Kanna Posted February 11, 2004 Report Posted February 11, 2004 Enligt Kristianstadsbladet ska en storövning äga rum i Skåne nästa månad. Dubbeleken. Härligt, då får man kanske se lite action. Quote
Guest Dedicated Posted February 11, 2004 Report Posted February 11, 2004 Vår pluton ska vara med. VAD vi ska göra och NÄR vi ska göra det är däremot en helt annan fråga! Skoj ska det bli, hoppas jag. Jag hoppas det blir en bra möjlighet för oss att visa vpl samt befäl att Hv numera är nåt helt annat än långbössa, röda gummistövlar och ICA-kasse med fika. Quote
Dies irae Posted February 11, 2004 Report Posted February 11, 2004 (edited) Vår pluton ska vara med. VAD vi ska göra och NÄR vi ska göra det är däremot en helt annan fråga! Skoj ska det bli, hoppas jag. Jag hoppas det blir en bra möjlighet för oss att visa vpl samt befäl att Hv numera är nåt helt annat än långbössa, röda gummistövlar och ICA-kasse med fika. Tvi fan för ICA-kassar och röda stövlar.... Edited February 11, 2004 by Dies irae Quote
Millitant HV-are Posted February 11, 2004 Report Posted February 11, 2004 (edited) KAn fylla i vad dedicated skrev, vi ska ta avlastningsplats för stridsvagn och mekskytte samt ta vissa broar för att underlätta bl.a. stridsvagns framryckning in i Malmö. Dessutom kan uppgifter som att ta terräng för luftvärn och skydda dess plats. Lite av det som vi kan få i uppgift. för hoppningsvis en givande övning och definitivt en bra möjlighet att rekrytera nya vpl. Edited February 11, 2004 by Millitant HV-are Quote
FkF Posted February 11, 2004 Report Posted February 11, 2004 (edited) Vilka enheter kommer delta i övningen? Edited February 11, 2004 by FkF Quote
Fk Satan Posted February 11, 2004 Report Posted February 11, 2004 Från artikeln Deltagande förband blir I 5, Arméns tekniska skola, Östersund, Skyddscentrum, Umeå, Försvarets sjukvårdscentrum, Karlstad, A 9 Kristinehamn, S 1 Enköping, Helikopterflottiljen, Linköping, Livgardet Stockholm, P 10 Strängnäs, Markstridsskolan Skövde Kvarn, Militärdistrikt Syd Göteborg, P 4, T 2 Skövde, P 18 Gotland, Lv 6, FMHS Halmstad, Ing 2, Eksjö samt P 7 Revingehed. Quote
SERG. B Posted February 11, 2004 Report Posted February 11, 2004 Är det den övning där man skulle testa massa nytt "MARKUS-mtrl" och ny stridsteknik? Quote
Guest Dedicated Posted February 12, 2004 Report Posted February 12, 2004 (edited) KAn fylla i vad dedicated skrev, vi ska ta avlastningsplats för stridsvagn och mekskytte samt ta vissa broar för att underlätta bl.a. stridsvagns framryckning in i Malmö. Dessutom kan uppgifter som att ta terräng för luftvärn och skydda dess plats. Lite av det som vi kan få i uppgift. för hoppningsvis en givande övning och definitivt en bra möjlighet att rekrytera nya vpl. Om chefen så snart som möjligt kan återkomma med vilka dagar vi ska delta så snart som möjligt vore det tacksamt? Inte för jag bryr mig, jag är klart med när som, men det planeras tjej-middag hemma och DET ÄR KOMPLICERAT! Edited February 12, 2004 by Dedicated Quote
Amfibieslusken Posted February 12, 2004 Report Posted February 12, 2004 @Dedicated: Min pluton kommer att delta från 19:e till 21:a Mars. Skulle nog gissa att ni också kommer att göra det. Quote
Baan Posted February 12, 2004 Report Posted February 12, 2004 hmmmmmmmmmm jag ska vara med på dubbeleken och vad jag förstått så ska dte hållas långt nere i Skåne vid Malmö någonstanns.. men kanske inte gäller alla då. Visserligen har vi itne fått veta mer än så, det ryktas om att vi ska säkra malmö hamn men dte är bara rykten Quote
heiho Posted February 12, 2004 Report Posted February 12, 2004 @Dedicated: Min pluton kommer att delta från 19:e till 21:a Mars. Skulle nog gissa att ni också kommer att göra det. Amfibieslusken! Rättelse, du skall vara med den 20-21. Samma tider som Dedicated och Militant Hv-are. Heiho Quote
Amfibieslusken Posted February 12, 2004 Report Posted February 12, 2004 (edited) @Dedicated: Min pluton kommer att delta från 19:e till 21:a Mars. Skulle nog gissa att ni också kommer att göra det. Amfibieslusken! Rättelse, du skall vara med den 20-21. Samma tider som Dedicated och Militant Hv-are. Heiho Ah danke! Edited February 12, 2004 by Amfibieslusken Quote
Skuggan Posted February 12, 2004 Report Posted February 12, 2004 det är ju den södra av armens 2 slutövningar... och självklart kommer jag dit datum vet jag inte än... men lite haubits kommer iaf mullra över de skånska nejderna Quote
psi0n Posted February 12, 2004 Report Posted February 12, 2004 Amfibieslusken!Rättelse, du skall vara med den 20-21. Samma tider som Dedicated och Militant Hv-are. Bra då vet man det! Ser fram emot denna övning! Quote
ShadowStalker Posted February 12, 2004 Report Posted February 12, 2004 Jag ska vara med på övningen dubbel eeken som den heter... Vi börjar på revingehed... sedan åker vi till rinkabyskjutfält där vi har skarpskjutning och förevisning av haubits bataljonen. Sedan sticker vi in i malmö och krigar i några dagar... sen är det tillbaka till revingehed och kriga klart några dagar. Sen är det REMI som gäller.... Snyft snart är lumpen över.... Quote
Baan Posted February 12, 2004 Report Posted February 12, 2004 tjaaa undrar vad vi närskyddare ska göra där nere.. stå post i 10 dagar?! för övrigt ska jag köra ner 20bilsfan från skövde till nånstanns i skåne veckan innan slutövningen börjar.. eftersom max v är 55 km/h lär man ju få jultomteskägg innan vi kommer fram! Quote
facit Posted February 12, 2004 Report Posted February 12, 2004 Fan va roligt det kommer bli att kriga i närheten av sin egen stad. När man känner "terrängen" lite bättre. Quote
Skuggan Posted February 12, 2004 Report Posted February 12, 2004 Jag ska vara med på övningen dubbel eeken som den heter...Vi börjar på revingehed... sedan åker vi till rinkabyskjutfält där vi har skarpskjutning och förevisning av haubits bataljonen. Sedan sticker vi in i malmö och krigar i några dagar... sen är det tillbaka till revingehed och kriga klart några dagar. Sen är det REMI som gäller.... Snyft snart är lumpen över.... rättelse, du kommer kolla på HALVA artilleri bataljonen (Svea artbat) då bodens pjäskomp inte är med på övningen utan håller till i de norra delarna av landet. sedan hoppas jag att du kommer och tittar på 2a pjäsplut (EF) där jag kommer befinna mig i en 13 bil med en hög antenner på Quote
ShadowStalker Posted February 13, 2004 Report Posted February 13, 2004 Jag fick reda på av mina befäl att det var hela bataljonen... Men de kan ju ha fel..=) Ska försöka leta upp din 13 bil=) Quote
valiant Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Och gissa vem som skall vara lede fi ? Fyhrarna lystring ! vi har tracking device på Er bägge, Heho vi har en agent i dina led (Keep your enemies close) -Valiant- Quote
ShadowStalker Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Får hoppas att övningen blir bättre än den skitövningen vi hade i Skövde v.6. Vi fick ut 36000 av diverse ammunitions sorter. Och vi lämnade tillbaka 44000 när övningen var slut... Snacka om att vi sköt mycket.... eller inte... Men nu är det ju P7 som håller i övningen så då kan man ju hoppas att det blir bättre. Och till valiant: Evelyn väntar på att få fylla din R#v med lösplugg=).... När du ser en PBV 302 med beteckningen RL91 så får du lägga benen på ryggen... Vi -> <-- LEDE FI Quote
Skuggan Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Jag fick reda på av mina befäl att det var hela bataljonen...Men de kan ju ha fel..=) Ska försöka leta upp din 13 bil=) kännetecknet är att det står antingen MH eller MF till höger om bakdörren med silvertejp på vår bil ;) Quote
ShadowStalker Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Jag fick reda på av mina befäl att det var hela bataljonen...Men de kan ju ha fel..=) Ska försöka leta upp din 13 bil=) kännetecknet är att det står antingen MH eller MF till höger om bakdörren med silvertejp på vår bil ;) Det är infettat och uppsparkat! Quote
Skuggan Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 du ser det lättast om det INTE sitter nån dunk där då Quote
valiant Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Får hoppas att övningen blir bättre än den skitövningen vi hade i Skövde v.6. Vi fick ut 36000 av diverse ammunitions sorter. Och vi lämnade tillbaka 44000 när övningen var slut... Snacka om att vi sköt mycket.... eller inte... Men nu är det ju P7 som håller i övningen så då kan man ju hoppas att det blir bättre. Och till valiant: Evelyn väntar på att få fylla din R#v med lösplugg=).... När du ser en PBV 302 med beteckningen RL91 så får du lägga benen på ryggen... Vi -> <-- LEDE FI Shadow stalker enbart för att glädja dig skickar jag vi 2 st jägare på dig, vi skall visa var Moses köpte ölet, för övrigt skall man inte använda fula ord till äldre så kissa natt och i säng. Pebban är noterad , har du något igenkänningsmärke så vi tar rätt person ? -Valiant- REGI CENTURIAEQUE ( För Kung & Kompani) (19 Marinkompaniet Devis) Quote
ShadowStalker Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Jag hade ak5 bertil innan... men det hjälper ju inte så mycket nu...Humss... På vagnen står det ju RL90 eller 91 kommer inte riktigt ihåg..=) Jag är den enda dartsignalisten på hela kompaniet som åker pbv... det är ett annat kännetecken..=) Quote
Racoon Pioneer Posted February 14, 2004 Report Posted February 14, 2004 Ja det är slutövningen vi snackar om. RSÖ heter det tydligen i år. Det är väl ett par förband mindre än Våreld var. Vi kommer öva i 5 + 10 dagar (ca). SIB i Malmö kommer vara ett av momenten för vissa enheter. Vår robotpluton ska va med, hur f-n dom nu kan göra rätt för sig i Malmö. Nåväl, kul blir det nog. Min mäktiga ledningsplats3-vagn (1112) kommer få åka tåg hem. På vägen dit blir det öronpluggar och sova... /RP91 Quote
Guest Dedicated Posted February 16, 2004 Report Posted February 16, 2004 Och gissa vem som skall vara lede fi ? Fyhrarna lystring ! vi har tracking device på Er bägge, Heho vi har en agent i dina led (Keep your enemies close) -Valiant- Valiant; du vet att du har en måltavla på ryggen? Bara för att vi tillhör samma bataljon innebär ju inte det att ni inte kan åka på storstryk? Tar med persedelpåse att trä över skallen på dig, för fast, det åker du! Quote
Millitant HV-are Posted February 16, 2004 Report Posted February 16, 2004 KAn fylla i vad dedicated skrev, vi ska ta avlastningsplats för stridsvagn och mekskytte samt ta vissa broar för att underlätta bl.a. stridsvagns framryckning in i Malmö. Dessutom kan uppgifter som att ta terräng för luftvärn och skydda dess plats. Lite av det som vi kan få i uppgift. för hoppningsvis en givande övning och definitivt en bra möjlighet att rekrytera nya vpl. Om chefen så snart som möjligt kan återkomma med vilka dagar vi ska delta så snart som möjligt vore det tacksamt? Inte för jag bryr mig, jag är klart med när som, men det planeras tjej-middag hemma och DET ÄR KOMPLICERAT! Då har du väl fått informationen. Kunde han röra på kroppen i söndags? Quote
Dies irae Posted February 16, 2004 Report Posted February 16, 2004 Och gissa vem som skall vara lede fi ? Fyhrarna lystring ! vi har tracking device på Er bägge, Heho vi har en agent i dina led (Keep your enemies close) -Valiant- Skall man bli hotad nu också Hmmm. Man får vara på sin vakt med andra ord. Quote
Recommended Posts