Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Detta fordon finns i en handfull exemplar och det antas att ursprungslandet har nukleära vapen =)

Och det är inte en LVTP7 =)

HrH

Edited by HrH
Posted (edited)

Antas ha N stridsmedel? Något Israeliskt alt N-Koreanskt pansarvidunder?

Skjuter i blindo isf och säger Merkava prototyp (ma av att det bara fanns ett fåtal ex.)?

Edited by Fj Fjun
Posted (edited)

okej, det blev fart i tråden, då visar HrH intresse att ge ledtrådar. Men först går jag runt och rättar bland svaren :D

BMD - Inte alls Sandqvist.... bakläxa !

Merkava prototyp - Fj Fjun jag tror du också får en bakläxa du med =)

Okej var det dags för en ledtråd igen då.

LEDTRÅD:

Den som vann skönhetstävlingen hade åtta denna hade bara sex.

SLUT LEDTRÅD!

HrH

EDIT : Ny ledtråd imorgon och när det kommit lite gissningar + rättstavning

Edited by HrH
Posted

Okej dagens ledtråd så försöker vi ringa in ursprungslandet till fordonet :baskerFN:

LEDTRÅD:

En av dess grannar brukade säga att "Man måste vända ansiktet mot detta land, för gör man inte det så vänder man röven mot det".

SLUT LEDTRÅD !

Tja detta blev ni väl inte klokare av eller hur ?

HrH

Posted (edited)

Okej, jag tror att folket på tråden inte vet vadför slags fordon jag har lagt upp

Det är en sovjetisk Zil-153

Då går jag igenom ledtrådarna ...

Ledtråd ett : Finns i en handfull exemplar och landet som tillverkade vagnen "antas" ha kärnvapen.

Not till ledtråden : Zil-153 var en stuide gentemot en annan vagn (nämns i ledtråd 2) och vi kan ju anta att sovjetstaten hade kärnvapen =)

Ledtråd två : Den som vann skönhetstävlingen hade åtta denna hade sex .

Not till ledtråden : här handlar det om hjul ... BTR-60 hade åtta denna lilla otäcka Zil-153 hade 6 hjul.

Ledtråd tre : Man måste vända ansiktet mot detta land, för gör man inte det så vänder man röven mot det

Not till ledtråden : här försöker jag ringa in det ursprungsland som tillverkade studien. Det lilla land där den här ordsråket har sitt ursprung ur är Finland och lyder mer eller mindre ordagrant...

Vänder man ansiktet mot väster visar man sovjetunionen röven. Ett talande exemplar hur det var att leva med sovjetunionen som direkt granne.

Så ska vi ha en bild av skapelsen också eller hur ?

zil153.jpg

HrH

Edit : Lämnar frågan fri =)

Edited by HrH
Posted

Det har väl inte varit någon hemlighet sedan 1950 att Sovjet hade kärnvapen, så jag var nog mera inne på Israel, Pakistan, Indien, Iran, Korea eller något annat land som gärna vill tillhöra klubben.

Särskilllt de tre första länderna är ju även potentiella producenter av egna stridsfordon..

Men men... jag ska inte vara dålig förlorare, men HrH får inget julkort av mig i år... :D

/E

Posted

Kan väl tala om att HrH har vickat som lärare och älskar att ge kuggfrågor till den som behöver :camo:

HrH

Posted
Kan väl tala om att HrH har vickat som lärare och älskar att ge kuggfrågor till den som behöver :lol:

HrH

SADIST!

• 2 weeks later...
Posted

Sällan har Dansken blivit lurad i affärer med Svensken. Här är dock ett fordon man helst inte pratar om. Inte ens vi Svenskar brukar vilja nämna detta underverk. Vi gör ju alltid "Världens bästa" Som jämförelse med KP bilen 58 åriga tjänst, eller pebbans kommande 49 år, så var denna i tjänst 1 år.

Dock kan ju sägas att den ser ganska frän ut och jag skulle gärna ha en...

Så i dessa hjultider och för att lyfta tråden så söker jag namnet på denna Svenska skapelse

totalkass0cx.jpg

Posted

Kasman, Nagman, Nagmachon eller Puma.

De israeliska fordon jag kan hitta som finns med liknande påbyggnader. :/

Posted
Kasman, Nagman, Nagmachon eller Puma.

De israeliska fordon jag kan hitta som finns med liknande påbyggnader. :D

Du måste nog välja ETT fordon, för att gissa med halva IDF's fordonspark duger inte!

/E som faktiskt vet vilket fordon som söks i quizen..

Var bara tvungen att påpeka det..

:/

Posted

Jag gissar med halva IDFs fordonspark för de verkar ju inte ha två likadana fordon...

Nagmachon finns med minst två olika utföranden på överbyggnaden (rutorna på frontpansaret).

Vad gäller Puma hittar jag bara ett utförande, men det är inte särskilt likt Swedes bild. Så den stryks.

Kasman finns även den i två varianter. Där bara den ena är lik. Nagman hittar jag en variant, men den stryks.

Då har jag begränsat mig till Kasman och Nagmachon. Även om jag är lite förbryllad av färgen och rutornas form. Så det är säkert inte så enkelt som en av IDFs "vanliga" skapelser.

Posted
Jag är ganska säker på att det är ett svenskt fältarbetsfordon typ grävlastare eller nåt sånt. Kan inte beteckning eller hittar nån bild... Skickligt va? :)

Hehehehe, där fick jag till en riktig lite slamkrypare. :P

Visst är det "Mad Max"

P1012009a.jpg

Posted
OT hur mycket tyngre är den lastmaskinen än motsvarande civila?

Vet ej vad den civila väger, men som den står på bilden ovan väger den 17170Kg, med den tillhörande amröjskopan blir det 2500kg till.

• 2 weeks later...
Posted

Pendelarmar till en strv103.

Dock är nog detta en liten luring, vagnen är vit vilket torde innebära att det är Glufs-glufs vi ser på bilden.

The Swede :baskerPa:

Posted
Pendelarmar till en strv103.

Dock är nog detta en liten luring, vagnen är vit vilket torde innebära att det är Glufs-glufs vi ser på bilden.

The Swede :baskerPa:

Glufs-Glufs är helt korrekt, Swede fortsätter.

Posted

Det är APC'n i Alien.. eller en SEP med band

P1010010a.jpg

Från denna posten: http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=222663

:D

Då jag vet att jag har rätt (om inte fotografen själv ljugit för oss) är jag fräck nog att direkt lägga in en ny bild, för annars kanske det aldrig blir av.

Swede undrar säkert varför jag itne tog ovanstående tidigare, och det beror på att jag har varit upptagen med en sådan här:

pzquiz001.jpg

hela dagen...

Vad är det för fordon?

/E

Posted

Vad är det för fordon?

/E

Ett skitfordon.

:P

Bara för att den inte kan träffa något gör den väl inte till ett skitfordon.. eller .. jo, kanske..

/E