Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sorry, hade missat att det var min tur. Trodde dessutom att den frågan egentligen inte ingick i quizen.

Vad hette denna i militär tjänst?

f612012102023a6ec.jpg

• 4 weeks later...
Posted

Fartygstypen är idag inte så vanlig längre, då den i de flesta fall har ersatts av flygplan. Det finns dock ett par i vårat närområde.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Storbritannien pensionerade sitt fartyg av denna typ/slag/uppgift 1997.

Edited by 106
Posted

Eftersom den kungliga brittiska yachten HMY Britannia togs ur tjänst den 11 Dec 1997 och de kungliga förmodligen flyger numera så gissar jag att det gäller en f.d. kunglig yacht. Frågan är bara vilken. Det skulle ha kunnat vara den jugoslaviska yachten Galeb, men linjerna verkar inte stämma riktigt. Kommer nog inte längre tyvärr.

http://en.wikipedia....enac_040408.jpg

/Per

Posted

Det är inte något Jugoslaviskt. Om inget drastiskt hänt så ligger den dock inte allt för långt därifrån och rostar.

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Ok, här kommer en nästan lika lätt fråga (vi måste ju hålla quizzen vid liv wink.gif.webp). Vad hette då detta fartyg i kronans tjänst? Jag vill ha fartygstyp, namn och idnr.

numeralustjakt.jpg

/Per

Låg på HMS Barösund under min militärtjänstgöring och är glad att hon lever, men med en tragisk plastikoperation som jag ser det...

Det skär i hjärtat lite...

Så här minns jag henne:

Vid regalskeppet Kronans vrakplats för dykningar 1994:

skanna0053.jpg

Berga Örlogsskolor 1993:

skanna0039.jpg

skanna0038.jpg

Edited by trueblue
  • 1 month later...
Posted

Eftersom den kungliga brittiska yachten HMY Britannia togs ur tjänst den 11 Dec 1997 och de kungliga förmodligen flyger numera så gissar jag att det gäller en f.d. kunglig yacht. Frågan är bara vilken. Det skulle ha kunnat vara den jugoslaviska yachten Galeb, men linjerna verkar inte stämma riktigt. Kommer nog inte längre tyvärr.

http://en.wikipedia....enac_040408.jpg

/Per

Som sagt inget jugoslaviskt. Tänkt på att det finns andra statschefer än kungar.

• 2 weeks later...
Posted

USS Williamsburg, amerikanskt presidentfartyg åt Truman och Eisenhower 1945-1951. Enligt Wikipedia (quiz-bilden syns längst ner till vänster) ligger hon och rostar i La Spezia, till salu rent utav.

Just det. Din tur.

Posted

Vad är då detta för fartyg?

quiz120706.jpg

Jag har maskerat bognumret. Namn, klass och land efterfrågas.

En ledtråd till vilken individ det rör sig om är att hon har varit flaggskepp för en antipiratstyrka utanför Somalia.

Posted

Det är ju uppenbart en amerikansk Ticonderogakryssare, men vad jag vet har en handful av dem varit flaggskepp för antingen Combined Task Force 150 eller 151.

Det kan således vara USS Bunker Hill (CG-52), USS Gettysburg (CG-64), USS Chosin (CG-65), USS Anzio (CG-68) eller USS Vella Gulf (CG-72).

Posted
Det kan således vara USS Bunker Hill (CG-52), USS Gettysburg (CG-64), USS Chosin (CG-65), USS Anzio (CG-68) eller USS Vella Gulf (CG-72).

Det är mycket riktigt Anzio på bilden. Andratenor har bojen!

Posted

Stämmer bra. T-3 Tyrsky (sv: Bränning) var den tredje av T-klassens motortorpedbåtar och byggdes på Åbo båtvarv år 1943. Klassen var en inhemsk, och förbättrad, variant på en italiensk MAS-modell och kunde obeväpnade göra 63 knops hastighet.

Under sommaren 1944 deltog båtarna i strider i närheten av Karelska näset och efter vapenstilleståndet 2,9,1944 deltog i de första striderna under Lapplandskriget när tyskarna försökte att ockupera Hogland under Operation Tanne Ost. Där lyckades Taisto, tillsammans med krigsbytesbåten Viima, torpederade och sänkte den tyska minsväparen R-29.

Tyrsky fördes vid ett skede av torpedbåtsflottiljens chef, kommendörkapten Jouko Pirhonen, Mannerheimriddare nr 111 och sedermera viceamiral och finska flottans kommendör. Han dubbades till riddare (tillsammans med två andra fartygschefer) för sin del i sänkningen av kanonbåten Krasnoje Znamja i Lövskärs hamn. Mer om detta kan man läsa här: http://www.veteraanienperinto.fi/svenska/Kertomukset/TietoP/merivoimat/krasnoje_znamja.htm

De andra individerna i T-klassen var T-1 Tarmo (Envetenhet), T-2 Taisto (Strid), T-4 Tuima (Sträng), T-5 Tuisku (Snöyra) och T-6 Tuuli (Vind). Efter kriget byggdes två båtar till, men då enbart med namnet T 7 och T 8.

Hon är nu museibåt på sjöfartsmuseet Forum Marinum i Åbo. http://www.forum-marinum.fi/sv/index.php

Posted

Jaha, då ska man försöka kasta sig in i den här forum-delen med en gåta...

Så...

Vilket fartyg är fotot taget ifrån?

censureratfartyg.jpg

Posted

Visst är det A385 RFA Fort Rosalie (tidigare Fort Grange) som visar upp sin för.

Namnbytet ska ha skett för att undvika fortsatta missförstånd när RFA Fort George anropades och vice versa.

Både A385 RFA Fort Rosalie och "systerfartyget" A386 Fort Austin deltog vid Falklandsöarna.

106 har bojen...

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Jag tror jag släpper bojen fri så länge.

En lätt snabbis då. Namn, typ och land (har suddat idnumret).

dottertillengdingenhanc.jpg

Bonuspoäng om man kan säga var fotot är taget.

/Per

Edited by Perman
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Jag provar en fråga utan bild till att börja med. Vilken kryssare hade samma namn som ett välkänt däcksfabrikat har idag? Däcksfabrikatet ifråga, som tidigare var fristående, är numera uppköpt av ett större märke. Det torde främst vara känt för sina rejäla och grovmönstrade vinterdäck. Dubbdäcksvarianten kallas också för "Norrlandsdäcket".

/Per

Edited by Perman