Jump to content

Fartygsquiz


9x19

Recommended Posts

2 hours ago, enigmatik said:

 Kulbach klasse MCM fra den tyske Marinen. Reven henspeiler på ROVen

 

Så långt är det rätt att det är en tysk minröjare, men klassen är tyvärr inte rätt. Enligt eng. wiki så är alla minjaktfartyg av Kulmbach-klassen (som du refererar till) nu tagna ur tjänst (de sista två 30 juni 2016). Det första bilden som jag laddade upp är tagen så sent som förra helgen tror jag i en hamn i ett grannland, så fartyget som jag efterfrågar är i allra högsta grad fortfarande i tjänst.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, enigmatik said:

Da må det være Frankenthal klassen, omtrent samme som Kulbach klassen i siluett. Det er også den mest tallrike

 

Det är riktigt att det rör sig om Frankenthal-klassen och fartyget i fråga är FGS Sulzbach-Rosenberg med idnr M 1062. Första bilden är från förra helgen när SNMCMG 1 besökte Åbo i Finland.

German minehunter Sulzbach-Rosenberg joining NATO mine countermeasures group

 

enigmatik's fråga!

 

/Per

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tack för återstarten av tråden! Först trodde att det var en fransk lätt kryssare av Duquay Trouin-klassen, men sen såg jag att det var den franska tunga kryssaren Tourville av Duquesne-klassen byggd 1925–1928. Fotot är taget 1929 enligt wiki. De bägge kryssarklasserna är byggda nästan samtidigt på 20-talet och ganska snarlika (även om den tyngre Duquesne-klassen hade en mycket högre aktermast och större avstånd mellan skorstenarna).

 

Duquesne-class cruiser

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det var mycket riktigt Tourville! Tog bort flaggan på fartyget för att göra det svårare! Det är rätt märkligt att det inte står mycket om fartyget på Wikipedia. Nästan bara den finska sidan har en fylligare historia över fartyget! Fartyget hade bara 30 mm pansar för att göra det så snabbt som möjligt.

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

Det står lite mer om fartygen på wiki sidan om Duquesne-klassen. Även world of warships har betydligt mer info om klassen om man vill fördjupa sig: https://forum.worldofwarships.com/topic/191095-where-the-duquesne-class-cruisers-really-that-bad/?tab=comments#comment-4509613

Trots en uppgradering av luftvärnet med 8 st 40 mm Boforskanoner och 16 st 20 mm Oerlikon i slutet av 1943 så ansågs fartygsklassen inte ha tillräckligt luftvärn för att få vara med den 6 juni 1944.

 

Dags för ny bildfråga. Vad är detta för fartyg och på vilket sätt var hon unik? Har suddat idnr och namn.

 

/Per

 

 

Fartygsquiz  -1.jpg

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bilden visar amerikanska marinens allra första robotjagare USS Gyatt. Hon var bestyckad med Terrier robotar, ett robotsystem som senare enbart återfanns på robotkryssare.

 

USS Gyatt

 

Försöker med en ny bildfråga som kanske är lättare. Vilket fartyg är detta? Bilden är oredigerad.

 

/Per

 

 

 

 

 

 

Skärmklipp fartygsquiz.JPG

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Perman said:

Bilden visar amerikanska marinens allra första robotjagare USS Gyatt. Hon var bestyckad med Terrier robotar, ett robotsystem som senare enbart återfanns på robotkryssare.

 

USS Gyatt

 

Försöker med en ny bildfråga som kanske är lättare. Vilket fartyg är detta? Bilden är oredigerad.

 

/Per

 

 

 

 

 

 

Skärmklipp fartygsquiz.JPG

Den här var lätt för oss, i bilden finns bevaknikningsbåt Kiisla från Finsk kustvakt. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Andratenor said:

Almirante Latorre från chilenska flottan skulle jag säga, men alla brittiskabyggda, sydamerikanska dreadnoughts ser ungefär likadanna ut så det kan även vara någon från Brasilien.

Det stämmer, här är Almirante Latorre, ex-HMS Canada. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
35 minutes ago, Wolfpack said:

Midskepps på ROCK Yi Yang FFG-939 från  Taiwan ( Knox-klass fregatt USA)

Med SM-1 missiler.

 

 

 

Det stämmer! SM-1 är ju luftvärns robotar men har även en sekundär förmåga att kunna användas mot ytmål. Fördelen då är att roboten är mycket snabbare än en underljudsrobot (upp till Mach 3,5) och följdaktligen når målet mycket snabbare än de flesta sjörobotar. Nackdelar är att roboten färdas i en förutsägbar ballistisk bana, att den bara kan sättas in mot ytmål ut till horisonten och att den inte har lika stor sprängladdning som en sjörobot. Dock uppvägs det senare något av en större kinetisk energi. SM-1 MR robotarna på de taiwanesiska Knox fregatterna kommer från Gearing jagare som tagits ur tjänst. 

 

Wolfpack äger frågan.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Det är en modell av den polska jagaren Vigel(?) från 1936. Kan dock inte hitta några uppgifter om någon polsk jagare med det namnet, men hon verkar vara av den polska Wicher-klassen. Vad jag vet så omfattade denna klass jagarna Burza och Wicher, varav Wicher sänktes i Sept 1939 medan Burza överlevde WWII och skrotades(?) i Juni 1960. Enligt eng. wiki så togs hon dock ur tjänst 28 Juni 1960 och skrotades 1977. 

 

Wicher-class destroyer

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

En jagare med namnet ORP Burza från Polen. Skrotades 1977.

ORP Burza togs bort från aktiv tjänst 1960 och tjänade som museifartyg till 1977. Fartygets flagga halades den 28 juni 1976 och ordern att ta bort den från flottans lista trädde i kraft den 31 december 1976. Fartygets skrov, bogserat till Vinterbassängen i örlogshamnen i Świnoujście , användes för brandbekämpningsövningar under en kort tid. Till slut, 1977, skrotades skeppet i Świnoujście.

Systerfartyget Wichers vrak överlevde andra världskriget. 1946 höjdes hon igen och bogserades ut ur hamnen till området Jastarnia. Där tjänade hon som måltavla för flygbombningövningar fram till 1955. 1963 skrotades hon delvis. Den återstående delen, i ungefärlig position 54°40′N 18°32′E, består av en fjärdedel av skrovet, två skorstenar och rodret. Så där kan man säga att Wicher aldrig skrotades helt.

Uppgifterna kommer från polska och engelska Wikipedia och är översatta med Google Translate.

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wolfpack said:

Den franska Bourrasque klassen var det som jag var ute efter men de polska fartygen byggdes efter de. 

Jag kan också ha klippt in den polska fartyget så låter Perman få rätt. 

 

Perman du äger quizen.

 

Tack! Till skillnad från wolfpacks's fråga som rörde historiska fartyg så rör min fråga ett existerande operativt fartyg. Som vanligt vill jag ha land, typ och namn. Det enda jag gjort är att jag raderat idnumret för att det inte ska bli allt för lätt. 

 

 

Fartygsquiz   -2.png

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eftersom ingen svarat så kommer här svaret:

 

Det är den algeriska robotkorvetten Hassan Barbiear av Djebel Chenoua-klass. Fartyget är det fjärde i klassen men skiljer sig avsevärt från klass systrarna. Hon togs i tjänst 2017 medan de tidigare fartygen togs i tjänst 1988-2002. 

 

Quote

 

Construction of the corvette began in 2009 but it was only in October 2015 that the vessel was launched. It is 62 metres long and displaces 600 tonnes. It is armed with a 76 mm naval gun, quad launchers for C-802 anti-ship missiles and a 30 mm close-in weapons system.

The Rais Hassen Barbier is a development of the Djebel Chenoua-class corvettes built locally by ECRN Mers-el-Kebir, which has also built tubs, trawlers and other vessels. The first of class, Djebel Chenoua, was launched in 1985 while the second, El Chihab, was launched in 1990 and the third, El Kirch, was launched in 2000 and commissioned in 2002. They are smaller than the Rais Hassen Barbier, at 58 meters, but also appear to carry the same armament of one 76 mm gun, one 30 mm close-in weapons system and four C-802 missiles. The latter was derived from the French Exocet and has a range of some 120 km.

 

 

Algeria commissions indigenous corvette

(defenceweb.co.za)

 

Här kommer en ny bildfråga. Eftersom det är ett svenskt örlogsfartyg så kanske den är lättare. Det räcker med fartygets namn och vad hon har/hade för uppgift senast:

 

image.png.ad8ddf49393af8228a6d5af7778e1baa.png

 

Även om fartyget är litet och oansenligt så kan hon vara ganska unik på ett sätt.

 

/Per

 

 

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Perman said:

Eftersom ingen svarat så kommer här svaret:

 

Det är den algeriska robotkorvetten Hassan Barbiear av Djebel Chenoua-klass. Fartyget är det fjärde i klassen men skiljer sig avsevärt från klass systrarna. Hon togs i tjänst 2017 medan de tidigare fartygen togs i tjänst 1988-2002. 


Det var förvirrande när bryggan såg annorlunda ut. På Wikipedia:s bild så lutar de främsta rutorna bakåt. På din bild lutar bryggrutorna framåt. Letade väl i två timmar innan jag gav upp. Men glad att jag fick svaret till slut!

 https://en.wikipedia.org/wiki/File:Al-chihab.jpg

Edited by vikingman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, vikingman said:


Det var förvirrande när bryggan såg annorlunda ut. På Wikipedia:s bild så lutar de främsta rutorna bakåt. På din bild lutar bryggrutorna framåt. Letade väl i två timmar innan jag gav upp. Men glad att jag fick svaret till slut!

 https://en.wikipedia.org/wiki/File:Al-chihab.jpg

 

Fast din wikipedia länk visar inte den senaste korvetten Hassan Barbier utan ett tidigare fartyg i samma klass El Chihab (352). Som jag skrev så skiljer sig Hassan Barbier betydligt från sina klass systrar trots att hon räknas till denna klass. Det gjorde frågan ganska svår naturligtvis, men du verkar ha varit snubblande nära det rätta svaret. Hassan Barbier är bl a 4 m längre och 50 ton tyngre. Överbyggnaden är längre och jag kan tänka mig att hon kanske har plats för en stab(?) De tidigare fartygen i serien har idnr 351-353 medan Hassan Barbier har 807. Hon har även en CIWS av kinesisk Goalkeeper klon typ akterut, medan de tidigare fartygen har en AK-630 av sovjetisk typ. Robottuberna är placerade längst akterut på de tidigare fartygen riktade förut, och på Hassan Barbier är de placerade mellan överbyggnaden och CIWS pjäsen riktade åt sidorna.

 

image.png.5d5141f24c2d81777da3ca294f95f3df.png

(El Kirch 353 foto: www.ShipPhotos.co.uk)

 

image.png.e6446312ef8faca3dec89036fe825f5b.png

(Hassan Barbier 807)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Här är en kanske något bättre bild på fartyget som jag frågar om. Det vimlar knappast av bilder på detta fartyg, åtminstone inte sedan hon överförts till Marinen. Hon var åtminstone i tjänst 2014 och ska ha sålts av FMV så sent som förra månaden. Faktiskt lite förvånad att jag missat henne, men hon har inte förekommit varken på wikipedia, i Jane's Fighting Ships eller i Combat Fleets of the World. Däremot så förekommer hon i Marinkalendern 1979/80-1992 (dock utan bild).

 

image.png.4dd372c7f3b07932b8c519d8d070d5ee.png

(foto Christer Samuelsson)

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

On 11/10/2023 at 4:56 PM, Perman said:

Här kommer en ny bildfråga. Eftersom det är ett svenskt örlogsfartyg så kanske den är lättare. Det räcker med fartygets namn och vad hon har/hade för uppgift senast:


HMS Tjelvar 

 1937 Byggd som motorfärja. Levererad av Löfholmsvarfvet som Fårösund II till Gotlands härads vägstyrelse, Fårösund.   Trafik på traden Fårösund - Broa, Gotland.

 1966 Såld till Kustartilleriet och omdöpt till Tjelvar.

 1976 Ombyggd till kabelfartyg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...