Jump to content

Mitt "lilla" projekt - PBV 302H UDES 08


The Swede

Recommended Posts

Det är "bara" ett allmänt intresse av olika typer av kraftöverföringssystem jag har. Och så har det en "djupare" orsak också... min pappa som jobbade som lärare på fordonsmekanikerutbildning på en gymnasieskola i slutet av 1950-talet och början av 1960-talet dog när jag var två år så han hann aldrig lära mig något om sådana här saker. Men nu glider jag iväg väldigt mycket från ämnet.

 

/Stocken

Link to comment
Share on other sites

Jösses, nu är man på tv4.se förstasida också. :tveka:

http://www.tv4.se/

 

 

Se där se där, då har man sett hur du låter och ser ut. :)

Killen verkade lättimponerad, fast jag kommer iofs inte ihåg första gången jag åkte pebba. Då kanske man var lika lyrisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ännu en gång har vi konstaterat att det är kallt i garaget på vintern.

Vissa av oss frös mer än andra så där kunde vi genast konstatera att det är bra med underhudsfett. :D

 

Under dagen slutförde vi monteringen av bränsletanken, vi konstaterade dock att det kan bli lite besvärligt med vapenhuven då påfyllningsröret och avluftningsröret sitter farligt nära kanten på huvens bottenplatta.

Om vi har tur går påfyllningsröret fritt och vi behöver bara modifiera avluftningsröret.

 

Nästa stora projekt var styrspaksstället, det kom på plats med lite varsam övertalningshjälp av en slägga.

Som vanligt verkar det som att slägga och bräckjärn är våra viktigaste verktyg, näst vinkelslipen. :lol:

 

Luckan över fack 4 är äntligen på plats, vi fick dock modifiera gångjärnen ännu en gång då jag tydligen mätt lite fel.

Som tur är har vi nu en MIG-svets i garaget så vi kunde svetsa på plats.

 

Elsystemet verkar vara en "never ending story", hur mycket vi än monterar in verkar det finnas lika mycket kvar.

Nu är väl huvuddelen av fronten färdig och kabeltrollet har börjat röra sig bakåt.

 

Hemsidan kommer förhoppningsvis att uppdateras under dagen, eller vad säger du Erik?

 

The Swede :banana

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tyvärr är det strul med pbv302.nu igen så använd http://www.xplane.se/pbv302/ tills vidare.

Får nog hitta en ny lösning nu när jag ändå måste förnya kontraktet på NU-adressen.

 

Har fått vissa indikationer på att webmastern sitter och filar på en uppdatering, kanske kommer lagom till Kalle på julafton. :baskerPa::-P

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan ju skriva lite om vad som händer "runt omkring" projektet, förutom själva meckandet.

Jag har försökt lokalisera kanonen till vagnen under en längre tid men det verkar som att den försvunnit från jordens yta.

Fick ett hett tips men det visade sig inte stämma.

Vi får i värsta fall vända oss till Tyskland och be om hjälp.

 

Utöver vår vagn som modifierades med en 25mm Mauser så byggdes vagn 4002 om med en vapenhuv med 25mm Oerlikon.

Den vapenhuven har jag lokaliserat, den finns på Hägglunds och museet får huven mot att vi ordnar transporten.

Enligt min kontakt på Hägglunds skulle det sitta ett orginal eldrör men lådan var en mock up.

Fördelen med den huven är att den har samma diameter på lagring som på en vanlig pebbahuv, det går alltså att släppa den rätt ner på plats.

Min plan är att bygga om en vanlig pebba så den stämmer tidsmässigt och förse den med Oerlikonhuven, blir rätt ballt med båda vagnarna bredvid varandra.

Om vi inte lyckas få en vagn till får vi ställa huven som den är bredvid 4033.

Problemet just nu är då att få ner den huven från Örnsköldsvik till Axvall/Skövde.

Jag ska ta tag i detta efter helgerna och förhoppningsvis löser det sig.

 

The Swede :dribble:

Link to comment
Share on other sites

så i bästa fall så kan muset då ställa ut eran udes08 med 25mm mauser, en vanlig 302A med 25mm oerlikon och en helt standard 302A med 20mm akan? eller kommer vagnen med 25mm oerlikon byggas om med skjutkulor och allt sådant också?

 

hade varit riktigt spännande att se alla varianterna av vagnen bredvid varandra....

sedan är väl frågan hur länge museet får vara kvar i axvall, eller sista ordet kanske inte är sagt än? (du yttrade ju nåt om det när vi träffades senast)

Link to comment
Share on other sites

Museet har just nu två pbv 302A, en stripbv 3021 samt pbv302H (UDES08)

En av skyttevagnarna är utställd och den andra är förevisningsvagn.

 

Min tanke med de två 25mm-vagnarna är att dom ska stå jämte varandra, 4002 endast ändrad vad gäller vapenhuv.

Den hade inga skjutkulor.

En av skyttevagnarna ska eventuellt modifieras att likna en tidig Bosnienvagn, dvs vitmålad.

 

Det saknas alltså ett antal varianter bland annat epbv 3022 och rlpbv 3024.

 

The Swede :worthy:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Först och främst: Riktigt roligt att det går framåt och att ni eldsjälar inte tappar sugen. Som det låter på 'the Swede' verkar ju planerna snarare gå åt andra hållet med fler vagnar! ,O

 

... En av skyttevagnarna ska eventuellt modifieras att likna en tidig Bosnienvagn, dvs vitmålad...
Med "tuttar" och allt? Det vore toppen ;-)

 

Bra jobbat och framförallt: Tack för att ni delar med er av era vedermödor.

 

/Pontus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha, då har vi fått bekräftat att museet ska flytta till Strängnäs.

Vad innebär då detta för vårt projekt?

Kortsiktigt ingenting. På längre sikt vet vi inte än, allt beror på hur snabbt vi kan få ihop vagnen och när Axvall kommer att låsas igen för sista gången.

Vi har en kommunikation med folket i Strängnäs och dom ser helst att vi får avsluta det vi påbörjat så vi jobbar på en lösning.

Hur den kommer att se ut vet vi inte i dagsläget men målet är att vi ska färdigställa vagnen i Skövde/Axvall och sen överlämna den till museet.

Mitt mål har hela tiden varit att överlämna vagnen till Per-Åke i Axvall men det får jag nog ändra på.

Vi jobbar dock vidare nu i vår/sommar så får vi se hur långt vi kommer.

 

The Swede :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har vi fått bekräftat att museet ska flytta till Strängnäs.

Vad innebär då detta för vårt projekt?

Kortsiktigt ingenting. På längre sikt vet vi inte än, allt beror på hur snabbt vi kan få ihop vagnen och när Axvall kommer att låsas igen för sista gången.

Vi har en kommunikation med folket i Strängnäs och dom ser helst att vi får avsluta det vi påbörjat så vi jobbar på en lösning.

Hur den kommer att se ut vet vi inte i dagsläget men målet är att vi ska färdigställa vagnen i Skövde/Axvall och sen överlämna den till museet.

Mitt mål har hela tiden varit att överlämna vagnen till Per-Åke i Axvall men det får jag nog ändra på.

Vi jobbar dock vidare nu i vår/sommar så får vi se hur långt vi kommer.

 

The Swede :Malaj:

Jäkligt trist för er.

jag har inte riktigt samma brinnande intresse för att laga gamla vrak (jag köper hellre nytt :) )men jag tycker att det ser ut som om ni gjort ett riktigt fint jobb med vagnen förutom att putsa slip o måla, det verkar ju som om en hel del tid gått åt till förberedelser och jakt på gamal prylar som varit utspridda i förråd både här och där.

 

Starkt jobbat!!

 

(Som jag skrev i en ennan tråd, kräv att få banda upp! Kör lite låtsaskonvoj och vinka till locals när ni dundrar förbi korvmojjar och mackar)

Link to comment
Share on other sites

Så, nu är julledigheten slut och vi har varit uppe och meckat igen.

Känns skönt att vara tillbaka igen, man får lite abstinens när man inte har skruvat på ett tag.

När vi kom upp idag så satte Kabeltrollen igång med elsystemet och vi andra funderade ett tag på vad vi skulle göra.

Först sattes OlaEvil i arbete med att montera in trycklufttanken och under tiden funderade jag och Johan vidare en stund.

Slutligen bestämde vi oss för att åtminstone montera in bromsen på vänstersidan, det slutade med att båda bromsarna och styrkopplingen åkte in.

_DSC6715a.jpg

Stärkta av framgången med bromsarna och styrkopplingen bestämde vi oss för att montera in hydrauloljetanken, det gick åt h-vete.

Det visade sig att när man gjorde REMO på vagnarna på 80-talet bytte man tank och den vi har är av den nyare sorten som inte passar i fästena i vagnen.

Vi måste alltså bygga om lite innan vi kan få tanken på plats.

 

Hemsidan är uppdaterad.

 

The Swede :unsure:

Link to comment
Share on other sites

härligt att vårat projekt går framåt, lite surt att sitta här hemma och inte kunna vara med på meckandet den här gången.

Hade bara illbattingen sett till att göra sig till känna innan den här helgen så hade man kunnat vara med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...