Mats Posted March 19, 2004 Report Posted March 19, 2004 Om vi skulle valt 40 mm för att norrmännens klarar 30 mm? Kanske så att vi och norrmännen ville ha ett fordon som klarar BMP-2s 30 mm i front snarare. Om de sen gör det, är en annan fråga. Samt en kanon som klarar BMP-2s frontpansar, det gör nog både 40 mm och 30 mm. NuBreed, vi är nog flera här som är intresserade av den filmen. Quote
Maverick Posted March 19, 2004 Report Posted March 19, 2004 Misstänker att det också finns en SJUJÄVLA massa am till 40 mm pjäser.... Vad skulel det kosta att köpa in 25-30mm am i mängd för att öva en bataljon??? Jämfört med att använda den 400 mm am (övnings och annat) som finns i sverige idag?? Vet en kompch som var överlycklig när han i amkatalogen hittade någon övningsam som var npollad.. Beställde en massa ända tills någon på LV 3 ringde och frågade vad ett pansar förband skulle med dessa ABNORMA mängder salutammunition för LVakan..... Sant eller inte :P vet inte..... Men en bra historia... I vilket fall som helst är jag rätt säker på att detta fanns med när man handlade upp 40 mm istället för något annat... Quote
lvkv skytt Posted March 20, 2004 Report Posted March 20, 2004 När vi sköt mot luftmål så använde vi gammla granater (slsgr 484) till lvakan som var nollade. Dessa var skarpladdade med anslagständning och blev snyggt fyrverkeri när de autodestruerades över havet vid mörkerskjutningarna. . Dock så kan ju inte detta spara så mycket pengar eftersom man vid markmålskjutningar inte får använda denna ammuntion. Quote
jonte72 Posted March 20, 2004 Report Posted March 20, 2004 Under senaste Irak-kriget så har flera T-72:or slagits ut av M2/3 med 25 mm kanonen och DU-ammunition..... Quote
Mats Posted March 20, 2004 Report Posted March 20, 2004 Källa? Attityd, avstånd? Skulle även vilja se bra bilder av restverkan med mera. Har läst på TankNet att de tagit T-55 i sida, point blank, som jag förstod det. Sådant ser jag som rykten men om de även tar T-72 så är det ju bra. Quote
Larsan Posted March 20, 2004 Report Posted March 20, 2004 När jag gjorde GU testades de norska vagnarna i vinterklimat med stabbad 30mm chaingun.. Grymma då.. Quote
Medic76 Posted March 20, 2004 Report Posted March 20, 2004 De moddade 90:orna av typ 90C som båtats ner till Liberia har iaf det lite tyngre pansaret. Undra vad det ska göra för nytta där?? Undrar förresten vad 90 ska göra i jungel och mangroveträsk?? Men det är väl ett bra säljargument för hägglunds kanske Quote
jonte72 Posted March 20, 2004 Report Posted March 20, 2004 Källa? Attityd, avstånd? Skulle även vilja se bra bilder av restverkan med mera. Har läst på TankNet att de tagit T-55 i sida, point blank, som jag förstod det. Sådant ser jag som rykten men om de även tar T-72 så är det ju bra. Har läst det på tanknet.....ska försöka finna en annan källa. Men det rör sig om flera T-72:or på flera olika avstånd.....Sedan ska man komma ihåg att det finns olika bra pansar på bla T-72 - de som såldes eller skänktes till mellanöstern har inte det bästa. Quote
Mats Posted March 20, 2004 Report Posted March 20, 2004 De moddade 90:orna av typ 90C som båtats ner till Liberia har iaf det lite tyngre pansaret. Undra vad det ska göra för nytta där?? Undrar förresten vad 90 ska göra i jungel och mangroveträsk?? Titta här: QM på 2. mekskkomp/IA03 har varit i Liberia och kollat läget... Observera RPG av olika sort som jag inte brytt mig om att identifiera. Det är ju tänkt att åtminstone minska verkan. Bärigheten i marken ser ju ut att variera minst sagt. Quote
Recommended Posts