Skuggan Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 (edited) vårt KompL klar blev också utsatt för en massa främande radiotrafik... tror dock det var pansar för AS var det mycket tjat på.... samma med BB Edited March 28, 2004 by Skuggan Quote
Baan Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 själv var jag i skogen på en 90vagn mån-torsdag första veckan... var ganska kul, speciellt när TV var där och filmade oss. Quote
LT Posted April 2, 2004 Report Posted April 2, 2004 (edited) pejlöperatören: är du en av dem som man ville slita halsen av efter att batL, klar blev utstört hela tiden? Mja, hela tiden vill jag väl inte påstå att ni blev utstörda. Det är inte oss pejlare ni har att "tacka" för störningen, det är störarna (under STA1 på P10 populärt kallade "bandvagnar med stora antenner på taket"). Vi sitter bara och tar in all radiotrafik (och njuter av fågelkvittret när centralen ger störpluton order att slå på uteffekten, kombinerat med allas desperata försök att skapa samband) och lägesbestämmer er. Har för mig att ett fyrtiotal vagnar blev utslagna av artilleri när de stod för nära varandra och pratade radio. Det var vårt fel, delvis. Om det är till någon tröst blev störpluton utskjuten flera gånger av diverse folk och fordon, medan vi pejlare stod på civil mark och lökade (och åt thaimat på Payads ). Sista dagen fick vi gruppera på övningsfältet och avslutade med att bli utskjutna av en Strv 122 med sällskap . Till skillnad från störpluton sköt vi tillbaka. Televapen har aldrig fått härja så fritt som på RSÖ04, under STA2 vid P10 fick vår Stf kompch (tillika blågul) en rejäl utskällning för att vi störde 10 minuter istället för 5. Sammanlagt, under hela övningen, 10 dagar. På RSÖ04 var det fri störning, och befälen på centralen mer eller mindre tävlade om att ha legat ute med störning längst. Edited April 2, 2004 by pejloperatören Quote
HGB1 Posted April 15, 2004 Report Posted April 15, 2004 Dubbeleken skall tilldelas årets fetaste och mest slitna m/90 känga! Jag var pansarskytte gruppchef i lumpen, P4, (Muckade för 7 dagar sen ) och exakt hur kul är det att vara pansarskyttekrigare när man är underställd stridsvagn som bara står på gaspellen!? Övningen varade i 10 dygn 4 av dom var återhämtning (som var totalt jä*la onödigt) de övriga 6 dygnen satt vi i stort sett bara och häckade i vagnarna. Under hela slut övningen så hade vi en enda närstrid. En enda! Man kan ha roligare. T.ex. vår slut skjutning i Skövde då hade vi 1.2 km närstrid skarpt med hela kompaniet, 11 9040B och 60 skjutgalna soldater. det var riktigt mäktigt när jag kommenderade eldstöt på min grupp för att nedkämpa en fiende ca 15 meter fram och det blir eld panik på kompaniet! Då sköts det kan jag lova! Sen att vi avslutade det hela med att rensa värn skarpt gjorde inte saken sämre!! Quote
johanp Posted April 17, 2004 Report Posted April 17, 2004 (edited) 4st återhämtningsdar???! jojo.. iofs hade vi mycket väntan under malmömomentet(medan vi var tvugna att vänta in resten av pansarbataljonen), men såå illa? värdelöst... Edited April 17, 2004 by johanp Quote
achilleos Posted April 17, 2004 Report Posted April 17, 2004 Så här stora övningar är oftast helt värdelösa för alla under plutonchef. Samma sak när jag gjorde lumpen. Man åker ner för att kriga och under 1,5 vecka ser man kanske 2-3 fiendevagnar. Det är dock inte för soldaten som dessa övningar är till i första hand, utan för att träna chefer i olika nivåer att handskas med "levande förband". Det är en sak att ha ledningsövningar där underlydande förband spelas av en liten spelgrupp på några man. Då får man inte alls samma realism som när det verkligen är riktiga soldater man har att göra med, som reagerar på olika sätt varje gång man ger en order, som kan klanta till det på de mest osannolika sätt eller som kan lyckas långt över förväntan med en till synes omöjlig uppgift. Quote
LT Posted April 17, 2004 Report Posted April 17, 2004 Vi hade en del återhämtning i samband med självmordet på kompaniet, sen var det upp till de enskilda grupperna att på eget bevåg välja när man gav sig ut och grupperade igen - de flesta åkte på en gång. Att som stridande enhet inte få sitta ur och kriga mer än en gång måste kännas surt. Lite som att gå utepost när man är grupperad två meter från en väg, några mil bort från övningsfältet. ;) Vi hade önskat oss lite strid, vilket vi också fick (om man nu räknar 120mm vs. 5.56mm som "strid"), men det hade varit roligare med strid mot trupp, typ avsutten pansarskyttegrupp. Allt det där pansaret var liksom ivägen. Quote
TangoAdam Posted April 18, 2004 Report Posted April 18, 2004 Kändes mer som en uppvisning än en övning. Värdelöst, verkligen. Quote
C DK012 Posted April 18, 2004 Report Posted April 18, 2004 4st återhämtningsdar???! jojo.. iofs hade vi mycket väntan under malmömomentet(medan vi var tvugna att vänta in resten av pansarbataljonen), men såå illa? värdelöst... Låter knappast som något nytt. "Våreld" var för mig som KP-troppch. mest som en 9 dagar lång återhämtning. Blev inte bättre av att en av mina Radiolänkbilar välte ner i ett dike mitt i natten på väg till första grupperingsplatsen och blev hyggligt demolerad (inga personskador dock )... Som del i 1.MekDiv:s sambandsnät var vi mer eller mindre att se som en resurs till övningsledningen; med en övning utspridd över halva sydsverige var vi tvungna att stå parkerade som nåt slags jävla televerk så att "the brass" kunde få ut något av att lyfta på sina telefonlurar ! Att öva förbandet så som vi borde uppträda i händelse av ofred skulle inte ha fungerat, vilket kanske pekar på vissa brister i upplägget av TS9000. Transmissionskompaniet hade (iom lån av enheter från t.ex. A9 och LG) 7 av 8 - enl. RO - KP-troppar, och ändå fick vi stå och sända dagar i sträck. Skulle motståndarsidan ha skjutit tillbaka (vilket de i stort sett aldrig gjorde, avfyrade själv inte en enda bula under ASÖn) skulle de inte haft stora problem att hitta oss, strålande som några jävla radiofyrar... Största besvikelsen under värnplikten, rätt synd egentligen. Quote
johanp Posted April 18, 2004 Report Posted April 18, 2004 jag som trodde att vi hade det lugnt under övningen, men vi hade krig på alla grupper mest hela dagarna dock 2lökar/transport dagar... Quote
johanp Posted April 18, 2004 Report Posted April 18, 2004 pejloperatören: om du även är insatt i stör funktionen, hur svårt är det att störa ut ra480 om den utnyttjar "hopp frekvenser"? Quote
Recommended Posts