Jump to content

Recommended Posts

Posted

Diskuterar med mig själv om hur det var man gjorde med manöverhandtaget...

Var det: dra och släpp eller dra-dra fram????

Posted

Lägg vapnet an mot axeln ( i liggande skjutställning )

Dra bak manöverhandtaget så långt det går och för fram det

Säkra vapnet

Öppna locket

Lägg första patronen på ledarplåten

Stäng locket och se till att det låser ordentligt med en hård klapp ovanifrån

Stäng skyddsluckan.

Posted (edited)
1. Skytten spänner mekanismen

(manöverhandtaget

dras bakåt och framåt

till låst läge). Säkrar vapnet.

Öppnar locket.

Kommenderar

”Ladda!”.

2. Laddaren repeterar

”Ladda!”. Kontrollerar

att den första länken är

tom. Lägger bandet med

den första patronen i

ledarplåtens nedmatningsspår.

Fäster den

tomma länken i skåran

på ledarplåtens höga sida

och anmäler ”Klart!”.

3. Skytten stänger locket

(det skall inte slås direkt

i låsläge). Kontrollera att

lockreglarna snäpper in i

sina låslägen genom ett

extra slag på lockets

bakre del. Stänger

skyddsluckan.

:navy: xteam

EDIT : Grisklövar

Edited by xteam
Guest Dedicated
Posted

När vi ändå är inne på ämnet; hur kan det komma sig att vissa Kulspruta 58 inte vill riktigt vid första eldöppnandet med stängd skyddslucka medan samma KSP brakar på som vanligt om luckan är öppen från början?

Posted
När vi ändå är inne på ämnet; hur kan det komma sig att vissa Kulspruta 58 inte vill riktigt vid första eldöppnandet med stängd skyddslucka medan samma KSP brakar på som vanligt om luckan är öppen från början?

Hur funkar det, har aldrig hört talas om nått sånt.

För i locket sitter ju hela matarinrättningen, klarar den verkligen att skjuta med öppen lucka, jag har inte provat, men det verkar omöjligt.

Posted

Hur funkar det, har aldrig hört talas om nått sånt.

För i locket sitter ju hela matarinrättningen, klarar den verkligen att skjuta med öppen lucka, jag har inte provat, men det verkar omöjligt.

Han tänker kanske på locket som skyddar hylsutkastarmynningen (vafasen heter på riktigt då?)? Den skall ju öppnas automagiskt när mekanismen åker fram, jag har aldrig upplevt några problem vare sig med stängd eller redan öppen lucka.

Posted

ahaa.. den luckan, den är ju bara där för att skydda vapnet mot smuts när det inte används, luckan öppnas ju när vapnet laddas. Om man sedan stänger den så öppnas den i samma ögonblick som vapnet laddar om. Så det där har jag svårt att se att det skulle kunna ge några problem, jag har heller aldrig haft problem på grund av luckan vid skjutning med Kulspruta 58

Posted (edited)

Ibland strular fjädern till skyddsluckan så att den inte öppnas helt när mekanismen slår fram. Då kan det samlas tomhylsor i lådan vilket är obra för funktionen = eldavbrott. I sådana fall fungerar vapnet felfritt om man ser till att skyddsluckan är fullt öppen innan man öppnar eld.

Edit: grisfingrar in action

Edited by BJE
Posted

bara en snabb kommentar:

Luckan öppnas när mekanismen slås bak

Ett sådant vapen (som har fel på det) bör ju in på service, för om luckan måste var öppen så medför ju det att skit kan komma in i mekanismen.

Posted
bara en snabb kommentar:

Ett sådant vapen (som har fel på det) bör ju in på service, för om luckan måste var öppen så medför ju det att skit kan komma in i mekanismen.

Luckan öppnas faktiskt både när mekanismen slår fram och bak...

Givetvis ska ett vapen med felfunktion in till vapenteknikern. Men om man nu inte upptäcker felet förrän det är dags att skjuta så kan det ju vara bra att veta hur man avhjälper eldavbrottet temporärt... Givetvis talar jag om en situation där SäkI inte gäller. ;)

Posted

ofasen, det vissta jag inte. Jaja, då har man lärt sig nått idag också.

Javisst kan det vara bra att veta hur man ska göra om det redan är försent.

Jag brukar ändå alltid glömma att stänga den där förb--nade luckan..

Posted
bara en snabb kommentar:

Givetvis ska ett vapen med felfunktion in till vapenteknikern. Men om man nu inte upptäcker felet förrän det är dags att skjuta så kan det ju vara bra att veta hur man avhjälper eldavbrottet temporärt... Givetvis talar jag om en situation där SäkI inte gäller. ;)

Då har du inte gjort en ordentlig vapenkontroll.

Den beskrivs på sidan 54 i SoldR Mtrl Vapen Ksp 58B.

The Swede :/

Posted
bara en snabb kommentar:

Då har du inte gjort en ordentlig vapenkontroll.

Den beskrivs på sidan 54 i SoldR Mtrl Vapen Ksp 58B.

The Swede :baskerPa:

Javisst, men alla är ju inte sådana gudar på ksp 58 som du och jag. :P

Posted (edited)

tjaa om den strular så är dte bara att öppna den "manuellt".. jag har dock inte själv upplevt några problem när man kört från bandlåda eller dylikt, dock kan en fet kasett vara i vägen och göra att luckan inte kan öppnas helt eller alls (speciellt på en 90-vagn).. då är det bara se till att kasettfanskapet inte ligger i vägen :lala:

Edited by Baan
Posted

om fjädern till luckan går sönder ock luckan bara hänger ned kan hylsor studsa eller inte kastas ut ordentligt om de kommer på den lilla låssprinten på insidan av locket. fältrep kan då bli att ta bort luckan om man inte kan byta fjäder.

Posted
Varning för att trycka för hårt för att få loss dom små fjädringarna vid vård.

:unsure:

Vilka "fjädringar"?

Stål nipplar eller vad vi nu ska kalla dom sitter i locket till "lådan", en klåpare sköt iväg en när han plockade isär kspn.

Har ingen soldf, så det blir lite fattigt med korrekta termer.

Posted (edited)
Jag antar att han menar en av fjädrarna till yttre eller inre matare.

Det är nog den ja, sitter under mataramen.

Edited by Vinter
  • 1 year later...
Guest Loser
Posted

Det måste ju finnas BÄTTRE pipor till Kulspruta 58, som inte kräver byte var 250'e avlossat skott? Eftersom 58'n verkar bli kvar i firman ett tag till - kan det vara en idé att byta? Är det för dyrt? Hur är det med *nya* Ksp58DF?

Posted (edited)
Det måste ju finnas BÄTTRE pipor till Kulspruta 58, som inte kräver byte var 250'e avlossat skott? Eftersom 58'n verkar bli kvar i firman ett tag till - kan det vara en idé att byta? Är det för dyrt? Hur är det med *nya* Ksp58DF?

@Loser

Det finns alltid marginaler att ta till. 250 är en siffra som är bra då man som regel har 250 bulor i lådan. Då byter du bara när du laddar om. Att man sen "tortyrtestat" pipor och konstaterar att de håller för bra mycket mera är en annan femma.

Vet inte hur många bulor pipan egentligen klarar, men det är ju en fördel om den håller hela kriget (därför man har två!)

Sen när du väl ryckt in och ev. fått utbildning på vår älskade 58 så kommer du nog att se det mesta i lite annat ljus.

Edited by Sg Toll
Posted

Eftersom pipan till ksp 58D ska vara lättad genom att godset gjorts tunnare så borde det vara tvärtom, att man kommer att kunna skjuta färre skott innan pipbyte.

Fast jämfört med ksp90s 200 skott eller ksp94s 150 skott innan pipbyte så står sig 58an ganska bra...

Posted

De flesta ksp-skyttarna jag kände i lumpen drog sällan mindre än 500 skott mellan pipbytena. Jag antar att det är ganska stor marginal på det men det kan ju finnas andra praktiska aspekter av pipbyten var 250 skott.

Posted

"Fast jämfört med ksp90s 200 skott "

tror inte det är många som byter pipa innan dom tömt sin kasset på 250 pang eller?

hade nog inte jag gjort hade nog väntat till kasseten var slut byta kasset och pipa samtidigt.

Posted
"Fast jämfört med ksp90s 200 skott "

tror inte det är många som byter pipa innan dom tömt sin kasset på 250 pang eller?

hade nog inte jag gjort hade nog väntat till kasseten var slut byta kasset och pipa samtidigt.

Kassetten till ksp 90 rymmer 200 skott.

Därav att man ska byta efter 200.

I den instruktion som följer med från FN står det att man "bör" byta pipa efter 800 skott. Vi använder allså både hängslen och livrem.

The Swede :D