Jump to content

Recommended Posts

Posted

aj sorry fick för mig att det var 250 pang i den ajaj (jänkarna som har 250 till SAW kanske?)

men vem bryr sig igentligen om Kulspruta 90

Kulspruta 58 är det manligaste som fins ju like Rambo faktor på den

Manligt

inte jag på bilden :D

Posted

Ngn som vet varför olika 58:or kan bete sig så grymt olika. När vi hade utbildning på 58:an så fick man skatta sig lycklig om man vid en skjutning slapp ett av måndagsexemplaren.

Saker som varierade mellan vapnen var bl.a. eldhastighet (samma gasläge). Det kunde gå i så olika takt som dunk-dunk-dunk-dunk och ddddddddddd. Vapnets rekylrörelser skiljde också och gjorde att träffbilden varierade. (På 400 m kunde man vid en bra skjutning samla skuren i ned mot kvadratmetern, detta var på en del vapen omöjligt vid 200 m). Även eldavbrotten varierade mycket. Förklarar olika slitage ngt av mysteriet?

/RP

Posted

Olika mycket slitage, vissa vapen mer vårdade än andra, dåligt justerade ställskruvar m m. Finns flera tänkbara orsaker.

Posted

Vanligtvis så finns det 8 gas lägen på 58:an men det går att ställa in mer gaslägen än så. Det är bara att peta ut piggen som stoppar o vrida runt. Det kan vara så att det har blivit gjort på några av vapnen. Då för man olika gastryck. Det kan vara därför som man har två sycken 58or på 5ans gaslägen men egentligen så ligger den ena på 17 istället för fem. Det kan vara en anledning.

Men det är bara vad jag tror.

Posted
Vanligtvis så finns det 8 gas lägen på 58:an men det går att ställa in mer gaslägen än så. Det är bara att peta ut piggen som stoppar o vrida runt. Det kan vara så att det har blivit gjort på några av vapnen. Då för man olika gastryck. Det kan vara därför som man har två sycken 58or på 5ans gaslägen men egentligen så ligger den ena på 17 istället för fem. Det kan vara en anledning.

Men det är bara vad jag tror.

Har man gjort rätt när man plockat isär delarna och "grundinställt" gasregulatorn skall det inte spela någon roll.

Min högst bestämda åsikt är att Kulspruta 90 och Kulspruta 58 inte kan eller skall jämföras då de har helt olika syfte och användningsområden.