Jump to content

Mitt "lilla" projekt - PBV 302H UDES 08


The Swede

Recommended Posts

Dåså, då är allt löst.

Jag har idag varit uppe på museet och pratat med Per-Åke och vi kommer att få tillgång till två portar på museets område.

Det står idag en massa utrustning i detta utrymme men om vi knör lite så kommer detta att bli jättebra.

Det finns tillgång till 400V så den biten löser sig också.

Vi kommer att iordningställa utrymmet och flytta våra prylar en helg i januari.

 

The Swede :rodna:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Flytten är avklarad.

 

Igår flyttade vi all vår utrustning från vårt gamla garage till det nya, avståndet mellan dessa är ungefär 250 meter fågelvägen men det tog oss styvt 12 timmar att bli klara med allt.

Först skulle den materiel som stog i vårt nya garage stuvas om och flyttas för att ge plats åt våra prylar och sen skulle våra 28 lastpallar med prylar samt vagnen flyttas över och stuvas in.

Tack vare mina medarbetares stora uppfinningsrikedom och hängivna arbete lyckades vi genomföra flytten utan större problem, även om det var lite trögt innan vi riktigt kom igång.

 

Hemsidan är nu uppdaterad.

 

The Swede ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ja, vi vet var den finns och jag jobbar på att vi ska få den.

 

Bra jobbat.

Det fanns tydligen någon med minnet i behåll.

Har ni fått tag på fler av av de saknade specialgrejerna? t.ex. kylluftlådan.

Kylluftlådan är konstaterat destruerad så den kommer vi inte hitta... Förhoppngsvis löses det ändå, men det återstår att se.

 

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Orkar inte läsa alla 18 sidor, men ställer frågan ändå. Lucka 1 och 2 kan väl inte vara riktigt samma som på en original pebba? Eftersom karossen är "intryckt" i mitten.

Det har du helt rätt i.

Fack 1-2 och 5-6 finns inte utvändigt på denna vagn utan man kommer åt dom innifrån.

Batterierna är även flyttade från fack 5-6 och finns nu mitt i stridsutrymmet.

Fack 3-4 ser även dom annorlunda ut.

 

The Swede :-P

Link to comment
Share on other sites

Batterierna är även flyttade från fack 5-6 och finns nu mitt i stridsutrymmet.

Just det var nåt jag funderade en del på i lumpen, varför i helskotta har man på de vanliga versionerna av pebban valt att inte ha batterierna närmare motorn = mer skyddade. Vore ju inte så skoj att inte kunna starta om man blir beskjuten och inte redan har motorn igång, krävs ju inte mkt för att gå igenom den yttre plåten för facken. Kul att få veta att de iaf testat en annan lösning.

Link to comment
Share on other sites

Att det blev en annan lösning på 302H var av nöden tvunget då fack 5-6 inte finns.

De fack som finns inne i vagnen är inte så stora att batterierna får plats.

I en vanlig 302A blir det inge bra att ha batterierna i stridsutrymmet då man på den platsen förvarar ammunition.

302H har ju stolsraderna placerade rygg mot rygg och utrymmet under där används som batterilåda med ett utrustningsfack över (fack 9)

 

The Swede :navy:

Link to comment
Share on other sites

Just det var nåt jag funderade en del på i lumpen, varför i helskotta har man på de vanliga versionerna av pebban valt att inte ha batterierna närmare motorn = mer skyddade. Vore ju inte så skoj att inte kunna starta om man blir beskjuten och inte redan har motorn igång, krävs ju inte mkt för att gå igenom den yttre plåten för facken. Kul att få veta att de iaf testat en annan lösning.

 

Går det inte att putta igång den?

 

_DSC1484.jpg

 

:navy:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Idag har vi varit uppe i Axvall och meckat igen.

 

DSC_5231a.jpg

Vagnen är nu ommålad ett varv invändigt, viss komplettering återstår.

 

_DSC1876a.jpg

Vi har även pallat upp den och tagit av alla bärhjul, detta för att vi ska byta de utslitna bärhjulshalvorna mot lite fräschare dito.

 

Det har även bankats med diverse släggor, bänts men några spett och värmts med gassvets.

En och annan bulle samt lite kaffe och Cola har också slunkit ner.

Förhoppningsvis lyckas jag övertala Erik att uppdatera hemsidan ikväll, dock senast i morgon.

 

The Swede :D

Link to comment
Share on other sites

Banden är väl i någorlunda bruksskick, vi har inte kollat dom så noga ännu.

Någon enstaka bandplatta vet jag behöver bytas ut men vi har inte engagerat oss i det ännu.

Pendelarmarna är väl ok, något rostiga på sina ställen men även dom ska ju slipas och målas.

Jag har inte bestämt mig ännu för om vi ska plocka bort dom eller måla dom på plats, vi får fundera lite på det.

Spännhjulen är helt ok, får vi bara köra några varv försvinner nog rosten på slitytorna. Drivhjul har vi två uppsättningar, två kassa och två något bättre.

Några ändlägesdämpare finns det inte på vagnen, däremot sitter det stötdämpare på första och sista pendelarmen, även dom är väl i bruksskick.

 

Eftersom vi pallade upp vagnen och rev av bärhjulen i går har vi liksom inte hunnit börja kolla bandaggregatet så noga ännu.

 

The Swede :angry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...