Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan det vara ngn form av färje-tp alternativt del till en bro?

Varför det skulle vara svårare för en privatperson att äga en sådan än en Leo2:a har jag dock ingen aning om..så risken finns ju att jag har fel

Posted

Det är världens enda atomdrivna bandvagn.. Men den är så hemlig att det inte står någonting på nätet om den, iallafall inte enligt google..

:dribble:

/E

Posted
Det är världens enda atomdrivna bandvagn.. Men den är så hemlig att det inte står någonting på nätet om den, iallafall inte enligt google..

:huh:

/E

Fan vet om du kunde den eller om du bara spexade :huh:

Vet faktiskt inte om den är atomdriven eller har motor så du får rätt Erik G

Detta, mina Damer och herrar är en Rysk Kärnkraftsgenerator vagn modell TES-3. Den lär behövas för att deras svetspinnar är så jävla tjocka......Skulle vara roligt att veta hur många watt den producerar

quiz6az.jpg

All herder till Erik G om han kunde den :D

Posted

:huh:

/E

Fan vet om du kunde den eller om du bara spexade :huh:

Vet faktiskt inte om den är atomdriven eller har motor så du får rätt Erik G

Detta, mina Damer och herrar är en Rysk Kärnkraftsgenerator vagn modell TES-3. Den lär behövas för att deras svetspinnar är så jävla tjocka......Skulle vara roligt att veta hur många watt den producerar

quiz6az.jpg

All herder till Erik G om han kunde den :D

Öööööööhh.. ja, självklart, vet inte alla det?

Skämt å sido, jag gissade på att den hade något med kärnkraft att göra för den är uppenbarligen sovjetisk, stor som fan och ovälkommen i sverige :D

Det vore ju typiskt sovjetiskt att tillverka en experimentvagn som drivs av kärnkraft.. men det är nästan ännu mer sovjetiskt att bygga ett bandgående kärnkraftverk..

"- Kamrat Ivanov, kärnkraftverk 213 har precis exploderat, vad ska vi göra? Kharkov är helt nedsläckt"

"- Rulla in TES-3an och spärra av överallt och säg inget till någon"

Jag lämnar quizzen öppen.. feel free to contribute!

/E

Posted

TES-3 har en reaktor som påminner om de ryska ubåtsreaktorerna men den är

luftkyld och vattenmodererad och har en termisk effekt på 5 MW (motsvarar ca 1,5 MW elektrisk).

Systemet lastades på fyra fordon och togs i drift 1961. Tanken var att de skulle

användas vid anläggandet av nya städer och anläggningar i Sibiren och liknande

ställen där det är lång till närmaste kraftledning. Kör dit reaktorn och gör el

tills det lokala kraftverket är klart. Den togs ur drift 1965.

TES-3 är namnet på själva reaktorn som även kunde monteras på tåg. Det fanns

även planer på att sätta den på oljeplatformer.

Jag borde ha plockat den men ibland slinter man i tankearbetet.

Posted (edited)

Tack för att du sköter showen under min frånvaro, Stella! :lala:

Förlåt för allt söl, men här kommer en goding att bita i (om det forfarand är jag som har bollen? Annars får ni strunta i mig!):

th_dot4387.jpg

Edited by GrodanBoll
Posted
Precis som det är dags för ledtrådar.

Va f-n, jag har fått EN gissning på två bilder?? Kom igen nu! Men vill ni ha ytterligare bilder/ledtrådar så lovar jag att lägga upp under morgondagen...

Posted

Tyvärr, Erik G... Men fortsätt gissa, du var inte så långt ifrån!

F.K Fjun; Jag har ingen aning, men du har säkert rätt. Du får en symbolisk guldskäna i protokollet!

Ledtråd: Vagnen är beväpnad med en 105 mm kanon, och har användts i strid av Indien. Nu måste antalet möjliga kandidater ha minskat?

Posted
Tyvärr, Erik G... Men fortsätt gissa, du var inte så långt ifrån!

F.K Fjun; Jag har ingen aning, men du har säkert rätt. Du får en symbolisk guldskäna i protokollet!

Ledtråd: Vagnen är beväpnad med en 105 mm kanon, och har användts i strid av Indien. Nu måste antalet möjliga kandidater ha minskat?

Visste inte att Indien haft Abbot.. men nu vet jag det.. så därför gissar jag på Abbot.

abbot_fv433_sel-propelled_howitzer_british_04.jpg

Om inte om hade varit hade jag haft i min ägo ett gäng fina bilder på en knappblå Abbot och en lika knallblå "Costello".. eller ja, den där Pbv´n som Abboten bygger på.. Men engelska heltäckningsmattor kan göra elaka saker med minneskort :(

/E

Posted

Och jag rättar mig själv, det är inte alls någon GMC i bakgrunden utan en (naturligtvis);

Dodge WC-54 i ambulansutförande.

Så nu har jag funnit ro i själen igen :P

• 2 weeks later...
Posted
12,8cm selbst-fahrlafette L/61 "Sturer Emil"

Jag som trode att någon skulle gissa på Nashorn först, men icke då!

Din tur Swede.

Posted

12,8cm selbst-fahrlafette L/61 "Sturer Emil"

Jag som trode att någon skulle gissa på Nashorn först, men icke då!

Din tur Swede.

Hehehe, har precis läst en artikel om Sturer Emil i AFV modeller samt att min kompis satt och byggde på en sådan på hobbymässan som var nu i helgen.

Släpper frågan fri.

The Swede 0:)

Posted

Frågan är fri, jamen då laddar vi projektorn och visar följande bild....

Bildens dåliga kvalité beror på 5 ggrs förstoring av orginalbild

20051112.jpg

Så vad har vi här egentligen ?

HrH

• 2 weeks later...