Ringo Posted March 10, 2008 Report Posted March 10, 2008 (edited) Tdit: Tar tillbaka allt jag sa då en närmre inspektion av bilderna visade sig uppenbara en Hägglundsskyllt. Edited March 10, 2008 by Ringo Quote
The Swede Posted March 10, 2008 Author Report Posted March 10, 2008 ´Det lär vara vår "Första" 301:an Det lär det inte vara, nej. @Ringo Våga dig på en gissning, det man ser är inte alltid vad det verkar vara........... Quote
Stella-Polaris Posted March 10, 2008 Report Posted March 10, 2008 Då lär jag gissat fel..... men att jag hadde fel gjorde att jag tittade på bilden en gång till och då såg jag lite intressanta saker.... Nu skall jag inte spamma med gissningar så jag nöjer mig med att konstatera det sjuka att man inte känner igen vagnen. Vad som fick mig på rätt spår var svetselektrod modell "FET". Det visade väl sig till slut att den inte riktigt "höll" för vad man tänkte använda den till. Har jag rätt så är det den största slamkryparen hittils... Quote
Ringo Posted March 10, 2008 Report Posted March 10, 2008 ´Det lär vara vår "Första" 301:an Det lär det inte vara, nej. @Ringo Våga dig på en gissning, det man ser är inte alltid vad det verkar vara........... Okej jag gör ett nytt försök. BMP2:an har ett liknande styrdon så det kanske är en sån som fått en hägglundsstämpel Quote
The Swede Posted March 10, 2008 Author Report Posted March 10, 2008 Nej, då är du fel ute. Fordonet jag söker är en variant av ett fordon som gjort lång tjänst inom försvaret. Quote
Mjölkchoklad Posted March 10, 2008 Report Posted March 10, 2008 Backisens arbetsplats i en Strv 103 D? Quote
FnuSNU Posted March 10, 2008 Report Posted March 10, 2008 Hägglundsskylten till trots, en chansning: Förarplats Bkan 1 A/C. Quote
The Swede Posted March 10, 2008 Author Report Posted March 10, 2008 Backisens arbetsplats i en Strv 103 D? Nej Hägglundsskylten till trots, en chansning: Förarplats Bkan 1 A/C. Nej Quote
23:e komp. Posted March 10, 2008 Report Posted March 10, 2008 Nu gissas det hej vilt......desperationen stiger. Jag höftar till med förarplats i en tidig Mark(centurion) Quote
The Swede Posted March 10, 2008 Author Report Posted March 10, 2008 Nu gissas det hej vilt......desperationen stiger. Jag höftar till med förarplats i en tidig Mark(centurion) Dom hade styrspakar. Quote
23:e komp. Posted March 10, 2008 Report Posted March 10, 2008 Efter nogsamt studerande bör det kunna vara en Lvrbv 701(modifierad Ikv 103) Ger snart upp........men detta var ett av de roligaste objekten faktiskt. Quote
stridspitt90 Posted March 10, 2008 Report Posted March 10, 2008 Kan det vara reglagen till "min-förstörar" versionen av IKV-91? Quote
The Swede Posted March 10, 2008 Author Report Posted March 10, 2008 Efter nogsamt studerande bör det kunna vara en Lvrbv 701(modifierad Ikv 103) Ger snart upp........men detta var ett av de roligaste objekten faktiskt. Kan det vara reglagen till "min-förstörar" versionen av IKV-91? Har vi inte på förra sidan redan avfärdat både Ikv 91 (med ev. varianter), Lvrbv 701, Pvrbv 551 och Ikv 103? Quote
23:e komp. Posted March 10, 2008 Report Posted March 10, 2008 Hehe......Du é väl trött på mina gissningar nu.......men här kommer nog den sista.......Pravda..Brobandvagn 971!(T 55:a) Quote
Ringo Posted March 11, 2008 Report Posted March 11, 2008 Hehe......Du é väl trött på mina gissningar nu.......men här kommer nog den sista.......Pravda..Brobandvagn 971!(T 55:a) Så det var det the Swede menade med "lång" tjänst Quote
Fj Fjun Posted March 11, 2008 Report Posted March 11, 2008 (edited) Jag blir knäckt, kollat alla Hägglunds men får inte in det med prismorna, stämmer inte med Cent, strv 74 mm Fler ledtrådar.. Edited March 11, 2008 by Fj Fjun Quote
23:e komp. Posted March 11, 2008 Report Posted March 11, 2008 Hehe......Du é väl trött på mina gissningar nu.......men här kommer nog den sista.......Pravda..Brobandvagn 971!(T 55:a) Så det var det the Swede menade med "lång" tjänst Jag vet inte, men om du kollar in den den mittersta bilden i nedre raden så tycker iaf jag att det finns vissa likheter. Tjocklek på pansar, vinklar etc. Dessutom har de några år på nacken i FM nu. Ute och reser....tja....men kanske inte helt vilse. Vi får se när mäster har sagt sitt. http://www.tanksforsale.co.uk/T55%20Tanks%...20sale_page.htm Lång tjänst.....ser jag som masirovska. Quote
The Swede Posted March 11, 2008 Author Report Posted March 11, 2008 Hehe......Du é väl trött på mina gissningar nu.......men här kommer nog den sista.......Pravda..Brobandvagn 971!(T 55:a) Så det var det the Swede menade med "lång" tjänst Jag vet inte, men om du kollar in den den mittersta bilden i nedre raden så tycker iaf jag att det finns vissa likheter. Tjocklek på pansar, vinklar etc. Dessutom har de några år på nacken i FM nu. Ute och reser....tja....men kanske inte helt vilse. Vi får se när mäster har sagt sitt. http://www.tanksforsale.co.uk/T55%20Tanks%...20sale_page.htm Lång tjänst.....ser jag som masirovska. Jo, väldigt lika. Förutom att T-55:an på bilden i din länk endast har två prismor och dessutom styrspakar. Ledtråd: Det är den första men även den femte. Quote
23:e komp. Posted March 11, 2008 Report Posted March 11, 2008 (edited) Jo, väldigt lika.Förutom att T-55:an på bilden i din länk endast har två prismor och dessutom styrspakar. Ledtråd: Det är den första men även den femte. Attans....men håll med om att skylten Hägglunds kunde vara förklaringen till olika antal prismor etc.(ombyggnad) EDIT; Pansar och vinklar på lucköppningen stämmer faktiskt med en IKV 93 också.....fast den går väl under 91:an enl. tidigare anm, eller? Jag kan säga att jag INTE gissar i blindo. Mycket tanke och vridande och vändande, men ändå blir det fel. Du håller oss på ett halster! Edited March 11, 2008 by 23:e komp. Quote
The Swede Posted March 11, 2008 Author Report Posted March 11, 2008 Attans....men håll med om att skylten Hägglunds kunde vara förklaringen till olika antal prismor etc.(ombyggnad) Ligger viss sanning i det, ja. Quote
23:e komp. Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 (edited) Alltså.......Jag tror skylten Hägglunds är ett villospår. Min teori är följande.......Hägglunds=BAE...? Lång tjänst i försvaret säger inte vems försvar. Yoke..? Kan detta vara en M 113 eller variant därav? Byggd/utrustad eller ombyggd av Hägglunds? Reserverar mig med och är beredd med foliehatten. Första och även den femte???? Kan inte sätta det i sitt sammanhang. I vilket fall som helst har denna frågan satt sig som griller i mitt huvud, och detta maler dygnet runt just nu. Skam den som ger sig. EDIT; Instrumentet till vänster är graderat på så vis att man kan misstänka att det står MPH(Miles Per Hour). Troligtvis graderad upp till 45-50 MPH vilket kan vara rimligt för ett sådant fordon. Multiplicera med 1,6.....mmm, ja.....jo...jag röstar för det. Brukas av en "miles" stat i vilket fall som helst. Edited March 12, 2008 by 23:e komp. Quote
Erik_G Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 Alltså.......Jag tror skylten Hägglunds är ett villospår. Min teori är följande.......Hägglunds=BAE...? Lång tjänst i försvaret säger inte vems försvar. Yoke..?Kan detta vara en M 113 eller variant därav? Byggd/utrustad eller ombyggd av Hägglunds? Reserverar mig med och är beredd med foliehatten. Första och även den femte???? Kan inte sätta det i sitt sammanhang. I vilket fall som helst har denna frågan satt sig som griller i mitt huvud, och detta maler dygnet runt just nu. Skam den som ger sig. EDIT; Instrumentet till vänster är graderat på så vis att man kan misstänka att det står MPH(Miles Per Hour). Troligtvis graderad upp till 45-50 MPH vilket kan vara rimligt för ett sådant fordon. Multiplicera med 1,6.....mmm, ja.....jo...jag röstar för det. Brukas av en "miles" stat i vilket fall som helst. Den enda M113 jag tänker på när man nämner Hägglunds är den M113 som anskaffades inför framtagandet av Pbv 302. Detta var ju innan BAE ägde hälften av alla stridsfordonsfabrikanter. Dvs varken FMC eller Hägglunds var del av det som kom att bli BAE (BAE fanns inte då). Tidiga versioner av M113 styrdes för övrigt med spak, precis som pebban. Senare versioner har en typ av "ratt", inte cykelstyre. Men jag säger inte att du har rätt/fel, det får Swede göra. Men.. jag vet vad det är för vagn på bilden, det vet inte ni! :P /E Quote
23:e komp. Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 (edited) Den enda M113 jag tänker på när man nämner Hägglunds är den M113 som anskaffades inför framtagandet av Pbv 302. Detta var ju innan BAE ägde hälften av alla stridsfordonsfabrikanter. Dvs varken FMC eller Hägglunds var del av det som kom att bli BAE (BAE fanns inte då).Tidiga versioner av M113 styrdes för övrigt med spak, precis som pebban. Senare versioner har en typ av "ratt", inte cykelstyre. Men jag säger inte att du har rätt/fel, det får Swede göra. Men.. jag vet vad det är för vagn på bilden, det vet inte ni! :P /E Hehe....dé va ju verkligen ett diplomatiskt svar. Känns som man iaf går på minerat område nu. Jag tolkar din kommentar som att det rör sig åt rätt håll åtminstonde. Verkligen en klurig nöt det här. Kommer att kännas förlösande när det korrekta svaret presenteras.....puh! En sak är iaf säker, och det är att man måste besitta ingående kunskap i ämnet om det handlar om prototyper och experimentfordon, om det nu är ett sådant. Men det är väl fel det också...? Tycker det är konstigt att ingen som är mer insatt än jag kan knäcka detta nu efter så mycket ledtrådar och avskrivna fordon. Bristande intresse......eller är det verkligen ett riktigt udda fordon? EDIT; Glöm ovanstående.....jag ångrar mig. Sista budet.......kommer inte besvära mer sedan.......CV 9030N.....punkt! Edited March 12, 2008 by 23:e komp. Quote
The Swede Posted March 12, 2008 Author Report Posted March 12, 2008 "Lång tjänst inom försvaret" Med denna mening menar jag det svenska försvaret men fordonstypen har och har haft ett långt liv även inom ett stort antal andra försvarsmakter, det är dock inte alltid så lätt att vid en första anblick härleda några av dessa varianter till grundfordonet. The Swede "Quizmaster" Quote
The Swede Posted March 12, 2008 Author Report Posted March 12, 2008 Visst är det strv 105, en favorit i repris som var med redan på sidan 4 i quizen fast då såg man förarplatsen utifrån. The Swede Quote
23:e komp. Posted March 12, 2008 Report Posted March 12, 2008 Nu gissas det hej vilt......desperationen stiger. Jag höftar till med förarplats i en tidig Mark(centurion) Då förmodar jag att felet i min ovanstående gissning är att jag säger en TIDIG variant. Familjen är väl rätt vad jag kan förstå. Alla andra fordon som det gissats på har avfärdats familjevis. Förmodar att enbart 101 och 105 var utrustade med yoke då, och övriga spakar, eller? Quote
Erik_G Posted March 13, 2008 Report Posted March 13, 2008 Nu gissas det hej vilt......desperationen stiger. Jag höftar till med förarplats i en tidig Mark(centurion) Då förmodar jag att felet i min ovanstående gissning är att jag säger en TIDIG variant. Familjen är väl rätt vad jag kan förstå. Alla andra fordon som det gissats på har avfärdats familjevis. Förmodar att enbart 101 och 105 var utrustade med yoke då, och övriga spakar, eller? 105an kan ju knappast sägas vara en tidig Centurion. När någon säger tidig Centurion till mig tänker jag på A41 från 1945. Strv 101 har väl spakstyrning har jag för mig. Är det någon Centurion som har styre förutom 105an, så är det väl den närbesläktade 104an. De har ju bägge amerikansk dieselspis istället för bensindriven Rolls Royce-motor. Men allt det där kan mr Centurion aka the Swede mer än mig om. /E Quote
Recommended Posts