Jump to content

Mitt "lilla" projekt - PBV 302H UDES 08


The Swede

Recommended Posts

Det blev ju ett underbart inslag om projektet Swede, älskar verkligen reaktionen på bollhave och köttstaket........jag garvade rätt frisk när du berättade om det, men det var inget i mot när jag nu såg det i sändning. :rolleyes:

 

Bra inslag som kommer att sparas för eftervärlden.

Link to comment
Share on other sites

Såg det just (var tvungen att vänta lite, frugan kom hem och ville ha mat. Nyss. Det är inte läge att tjafsa med en gravid kvinna i det läget ;), det blev mycket bättre än vad jag trodde att det skulle bli!!

 

Programledaren hade inte så stor koll, men det uppvägdes av Swedes lugna stämma. Det verkade som ni hade haft en kul dag...

Link to comment
Share on other sites

Hörde att du sa att det var 25mm´s kanon..var det en felsägning eller var det 25 mm på 302H?

Bara för att jag är snäll idag så ska jag inte tvinga dig att söka svaret i tråden. :lala:

Ja, Pbv 302H är beväpnad med en 25mm Mauser.

Fanns det fler 302H?

 

R - Förvirrad

Link to comment
Share on other sites

Fanns det fler 302H?

 

R - Förvirrad

 

Bara en, och den hade under delar av sin karriär en 25mm akan monterad, och innan dess hade den en 20mm akan i vanlig vapenhuv. Eftersom det är ett försöksfordon har den haft lite olika skepnader. Därför kan du se två olika bilder på 302H med två olika utseenden.

För er som fortfarande är förvirrade så var alltså den vagn som framfördes av den "mysiga killen" (Fan, Thord vad du kommer få höra detta) i inslaget en vanlig Pbv 302A med M113-band, som muséet har.

 

Hoppas ni beundrade den vackra vitmålade interiören på "vår" vagn. Som ny, inte sant? :lala:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Jag fattade lika lite om bollhav och köttstaket som programledaren, och jag fattar fortfarande inte. Kan någon vänlig själ förklara?

 

/Magnus, som gjorde lumpen inom flyget...

 

 

Bollhav = utrymmet där soldaterna sitter

Köttstaket = soldat

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Fanns det fler 302H?

 

R - Förvirrad

 

Bara en, och den hade under delar av sin karriär en 25mm akan monterad, och innan dess hade den en 20mm akan i vanlig vapenhuv. Eftersom det är ett försöksfordon har den haft lite olika skepnader. Därför kan du se två olika bilder på 302H med två olika utseenden.

För er som fortfarande är förvirrade så var alltså den vagn som framfördes av den "mysiga killen" (Fan, Thord vad du kommer få höra detta) i inslaget en vanlig Pbv 302A med M113-band, som muséet har.

 

Hoppas ni beundrade den vackra vitmålade interiören på "vår" vagn. Som ny, inte sant? :)

 

/E

Men.... eeehhhhh..... The Swede skrev ju för två sidor sen att 25mm-huven aldrig suttit på er vagn... :lala:

Link to comment
Share on other sites

Vad för bil är det på bild 2 i bildspelet i Sydsvenskans artikel? Framtill ser det ut som en Volvo PV och baktill som en FIAT 600...

 

Fiat 500.

 

Brukar titta på programmet, och detta inslag var ju en höjdare. Bra jobbat!

Edited by Lindeberg
Link to comment
Share on other sites

Men.... eeehhhhh..... The Swede skrev ju för två sidor sen att 25mm-huven aldrig suttit på er vagn... :lala:

 

Nja..

 

Alltså, det fanns TVÅ olika vapenhuvar med 25mm akan, en med en oerlikon, samt en med en mauser.

Vapenhuven med mauserkanonen var den som satt på vår vagn.

http://www.xplane.se/pbv302/SE/060112_nyhetsblad.php

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Fan! Missade också. Får man stå sitt kast eller finns det på webb-tv, repris eller motsv? Någon vänlig själ kanske kan lägga upp på YouTube?

 

Edit: Hittade, repris söndag 4 november 00:05 TV4+

Edited by Liquid
Link to comment
Share on other sites

Glöm inte Sydsvenska Dagbladet. :wub:

http://sydsvenskan.se/malmo/article276051.ece

 

Jag måste vara blind, men i sydsvenskans artikel ser jag bara Glenn och undertecknads mage.. :D

 

du....mysiga killen..

 

/E

Testa att läsa artikeln istället för att bara kolla på bilden. :angry:

Link to comment
Share on other sites

Testa att läsa artikeln istället för att bara kolla på bilden. :angry:

 

Jo, men villkoret för att vara linslus är ju att man fastnar på bild.. och även om du är med överallt annars så verkar du inte fastnat på sydsvenskans minneskort i alla fall :P

 

/E

Link to comment
Share on other sites

riktiga män har kört pbv302 på Balkan

 

 

Word!!!

skönt at gemeneman fick höra lite facktermer! Köttstaket styrkonväxel, bollhav..

 

nästan så man ryser när man ser en pebba på tv! SÅ :):baskerHV: jävla fin vagn!

 

 

Det stod ju för böveln att "Riktiga män har spakat pbv 302 på balkan"

Edited by jonsson
Link to comment
Share on other sites

riktiga män har kört pbv302 på Balkan

 

 

Word!!!

skönt at gemeneman fick höra lite facktermer! Köttstaket styrkonväxel, bollhav..

 

nästan så man ryser när man ser en pebba på tv! SÅ :):baskerHV: jävla fin vagn!

 

 

Det stod ju för böveln att "Riktiga män har spakat pbv 302 på balkan"

 

ok. fin tshirt iaf! nån som vet vem/vilka som ligger bakom trycket?

 

- spakdragare på Balkan -

Link to comment
Share on other sites

riktiga män har kört pbv302 på Balkan

 

 

Word!!!

skönt at gemeneman fick höra lite facktermer! Köttstaket styrkonväxel, bollhav..

 

nästan så man ryser när man ser en pebba på tv! SÅ :):baskerHV: jävla fin vagn!

 

 

Det stod ju för böveln att "Riktiga män har spakat pbv 302 på balkan"

 

ok. fin tshirt iaf! nån som vet vem/vilka som ligger bakom trycket?

 

- spakdragare på Balkan -

 

 

Jag köpte/fick den av bekanta pbv-besättningar på Ös i Halmstad i sommras men den skall vara slut nu enligt säkra källor.

 

Mvh Jonsson

Link to comment
Share on other sites

Var någonstans mellan pebbans växellåda och drivhjul sitter styrkonväxeln? Jag har "bara" jobbat med kardandrivna rälsbussar, kedjedrivna lokomotorer och dieselelektriskt drivna TMX-lok så styrkonväxel ingår inte i min vokabulär :).

 

Vad står "H" i Pbv 302H för?

 

/Stocken

Edited by Stocken
Link to comment
Share on other sites

Var någonstans mellan pebbans växellåda och drivhjul sitter styrkonväxeln? Jag har "bara" jobbat med fordon som har kardandrivna rälsbussar, kedjedrivna lokomotorer och dieselelektriskt drivna TMX-lok så styrkonväxel ingår inte i min vokabulär :).

 

Vad står "H" i Pbv 302H för?

 

/Stocken

 

Styrkon är den ko som styr arbetet på Axvall

 

_DSC5145.jpg

 

H'et i Pbv 302H står för "Hemlig"....

 

 

 

Nejvars..

 

Den koniska växeln är den växellåda som överför kraften från den "vanliga" växellådan 90 grader åt vänster till styrkopplingen längst fram i vagnen. Styrkopplingen fördelar sedan kraften åt höger och vänster till slutväxlarna och sedan ut till drivhjulen.

 

Vad H står för vet jag inte exakt, men jag antar att det är en versionsbokstav som A, B, C och D.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Följdfråga på M113 band, passar dom direkt på vagnen eller är det något som måste anpassas?

Jag vill minnas att det endast är band och drivhjul som byts ut.

 

edit:

men frågan är lite dumt ställd... m113 var det som satt först, sen bytte man till M70, M70A, M70 A1R, M70A2

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat både på Google, Altavista, Wikipedia och i mina uppslagsböcker efter principskiss eller beskrivning av hur en styrkonväxel ser ut/fungerar men ingenting bra hittat någonstans :eeh:. Någon som vet någon hemsida som visar hur en sådan växel fungerar?

 

/Stocken

 

Den koniska växeln är den växellåda som överför kraften från den "vanliga" växellådan 90 grader åt vänster till styrkopplingen längst fram i vagnen. Styrkopplingen fördelar sedan kraften åt höger och vänster till slutväxlarna och sedan ut till drivhjulen.
Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat både på Google, Altavista, Wikipedia och i mina uppslagsböcker efter principskiss eller beskrivning av hur en styrkonväxel ser ut/fungerar men ingenting bra hittat någonstans :eeh:. Någon som vet någon hemsida som visar hur en sådan växel fungerar?

 

/Stocken

 

Ingen hemsida, men rephandboken för Pbv 302 borde ha en del info. I iboken står det bara vad den gör och visas på en ganska dålig bild. Men varför är du så intresserad av den koniska växeln? Det enda den gör är att överföra drivningen från växellåda till styrkopplingen.

Thord får väl bläddra lite i sin rephandbok och scanna väl valda sidor åt dig om han har tid.

 

Kan det månne vara så enkelt att det sitter koniska drev i lådan som gör att den heter "koniska växeln"?

Nåt åt detta hållet alltså

Image-B-Mekanex-JJ.gif

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...