Jump to content

Recommended Posts

Posted
dansk leo 2 a5 i afghanistan

Ja

leopard2a5dk4.jpg

Dragstängerna är till för stridsbogsering. Man ville ha en büffel (bgbv120) men hade bara pengar till bogserstänger... Sverige fick för ett tag sedan en förfrågan från Danmark om att hyra ut en eller två bgbv 120 men danskarna drog tillbaka sin förfrågan när C pengar sagt sitt.

Enkel och tillräckligt bra lösning på ett dyrt problem. Jag har inte hört något om några nackdelar med modifieringen.

S-Tank

Posted

Jag hade ju glömt bort våra kära grannar.. :)

Ja ja.. min enda tröst är att jag idag ska ansvara för ett bord sprängfyllt med svenska pansarmodeller på C4 Open i Malmö...

/E

• 1 month later...
Posted
Två månader sedan rätt svar. Om ingen kommer med en ny bild tills i övermorgon så lägger jag upp en.

Ser fram emot den med spänning!:)

Posted
Ett litet kines-torn på ett stakars BMP-chassie?

ledtråd tack...

Det hade väl varit för enkelt? :)

Ledtråd: Får man inte tag i det man vill ha, ja då får man väl bygga en själv!

Posted

ledtråd tack...

Det hade väl varit för enkelt? :baskerPa:

Hmm.. först tänkte jag.. "En kinesisk T-72" men med tanke på bärhjulen och drivhjulen fram så tror jag det är något helt annat.. vetefan ens om det är en riktigt stridsvagn, det rör sig inte om en OPFOR-attrapp eller en rekvisitavagn från någon filminspelning?

/E

Posted

ledtråd tack...

Det hade väl varit för enkelt? :baskerPa:

Hmm.. först tänkte jag.. "En kinesisk T-72" men med tanke på bärhjulen och drivhjulen fram så tror jag det är något helt annat.. vetefan ens om det är en riktigt stridsvagn, det rör sig inte om en OPFOR-attrapp eller en rekvisitavagn från någon filminspelning?

/E

Något av det där kan vara rätt. Men vilket land används den som opfor vagn eller vilken film har den varit med i?

Och vad kan dölja sig under plåten? En traktor kanske?

Posted

Jag chansar tokvilt på den fejkade T-72an i Rambo III.

(som han fö både körde, skjöt med och laddade om under ett anfall mot en heli. Helt själv)

Posted (edited)
Jag chansar tokvilt på den fejkade T-72an i Rambo III.

(som han fö både körde, skjöt med och laddade om under ett anfall mot en heli. Helt själv)

Jag ger rätt för det svaret eftersom den är ganska klurig. Och att denna individ syns där också.

Men vad är det för något som döljer sig under allting?

Jo det är nämligen en amerikansk M8 High Speed tractor.

Inför inspelningen av filmen Red Dawn så behövdes det rekvisita vagnar, men eftersom det var svårt under 80-talet att låna t-72:or så fick man helt enkelt bygga en själv. Då när man skulle börja bygga vagnen så baserade man den på M8:an eftersom att den har lika många bärhjul som originalet och den har ungefär samma dimensioner.

Och till er som trodde att det var en T-72 så behöver ni inte vara ledsna, det trodde nämligen CIA också. :rolleyes:

Edited by Mattsson
  • 3 months later...
Posted
6tanksingreecel.jpg

Intressant bild... var är den tagen?

Svensk strv 122 tillsammans med denna blandning.

Grekland gissar jag på, eftersom vi lånade ut en Strv 122 till Grekland till deras utvärdering. Dessutom heter bilden "6tanksingreecel.jpg", vilket är en annan ledtråd :huh:

Eller du kanske menade mer geografiskt exakt i Grekland? I det fallet har jag ingen aning. Vet inte var man kan köra stridsvagn i Grekland. Cypern? :D

Sen vill jag sparka på de som skriver Leo-2, Leopard 2A5 etc.. det ser ni väl för fan att det är en STRV 122!!!

Challenger 2E

T-84 Oplot

Stridsvagn 122

T-80UE

Leclerc

M1A2 Abrams

/E

Posted
Sen vill jag sparka på de som skriver Leo-2, Leopard 2A5 etc.. det ser ni väl för fan att det är en STRV 122!!!

/E

Och det är inte en Leopard2 A5S då? :huh:

Posted

/E

Och det är inte en Leopard2 A5S då? :huh:

Leopard 2 my A5S!

/E

• 2 years later...
Posted

Eftersom bollen verkar ha fått punktering (eller blivit överkörd av en Leo), testar jag att blåsa liv i tråden med den här bilden:

Vad är det här för något?

kanskeenmbt.jpg

Posted

Ok, här kommer en rolig, och nära nog dagsaktuell bild, den togs i förrgår..

Någonstans på bilden finns ett pansarfordon, och jag vill naturligtvis veta vad det är, eller ja, JAG vet vad det är för fordon, men vet ni?

pquiz_1201.jpg