Jump to content

Recommended Posts

Tja

Jag bor i Stockholm och ska mönstra den 28 april och jag vill gärna ha ett par alternativa utbildnigar som jag kan tänka mig köra innan jag kommer till mönstrigen. Det jag är inne på är Jägarsoldat, Amfibiesoldat eller Stadsskyttesoldat. Lumpens halvrisiga hemsida tar självklart inte upp vad stadsskytteutbildningen innebär. Det enda jag vet är det som står på Livgardets hemsida.

< http://www.livgardet.mil.se/article.php?do...count=1&id=6135 >

Det står tex där att de värnpliktiga gör 7½, 10 eller 15 månaders tjänstgöring. Kan man välja eller vadå?

Hur fysiskt är det? Är det lika jobbigt som att vara tex Amfibiesoldat? Får man göra trista grejer som Bevaknigssoldaterna ibland gör? (sitta i en kur och kolla legitimation?)

Utbildningen finns inte med på lumpens hemsida. Så vad ska man säga till dem på mönstringen när man vill bli Stadsskyttesoldat? Det har tidigare nämnts något med SSK, att det skulle vara förkortningen.

Tack på förhand / Daniel :D

• Replies 570
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja

Jag bor i Stockholm och ska mönstra den 28 april och jag vill gärna ha ett par alternativa utbildnigar som jag kan tänka mig köra innan jag kommer till mönstrigen. Det jag är inne på är Jägarsoldat, Amfibiesoldat eller Stadsskyttesoldat. Lumpens halvrisiga hemsida tar självklart inte upp vad stadsskytteutbildningen innebär. Det enda jag vet är det som står på Livgardets hemsida.

<    http://www.livgardet.mil.se/article.php?do...count=1&id=6135    >

Det står tex där att de värnpliktiga gör 7½, 10 eller 15 månaders tjänstgöring. Kan man välja eller vadå?

Hur fysiskt är det? Är det lika jobbigt som att vara tex Amfibiesoldat? Får man göra trista grejer som Bevaknigssoldaterna ibland gör? (sitta i en kur och kolla legitimation?)

Utbildningen finns inte med på lumpens hemsida. Så vad ska man säga till dem på mönstringen när man vill bli Stadsskyttesoldat? Det har tidigare nämnts något med SSK, att det skulle vara förkortningen.

Tack på förhand / Daniel  :D

Jag svarar på det jag vet, resten får andra ta:

Längden bestäms när du mönstrar och beror på vilken tjänst du får. Tjänsten bestäms i sin tur utefter dina värden från de olika testerna, dina önskemål och FMs behov.

Tjänsten har samma beteckning som skytte på andra regementen. På Livgardet innebär skytte stadsskytte, alltså GA900 för skyttesold (7½ mån), GA800 för skyttegruppbefäl (10 mån) och GA600 för skytteplutonbefäl (15 mån).

@ stabilo

Det är svårt att jämföra jägare, amfkrigare med stadsskytte i fysisk ansträngning då de gör så olika saker. SSK:are marschar inte långt m packning, men det kan vara nog så krävande att flänga ut och in ur fönster, kånka mängder av mtrl och rusha hit och dit. SSK har högre tempo, jägare mer "seghet" om jag får lov att uttrycka mig så.

Jag som förespråkare av SSK gillar ju det klart bättre - snabba beslut, snabbt händelseförlopp, föränderlig miljö i 3D. Jag tror att ni rycker in och fördelas på de olika kompanierna efter hand. Jag vet att SSK har särskilda fyskrav, och många söker dit - 6e komp [sSK] är populärt (och jag vet varför) :P

Sitta i kur slipper du nog om du hamnar på 6e, förutom de vanliga beredsakpsdygnen som "alla" har då och då.

Hoppas mitt svar hjälpt dig något - kan kolla med en plutch på 6e för mer info om du har fler, mer specifika frågor :baskerPa:

Tack för era svar. Nu vet jag lite mer om vad som gäller :unsure:

EDR2, om du har lust att fråga plutch på 6e om;

- Vilka de särskilda fyskraven är.

- Om Stadsskyttesoldaterna gör ett baskerprov precis som 2.skvadronen, 4.skvadronen och livskvadronen, så skulle jag bli enormt tacksam.

MVH / Daniel

- Om Stadsskyttesoldaterna gör ett baskerprov precis som 2.skvadronen, 4.skvadronen och livskvadronen, så skulle jag bli enormt tacksam.

Statsskytte tillhör gardesbat (infanteri=basker=???) medan skvadronerna tillhör dragonbat (kavalleri=grön basker).

Kavalleriet har basker sen tidigare men under 2003 började även infanteristerna på Livgardet få ut baskrar men dem var svarta och jag vet inte om de föranleddes av ett baskerprov.

Mitt svar är: basker troligtvis men svart!

:baskerFN: Karin

EDR2, om du har lust att fråga plutch på 6e om;

- Vilka de särskilda fyskraven är.

- Om Stadsskyttesoldaterna gör ett baskerprov precis som 2.skvadronen,  4.skvadronen och livskvadronen, så skulle jag bli enormt tacksam.

MVH / Daniel

Inga probs, kastar iväg ett mejl till honom senare i kväll!

Hinner du läsa innan jag postar nästa kan jag försöka underhålla dig med tanken att de säkerligen får basker (alla gör ju det nu) men att deras fys- och kompetenskrav är för att erhålla den åtråvärda SSK-bågen som är värd klart mkt mer än en inflationsmössa dessa dagar.. :)

Statsskytte tillhör gardesbat (infanteri=basker=???) medan skvadronerna tillhör dragonbat (kavalleri=grön basker).

Stadsskytte har en svart basker med CG (ungefär samma märke som på en femkrona) som baskermärke. Vad jag har hört så har dem inte haft baskerprov hittills men överväger att börja med det.

Det finns några på forumet som ligger inne på 6. komp. Så fort de tittar förbi lär du få svar på alla dina frågor.

Annars så får ju ssk ut skyddsglasögon, knäskydd, kängor med specialsula med skydd mot spikar och liknande. Med tanke på stridsuppgiften känns det ju mer angeläget än en basker.

OT

Det var INTE roligt att ha sib med skyddsmask på, hade vart lite mer bekvämt med skyddsglasögon men men jag fick ju en snygg basker istället ;)

Stadsskytte har en svart basker med CG (ungefär samma märke som på en femkrona) som baskermärke. Vad jag har hört så har dem inte haft baskerprov hittills men överväger att börja med det.

Det finns några på forumet som ligger inne på 6. komp. Så fort de tittar förbi lär du få svar på alla dina frågor.

helt riktigt.. vi fick dem samtidigt som skvadronerna ungefär, dock utan något prov.. dock hade inte mp nåt soldatprov istället.. sen beror det ju hur man ser på det, jag tycker personligen att vi andra borde ha fått den efter op sthlm - vilket räknades som fbollarnas soldprov. sen har man(både mp och ssk) ju massa olika fält övningar som skulle kunna vara motsvarande "prover" så det är mest larv runt det dära.. mycket viktigare när det delades ut ksp90b, ksp58b, grg48, prickskyttegevär 90, ak5b, ak5c, ak5gt, rb56 m.m.

Annars så får ju ssk ut skyddsglasögon, knäskydd, kängor med specialsula med skydd mot spikar och liknande. Med tanke på stridsuppgiften känns det ju mer angeläget än en basker.

kängor har vi vanliga stålex kängor tyvärr... dock så ska en ny uniform(befälen snackar om samma som fjs har för utvärdering) och nya kängor och naturligtvis en massa annat, viktigast är väl att det troligtvis blir strf90 och patgb203 igen... =( tills SEPen kommer...

helt riktigt.. vi fick dem samtidigt som skvadronerna ungefär, dock utan något prov.. dock hade inte mp nåt soldatprov istället.. sen beror det ju hur man ser på det, jag tycker personligen att vi andra borde ha fått den efter op sthlm - vilket räknades som fbollarnas soldprov.

Livskvadron (MP), precis som 4.Skvadron har sitt soldatprov inbakat i baskerprovet, det vill säga de moment som normalt brukar ingå i ett soldatprov är med, fast förlängda. Vi gick ungefär snitt åtta mil under vårt baskerprov som varade cirka 48 timmar tror jag, minns dock inte exakt tid. Fastän soldatprovets bestämmelser verkar vara lite luddiga så är det inga åtta mil där inte. Med andra ord kan du gott utgå från att Dragonbataljon utför soldatprov.

Gardesbataljon har mörk basker, ibland ser den svart ut, ibland mörkblå, med HMKs namnchiffer som baskermärke. Dragonbataljon har mörkgrön basker i enighet med övriga kavallerienheter. Som baskermärke bärs HMKs namnchiffer i silver och en halmkrans runt till minne av slaget vid Lund 1676.

C Livgardet bär en basker vars färg är från Gardesbat, men med ett baskermärke från Dragbat. Enligt honom själv för att känna enighet med båda bataljonerna. Två reglementerade sådana baskrar finns, den ena är hans, den andra tillhör om jag inte minns fel försvarsminister Leni Björklund.

@Johanp

Kan passa på att fråga här - hur går snacket angående nedläggningen av stadsskyttebataljonerna? Vad blir det av stadsskytte? Kommer stadsskytte (vad du vet) fortfarande att utbildas 2005? osv.

ralph: japp, det är min fulla övertygelse. dock kommer det säkerligen vara mixat med ett patgb förband och sikta mer mot förberedande internationell verksamhet.

chock: den är svart. precis vad jag menade.. att kalla nån enstaka övning för prov när andra innehåller liknande saker är bara konstigt, ganska onödigt med dessa "belöningar" efter vissa fältveckor. sen är befälen tyvärr för snälla när de ger ut utbildningstecken(iaf gällande stadsskyttebågen, som många inte alls har förtjänat, medan folk som faktiskt förtjänar dem inte bär någon.. känns helt fel)

Edited by johanp

Jag muckar snart efter 15 månader på LG, 6. Komp, som stadsskyttegruppchef. Har inte riktigt tid att läsa allt här, så jag skriver vad jag vet.

Fyskrav:

- 1 Mil 55 min

- Fälttest 5.30

- Militär Hinderbana 5.30

- Fullgod syn utan korrigering (KB-tjänsten kringgår dessa krav, har linser själv)

- Fyra upphäv, raka armar till hakan ovanför stången.

De här kraven är ju FM Baskrav, med några få modifieringar och ska inte alls tas på allvar. De egentliga kraven som gäller är mycket hårdare. T.ex. så går man ju på ett annat sätt inom SSK, s.k. duckwalk, vilket är när man springer eller går fram med en rullande gångstil där en fot alltid är i backen, med lätt böjda knän, vilket gör starka ben och knän till ett måste. Striden i sig är ju en ständig hinderbana, så bra kondition och stark fysik är ett måste. FM Baskrav räcker inte på långa vägar.

Skjutningar.

- PEK:en

- Speciella SSK-skjutningar:

Skyttekraven är en blandning av olika skjutställningar med båda axlarna, något mycket viktigt inom SSK, snabba förflyttningar, passerande av hinder och så vidare.

Ex: Stående dubbelskott höger axel från 100 m, språng fram till 75 m med passage över ca 1,2 m högt plank, knästående höger axel, vänster axel, 10 m ålning, stående höger/vänster, nytt plank, 5 m ålning/hasning, handgranat kast, rensning, bakåt genom en TGB 11, nytt plank, ålning, valfri skjutställning båda axlarna, målgång.

En bra tid på detta är 1,5 - 2 min, kravet är cirkus 3.

- Mörkerskjutning GN1, genomsök/rensning GN1

- Skarp rensing Trehusbacken, något som Sverige är ensamma om i Europa. Peta in en handgranat genom dörren, tryck dig mot väggen räkna högt, känn trycket när granaten detonerar 20 cm på andra sidan väggen, sen är det bara in i rummet med 2.an på släp och nedkämpa med AK. Svårslaget när solen skiner och granaterna räcker till.

Sen lite övrigt då:

I år har vi använt PBV 302 som faktiskt är riktigt potent i bebyggelse, och med tanke på sparkraven så kommer vi ha den nästa år med.

Baskern är svart, men eftersom vi fick den först i år så stressade dom iväg den lite lagom en anhörigdag på LG, baskerprov är att vänta i framtiden.

SSK kommer att finnas kvar, bågen likaså, fast bataljonen kommer uppgå i någon slags Mekskyttebrigad, inget som berör oss på kompaniet särskilt mycket.

Övningarna sker i Stora Sätra, Strid i Bebyggelse anläggningen på Livgardet, Nedlagda fabriker på bl.a. Kungsholmen, Kvarnholmen, Jordberga Sockerbruk i Skåne, Stålverken i Fagersta, gamla hyreshus i Smedjebacken, SAS-huset i Bromma, telenätets tunnlar under Stockholm och på en hel del andra platser. Realism är ett tydligt ledord och övningarna är för det mesta mycket bra och realistiska.

Stadsskytte är överhuvud taget väldigt speciellt, då våra skjutställningar ser annorlunda ut, vi kastar granat på ett annat sätt, vi går och springer på ett annat sätt och använder fordon, stegar, sprängmedel m.m. på en hel del smått annorlunda sätt. (Läs: "... Other than directed...")

Striden har högt tempo, är krävande fysiskt och psykiskt och kräver mycket både chefer och enskild soldat. Personlig färdighet är den högsta prioeriteringen på 6. Stadsskyttekompani.

Stadsskytte - 184 Spränghandgranater på en dag.

@SSKGrpCh

Underbart - glockren info. Hoppas att du stannar kvar på forumet. Måste passa på att ställa lite frågor.

Exakt vad gör en stadsskyttegruppchef? Jag har hört att man även är vagnschef, stämer det? Leder man striden på plats eller ifrån en j*la pbv? Hur ser utb ut? När får man veta sin kommande befattning och när börjar utbildningen riktas in mot just den befattningen? Jag är inskriven som stadsskytteKB men har förstått att KB portioneras ut lite som befälen tycker. Du har linser och kringgår reglerna. Hur funkar det? Jag är själv något närsnynt, hur funkar det med linser i fält?

FM hattar lite fram och tillbaks organisationsmässigt gällande stadsskytteförbanden, när jag utbildades var gruppcheferna 10-månaders, plutoncheferna 15-månaderns osv. Nu på senare år har gruppcheferna gjort 15 månader, fördelarna är många, hade inte haft något emot, och hade säkerligen behövt, ytterligare 5 månaders utbildning.

För övrigt så har Livgardet fått framåt på en utbyggnad av SiB anläggningen "Stora Sätra" till Komp nivå. Detta ska då innefatta höghus, köpcentrum, filmövervakning och fx vapen... Dock så trodde vår stf kompch att det skulle dröja ett tag innan bygget startade trots att även pengar redan ska vara avdelade.

Tack för feedbacken killar...

Stadsskyttegruppchef är KB-tjänsten på stadsskytte. Striden är helt enkelt för komplicerad, så det skulle var aför svårt att sätta ens en 15 m¨ånaders värnpliktig på plutonchefens plats. Jag muckade idag och på befattning så står det ju gruppch/VC/Stf Plutch, så visst har jag fått leda plutonen med, men jag tycker det här är ett fungerande system. Enda nackdelen är att man får två GB under sig, och det finns bara plats för en stf gruppch. Om man nu får två jämnbra GB kan det vara bli lite knepigheter.

Vi har fungerat både som vagnchefer och gruppchefer, alltså gjort avsittning med skyttegruppen och lett vagnen och gruppen avsuttet, vilket innebär att man som chef har överblick över både terräng och läge, samt har koll på kompaniledningsnätet i vagnen så fort man gör uppsittning. Mycket bättre än att födas blind ur en kall och fuktig bakvagn till en plats där folk skjuter på dig. Det finns även en Helge-chef (han är vagnchef på den fjärde gruppens vagn, H) som leder vagnarna via radio då hela plutonen har gjort avsittning. Även detta är en KB-tjänst.

Angående befattningen så är det något som 90 procent i min kull fick välja. Jag var uttagen som Pjäsplutonbefäl, alltså grk. Fan heller. Jag vill in och rensa rum, och såg till att bli bra på det under utbildningen, och då var saken biff. Befälen på KBS är de bästa på alla sätt. Du rycker väl in i januari, och befattningssnacket börjar inte för än rätt långt fram, troligtvis i juni, juli någonstans.

Har ni fler frågor, skriv!

@SSKGrpCh

Underbart - glockren info. Hoppas att du stannar kvar på forumet. Måste passa på att ställa lite frågor.

Exakt vad gör en stadsskyttegruppchef? Jag har hört att man även är vagnschef, stämer det? Leder man striden på plats eller ifrån en j*la pbv? Hur ser utb ut? När får man veta sin kommande befattning och när börjar utbildningen riktas in mot just den befattningen? Jag är inskriven som stadsskytteKB men har förstått att KB portioneras ut lite som befälen tycker. Du har linser och kringgår reglerna. Hur funkar det? Jag är själv något närsnynt, hur funkar det med linser i fält?

Det vore nice att få svar på det fetstilta.

Ang. synfel så verkar det inte vara några problem alls. Min gruppchef hade glasögon, så även vår fänrik. Sedan vet jag inte om de gör någon skillnad på om du är när- eller långsynt, jag har ingen aning om vad de hade för defekter.

"ALLA" vet ju att Kulspruta 90( B ) i sig är ett nice vapen att skjuta med, men vad har KSP skyttarna för uppgift inom stadsskytte, har hört att dom mest skjuter för att skrämma iväg fi med ljudet, speciellt inne i byggnader, men får KSP skyttarna rensa rum oxå eller har dom någon annan uppgift??? Vill ju både bli KSP skytt och stadskyttesoldat/befäl för att rensa rum :baskerHV:

Edited by Speedster
"ALLA" vet ju att Kulspruta 90( B ) i sig är ett nice vapen att skjuta med, men vad har KSP skyttarna för uppgift inom stadsskytte, har hört att dom mest skjuter för att skrämma iväg fi med ljudet, speciellt inne i byggnader, men får KSP skyttarna rensa rum oxå eller har dom någon annan uppgift??? Vill ju både bli KSP skytt och stadskyttesoldat/befäl för att rensa rum :camo:

Våra ksp-skyttar hade i princip samma uppgift som vi andra soldater i gruppen och gick in och rensade rum i samma utsträckning. Utöver det så passade de extra väl till att ligga i eldställning och understödja längs ex en korridor, skjuta genom väggarna till nästa rum och plåga sina kamrater till höger om dem med utflygande länkar vid uppsutten strid i vagnarna.

För övrigt är det bara 7,5-månaders som blir ksp-skyttar.

• 1 month later...
Ang. synfel så verkar det inte vara några problem alls. Min gruppchef hade glasögon, så även vår fänrik. Sedan vet jag inte om de gör någon skillnad på om du är när- eller långsynt, jag har ingen aning om vad de hade för defekter.

Hade de på sig glasögonen när de inte läste osv, utan för att se på långt håll så var de närsynta. Hade de det?

Min inskrivningsförrätare sa att jag inte kunde bli varken SSK eller MP pga glasögon. Lögn?