Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

• Replies 570
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Men något som jag "tror" det är att vi gjorde löpartestet i lördags för att befälen ska sätta sig ner och planera vad vi ska ha för befattning och vilket kompani vi ska hamna på, så inte en med superkondition blir förare och en med kass kondition blir skyttesoldat. Sedan så säger dom att man kan bli omflyttat för att ha sin "rygg fri" så att dom inte lovat alla som kommer att dom ska bli något som dom inte klarar av.

Men för min del så hoppas jag på 6:e komp, det "klangar" ju coolare än Livkomp, och dom säger ju att det är samma sak, men personligen så tror jag att det ska låta så, men att 6:e e snäppet vassare.

Fyll gärna på med tankar och åsikter om det....

MVH

\\ Thorslund

Jag tror du har jätte rätt på det här med kondition!

Sen det här med de två olika kompanierna, jag kan ju bli placerad på 6e och du på livkomp, jag känner inte att jag skulle känna mej coolare av att ligga på 6e om jag ska vara riktigt ärlig!

Visst nu innan kanske folk tycker att 6e är "coolare" för att de har varit stadsskyttekompaniet och ingen har ju kunnat "tävla" med de på samma vilkor.. Jaja jag sitter bara och spekulerar.

Posted

Men något som jag "tror" det är att vi gjorde löpartestet i lördags för att befälen ska sätta sig ner och planera vad vi ska ha för befattning och vilket kompani vi ska hamna på, så inte en med superkondition blir förare och en med kass kondition blir skyttesoldat. Sedan så säger dom att man kan bli omflyttat för att ha sin "rygg fri" så att dom inte lovat alla som kommer att dom ska bli något som dom inte klarar av.

Men för min del så hoppas jag på 6:e komp, det "klangar" ju coolare än Livkomp, och dom säger ju att det är samma sak, men personligen så tror jag att det ska låta så, men att 6:e e snäppet vassare.

MVH

\\ Thorslund

Jag tror du har jätte rätt på det här med kondition!

Sen det här med de två olika kompanierna, jag kan ju bli placerad på 6e och du på livkomp, jag känner inte att jag skulle känna mej coolare av att ligga på 6e om jag ska vara riktigt ärlig!

Visst nu innan kanske folk tycker att 6e är "coolare" för att de har varit stadsskyttekompaniet och ingen har ju kunnat "tävla" med de på samma vilkor.. Jaja jag sitter bara och spekulerar.

Jo, jag förstår att det inte spelar någon roll för oss heller, men det klangar ju bättre med 6:e må jag få säga :baskerKav: Men som sagt, spekulationer blir det gott om i hela 90 dagar eller vad det blir? ;)

Posted

MVH

\\ Thorslund

Du är inte ensam om att vilja hamna på 6 komp. Jag kommer att slåss för att hamna där och då i en skyttepluton. Helst första :baskerKav:

Posted

Nej det spelar ju ingen som helst roll egentligen, eller jo lite, livkomp har närmre till matsalen! 0:)

Ja är man närmre matsalen är man bätre! :P

bara visar vem som är viktigast på regementet :Malaj: :P

Till Frallan, det är bra , för det gorde inte jag häller.

Det är inte mkt o vara hurra för, maten är inte den bästa, iaf inte när ja låg inne!

Posted

Oj! Kanske vart lite otydligt, nej det skulle jag inte tro. Detta med 15 högvaktsdygnt var för livkomp och 6.komp.

Jag tackar och bugar för informationen!

Var det många som inte var på informationen??

När vet vi var vi blir placerade då?

Som TheKL sagt, så placerar de en där de anser att man passar bäst. När jag pratade med löjtnanten trodde han inte det var så stor risk att jag skulle förflyttas från skyttesoldat till något annat. Jag förklarade att jag helst skulle vilja vara kvar som det, och då var det ganska sällsynt med "tvångsförflyttning". :Malaj: Så länge man stred mycket och gillade det skulle man troligen inte omplaceras till något mindre stridande.

Varför de skrev upp tiderna man fick på beep-testet beror nog på att vi kommer göra om beep-testet till inryck, så vill de se om man har tränat något i höst.

Posted (edited)
Du är inte ensam om att vilja hamna på 6 komp. Jag kommer att slåss för att hamna där och då i en skyttepluton. Helst första 0:)

Mr Frallan kan vi säga så då att du håller dig borta på 6:e då?

Och låter alla oss andra bli om tumlade bland liv och 6:e (helst liv) så kan vi ligga ocj kolla på varandra i kikare mellan logementen???

index.jpg:Malaj:

Edited by Syster Håkan
Posted

Ni fick inte höra något om hur pass mkt LG och P4 ska öva ihop eller hur det hela är upplagt?

Posted
Ni fick inte höra något om hur pass mkt LG och P4 ska öva ihop eller hur det hela är upplagt?

Dom nämnde det bara snapt. att dom ingick i krigsbataljonen på nått sätt.

Posted
Du är inte ensam om att vilja hamna på 6 komp. Jag kommer att slåss för att hamna där och då i en skyttepluton. Helst första :Malaj:

Haha får ma nfråga varför du vill på Första pluton då? :P

Posted
Om det finns fler lumpenkåta killar här så har jag lagt upp en liten rolig grej här.

klicka på länken -----> http://gustav.thorslund.net

MVH

\\ Thorslund

Underbart!!!!!!!! Jag tänkte precis göra en liten allmnacka men nu slipper jag!

Förövrigt är jag nöjd så länge jag slipper hamna på Staben, dock trodde Löjtnaden att de inte skulle vara några problem alls eftersom jag verkade motiverad och vältränad.

Men som han sa: Det är du som måste bevisa för oss att du inte vill vara vid staben, vi lyssnar mer på en som verkligen ger allt och visar att man vill.

Posted

Om det finns fler lumpenkåta killar här så har jag lagt upp en liten rolig grej här.

MVH

\\ Thorslund

Förövrigt är jag nöjd så länge jag slipper hamna på Staben, dock trodde Löjtnaden att de inte skulle vara några problem alls eftersom jag verkade motiverad och vältränad.

Men som han sa: Det är du som måste bevisa för oss att du inte vill vara vid staben, vi lyssnar mer på en som verkligen ger allt och visar att man vill.

Staben skulle vara coolt, jag skall nog försöka få mig flyttad till sjukårdarna, värkar vara mer givande.

Posted

Som det står i mina papper är jag placerad vid 6:e som gb, och jag tänker fan se till att stanna kvar som det :)

Var lite skumt att de sa att "medelvärdet" på beep-testet var 60! Det var vad jag fick höra iaf. Skitskumt. Har tittat runt och de flesta sidorna menar att 60 och över är "strålande", "skitbra", "utmärkt" etc. Om inte skulle väl alla som går vidare från mönstringen ha klirrat en 9:a på cykeln... :)

Har testat att springa i kängorna, och det gick jävligt bra faktiskt. De blev inte så tunga som jag trodde, men fruktansvärt varma :)

Posted

Syster Håkan, som du ser så är det fler än jag som vill hamna på 6 komp. Kanske ligger något bakom det?

Varför första plut? Vet inte. :)

MVH

\\ Thorslund

Glädjande att veta att de faktiskt lyssnar på en :)

Oj! Kanske vart lite otydligt, nej det skulle jag inte tro. Detta med 15 högvaktsdygnt var för livkomp och 6.komp.

Som TheKL sagt, så placerar de en där de anser att man passar bäst. När jag pratade med löjtnanten trodde han inte det var så stor risk att jag skulle förflyttas från skyttesoldat till något annat. Jag förklarade att jag helst skulle vilja vara kvar som det, och då var det ganska sällsynt med "tvångsförflyttning". :) Så länge man stred mycket och gillade det skulle man troligen inte omplaceras till något mindre stridande.

Varför de skrev upp tiderna man fick på beep-testet beror nog på att vi kommer göra om beep-testet till inryck, så vill de se om man har tränat något i höst.

Så det är INTE så stor risk för att bli förflyttad om man inte själv vill det?

Posted

Jag har för mig att Majoren påpekade att de kunde göra precis hur de ville med placeringar.

Men vi kan ju fortsätta spekulera och då tror jag inte de vill flytta så mycket mellan de olika kompanierna, visst att de säkert kommer att byta ut tjänster för personer inom kompaniet, men jag TROR att de säkert försöker hålla bytena inom kompaniet, så långt det går.

Posted
Syster Håkan, som du ser så är det fler än jag som vill hamna på 6 komp. Kanske ligger något bakom det?

Varför första plut? Vet inte. :wub:

MVH

\\ Thorslund

Glädjande att veta att de faktiskt lyssnar på en :camo:

Som TheKL sagt, så placerar de en där de anser att man passar bäst. När jag pratade med löjtnanten trodde han inte det var så stor risk att jag skulle förflyttas från skyttesoldat till något annat. Jag förklarade att jag helst skulle vilja vara kvar som det, och då var det ganska sällsynt med "tvångsförflyttning". :/ Så länge man stred mycket och gillade det skulle man troligen inte omplaceras till något mindre stridande.

Så det är INTE så stor risk för att bli förflyttad om man inte själv vill det?

Så länge man ansågs tycka om strid och inte var helt jävla vapenskygg skulle man troligen inte omplaceras till förare bara för att man hade körkort t ex - men ingenting var säkert.

Om man inte gillade strid så mycket kanske man omplaceras till sjukvårdare eller liknande.

Vi får väl se.. "rätt man på rätt plats..."

Posted (edited)

Om ni skulle ta och läsa på åtminståne i nån av alla stadsskytte-trådar som finns här på soldf skulle ni kunna läsa allt om hur ni som vpl kan flyttas hit och dit inom batljonen och garanterat finner ni även svar på många andra frågor ni har. Ni är liksom inte första generationen som rycker in på ssk, även om det är lite av ett nytt system så funkar det väldigt lika i många avseeenden. Dvs många andra har haft samma funderingar som ni redan tidigare.

För er som vill ligga på 6:e av principskäl. De allra flesta som jobbar på livkomp idag har tidigare jobbat på 6:e. Offcerarna roteras nämligen runt mellan de kompanierna nu för tiden. Jag kan också med stor sannolikhet påstå att ni kommer ha gemensam befattningsutbildning, t.ex. kommer de som utbildas till pbv fö/sk/vc utbildas ihop och de som ska skjuta psg utbildas ihop, oavsätt vilket kompani ni tillhör. Sen är det som så att de vpl som tidigare låg inne 15mån på SSK spenderade sina första 7.5mån på livkomp.

:)

Edited by johanp
Posted
Om ni skulle ta och läsa på åtminståne i nån av alla stadsskytte-trådar som finns här på soldf skulle ni kunna läsa allt om hur ni som vpl kan flyttas hit och dit inom batljonen och garanterat finner ni även svar på många andra frågor ni har. Ni är liksom inte första generationen som rycker in på ssk, även om det är lite av ett nytt system så funkar det väldigt lika i många avseeenden. Dvs många andra har haft samma funderingar som ni redan tidigare.

För er som vill ligga på 6:e av principskäl. De allra flesta som jobbar på livkomp idag har tidigare jobbat på 6:e. Offcerarna roteras nämligen runt mellan de kompanierna nu för tiden. Jag kan också med stor sannolikhet påstå att ni kommer ha gemensam befattningsutbildning, t.ex. kommer de som utbildas till pbv fö/sk/vc utbildas ihop och de som ska skjuta psg utbildas ihop, oavsätt vilket kompani ni tillhör. Sen är det som så att de vpl som tidigare låg inne 15mån på SSK spenderade sina första 7.5mån på livkomp.

:)

Fin info!

Posted

:lala:

Då du som vet och ser allr, har liv ochså sjukvårdare eller är det bara 6:e som utb dom eller hur är det, skulle nog vilja byta till det om jag kan.

Posted

Båda liv och 6e skulle ju ha en varsin stabspluton, i stabsplutonen skulle det ju finnas sjukvårdare.

Posted

Båda liv och 6e skulle ju ha en varsin stabspluton, i stabsplutonen skulle det ju finnas sjukvårdare.

Ja där finns en gud! :banghead:

Haha ja de kanske det gör, hoppas den guden kan fixa jobb till mej i några månader! Är trött på att gå hemma nu.. :D

Posted

Ja där finns en gud! :banghead:

Haha ja de kanske det gör, hoppas den guden kan fixa jobb till mej i några månader! Är trött på att gå hemma nu.. :D

JO tack, det behövs här med, händer inte så många larm på en väcka som man vill skall hända så behöver göra nått på dagarna med.

Posted
Har en snabb fråga.

Hur höga krav är det för att bli intagen till stadsskytte?

Jag tror att det är det samma som för de flesta skyttesluskarna. Men ring pliktverket och fråga.

Jag vet att det är högre än bevakning iallafall, och de kraven är inte särskillt höga.

Posted

Jag lyckades under min förmönstring komma över ett papper där kraven på de olika tjänsterna stod. På skyttesoldat stod följande:

PF(?): 5

PG: 3

LX(längd max?): 8

LM(längd min?): 3

MU: 4

FA: 6

SY(?): b

FÄ(färgseende?): 1

HÖ(hörsel?): a

TJB: b

För GB gäller samma fast en 5a i B (befälslämplighet?)

Hoppas inte detta var classified :)

Hade tur som kom över detdär pappret, tyvärr stod inte om den tjänst jag är intresserad av, nämligen Sjukvård GB.