Jump to content

Automateld på glocken

Guest

Recommended Posts

Jag har hört att någon glock ska ha automateld. Stämmer det? På sidan står det något om Magasine discharge: 12.6mm eller något. Eller har det med laddningen att göra?

• BlåGul -1

Det finns en glockmodell som kan skjuta helautomat. 18/18c.

Övriga modeller kan förses med eftermarknadsmojänger så man kan skjuta helautomat.

Du tänker på "trigger travel for discharge". Detta innebär att du behöver dra avtryckaren (i standardutförande) 12,5 mm bakåt från utgångsläget innan det smäller.

Jovisst är Glock 18 möjlig att skjuta 3 skotts eld i orginalutförande (burst)... Den är exakt samma sak som glock 17 (Pistol 88) Bara att du kan skjuta "Burst"

glock18.jpg

på bilden har den extra lång pipa, vilket bara dom tidigare modellerna hadde.

Glock 18 sälj endast till polis/militär, och vissa delar på  G18 passar inte G17 osv, av säkerhetsskäl. Teoretiskt kan den skjuta ca 1200 skott/min om den hadde haft helauto...

Har en film när dom skjuter helauto (givetvis från Usa), och konstigt nog verkar dom ha en ganska bra samling på skotten på ca 25 m.

• BlåGul -1

Dahlberg: Det är bara i Counterstrike som G18 har "burst"-läge. I verkligheten är den helautomatisk. Har det tillverkats några G18 med treskottsläge så böjer jag mig naturligtvis för det.

Shadow: Ja, pipan på bilden är portad för att få krutgaserna att "hjälpa till" att hålla vapnet nere.

Att det sedan finns ett litet tillbehör som gör att man kan välja att skjuta fullauto med "vanliga" Glockmodeller är väl heller ingen hemlighet. Säljs i USA till innehavare av klass 3 licenser. Det är nog ganska svårt att få licens för det i Sverige och ja man behöver ny licens eftersom det är en väsentlig förändring av vapnets funktion. Men en en 34:a med kompad pipa och auto selector hade ju inte varit fel.

... och inser att 9x19 redan tagit upp ämnet

Under FBUs vapenkurs i Hemavan -99 demonstrationsskjöts det med en sådan Glock. Skytten/instruktören/vapensamlaren hade svårt att hålla ihop träffbilden om man säger så.

Han nämnde också att första gången han sköt med den höll han på att skjuta sig i foten.

Kul att se på, men verkar opraktiskt. Hellre då ett något större vapen med ett handtag under pipan för rekylens skull.

Kan någon tala om vad det är bra för med automat på en pistol?  En "burst" med två eller tre skott kanske?

En del har ideén om att man skall ha mycket bly i luften.

Med mycket träning kan du säkert lära dig skjuta kontrollerat med en helautomatisk pistol, mao, i stället för att skjuta 2 skott (motsv.) så skjuter du en kort, kontrollerad salva.

Snabbt och enkelt. Men lär ju som sagt kräva mycket träning.

Jag har läst att en del "livvakter" anser att det kan vara en fördel med ex: en Glock 18 för att kunna ge "covering fire". Fan vet...

Helautomatiska pistoler har sällan blivit speciellt poppis, jag hade nog röstat för en mindre k-pist, typ Mp5K-PDW, Beretta M12S etc.

Beretta M93R har ju 3-skotts burst, inte heller den är ju någon succé.

Automateld kanske skulle kunna ha en funktion vid extrema närstridssituationer? Bara en tanke...

Ja, jo.. under fem meter eller så så gör det garanterat JÄTTEont.

Under en meter.. ojoj..  Det gäller bara att hålla i ordentligt så man inte skjuter sig själv i ansiktet.

På nått sätt så ska man kunna trycka in en liten metallbit i glcoken men det är totalt olagligt ;)

Tjaa... tror inte att det är SÅ lätt, och skulle det vara det så lär det inte vara så säkert...

Att ha mekansimen olåst när patronen tänder är obra...

Självklart måste alla mått vara rätt men principen är ganska enkel för den som är väl förtrogen med hur mekanismen fungerar. "Plåtbiten" fungerar på ungefär samma sätt som omställaren på Glock 18.

Säkerheten är något som står överst på min lista så jag skulle nog passa mig för "Händige Harrys" egna version alldeles förutom den juridiska aspekten.

Den mekaniska eldhastigheten är ju 1200-1300 skott per minut så visst går det fort men rätt utförd borde "plåtbiten" vara säker.

Jag har inte haft möjlighet att prova :(

Ang vad som är bra med automateld från pistol så har jag hört att Beretta 93 kom till för att livvakter till åklagare/Domare på Sicilien ville ha ett vapen som kunde sätta 15 kulor i en bil innan de dog.

Och om man antar det utgångsläget kan det ju fungera. Tio meters avstånd, tvåhandsfattning och en Van som målyta låter väl rimligt.

Men nuförtiden har de k-pistar om jag förstår det rätt.

• 4 years later...

Finns säkert någon här inne som har en uppfattning om det, men med ledning av tillbehören som existerar så kan man kanske misstänka att kontrollen inte är optimal: Zahal's axelstöd till Glock....

*doh* axelstödet verkar inte vara kompatibelt med Glock 18, men det finns likväl vikbara främre handgrepp att montera på Picatinny-skenor

Edited by Sytare

Ang vad som är bra med automateld från pistol så har jag hört att Beretta 93 kom till för att livvakter till åklagare/Domare på Sicilien ville ha ett vapen som kunde sätta 15 kulor i en bil innan de dog.

Och om man antar det utgångsläget kan det ju fungera. Tio meters avstånd, tvåhandsfattning och en Van som målyta låter väl rimligt.

Men nuförtiden har de k-pistar om jag förstår det rätt.

Hmm... har fått äran att skjuta med G18 med långt magasin (31 eller var det 32 skott den rymde) och det är inga problem att hålla ihop träffbilden på 10 meter. Bara man håller i. Mycket bly i målet :rockon:

EDIT: stavfel

Edited by ugly

Har själv haft förmånen att skjuta Glock automat under en längre tid.kom fram till att detta var ganska onödigt men med övning och korta "Burstar" så träffar man ganska bra på

5-10 meter.Tyckter dock att dubbelskott är ett enklare och absolut säkrare sätt att få träff i målet.

Men skoj va det absolut :Malaj: .Dessutom där jag bodde då så va Amunitionen skitbillig. :}

Säger som någon innan i tråden att fan mp5 är bra mycke bättre dessutom om man ska använda skiten för täckande eld måste man nog ha bandmatning :rockon: för ett 17 mag är bra litet för automateld och ett 32 mag och Glock tillsammans är bra stort och svårt å bära på sig...dessutom om man ska ha mer magasin med sig för träffsäkerheten är inte hög på längre avstånd.

Testat Steyr pistol med axelstöd .... Man kan ju lika väl ha en kpist istället Pistol är ju till för att men ska kunna ha det dolt.

Skitskoj håller jag dock med om

MVH

Olaevil

Automateld i en pistol är väl i dom flesta fall rätt onödigt men vad jag förstått efter att ha läst på lite olika sidor är att det är mest till för paniksituationer. I ett sånt fall sprayar man bara åt överfallaren/fienden så man kan köpa sig lite tid. Att vapnet sprider kulorna i en ganska stor tratt då kan ju vara en fördel då man inte hinner sikta in sig - lite hageleffekt.