signaler man skickar. Som det är nu så tycker jag Spanien skickar signalen att de viker sig för terrorism mao det går att påverka världspolitiken till sin fördel mha terrorattentat.

Att sen vi alla i västvärlden vet att det inte beror på terrorattentatet spelar ingen som helst roll.

Detta KOMMER leda till fler terrorattentat! Att undvika terrorattentat tycker jag är långt mycket viktigare gentemot att hålla sina vallöften i en enskild fråga.

... ifall fler länder följer spaniens exempel.

De sa på någon nyhetssändning att även de latinamerikanska länderna är på väg att lämna Irak. I och för sig kanske de ingår i den spanska kontingenten, jag vet inte säkert om det är så men det är ju mycket möjligt.

Spanien har ju i alla fall med sina 1 300 man varit en av de större kontingenterna, så det ses väl inte med alltför blida ögon av GWB.

Och i Norge växer kraven alltmer på att de ska dra hem sina trupper.

Såg på BBC's hemsida de här siffrorna över de 8 största truppbidragande länderna:

US: 135,000

UK: 8,700

Italy: 3,000

Poland: 2,400

Ukraine: 1,650

Spain: 1,300

Australia: 850

Japan: 550

... ifall fler länder följer spaniens exempel.

De sa på någon nyhetssändning att även de latinamerikanska länderna är på väg att lämna Irak. I och för sig kanske de ingår i den spanska kontingenten, jag vet inte säkert om det är så men det är ju mycket möjligt.

Honduras har tydligen 370 man där nere och de ska också dras hem så snart som möjligt.

G W Bush hade tydligen ringt premiäminister Zapatero igår, enligt text-tv, för att fråga honom vad i h-vete spanjorerna höll på med. Undrar vad Zapatero svarade?

Att dra tillbaka de spanska trupperna från Irak var som tidigare skrivits ett vallöfte från Zapatero och alltså inget som man har hittat på efter valet/terrordådet. Jag tror därför inte att terrordådet i Madrid är orsaken till tillbakadragandet, möjligtvis kan det ha påskyndat beslutet. Att terroristerna ser det som en seger att de spanska trupperna försvinner är ju högst troligt men allt går ju att tolka på olika vis precis som Fan läser Bibeln.

Om jag uppfattat saken rätt så leder de spanska trupperna en spanskspråkig brigad. Nu när spanjorerna åker hem försvinner därmed den struktur som övriga spanskspråkiga förband arbetat i och därför väljer Honduras att dra tillbaka trupperna. I alla fall så är det den officiella versionen. Hur det blir med

El Salvador och Dominikanska Republiken vet jag inte.

G W Bush hade tydligen ringt premiäminister Zapatero igår, enligt text-tv, för att fråga honom vad i h-vete spanjorerna höll på med. Undrar vad Zapatero svarade?

att han var bunden av ett vallöfte som han stått för sedan länge. kanske slängde han in en motfråga ang vallöften till bush om tex ekonomi osv....

jag tycker nog att fler statschefer och överhuvuden borde gjort som bush tidigare, alltså ring till bush och frågat vad i helvet han håller på med.....

Hur som heldst tror jag Spanien bara är början när det gäller terrorist organisationers(och andras) försök att påverka val, eller politiska beslut.

Vi kan nog räkna med mer sådana aktioner i framtiden.

att han var bunden av ett vallöfte som han stått för sedan länge. kanske slängde han in en motfråga ang vallöften till bush om tex ekonomi osv....

Jo, det må ha varit ett vallöfte redan innan han kom till makten, men frågan är väl om han kommit till makten utan bombdåden? KAN valutgången ha blivit en annan utan att terrorister lagt sig i slutspurten i valet?

Och vad ser då bäst ut, att skjuta upp sitt vallöfte, eller att vika sig för terrorister?

Hur det blir med El Salvador och Dominikanska Republiken vet jag inte.

Enligt SVT text så kommer ju Honduras att så snart som möjligt ta hem sina 368 soldater. Den spanskspråkiga brigaden tappade i februari Nicaraguas 115 man. Dominikanska republiken med 302 soldater och El Salvador med 374 har sagt att de stannar tills deras uppdrag är över i juli resp. augusti.

Jo, det må ha varit ett vallöfte redan innan han kom till makten, men frågan är väl om han kommit till makten utan bombdåden? KAN valutgången ha blivit en annan utan att terrorister lagt sig i slutspurten i valet?

Och vad ser då bäst ut, att skjuta upp sitt vallöfte, eller att vika sig för terrorister?

då är ju hela frågeställningen klart subjektiv om det hela handlar om vad som ser bäst ut efter ett val. politiker följer givetvis den linje som håller dem kvar vid makten.

om inte den tidigare regeringen tabbat sig rejält i anslutning till bombdåden i madrid så kanske valutgången varit annorlunda och då hade spanien förmodligen varit kvar i irak "tack vare" bomdåden....

att dra för långtgående militära/polisiära taktiska eller strategiska slutsatser baserat på politiska makthavares beslut har visat sig vara enormt svårt då det sällan handlar om raka rör utan mer om regeringsmakt.

Guest Lt. Payne

Anser att Spanjorerna gett omvärlden och terrorister ett tydligt budskap.

1. om vi får några soldater dödade i tjänst överväger vi att åka hem och lämna jobbet till nån annan.

2. Om vi dessutom får några terroraktioner på hemmaplan åker vi definitivt hem.

Min kommentar till punkt ett:

Ett faktum är att tar man på en person en uniform och skickar han/hon utomlands

finns risken att han/hon dör.

Punkt två:

Vi klarar inte av förluster på hemmaplan,så vi drar oss ur.

Slutsats: Tål man inte leken, ska man inte heller ge sig in i den.

Obs! Jag lider med deras förluster och vill inte visa brist på respekt.

Dominikanska republiken med 302 soldater och El Salvador med 374 har sagt att de stannar tills deras uppdrag är över i juli resp. augusti.

De sa på tolvnyheterna att Dom Rep har ändrat sig och beslutat att dra hem sina trupper. De ska resa hem redan nästa vecka.

Och Australiens premiärminister har gjort klart att Australien inte kommer att skicka fler soldater som ersättning för de länder som nu har beslutat att ta hem trupperna.

1. om vi får några soldater dödade i tjänst överväger vi att åka hem och lämna jobbet till nån annan.

Punkt två:

Det krävs inte direkt ett geni för att lista ut vilket recept man ska prova när man vill slänga ut spanjorerna från sitt land. Jag skulle inte heller vilja vara i en allierad truppstyrka där spanjorer ingår. Det är exempelvis säkert lagom roligt när den (hypotetiska) internationellt sammansatta brigadens spanska logistikbataljon helt plötsligt försvinner, för att den spanska regeringen fått kalla fötter efter att några av deras soldater dött och några bomber exploderat i Madrid, och man helt plötsligt står utan riktigt logistikstöd.

Punkt två:

Det krävs inte direkt ett geni för att lista ut vilket recept man ska prova när man vill slänga ut spanjorerna från sitt land. Jag skulle inte heller vilja vara i en allierad truppstyrka där spanjorer ingår. Det är exempelvis säkert lagom roligt när den (hypotetiska) internationellt sammansatta brigadens spanska logistikbataljon helt plötsligt försvinner, för att den spanska regeringen fått kalla fötter efter att några av deras soldater dött och några bomber exploderat i Madrid, och man helt plötsligt står utan riktigt logistikstöd.

Det är möjligt att ni har rätt, men blir inte slutsatsen snarare att man inte ska lita på att en truppstyrka kommer att finnas kvar om den sänts dit i strid med åsikten hos 90 procent av en befolkning, som dessutom snart ska få uttrycka sin vilja i val?

Tror inte ens att jänkare vore att lita på under de omständigheterna.

Om lite politik tillåts vill jag närmast skylla på Aznars behov av att kortsiktigt få pola med Washington.

Det känns som att vi går om varandra lite här. Alla här inne är, får jag uppfattningen av, överens om det RIKTIGA skälet till varför Spanien drog hem trupperna, nämnligen ett sedan tidigare utfäst vallöfte.

Det som vi dock verkar oense om är hurivida det finns spansk lokal TV i Afrika/Mellanöstern, personligen tror jag INTE det ingår i utbudet där....

Vidhåller Raptors åsikt

Terroristerna: 1

Spanien/västvärlden: 0

Det som vi dock verkar oense om är hurivida det finns spansk lokal TV i Afrika/Mellanöstern, personligen tror jag INTE det ingår i utbudet där....

Vidhåller Raptors åsikt

Terroristerna: 1

Spanien/västvärlden: 0

Som sagt, det är fullt möjligt.

Det är också möjligt att såväl CNN som marockansk tv har möjlighet att rapportera från både Irak och Spanien, och att därför de skyldiga terroristerna inte gör sig förhoppningsvis falska förhoppningar.

Min slutsats blir ändå att det är korkat med den typen av interventioner utan stöd som Aznar gjorde.

Guest FhF laddare

Man kan ju hoppas att alla andra länder som går i USA fotspår tar sitt förnufft till fånga å låter Jänkarna vara där själva så dom får sitt andra Vietnamn :)