Jump to content

Väcka folk

Nestor

Recommended Posts

• Replies 94
  • Created
  • Last Reply
Posted

Väckte logementet till tonerna av "Amazing Grace" på säckpipa en gång :clap:

Vågade nte göra det igen då det muttrades en del efteråt ;)

Posted

Samtidigt eldöppnande från 6 st 15,5 cm rörliga KA-pjäser en bit i från tältet är också väldigt effektivt... särskilt när man inte har en aning om att dom är grupperade där.. :)

En klassiker är ju annars att att bära ut någons säng (med personen sovandes i givetvis) i korridoren/tvättrummet el. motsv och låta vederbörande vakna upp där. Alltid lika uppskattat. :clap:

En annan klassiker som en lumparpolare alltid brukade köra med på några favorit offer som hade lätt för att somna om var att ta tag i sänggaveln och lyfta upp den på raka armar och släppa ner den med ett brak. Allltid väldigt uppskattat det med.. :ph34r:

Posted

är det jag som har råkat ut för telekrig eller är goatpower burken tjurig som en get på att släppa ifrån sig filen?

Prova med att vråla givakt till högvaktstränanade soldat

Posted

Jag är glad att jag inte har gjort min värnplikt med er, eftersom jag hade tillbringat ett antal år bakom lås och bom för mord då :baskerHV:

Lite OT, men en kul sak var att linda ett antal varv tejp runt en person och hans/hennes säng så att de inte kom upp och släppa upp de 2 minuter innan uppställning... Lätt stressade ,O

Fu Frippe: Var inte för säker på det, vi hade en kille som glatt sov vidare medan resten av plutonen slog tillbaks ett nattligt överfall.

Han låg precis innanför öppningen och blev trampad på ett antal gånger när alla sprang ut...

Caridon: Det där ska provas, låter skitkul (ska dock inte lägga den mot huden på någon... :))

Sg Olsson: goatpower bedriver telekrig mot mig med...

Posted

Under Fk, hade vi en fänrik(Kb) från LG.. Han kunde spela säckpipa.. så han körde någon marsh samtidigt som han gick mellan tälten...

om man ställer sig mitt inne på ett logement med en bergsprängre modell STOR, och drar på Rammstein med Bang Bang (tror den heter så) på väldigt hög musik... då brukar de flesta komm upp fort..

Dunka allt vad man har i sidan på skåpen brukar funka aldeles ypperligt...

Ska nog ta o prova det där med att bära ut vederörandes säng på kaserngården, ska bli intressant att studera vederbörandes reaktion. :baskerHV: ..

Posted

En puss på pannan och ett framviskat "gomorron, älskling" är ett bra sätt att väcka folk på. Man blir liksom glad i hela kroppen då och får en fin start på en lång och arbetsam dag i tjänsten...

Posted
En puss på pannan och ett framviskat "gomorron, älskling" är ett bra sätt att väcka folk på. Man blir liksom glad i hela kroppen då och får en fin start på en lång och arbetsam dag i tjänsten...

Ja just det, du är ju en av flottans käcka gossar! :baskerHV:

Posted

Vet inte om detta tips tidigare nämnts.

Stoppa ner offrets hand i ett glas med vatten så ska ni få se på något "trevligt".

Posted

En vibrerande mobiltelefon uppe på kungens plåtskåp var ju ganska effektivt.

Likaså att sluta elda en stund innan revelj (jag vet, redan nämnt). Inte kul alls, men smidigt att kaminen hinner svalna lite innan omgruppering.

Posted
Stoppa ner offrets hand i ett glas med vatten så ska ni få se på något "trevligt".

Är det någon som faktiskt provat det eller är det bara en skröna?

Posted

Är det någon som faktiskt provat det eller är det bara en skröna?

Vet inte, dock så vet jag att tandkräm M/starkarementol under näsan på vederbörande har en otäck effekt :D

Posted
ahh där ser man, till vilket truppslag tillhör denna revelj då?

:baskerPa:

Nu känner jag inte till namnet på denna signal, men det är ingen revelj. Denna trumpetsignal blåstes alltid när flaggan hissades, och halades, hos oss på IB2.

Posted
Annars är ju flyglarm kombinerat med något tillhygge i metall att slå på sänggavel med samt diverse tillrop ganska effektivt.

Kan ju varieras medelst "GAAAS"-rop.. Kombineras lämpligen med brakare. :baskerPa:

Posted

En metod som jag verkligen inte under några som helst omständigheter rekomenderar men som jag har "hört talas" om är att ute i fält ta en guldburk, gärna ravioli eller leverpastej, knyt fast denna i ett snöre vilket i sin tur är fäst i en lång pinne och sedan släppa ner den i röret på kaminen. Ni kan ju själva gissa vad som händer med burken när den når rätt temperatur. Men somsagt detta skall nog inte genomföras pga. säkerhetsskäl.

Posted
breachs bild är tagen i en byggnad som man inte får fotografera i. Är det bara jag som tycker det är olämpligt att lägga upp en sådan bild i ett forum på internet?

Fel. Det är inte fotoförbud innuti högvaktsflygeln på Drottningholm.

Posted

:D

Nu känner jag inte till namnet på denna signal, men det är ingen revelj. Denna trumpetsignal blåstes alltid när flaggan hissades, och halades, hos oss på IB2.

Svaret är enkelt, det är inte någon revelj alls utan Arméns Paradmarsch. Spelas vid flagghissning och parad. Därav uppfattar soldaten den som revelj fast den egentligen spelas när svenska flaggan hissas på morgonen. Revelj skall då egentligen spelas innan flagghissningen.

Posted
breachs bild är tagen i en byggnad som man inte får fotografera i. Är det bara jag som tycker det är olämpligt att lägga upp en sådan bild i ett forum på internet?

Det fick vi veta när vi gick högvakt v.3 2003.

Det var garnisonsbefälet som sa det till oss.

Jag och Marzocchi gick samtidigt och fick samma information.

The Swede :D

Posted

:D

Svaret är enkelt, det är inte någon revelj alls utan Arméns Paradmarsch. Spelas vid flagghissning och parad. Därav uppfattar soldaten den som revelj fast den egentligen spelas när svenska flaggan hissas på morgonen. Revelj skall då egentligen spelas innan flagghissningen.

Nej! Det där är någon okänd trumpetsignal.

Svenska arméns paradmarsch

Bonus: Svenska arméns tapto

För den som vill förkovra sig i arméns marscher rekommenderas Svenska arméns marscher, finns att inhandla via CDon.

Edit: url

Posted

The Swede :uzi

Jo detta fick vi också höra när vi gick högvakt. Frågan är däremot VARFÖR det är fotoförbud där, det är ju bara en kasern (motsv) för Petes sake!?? Det man ser på bilden är ju dessutom bara en halv säng, en dörrkarm och en annan dörr!

Är det bara för att göra det enkelt för sig och säga att det är fotoförbud överallt och slippa tjat?

Räknas flygeln till skyddsobjektet också eller? Kommer inte ihåg det....

Posted

Används verkligen alla reveljer, tapto och parad -marscher regelbundet ?

Eller är det bara reliker sen den gamla goda tiden, som vid högtidligare tillfällen används ?

Posted
Jo detta fick vi också höra när vi gick högvakt. Frågan är däremot VARFÖR det är fotoförbud där, det är ju bara en kasern (motsv) för Petes sake!?? Det man ser på bilden är ju dessutom bara en halv säng, en dörrkarm och en annan dörr!

Är det bara för att göra det enkelt för sig och säga att det är fotoförbud överallt och slippa tjat?

Räknas flygeln till skyddsobjektet också eller? Kommer inte ihåg det....

Anledningen till varför det är fotoförbud är enligt garnisonsbefälet för att inte planlösningen skall komma ut till fel element.

Om man inte vet planlösningen vet man heller inte var personal etc. befinner sig.

Just denna bilden kan verka oskyldig men om man lägger ihop den med andra bilder från andra vinklar.........

För att återgå till ämnet så brukade jag väcka mina kamrater på BA01 med min Magcharger rätt i ansiktet när dom skulle gå post.

Det var INTE populärt :D

The Swede :uzi

Posted

The Swede :D

Nu när du skriver det blir jag plötsligt osäker. Jag vet i alla fall att högvaktsflygeln på Sthlm Slott inte har något fotoförbud. Kanske misstog jag mig, men vår plutch (med 150 vakter som VC på Sthlm Slott bakom sig) beviljade iaf "viss fotografering" på övre våningen av Drottningholm.

Jag håller dock med om att på markplanet av HV-flygeln ska man egentligen inte fota, med tanke på vapenskåpen och patrullrummet där vapnen förvarades. Flygeln har ju på Sthlm Slott en post som bevakar, medan det på Drottningholm inte finns någon sådan.

Ber om ursäkt för att jag framställde mitt uttalande som säkert utan att kunna backa det med fakta...

:uzi

Posted

Under min värnplikt hade vi en extremt morgontrött och morgonsur kille på mitt logement. Vi brukade få upp honom ur säng genom att sätta på låten: "Get up while you can" med gruppen: "Atari teenage riot". Måste nog vara värsta låten att vakna till.

Har själv blivit väckt genom att en person i min grp bedrev katt-jakt med hagelbrakera straxt utaför baracken. Smått mysigt.

Någon som har provat att väcka nån annan med Arbetarbröder? Borde kunna ge ett intressant resultat.

Posted

Vi hade ett pucko på kbs som tyckte att det var kul att springa runt och väcka folk varje gång han hade varit ute och supit (ofta), han fick prova ett par olika sätt att vakna... Inget av de var särskilt trevligt :uzi

Några sätt:

lokal jordbävning orsakad av fyra personer som ruskar om hans säng ordentligt

urvält genom att två personer tar tag i madrassen och lyfter ena sidan så han ramlar ur sängen.

alla fönster öppnade samtidigt (han sov närmast fönstret) och hans täcke utslängt på gården (kbs bodde på femte våningnen :D), rätt kallt när det är 10-15 minus.

inburen i duschen och duschad i kallvatten ett bra tag

Fast den bästa var ändå när hela hans logement smög upp ur sängarna och gjorde sig iordning inför uppställningen och logementschefen anmälde "X logement närvarande sju, frånvarande en. Sover på logementet" varpå löjtnanten sparkar upp dören och skriker UPPSTÄLLNING med den ljuva stämma som bara uppretade löjtnanter kan uppbringa

Vi hade rätt svårt att hålla oss för skratt... ;)

Posted

Värsta sättet att vakna...

Flickvännen som häver ur sig:

Du har uppställning om 30 minuter! Det var en mil till regementet och jag hade bara civila kläder med mig och ingen av oss hade bil.

Tvåa på listan måste vara en Mag-lite 4 eller 6 cells som dras mot spjälorna på sänggaveln.

Posted

[OT]

@Shock

HVI 2003 Stockholm 11:5

11.5 Fotografering (filmning)

Vid (i) Stockholms slott får fotografering (filmning) äga rum på högvaktsterrassen och

vid Slottets fasader samt övriga platser där allmänheten har tillträde.

Fotografering och filmning skall ske under ordnande förhållanden och utan att

bevakningstjänsten störs.

Fotograferingsförbud (förbud att filma) råder i högvaktsflygelns lokaler, inne i Slottet,

på inre borggården (när denna är stängd) och inom östra slottsvalvet. Förbud råder

vidare mot att fotografera eller filma Kungliga personer (när de uppträder enskilt och ej

officiellt).

Tillstånd att fotografera (filma) i vissa delar av högvaktsflygeln kan ges av

garnisonsavdelningen efter framställan.

Anm: Det är tillåtet att fotografera på Logårdstrappan mot Logården och mot Slottets

östra fasad.

Fotograferingsförbud (förbud att filma) råder vid Drottningholms slott inom

bevakningszonen och vaktlokalen samt att fotografera (filma) Kungliga personer.

HVI 2003 Drottningholm 11:5

11.5 Fotografering (filmning)

Det råder fotoförbud för all personal inom högvakten både inom- och utomhus. Dock

kan fotografering av personal medges (på därför utsedd plats), efter samverkan med

garnisonsbefälet på Drottningholms Slott.

[/OT]

The Swede :rocketl:

Posted
Används verkligen alla reveljer, tapto och parad -marscher regelbundet ?

Eller är det bara reliker sen den gamla goda tiden, som vid högtidligare tillfällen används ?

Det är ingalunda några reliker men där jag trummar framförs de ganska sällan. Det är min uppfattning att många tycker att trumsignaler och för mycket solotrumma är tråkigt...tyvärr.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...