106 Posted March 21, 2012 Report Posted March 21, 2012 Sorry, hade missat att det var min tur. Trodde dessutom att den frågan egentligen inte ingick i quizen. Vad hette denna i militär tjänst? Quote
Andratenor Posted March 22, 2012 Report Posted March 22, 2012 Svaret till Perman är HMS Trossö, som byggts för Sovjet, i Åbo (jag bor för övrigt ca 2 km från det gamla varvet där hon byggdes) Quote
Perman Posted March 22, 2012 Report Posted March 22, 2012 Svaret till Perman är HMS Trossö, som byggts för Sovjet, i Åbo (jag bor för övrigt ca 2 km från det gamla varvet där hon byggdes) Kul! Visst är det HMS Trossö som är byggd i Åbo i Finland! http://sv.wikipedia.org/wiki/HMS_Tross%C3%B6 Carry on 106! /Per Quote
106 Posted April 15, 2012 Report Posted April 15, 2012 Fartygstypen är idag inte så vanlig längre, då den i de flesta fall har ersatts av flygplan. Det finns dock ett par i vårat närområde. Quote
Perman Posted April 28, 2012 Report Posted April 28, 2012 Kanske är dags för ytterligare en ledtråd? /Per Quote
106 Posted April 28, 2012 Report Posted April 28, 2012 (edited) Storbritannien pensionerade sitt fartyg av denna typ/slag/uppgift 1997. Edited April 28, 2012 by 106 Quote
Perman Posted April 29, 2012 Report Posted April 29, 2012 Storbritannien pensionerade sitt fartyg av denna typ/slag/uppgift 1997. Eftersom den kungliga brittiska yachten HMY Britannia togs ur tjänst den 11 Dec 1997 och de kungliga förmodligen flyger numera så gissar jag att det gäller en f.d. kunglig yacht. Frågan är bara vilken. Det skulle ha kunnat vara den jugoslaviska yachten Galeb, men linjerna verkar inte stämma riktigt. Kommer nog inte längre tyvärr. http://en.wikipedia....enac_040408.jpg /Per Quote
106 Posted April 29, 2012 Report Posted April 29, 2012 Det är inte något Jugoslaviskt. Om inget drastiskt hänt så ligger den dock inte allt för långt därifrån och rostar. Quote
trueblue Posted May 16, 2012 Report Posted May 16, 2012 (edited) Ok, här kommer en nästan lika lätt fråga (vi måste ju hålla quizzen vid liv ). Vad hette då detta fartyg i kronans tjänst? Jag vill ha fartygstyp, namn och idnr. /Per Låg på HMS Barösund under min militärtjänstgöring och är glad att hon lever, men med en tragisk plastikoperation som jag ser det... Det skär i hjärtat lite... Så här minns jag henne: Vid regalskeppet Kronans vrakplats för dykningar 1994: Berga Örlogsskolor 1993: Edited May 16, 2012 by trueblue Quote
106 Posted June 21, 2012 Report Posted June 21, 2012 Storbritannien pensionerade sitt fartyg av denna typ/slag/uppgift 1997. Eftersom den kungliga brittiska yachten HMY Britannia togs ur tjänst den 11 Dec 1997 och de kungliga förmodligen flyger numera så gissar jag att det gäller en f.d. kunglig yacht. Frågan är bara vilken. Det skulle ha kunnat vara den jugoslaviska yachten Galeb, men linjerna verkar inte stämma riktigt. Kommer nog inte längre tyvärr. http://en.wikipedia....enac_040408.jpg /Per Som sagt inget jugoslaviskt. Tänkt på att det finns andra statschefer än kungar. Quote
svensksund Posted June 25, 2012 Report Posted June 25, 2012 USS Williamsburg, amerikanskt presidentfartyg åt Truman och Eisenhower 1945-1951. Enligt Wikipedia (quiz-bilden syns längst ner till vänster) ligger hon och rostar i La Spezia, till salu rent utav. Quote
106 Posted July 4, 2012 Report Posted July 4, 2012 USS Williamsburg, amerikanskt presidentfartyg åt Truman och Eisenhower 1945-1951. Enligt Wikipedia (quiz-bilden syns längst ner till vänster) ligger hon och rostar i La Spezia, till salu rent utav. Just det. Din tur. Quote
svensksund Posted July 6, 2012 Report Posted July 6, 2012 Vad är då detta för fartyg? Jag har maskerat bognumret. Namn, klass och land efterfrågas. En ledtråd till vilken individ det rör sig om är att hon har varit flaggskepp för en antipiratstyrka utanför Somalia. Quote
Andratenor Posted July 6, 2012 Report Posted July 6, 2012 Det är ju uppenbart en amerikansk Ticonderogakryssare, men vad jag vet har en handful av dem varit flaggskepp för antingen Combined Task Force 150 eller 151. Det kan således vara USS Bunker Hill (CG-52), USS Gettysburg (CG-64), USS Chosin (CG-65), USS Anzio (CG-68) eller USS Vella Gulf (CG-72). Quote
svensksund Posted July 6, 2012 Report Posted July 6, 2012 Det kan således vara USS Bunker Hill (CG-52), USS Gettysburg (CG-64), USS Chosin (CG-65), USS Anzio (CG-68) eller USS Vella Gulf (CG-72). Det är mycket riktigt Anzio på bilden. Andratenor har bojen! Quote
Andratenor Posted July 8, 2012 Report Posted July 8, 2012 Stämmer bra. T-3 Tyrsky (sv: Bränning) var den tredje av T-klassens motortorpedbåtar och byggdes på Åbo båtvarv år 1943. Klassen var en inhemsk, och förbättrad, variant på en italiensk MAS-modell och kunde obeväpnade göra 63 knops hastighet. Under sommaren 1944 deltog båtarna i strider i närheten av Karelska näset och efter vapenstilleståndet 2,9,1944 deltog i de första striderna under Lapplandskriget när tyskarna försökte att ockupera Hogland under Operation Tanne Ost. Där lyckades Taisto, tillsammans med krigsbytesbåten Viima, torpederade och sänkte den tyska minsväparen R-29. Tyrsky fördes vid ett skede av torpedbåtsflottiljens chef, kommendörkapten Jouko Pirhonen, Mannerheimriddare nr 111 och sedermera viceamiral och finska flottans kommendör. Han dubbades till riddare (tillsammans med två andra fartygschefer) för sin del i sänkningen av kanonbåten Krasnoje Znamja i Lövskärs hamn. Mer om detta kan man läsa här: http://www.veteraanienperinto.fi/svenska/Kertomukset/TietoP/merivoimat/krasnoje_znamja.htm De andra individerna i T-klassen var T-1 Tarmo (Envetenhet), T-2 Taisto (Strid), T-4 Tuima (Sträng), T-5 Tuisku (Snöyra) och T-6 Tuuli (Vind). Efter kriget byggdes två båtar till, men då enbart med namnet T 7 och T 8. Hon är nu museibåt på sjöfartsmuseet Forum Marinum i Åbo. http://www.forum-marinum.fi/sv/index.php Quote
whamou Posted July 8, 2012 Report Posted July 8, 2012 Jaha, då ska man försöka kasta sig in i den här forum-delen med en gåta... Så... Vilket fartyg är fotot taget ifrån? Quote
whamou Posted July 9, 2012 Report Posted July 9, 2012 Så. Ny ledtråd på samma för, tagen ca 20 år tidigare. Quote
106 Posted July 9, 2012 Report Posted July 9, 2012 Fort Rosalie-klass. Finns två att välja på och båda var med vid Falklandskriget. Quote
whamou Posted July 9, 2012 Report Posted July 9, 2012 Visst är det A385 RFA Fort Rosalie (tidigare Fort Grange) som visar upp sin för. Namnbytet ska ha skett för att undvika fortsatta missförstånd när RFA Fort George anropades och vice versa. Både A385 RFA Fort Rosalie och "systerfartyget" A386 Fort Austin deltog vid Falklandsöarna. 106 har bojen... Quote
Perman Posted July 24, 2012 Report Posted July 24, 2012 (edited) Jag tror jag släpper bojen fri så länge. En lätt snabbis då. Namn, typ och land (har suddat idnumret). Bonuspoäng om man kan säga var fotot är taget. /Per Edited July 24, 2012 by Perman Quote
Perman Posted August 13, 2012 Report Posted August 13, 2012 Här är ytterligare en bild på fartyget i fråga. /Per Quote
Hotel Charlie One Posted September 10, 2012 Report Posted September 10, 2012 P31 Eithine. Men var den första bilden är tagen har jag ingen aning om. Quote
Perman Posted September 17, 2012 Report Posted September 17, 2012 Ursäkta dröjsmålet, men visst är det irländska marinens flaggskepp P31 LÉ Eithne! http://en.wikipedia.org/wiki/LE_Eithne Här besöker hon (eller håller på att lämna) Dublin på Irland: Hotel Charlie One håller i frågan! /Per Quote
Hotel Charlie One Posted September 23, 2012 Report Posted September 23, 2012 Jag har inga roliga bilder så jag släpper frågan fri! Quote
Perman Posted October 12, 2012 Report Posted October 12, 2012 (edited) Jag provar en fråga utan bild till att börja med. Vilken kryssare hade samma namn som ett välkänt däcksfabrikat har idag? Däcksfabrikatet ifråga, som tidigare var fristående, är numera uppköpt av ett större märke. Det torde främst vara känt för sina rejäla och grovmönstrade vinterdäck. Dubbdäcksvarianten kallas också för "Norrlandsdäcket". /Per Edited October 12, 2012 by Perman Quote
Perman Posted October 12, 2012 Report Posted October 12, 2012 (edited) Ledtråd: Kryssaren sänktes av en tysk ubåt, men inte medelst en torped. /Per Edited October 13, 2012 by Perman Quote
Recommended Posts