Jump to content

INFO: Stadsskyttesoldat?


Recommended Posts

  • Replies 570
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tillägg: Livkomp var skyttekompani redan i år och om vi muckade som Skyttesoldater så kommer nya kullen GARANTERAT göra det också. Det är bara 6:e som är lite nervis för vi var lika duktiga som dom i år och dom kanske är rädda för lite konkurrens ;) Slut Tillägg! Frågor?

Nej, ni ryckte inte ut som några SSK soldater. Ni var och är bevakningssoldater.

 

När ni var i Fagersta sist var ni inte i ens närheten av 6:e-nivå. Då får du även tänka på att 6:e har möjlighet till Rb56, 8cm GRK, kompstab, pack, sjv, span, pbv'er och de har grg, psg m.m. som ni saknar...

 

Ni tog heller knappast någon Stadsskytte-båge, tror inte ens att hela S&T på 6:e fick ut den i år...

 

Men det blir säkert mycket bättre för de nya Livkompanisterna nu. Jag tror dock att det fortfarande kommer råda en storebror-lillebror stämning(ogrundat eller ej) mellan kompanierna även i framtiden.

 

edit:

Ert största problem på Livkomp är dock skillnaderna i motivation hos olika soldater, några sköter sig utmärkt och minst lika bra som soldater på 6:e, den stora massan verkar inte riktigt bry sig om lumpen och andra borde bara få kolla namnbrickor i matsalen. Ganska likt HV faktiskt...

 

 

BRA SKRIVIT! TATCK!

Link to comment
Share on other sites

Tillägg: Livkomp var skyttekompani redan i år och om vi muckade som Skyttesoldater så kommer nya kullen GARANTERAT göra det också. Det är bara 6:e som är lite nervis för vi var lika duktiga som dom i år och dom kanske är rädda för lite konkurrens ;) Slut Tillägg! Frågor?

Nej, ni ryckte inte ut som några SSK soldater. Ni var och är bevakningssoldater.

 

När ni var i Fagersta sist var ni inte i ens närheten av 6:e-nivå. Då får du även tänka på att 6:e har möjlighet till Rb56, 8cm GRK, kompstab, pack, sjv, span, pbv'er och de har grg, psg m.m. som ni saknar...

 

Ni tog heller knappast någon Stadsskytte-båge, tror inte ens att hela S&T på 6:e fick ut den i år...

 

Men det blir säkert mycket bättre för de nya Livkompanisterna nu. Jag tror dock att det fortfarande kommer råda en storebror-lillebror stämning(ogrundat eller ej) mellan kompanierna även i framtiden.

 

edit:

Ert största problem på Livkomp är dock skillnaderna i motivation hos olika soldater, några sköter sig utmärkt och minst lika bra som soldater på 6:e, den stora massan verkar inte riktigt bry sig om lumpen och andra borde bara få kolla namnbrickor i matsalen. Ganska likt HV faktiskt...

 

 

 

Well said, sen fick ju faktist våran KVM ut bågen även fast han INTE repellera :D

Link to comment
Share on other sites

Hörde att SSK egentligen är nedlagt enligt förra försvarsbeslutet... Någon som vet något om det?
Har du kikat här? Där (samt i andra trådar i forumsavdelningen där tråden är länkad ifrån) står det en del om hur organisationen för SSK ändrats i och med FB04. Det centrala är ju vilka kompetenser/förmågor man vill behålla/förändra/slopa, inte vad man kallar dem.

 

Vad gäller rykten om LG så finns det garanterat motsvarande om alla andra regementen/flottiljer/vapenslag också...

Link to comment
Share on other sites

Tillägg: Livkomp var skyttekompani redan i år och om vi muckade som Skyttesoldater så kommer nya kullen GARANTERAT göra det också. Det är bara 6:e som är lite nervis för vi var lika duktiga som dom i år och dom kanske är rädda för lite konkurrens ;) Slut Tillägg! Frågor?

Nej, ni ryckte inte ut som några SSK soldater. Ni var och är bevakningssoldater.

 

När ni var i Fagersta sist var ni inte i ens närheten av 6:e-nivå. Då får du även tänka på att 6:e har möjlighet till Rb56, 8cm GRK, kompstab, pack, sjv, span, pbv'er och de har grg, psg m.m. som ni saknar...

 

Ni tog heller knappast någon Stadsskytte-båge, tror inte ens att hela S&T på 6:e fick ut den i år...

 

Men det blir säkert mycket bättre för de nya Livkompanisterna nu. Jag tror dock att det fortfarande kommer råda en storebror-lillebror stämning(ogrundat eller ej) mellan kompanierna även i framtiden.

 

edit:

Ert största problem på Livkomp är dock skillnaderna i motivation hos olika soldater, några sköter sig utmärkt och minst lika bra som soldater på 6:e, den stora massan verkar inte riktigt bry sig om lumpen och andra borde bara få kolla namnbrickor i matsalen. Ganska likt HV faktiskt...

 

Thanks for proving my point! :)

 

Nej vi ryckte inte ut som SSKsoldater. Ingen gör det då det inte finns nån utbildning som heter SSK-soldat/GB/KB etc etc. Däremot ryckte vi ut som skyttesoldater om inte LG råkade skriva fel på ca 160 muckbetyg. Det låter rätt otroligt även i FM sammanhang. :D

Sen att vi tog nån SSK båge är det väl aldrig nån som sagt heller. I varje fall inte jag.

Huruvida vi är lika bra som 6:e så är det inget jag har sagt utan det var C Gardesbat, Befäl från 6:e samt C SIB-enheten. Sen om dom stod och ljög för oss är en annan sak men det låter väldigt officersunlike. Dom brukar ju inte vara sena med att påpeka fel och brister.

 

Sen att vi saknar utr som du nämnde oms 6:e har är jhelt rätt. Detta påverkar ju mest dock organisationen i fredstid då vi i ett skarpt läge kommer ingå i samma Lätt MekBat och spela i samma lag.

 

Angående motivationen var väl inte 6:e's nåt att skryta med heller. Nånstans mellan 50 och 60 avhopp hade ni ju gågna utbildningsåret.

Edited by Svempa
Link to comment
Share on other sites

Kommer sskbågen att finnas kvar? Eller blir vi vanliga skyttesoldater som krigar i skogen??

SSKbågen är ju inget som med järnhand styr över verksamheten. Så även om den skulle försvinna så är det fortfarande SIB som kommer läras ut på LG.

 

Nä det är ju naturligtvis inte bågen man sätter främst, men sib sätter jag definitivt i centrum!

Det verkar som att det inte är något renodlat sibförband längre, vilket i så fall är så grymt tråkigt!

Måste ha klarhet i detta! Ska sskbågen försvinna? Känns ändå som att om den gör det så blir inget desamma... :(

Link to comment
Share on other sites

Måste ha klarhet i detta!
Måste man verkligen veta allt innan inryck? Information och förberedelser i all ära men det kommer ändå att bli överaskningar under resans gång och inget är skrivet i sten, speciellt inte i FM så här i förändringstider. Du kommer knappast få några definitiva eller absoluta svar på forumet om varje detalj i alla fall.

 

Huruvida saker förblir "desamma" är ju dessutom lite svårt att avgöra när man inte var med/har insyn i hur det var förut...

Link to comment
Share on other sites

Kommer sskbågen att finnas kvar? Eller blir vi vanliga skyttesoldater som krigar i skogen??

SSKbågen är ju inget som med järnhand styr över verksamheten. Så även om den skulle försvinna så är det fortfarande SIB som kommer läras ut på LG.

 

Nä det är ju naturligtvis inte bågen man sätter främst, men sib sätter jag definitivt i centrum!

Det verkar som att det inte är något renodlat sibförband längre, vilket i så fall är så grymt tråkigt!

Måste ha klarhet i detta! Ska sskbågen försvinna? Känns ändå som att om den gör det så blir inget desamma... :(

 

 

 

Visst de är väldigt "hypat" runt bågen, men de är precis som med baskern!

 

De är bara en tygbit med bokstäver, vissa fick inte bågen för dom skada sig tillexempel, men dom var fortfarande lika bra SSK-soldater som vi med bågen!

Link to comment
Share on other sites

Du kan inte vänta tills den 6e oktober och fråga din blivande befäl? :D

Jag är förvånad, jag tror inte att någon har frågat efter första månadens matsedel i matsalen än.

:lala:

 

 

Ville du vara viktig nu?

 

Du kan inte vänta tills den 6e oktober och fråga din blivande befäl? :)

 

 

Ja det verkar ju som om jag får göra det :(

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Du kan inte vänta tills den 6e oktober och fråga din blivande befäl? :tveka:

Jag är förvånad, jag tror inte att någon har frågat efter första månadens matsedel i matsalen än.

:Malaj:

 

 

Bara vänta.. det kommer.. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Vill egentligen inte avbryta denna, från början intressanta tråd. Jag vill inte heller verka som att jag slickar röv nu, om någon skulle tro det.

 

Men varför denna kaxiga attityd, Frallan?

 

 

Ett kaxigt svar på ett kaxigt svar.. Kanske man kan säga?!... :tveka:

 

 

Frågor som rör utbildningen och dess innehåll för en viss tjänst känns väll ganska relevanta i ett forum skapat för frågor om just detta?

 

Forum, stadsskytte. - Bör väll inkludera frågor om utbildningen?

 

"Här pratar ni som ännu inte genomfört militär grundutbildning om inryckning, mönstringen, lämplig placering, olika tjänster, etc.

Forumet leds av: Kimster, Max"

 

- Ni kanske menar något helt annat än det ni skriver?

Link to comment
Share on other sites

Jo visst, men man måste ju inte älta allt in absurdum, nåt som verkar vara alltför vanligt i denna avdelning.

 

 

När inte någon vet säkert utan gör egna speukulationer så blir det så. Som ett svar på om ex om bågen finns kvar. Man svarar på frågan, man behöver inte dra vackra hitorier om vad som ligger bakom bågen etc etc.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jo visst, men man måste ju inte älta allt in absurdum, nåt som verkar vara alltför vanligt i denna avdelning.

 

 

När inte någon vet säkert utan gör egna speukulationer så blir det så. Som ett svar på om ex om bågen finns kvar. Man svarar på frågan, man behöver inte dra vackra hitorier om vad som ligger bakom bågen etc etc.. :baskerPa:

 

Frallan! Om du inte är nöjd med "spekulationerna" här vill jag varmt rekommendera dig att ringa till LG och prata med dem. Har du gjort det?

Vad gäller stadsskyttebågen så delades den ut iaf till den senaste värnpliktskullen på 6e komp.

Link to comment
Share on other sites

Jo visst, men man måste ju inte älta allt in absurdum, nåt som verkar vara alltför vanligt i denna avdelning.

 

 

När inte någon vet säkert utan gör egna speukulationer så blir det så. Som ett svar på om ex om bågen finns kvar. Man svarar på frågan, man behöver inte dra vackra hitorier om vad som ligger bakom bågen etc etc.. :baskerPa:

 

Frallan! Om du inte är nöjd med "spekulationerna" här vill jag varmt rekommendera dig att ringa till LG och prata med dem. Har du gjort det?

Vad gäller stadsskyttebågen så delades den ut iaf till den senaste värnpliktskullen på 6e komp.

 

Har ringt till LG. Fått den informationen jag ville ha. Men det var dock inte bara därför jag hmande här. Tycker du ska läsa mina inlägg/frågor först innan du säger något mer...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...