Guest Dedicated Posted February 16, 2004 Report Posted February 16, 2004 (edited) KAn fylla i vad dedicated skrev, vi ska ta avlastningsplats för stridsvagn och mekskytte samt ta vissa broar för att underlätta bl.a. stridsvagns framryckning in i Malmö. Dessutom kan uppgifter som att ta terräng för luftvärn och skydda dess plats. Lite av det som vi kan få i uppgift. för hoppningsvis en givande övning och definitivt en bra möjlighet att rekrytera nya vpl. Om chefen så snart som möjligt kan återkomma med vilka dagar vi ska delta så snart som möjligt vore det tacksamt? Inte för jag bryr mig, jag är klart med när som, men det planeras tjej-middag hemma och DET ÄR KOMPLICERAT! Då har du väl fått informationen. Kunde han röra på kroppen i söndags? Jadå, inga bekymmer. Jag hoppas på de 70 procenten dessutom. 20-21/3 är uppfattat och medan vi krigar ska det tjejfestas hemma. Klokt att hustrun använder tiden till nåt nyttigt/kul istället för att sitta och vara sur över att man inte är hemma under toffeln! Just då......... Edited February 16, 2004 by Dedicated Quote
Millitant HV-are Posted February 26, 2004 Report Posted February 26, 2004 KAn fylla i vad dedicated skrev, vi ska ta avlastningsplats för stridsvagn och mekskytte samt ta vissa broar för att underlätta bl.a. stridsvagns framryckning in i Malmö. Dessutom kan uppgifter som att ta terräng för luftvärn och skydda dess plats. Lite av det som vi kan få i uppgift. för hoppningsvis en givande övning och definitivt en bra möjlighet att rekrytera nya vpl. Om chefen så snart som möjligt kan återkomma med vilka dagar vi ska delta så snart som möjligt vore det tacksamt? Inte för jag bryr mig, jag är klart med när som, men det planeras tjej-middag hemma och DET ÄR KOMPLICERAT! Då har du väl fått informationen. Kunde han röra på kroppen i söndags? Jadå, inga bekymmer. Jag hoppas på de 70 procenten dessutom. 20-21/3 är uppfattat och medan vi krigar ska det tjejfestas hemma. Klokt att hustrun använder tiden till nåt nyttigt/kul istället för att sitta och vara sur över att man inte är hemma under toffeln! Just då......... Det är ju rätt man som jobbar för våra 70% och han brukar ju inte ge sig...Det är väl därför vi inte får behålla honom... :( Quote
NBC Posted February 26, 2004 Report Posted February 26, 2004 Suck vad jag längtar tillbaka :( , själv spenderade jag delar av Våreld ca 5km hemifrån på Norrahammars Bruk (Jönköping), kändes lite konstigt att gå beväpnad på sina egna bakgator Quote
Guest Dedicated Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 (edited) Besvikelsen ligger tung över insatsplutonerna inom Södra Skånska Gruppen. Ett envetet rykte och rentav officiella besked gjorde gällande att bärsystem 2000 skulle vara tillgängligt för oss inför denna övning; visade sig tyvärr inte vara annat än just ett rykte. Synd det kom i omlopp över huvudtaget, det vore bättre att inte ens veta att godbitarna precis ryckts bort framför näsan på en! Och JA! Det ÄR kul med prylar! Dessa gör mig inte till en bättre soldat, men JAG tror jag blir det. Enkel psykologi. Edited March 2, 2004 by Dedicated Quote
Guest Dedicated Posted March 2, 2004 Report Posted March 2, 2004 (edited) när är storövningen över? Från www.p7.mil.se: DUBBELEKEN Övningen DUBBELEKEN pågår från måndagen den 15 mars till och med fredagen den 25 mars. Övningen genomförs på olika platser i södra Sverige. Inledningsvis övas förflyttningar med övergång av vattendrag på av specialförband byggda militära broar och vadning. Dessutom genomförs under veckan före stridsövningar på Hovdala och Rinkaby övningsfält. På Ravlunda skjutfält övar förbanden med skarp ammunition. På Revinge- och Björkafältet pågår, främst, omfattande övningar i strid med mekaniserade förband och i urbaniserad terräng. Övningen kommer även att ha moment i Malmö, under lördagen och söndagen, med en särskild övning i att strida i bebyggelse. Där utöver kommer olika typer av special- och understödsförband att uppträda på flera platser Skåne. Bataljonerna som medverkar under övningen är utrustade med olika typer av stridsfordon, hjulfordon och annan krigsmateriel. Exempel på stridsfordon som deltar i övningen är olika typer av stridsvagnar, splitterskyddade pansarskyttefordon, bandgående luftvärnskanonvagnar och brobandvagnar. Även olika typer av krigsbroar, artilleripjäser, luftvärnssystem och helikoptrar kommer att ingå i övningen. Totalt omfattar övningen ca 500 fordon och 5 900 soldater/ officerare från olika förband i södra och mellersta Sverige. Edited March 2, 2004 by Dedicated Quote
johanp Posted March 12, 2004 Report Posted March 12, 2004 självklart! kom hem från en sib övning i södraste skåne aldeles nyss och sticker ner igen på måndag morgon... =) Quote
Sttochen Posted March 12, 2004 Report Posted March 12, 2004 gött mos !! Själv rullar man ner imorgon....gaaah.....lååång åktur....jaja, inte som till boden, men långt ändå.... Quote
ShadowStalker Posted March 12, 2004 Report Posted March 12, 2004 Ni är så välkommna ner till till skåne..=) More meat to the meat grinder Rudolf Ludvig! Quote
JAS Posted March 12, 2004 Report Posted March 12, 2004 Detta är ju lysande! Gratis föreställning! Kommer definitivt att komma och titta under Malmö momentet. Man kanske skulle ta sin M/90 från FVRF-U, riva bort diverse ungdomsmärken och försöka smälta in...så kanske man får va med på lite action! Eller nja nöjer mig nog med att titta på och dregla lite /JAS Quote
Syster Håkan Posted March 12, 2004 Report Posted March 12, 2004 JAg skall vara med nu den v12 som skademakör Quote
Froddan Posted March 12, 2004 Report Posted March 12, 2004 Skulle någon kunna vara lite vänlig och förklara hur sådana här "krigslekar" går till? Både tekniskt och i stort. Quote
achilleos Posted March 13, 2004 Report Posted March 13, 2004 Skulle någon kunna vara lite vänlig och förklara hur sådana här "krigslekar" går till? Både tekniskt och i stort. I denna övning deltar i stort en bataljon bestående av P4+P7, en bataljon P10+P18 och en tredje B-styrkebataljon (-) bestående av lite övrigt hopkok såsom pvhelikoptrar, närskyddsplutoner, robotplutoner mm. Dessa cirkulerar runt mellan Revinge, Rinkaby och Malmö och krigar mot och med varandra samt mot hemvärn. På Rinkaby skall det skjutas haubits och i Malmö hamn skall det krigas nere i hamnen som jag förstått det. Hela övningen leds av MekB9 brigadstab som får sina inputs från en blågul spelledning. STA är med på Revinge nästan alla dagar. Tror att det är ordinarie befäl som truppför hela övningen, dvs inga elever, blivande kaptener och fänrikar, som det var denna veckan (v11) på Revinge. Quote
JTS Posted March 13, 2004 Report Posted March 13, 2004 Tror att det är ordinarie befäl som truppför hela övningen, dvs inga elever, blivande kaptener och fänrikar, som det var denna veckan (v11) på Revinge. Och det tackar vi för! Quote
JAS Posted March 13, 2004 Report Posted March 13, 2004 <OT> @achilleos Jag trodde man inte använde hkp 9 i pvrollen längre? </OT> /JAS Quote
Racoon Pioneer Posted March 13, 2004 Report Posted March 13, 2004 På 22. pionjärkompaniet kommer stf kompch vara en elev under dubbeleken. Veckan som varit var både kompchef och stf elever. Man märker tydligt hur betydelsefullt det är att man har en långvarig relation och kännedom kompchef och plutonchef emellan. Varje vecka som vi möter nya fiender är hur rolig som helst. Det övas uppenbarligen inte så mycket i fältarbetad terräng idag bland förbanden. Nästa vecka kommer stridsvagnskompanier få smaka på piorglar, grkgrytor, och robotgränder... ...22 pionjärkompaniet förneka sig icke... /RP Quote
Baan Posted March 13, 2004 Report Posted March 13, 2004 sib i malmö hamn som är planerat att äga rum från och med någon gång lördag nästa vecka kommer iaf inte min tropp vara med på vår andra tropp kommer förmodligen (vår kapten visste väl inte riktigt..) att få vara med i sib:en inne i malmö.. Vi kommer åka strf90 och agera lite pskytte för en gångs skull (annars är man nsky ) och förhoppningsvis skjuta en hel del mån-fre nästa vecka Sen blir det iofs ganska statiskt och tråkigt på L3an lördag till onsdag när övningen avbryts för vår del (vet inte om det gäller alla..)... Quote
Skuggan Posted March 13, 2004 Report Posted March 13, 2004 datum spikat och klart... Artreg (A9) rullar mot skåne fre 19 kl 0400,beräknas framme nån gång samma kväll.... rullar åter mot Kristinehamn tis morgon... Quote
KD803 Posted March 13, 2004 Report Posted March 13, 2004 <OT>@achilleos Jag trodde man inte använde hkp 9 i pvrollen längre? </OT> /JAS Inte "på riktigt". Däremot uppträder de som b-styrka. Quote
valiant Posted March 13, 2004 Report Posted March 13, 2004 PO + Broder, vi har nu fått senaste info från Mata Hari, vi vet 1. När & var man lastar av FAP 2. När och var man går över Sege Titta Er över axeln fredag fom 1500, och Pojkar vi hotar, inte vi LOVAR! (själv gör jag naturligtvis inte smutsjobbet, utan myser i stabsbilen) Och notera även att jag inte finns i några beroende på A) uppgifterna saknas för att förvilla fienden B) jag lever under skyddad identitet C) jag är den Hemlige Befälhavaren Bara ett svar är rätt. " I find your lack of faith disturbing" Darth Vader -VALIANT- Quote
Nestor Posted March 14, 2004 Report Posted March 14, 2004 Vad är det för scenario? Om det finns något det vill säga... Quote
Guest Dedicated Posted March 16, 2004 Report Posted March 16, 2004 (edited) Det skojjsiga med den här övningen är att ingen egentligen vet nåt på förhand! (Mer än Valiant då, men låt honom tro det.......!!!) Man vet ungefär var saker och ting ska hända men inte när eller hur. En synnerligen tillämpad övning! Vi rycker in på lördag 1200. Då har kollegorna förmodligen redan slaktat Valiant med anhang så jag ser fram emot helgen med tillförsikt! (Sega jäklar, Valiant med anhang! De var inte färdigslaktade förrän vid 3-tiden lördag natt............) Edited March 22, 2004 by Dedicated Quote
Skuggan Posted March 26, 2004 Report Posted March 26, 2004 Achilleos: hade du månne anropsnamn AF? (ellr var det FA) och var det du som skjutsade ÖB? Quote
johanp Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 måste bara påpeka att inte en enda en av ssk's vagnar blev utslagna i malmö.... host host sen vill jag även med skräck minnas komentaren som vagnchefen i en strv122(från våran sida!!!) efter att han hade sjutit ut en av våra e-grupper: Vår Kn- Vet du vad du sköt på? Vc- En grupp prickskyttar uppe i tornet där *peka* Kn- Det där var våran e-grp... Varför sköt du dem? Vc- Det var så mycket soldater överallt som stressade upp oss(122an hade även 3st strf90 som närskydd..), så vi tog ut mål med värmesiktet och sköt sedan ut dem. Kn- Men ni har ju blivit informerade om våran närvaro i det området! Vc- Ehhh joo men men... Quote
johanp Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 armé inspektören och övningsledaren åkte däremot runt i varsinn strf90. all kritik till de som körde armé inspektören, träffade på er runt 07(när vi redan hade krigat i 5timmar...) hela bakvagn satt i fältskjorta och praktiskt taget sov fortfarande.. med en generalperson bredvid sig?!?!!! Quote
Skuggan Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 det var tyvärr en av våra pjäser (min plut) som låg fel... ingen vet varför... det var samma under större delen av övningen. vi hade även stora problem med POSen under hela övningen.... det började med att den vandrade (även när pjäsen stod still) med ca 40m/s sedan låg den på helt fel Z värde och slutligen gick det inte att koppla av pjäsen från bilen utan att den dog.... dock funkade allt perfekt när vi kom upp till Karlsborg på tisdagen.. ÖB var nöjd med vårat förband (kan bero på att han fick skjute 2 skott lng6) skrek dock "SKOTT KOMMER" när han skjöt något som vi hade ganska kul åt... hur som helst var det en bra övn... nu är det slut tyvärr... Quote
vapenvägraren Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 går övningarna ut på att man ska lära sig något eller bara få använda det man tränat på? Tänkte om det är något planerat i förväg som att man ska ta nån byggnad eller spränga en bro eller nåt. Quote
LT Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Övningens syfte var väl att tillämpa den kunskap man tillägnat sig under värnplikten. Till skillnad från tidigare övningar var även befälen tämligen omedvetna om vad som skulle hända. De blev för i övrigt lika barnsligt glada som vi över att ha gjort ett bra jobb. Nu är det till att tillämpa tillägnade vårdkunskaper. Quote
johanp Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 pejlöperatören: är du en av dem som man ville slita halsen av efter att batL, klar blev utstört hela tiden? Quote
Sillen Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Tänkte om det är något planerat i förväg som att man ska ta nån byggnad eller spränga en bro eller nåt. Är lite olika från övning till övning tror jag (när vi snackar slutövningar). Våreld var ganska styrd, medan Snöstorm mer var som ett litet krig med två "lag". Quote
Recommended Posts