Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Jag slänger in min gissning också:

T-72 sett från höger fram?

Bra jobbat, for visst ar det en T-72, i en checkpoint ngnstans i Baghdad..

T72-1.jpg

T72-2.jpg

SnakeDoc, bollen ar din :baskerKav:

Edited by Tyrfing
  • 2 weeks later...
Posted
Sturmtiger

Jag visste att den skulle vara lätt för dig. Grymt stora bumpor i denna rackarn - 38 cm. Bilden påminner mer om delar av en båttrailer :)

Sturm.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Är det bara att slänga upp en bild?, jag har en fin en som jag hoppas ni får klura på e stund.

Posted
Är det bara att slänga upp en bild?, jag har en fin en som jag hoppas ni får klura på e stund.

regeln är att den som svarar rätt lägger upp nästa fråga, men han kan välja att passa den vidare om han inte har nån klurig bild..

och en annan regel i denna quizzen är att fordonet måste vara bepansrat.

Posted

Men Skuggan, du borde väl känna mig vid det här laget.

Jag är inte intresserad av vad fordonet eventuellt kallades i Tyskland eller i tillverkningslandet, jag vill ju ha namnet från aktuellt brukarland.

Posted
Men Skuggan, du borde väl känna mig vid det här laget.

Jag är inte intresserad av vad fordonet eventuellt kallades i Tyskland eller i tillverkningslandet, jag vill ju ha namnet från aktuellt brukarland.

Om vagnen står på museum i Hässleholm som avhandlar svenskt pansar borde väl frågan vara omöjlig att svara på eftersom vagnen upphört att brukas och därför ej längre har ett brukarland.

Eller?

:banghead:

/E

Posted (edited)

bara så du vet så kommer detdär kosta Swede!

en jävla massa åkturer i pebban dvs

Edited by Skuggan
Posted
bara så du vet så kommer detdär kosta Swede!

Det är lugnt, Skuggan. Herr Swede ska vara med i en slags tävling på lördag, och där lär det bli hans tur (och min) att stå utan de rätta svaren..

Tänk du på det och känn dig varm inombords..

Nästa quizbild mr stank, por favor!

/E

Posted

Har inga bra bilder på lager. Har jag inte klämt ut något till fredag får Skuggan bollen som tröstpris.

Mr Stank

Posted
Vagn och land tack.

quiz21.jpg

Stank

Det första jag tänkte var "Leopard 2!!!" Nästa var "Kanada!!!" och "Afghanistan!!" Men Leopard 2A6 CAN har ju natoflage och staket, så det är inte en sådan.. Dessutom hintar skrotet som syns framför gallret på en annan funktion, så jag tror att det faktiskt rör sig om en kanadensisk Bergepanzer 3. De har väl ett par i Afghanistan för att kunna ta hand om Leo2'orna.

/E

Posted
Det första jag tänkte var "Leopard 2!!!" Nästa var "Kanada!!!" och "Afghanistan!!" Men Leopard 2A6 CAN har ju natoflage och staket, så det är inte en sådan.. Dessutom hintar skrotet som syns framför gallret på en annan funktion, så jag tror att det faktiskt rör sig om en kanadensisk Bergepanzer 3. De har väl ett par i Afghanistan för att kunna ta hand om Leo2'orna.

/E

Med tanke på namnförvirringen på förra vagnen... Är det inte en ARV3? :) Fast å andra sidan tycker jag inte metallöglan och vajrarna stämmer riktigt... Kan det vara nå´n AEV3 istället?
Posted

/E

Med tanke på namnförvirringen på förra vagnen... Är det inte en ARV3? ;-) Fast å andra sidan tycker jag inte metallöglan och vajrarna stämmer riktigt... Kan det vara nå´n AEV3 istället?

Tja, jag höll ju på att slinta på tangentbordet och skriva "bergepanther" istället.. Jag tänkte att metallskrotet där bak är dragstänger för bogsering. Har kanadensarna fått några grävmaskiner än? Har de ens beställt?

Hittade en bild som visar AEV3ans akter.. notera märket med de tre kronorna :D

http://data3.primeportal.net/ce/gunther_ne...v3_20_of_56.jpg

/E

Posted
Har kanadensarna fått några grävmaskiner än? Har de ens beställt?
Upphandling verkar ha kört igång med leverans under 2011. Så de har visst inga AEV3 idag.
Posted

Kanadensarna har ju lånat tre Bergepanzer 3 från tyskland så det borde inte vara omöjligt att det är en av desa.

Posted
Kanadensarna har ju lånat tre Bergepanzer 3 från tyskland så det borde inte vara omöjligt att det är en av desa.

Nä, precis, det var ju därför jag gissade på det. De är de enda Leopard 2-vagnarna jag känner till som är sandbruna dessutom.

/E

Posted

Nä, precis, det var ju därför jag gissade på det. De är de enda Leopard 2-vagnarna jag känner till som är sandbruna dessutom.

/E

Men jag börjar undra om det inte är en Taurus ARV, alltså byggt på leo1. Har Canadickerna några såna i A-stan?