Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hörde en riktigt ball grej angående Strf90...

När Norge skulle köpa in nya strf bjöd dom in USA, England och Sverige med respektive strf typ. För att testa framkomligheten i terräng skulle man åka över en snöbetäkt kulle och tillbaka igen... först åker USA uppför kullen men fastnar i snön halvvägs upp. Britterna försöker men kommer bara en bit längre upp. Sen mina damer och herrar kommer strf90 och drar över kullen, tillbaka, åker upp igen, bärgar dom båda som fastnar och drar ner dom. :camo::unsure:

Svårt val för norrmänen? :P

vad heter USAs och britternas? warior och?

Posted
Men samtidigt kunde inte de Svenska 9040 skjuta under gång :( .

Varför ska man ha en vagn som kan skjuta under gång om den bara kör fast? ;)

Posted

Varför ska man ha en vagn som kan skjuta under gång om den bara kör fast? ;)

Men både Warrior och Bradley är tänkta för annan terräng än den skandinaviska - sen skulle det vara intressant om man SJÄLV var på plats för att studera testerna personligen - har faktiskt svårt att tro att man konstruerar moderna stridsfordon som inte klarar snö, blötmarker mm.

9030N som Norge köpte skiljer sig även avsevärt från Svenska 9040.....

Posted

Det kan/kunde väl inte warrior heller? Eller är jag helt fel ute?

Jo de kan det.....däremot måste Bradley stå still för att avfyra TOW.

Posted

När testerna begav sig i Norge kunde inte de Svenska 9040 skjuta under gång? Varför - Pengarna räckte inte för både IRV ( mörkersikten) och för stablisering av kanonen om man skulle köpa 509 vagnar.....

Man valde då att köra utan stabiliserad kanon - jag skulle gjort tvärtom och väntat med mörkersikten, där utvecklingen går mycket fort - och därför går priserna kraftigt ner/eller så får man mer för pengarna längre fram ( man får "värsta" modellen för samma pengar 10 år senare).

9040 har en modifierad 40 mm luftvärnskanon m/48.....det är en relativt kraftig kaliber för ett relativt lätt pansarfordon.

Sverige har nu byggt om 9040 till A och B, där den senare kan köra med högre fart än 'A' och träffa sina mål.

Stabilisering omfattar bla fordonets fjädring och borde ha byggts in från början.

9030N har bla starkare motor, mer pansar och en 30 mm AKAN som är ett mycket lämpligare val som huvudbeväpning.

Posted

Warrior... fina grejer... manuell höjdrikt, faktiskt inte alls någon stab, bildförstärkarsikte... :baskerPa:

Desert Warrior är ju lite bättre, men Alvis (numera GD) satsar ju på 90-chassiet istället.

Vad jag förstod så hade 90:n problem med ovan nämnda kulle också. Man åkte hem till Ö-vik och skruvade lite för att sedan komma tillbaka och visa hur man skulle göra.

Gissar att det man gjorde var att byta till mindre drivhjul.

9040 i grundversion saknade även laser och kalkylator. :D

Liknande pansar som 9030N går att fästa på 9040, vet inte om det är inköpt dock, gissar på inte.

Det lär ju inte vara för inte att lydriken till USA/UK (Saudi Arabien (Bradley) och Kuweit (Desert Warrior)) köper deras vagnar emedan Norge, Finland och Schweiz väljer annat... Och det är väll inte så att de köper dem för att vi skickat dit Doktor Alban heller? Kanske för att vi köper deras förvirrade pansarbilar däremot.

Posted

Och vad har detta i propaganda att göra??

*flyttar*

//Yman, BlåGul

Posted
...och en 30 mm AKAN som är ett mycket lämpligare val som huvudbeväpning.

Var god utveckla detta resonemang.

Vi har diskuterat det tidigare på forumet....

Stridsfordon 90 togs fram för att främst i fristående bataljoner understödja bla Norrlandsbrigaderna i just Norrland. Därför valdes 40 mm AKAN för att få större eldkraft - för förbanden skulle vara tvugna att klara sig utan egna stridsvagnar.

En 25 eller 30 mm AKAN medför att kanonen kan bandmatas eller ha större magasin.....man kan alltså skjuta större mängd + olika ammunitionssorter utan att ladda om - man kan även medföra en mycket större mängd granater i vagnen.

Det är även lättare att stabilisera AKAN med mindre kaliber - vagnarna kan därför köra fortare och ändå träffa sitt mål.

Det är olika bra stabilisering i Stridsfordon 9040 A och B.

Posted

Nja, bara för att det är 40mm behöver det ju inte vara Boforsditon. Det finns en Bushmaster i 40mm som är bandmatad.

Att det sedan blev just Bofors-kanonen i strf 90 har nog en hel del med tradition att göra.

Posted
Nja, bara för att det är 40mm behöver det ju inte vara Boforsditon. Det finns en Bushmaster i 40mm som är bandmatad.

Att det sedan blev just Bofors-kanonen i strf 90 har nog en hel del med tradition att göra.

Jo, men nu gällde det 9040 som har en modifierad 40 mm AKAN m/48......

Har man en bandmatad 40 mm kanon har man ändå kvar problemet med mindre mängd medförd AMMO.

Har man 25-30 mm AKAN har man "råd" att skjuta på misstänkta punkter i terrängen ;) .

Posted

Bushmaster i 40 mm tror jag inte fanns tillgänglig då det begav sig.

Tror att Bofors varit med och tagit fram den för ev. framtida versioner av 90. En klasskamrat som har arbetat på Bofors och babblat något sådant.

Posted

Åtusan, jag som trodde att tråden handlade om de norska CV9030N.

Tänk så fel man kan ha. :P

The Swede :banana

Posted

Har man en bandmatad 40 mm kanon har man ändå kvar problemet med mindre mängd medförd AMMO.

Har man 25-30 mm AKAN har man "råd" att skjuta på misstänkta punkter i terrängen ;) .

Jaså, jag uppfattade det som att du hävdade att det bara var 25mm och 30mm akan som hade bandmatning. My mistake.

Beträffande mängden ammunition, så får du ju plats med ännu mer om du går ner på 12,7. Effekten av det enskilda skottet blir dock något mindre, precis som 30mm har mindre effekt än 40mm. Hur många 30mm man måste skjuta för att motsvara en kulspränggranat?

Spray-and-pray är väl det man har koaxen till.

Posted

@jonte72

Att man sedan har ett gäng 40mm kanoner liggandes kanske spelar in med...

Självkart uppdaterade, men ändå.

Posted
9030N har bla starkare motor, mer pansar och en 30 mm AKAN som är ett mycket lämpligare val som huvudbeväpning.

Har för mej att min kompch under vpln, berättade att han var med och utvecklade strf 90 och att svenskarna föll för den upp och ner vända luftvärns kanonen, Medan norrmännen visst skulle ha valt en Chain Gun, har jag fel eller?

Posted

Rätta mig om jag har fel, men en tänkbar fördel med 40mm som huvudbeväpning är att det är näst intill omöjligt att förse en IFV med tillräckligt tjockt pansar för att tåla 40mm pil i fronten, medan det går att bepansra den så den tål 25-30mm pil (vilket antagligen kommer bli standard inom en snar framtid). Detta skulle ge t.ex. 9040C en fördel i en duellsituation med andra IFVer.

Posted
Rätta mig om jag har fel, men en tänkbar fördel med 40mm som huvudbeväpning är att det är näst intill omöjligt att förse en IFV med tillräckligt tjockt pansar för att tåla 40mm pil i fronten, medan det går att bepansra den så den tål 25-30mm pil (vilket antagligen kommer bli standard inom en snar framtid). Detta skulle ge t.ex.  9040C en fördel i en duellsituation med andra IFVer.

Amerikanska Bradley använder bla DU ammunition ( M919) som nog penetrerar de flesta IFV.....

Posted

Jag tror jag vet vad du talar om när dom hade bjudit in en del andra länder för att visa vad deras grejjer gick för. Jag har en film från Hägglunds där man ser någon amerikans eller brittisk vagen som skall åka upp för en kulle med massor med snö på som mer eller mindre kör fast direkt. Sedan ser man en CV9040 komma åkande och har inga som helst problem med snön åka förbi den andra vagnen och vinka till dom i den. Måste påpeka att det verkar som om CV9040 lägger sig ovanpå snön istället för att gräva ner sig i den och bygga upp en stor snövall framför sig. Agående beväpning på CV90 serien så finns den ju med en 30mm kanon också som är tänkt för exportmarknaden.

Posted

Grott Stefan tycker:

"Ju större desto bättre"

Moderna & utbildade Stefan tycker:

"Den ser elakare ut om den är större väl?"

Tyckte mig läsa i den norska sidan att det stog att strf9030 kunde ta träffar från 30mm framifrån, kanske därför man valde en lite tyngre pjäs på våra?