The Swede Posted December 6, 2006 Author Report Share Posted December 6, 2006 Dåså, då är allt löst. Jag har idag varit uppe på museet och pratat med Per-Åke och vi kommer att få tillgång till två portar på museets område. Det står idag en massa utrustning i detta utrymme men om vi knör lite så kommer detta att bli jättebra. Det finns tillgång till 400V så den biten löser sig också. Vi kommer att iordningställa utrymmet och flytta våra prylar en helg i januari. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignorance Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 TJOHO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olga-Belle Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Bra. Med lite samarbete brukar det mesta ordna sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted January 8, 2007 Report Share Posted January 8, 2007 Några nyheter, är flytten avklarad? //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 8, 2007 Author Report Share Posted January 8, 2007 Nja, lugna ner dig lite nu va? Det har bara hunnit vara en helg ännu i januari. Vi åker upp på lördag och fixar flytten, återkommer med rapport efter det. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 14, 2007 Author Report Share Posted January 14, 2007 Flytten är avklarad. Igår flyttade vi all vår utrustning från vårt gamla garage till det nya, avståndet mellan dessa är ungefär 250 meter fågelvägen men det tog oss styvt 12 timmar att bli klara med allt. Först skulle den materiel som stog i vårt nya garage stuvas om och flyttas för att ge plats åt våra prylar och sen skulle våra 28 lastpallar med prylar samt vagnen flyttas över och stuvas in. Tack vare mina medarbetares stora uppfinningsrikedom och hängivna arbete lyckades vi genomföra flytten utan större problem, även om det var lite trögt innan vi riktigt kom igång. Hemsidan är nu uppdaterad. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motornisse55 Posted January 17, 2007 Report Share Posted January 17, 2007 va bra, då kan man komma och kolla på den där eftersom ja bor i Axvall.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 11, 2007 Author Report Share Posted February 11, 2007 Ännu en meckardag till ända. Rapport finns på hemsidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted February 13, 2007 Report Share Posted February 13, 2007 Vilken nivå har ni satt på slutresultatet? Är det "mint condition" eller är det användbart bruksskick? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 13, 2007 Author Report Share Posted February 13, 2007 Så fint som möjligt. Vi kommer att måla vagnen både invändigt och utvändigt så där kommer den bli "Mint" men tittar vi på de delar vi har är det mesta begagnat så någonstans mellan "bruksskick" och "mint" är väl målet. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted February 14, 2007 Report Share Posted February 14, 2007 Har ni hittat akan än? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 15, 2007 Author Report Share Posted February 15, 2007 Ja, vi vet var den finns och jag jobbar på att vi ska få den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted February 15, 2007 Report Share Posted February 15, 2007 (edited) Hur ska ni göra med banden, funkar det att använda samma band som "Ol' Dirty Bastard" hade? //simon, tveksam beundrare av bandaggregat. Edited February 15, 2007 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 15, 2007 Author Report Share Posted February 15, 2007 Jepp, det ska sitta M70-band på den så det är inga problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olga-Belle Posted February 15, 2007 Report Share Posted February 15, 2007 Ja, vi vet var den finns och jag jobbar på att vi ska få den. Bra jobbat. Det fanns tydligen någon med minnet i behåll. Har ni fått tag på fler av av de saknade specialgrejerna? t.ex. kylluftlådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted February 15, 2007 Report Share Posted February 15, 2007 Ja, vi vet var den finns och jag jobbar på att vi ska få den. Bra jobbat. Det fanns tydligen någon med minnet i behåll. Har ni fått tag på fler av av de saknade specialgrejerna? t.ex. kylluftlådan. Kylluftlådan är konstaterat destruerad så den kommer vi inte hitta... Förhoppngsvis löses det ändå, men det återstår att se. //Y Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 18, 2007 Author Report Share Posted March 18, 2007 Hemsidan uppdaterad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 Låter härligt Swede, hoppas ni blir klara tills i sommar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted March 18, 2007 Report Share Posted March 18, 2007 Det är så man blir sugen att komma förbi och titta lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 21, 2007 Author Report Share Posted April 21, 2007 Vad är bäst att sysselsätta sig med en solig och varm aprildag? Jo, man åker upp till Axvall och meckar vagn. Hemsidan är uppdaterad. The Swede P.S Nu stämmer min signatur nedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rött kors Posted April 23, 2007 Report Share Posted April 23, 2007 Orkar inte läsa alla 18 sidor, men ställer frågan ändå. Lucka 1 och 2 kan väl inte vara riktigt samma som på en original pebba? Eftersom karossen är "intryckt" i mitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 23, 2007 Author Report Share Posted April 23, 2007 Orkar inte läsa alla 18 sidor, men ställer frågan ändå. Lucka 1 och 2 kan väl inte vara riktigt samma som på en original pebba? Eftersom karossen är "intryckt" i mitten. Det har du helt rätt i. Fack 1-2 och 5-6 finns inte utvändigt på denna vagn utan man kommer åt dom innifrån. Batterierna är även flyttade från fack 5-6 och finns nu mitt i stridsutrymmet. Fack 3-4 ser även dom annorlunda ut. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted April 23, 2007 Report Share Posted April 23, 2007 Batterierna är även flyttade från fack 5-6 och finns nu mitt i stridsutrymmet. Just det var nåt jag funderade en del på i lumpen, varför i helskotta har man på de vanliga versionerna av pebban valt att inte ha batterierna närmare motorn = mer skyddade. Vore ju inte så skoj att inte kunna starta om man blir beskjuten och inte redan har motorn igång, krävs ju inte mkt för att gå igenom den yttre plåten för facken. Kul att få veta att de iaf testat en annan lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 23, 2007 Author Report Share Posted April 23, 2007 Att det blev en annan lösning på 302H var av nöden tvunget då fack 5-6 inte finns. De fack som finns inne i vagnen är inte så stora att batterierna får plats. I en vanlig 302A blir det inge bra att ha batterierna i stridsutrymmet då man på den platsen förvarar ammunition. 302H har ju stolsraderna placerade rygg mot rygg och utrymmet under där används som batterilåda med ett utrustningsfack över (fack 9) The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 23, 2007 Report Share Posted April 23, 2007 Just det var nåt jag funderade en del på i lumpen, varför i helskotta har man på de vanliga versionerna av pebban valt att inte ha batterierna närmare motorn = mer skyddade. Vore ju inte så skoj att inte kunna starta om man blir beskjuten och inte redan har motorn igång, krävs ju inte mkt för att gå igenom den yttre plåten för facken. Kul att få veta att de iaf testat en annan lösning. Går det inte att putta igång den? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 19, 2007 Author Report Share Posted May 19, 2007 Idag har vi varit uppe i Axvall och meckat igen. Vagnen är nu ommålad ett varv invändigt, viss komplettering återstår. Vi har även pallat upp den och tagit av alla bärhjul, detta för att vi ska byta de utslitna bärhjulshalvorna mot lite fräschare dito. Det har även bankats med diverse släggor, bänts men några spett och värmts med gassvets. En och annan bulle samt lite kaffe och Cola har också slunkit ner. Förhoppningsvis lyckas jag övertala Erik att uppdatera hemsidan ikväll, dock senast i morgon. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted May 19, 2007 Report Share Posted May 19, 2007 Härligt att kunna följa projektet såhär lite på distans! Keep the good work up! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 19, 2007 Author Report Share Posted May 19, 2007 And the webmaster has completed his task. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 20, 2007 Report Share Posted May 20, 2007 I vilket skick är bandaggregatet, dvs pendelarmar, ändlägesdämpare, spännhjul, drivhjul, osv? Härligt att se att det finns folk som tar tag i en dröm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 20, 2007 Author Report Share Posted May 20, 2007 Banden är väl i någorlunda bruksskick, vi har inte kollat dom så noga ännu. Någon enstaka bandplatta vet jag behöver bytas ut men vi har inte engagerat oss i det ännu. Pendelarmarna är väl ok, något rostiga på sina ställen men även dom ska ju slipas och målas. Jag har inte bestämt mig ännu för om vi ska plocka bort dom eller måla dom på plats, vi får fundera lite på det. Spännhjulen är helt ok, får vi bara köra några varv försvinner nog rosten på slitytorna. Drivhjul har vi två uppsättningar, två kassa och två något bättre. Några ändlägesdämpare finns det inte på vagnen, däremot sitter det stötdämpare på första och sista pendelarmen, även dom är väl i bruksskick. Eftersom vi pallade upp vagnen och rev av bärhjulen i går har vi liksom inte hunnit börja kolla bandaggregatet så noga ännu. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.