Jump to content

Väcka folk

Nestor

Recommended Posts

Posted

Vi har en kille i gruppen som alla verkligen bävar över att få tex eldposten innan så man måste väcka honom, han sover verkligen djupt. En gång råkade jag vara den olycklige att tvingas väcka honom, och efter först ha tilltalat och ruskat lite lätt i honom som borde väcka de flesta, övergår jag till att ruska hårdare utan resultat för att sedan sticka fingrarna i sidan på honom, nypa honom i armen och slå honom på benen mm. Efter att nästan ha givit upp och förberett mig på att få ta nästa pass också så tar jag tillslut ett vedträ och slår honom hårdare och hårdare på underbenet på honom. Efter ett tag vaknar han faktiskt och jag går och lägger mig. Morgonen efter tittar han frågande på sitt smalben och undrar vart alla blåmärken kommer ifrån... :=o

• Replies 94
  • Created
  • Last Reply
Posted
ahh där ser man, till vilket truppslag tillhör denna revelj då?

:=o

Nu känner jag inte till namnet på denna signal, men det är ingen revelj. Denna trumpetsignal blåstes alltid när flaggan hissades, och halades, hos oss på IB2.

Svaret är enkelt, det är inte någon revelj alls utan Arméns Paradmarsch. Spelas vid flagghissning och parad. Därav uppfattar soldaten den som revelj fast den egentligen spelas när svenska flaggan hissas på morgonen. Revelj skall då egentligen spelas innan flagghissningen.

Nej! Det där är någon okänd trumpetsignal.

Svenska arméns paradmarsch

Bonus: Svenska arméns tapto

För den som vill förkovra sig i arméns marscher rekommenderas Svenska arméns marscher, finns att inhandla via CDon.

Edit: url

Precis, som jag sade i mitt ursprungliga inlägg är det ingen revelj. Jag har en CD där denna signal benämns som just 'paradmarsch', men som du korrekt utpekar är ju så ingalunda fallet (iaf. inte arméns paradmarsch). Jag repar imorgon så jag ska höra mig lite för.

Posted

På Ing2 fanns/finns en personbil med takmonterad högtalare/megafon och i kupén monterad bandspelare.

Vid högvaktsexercis fick jag det excellenta uppdraget att spela marscher på full volym i en för tillfället uppställd Mercedes-Benz Sprinter.

Posted
Lite OT (blågul må ursäkta)

men hur löses det ute på förbanden rent praktiskt med att framföra marscher? :Malaj:

De flesta förband har en Hv-kår knuten till sig.

Posted

från sommarkurs på f7

Person X har en väckarklocka som låter så j*vla högt att alla i logementet vaknar... utom han själv! Den killen sov verkligen djupt! Mycket effektiv väckning.

En kille hade haft med sig en handduk ut i fält och använt den varje dag utan att vare sej torka eller tvätta den. När vi kom hem luktade den... ja... mindre gott... Sömtutan som nämndes ovan fick den i ansiktet en morgon och DÅ vaknade han tvärt... hmmm... skum upplevelse....

Posted

Kanske dundra in o slå väsnas genom att slå en pinne i en soptuna ett antal ggr....

Har inga större problöem med at vakna. Kan bara sova max 8 timmar/dygn ändå mer eller mindre.

Vad är det för fel på mig? :winner:

MvH Ibsen

Posted

:winner:

Nu känner jag inte till namnet på denna signal, men det är ingen revelj. Denna trumpetsignal blåstes alltid när flaggan hissades, och halades, hos oss på IB2.

Svaret är enkelt, det är inte någon revelj alls utan Arméns Paradmarsch. Spelas vid flagghissning och parad. Därav uppfattar soldaten den som revelj fast den egentligen spelas när svenska flaggan hissas på morgonen. Revelj skall då egentligen spelas innan flagghissningen.

För den som vill förkovra sig i arméns marscher rekommenderas Svenska arméns marscher, finns att inhandla via CDon.

Nejdu Ingbat/I19, det är inte alls "någon okänd trumpetsignal" utan Arméns Paradmarsch, men på ett annat instrument nämligen jägarhorn och inte med hel musikkår.

Posted
Används verkligen alla reveljer, tapto och parad -marscher regelbundet ?

Eller är det bara reliker sen den gamla goda tiden, som vid högtidligare tillfällen används ?

Det är ingalunda några reliker men där jag trummar framförs de ganska sällan. Det är min uppfattning att många tycker att trumsignaler och för mycket solotrumma är tråkigt...tyvärr.

Var trummar du någonstans då?

Själv dunkar jag burk på LG.

Posted

:)

Nejdu Ingbat/I19, det är inte alls "någon okänd trumpetsignal" utan Arméns Paradmarsch, men på ett annat instrument nämligen jägarhorn och inte med hel musikkår.

Efter att ha lyssnat och jämfört framt och tillbaka är jag faktiskt beredd att hålla med!

Posted

Väckning medelst p-skott kan också funka: Väckarklocka modell p-skott

Under en strapatsövning vi hade när jag låg inne så använde vår troppchef som då ingick i övningsledningen 6 gubbar sprängdeg, funkade bra det med.

Posted

@Kanna: Tänkte precis tipsa om den, fan också att du hann först. :baskerPa:

Hur som helst, det där måste ju vara fejk, om det där raketgeväret användar bakblåsprincipen, vilket det ser ut som med tanke på rekylens ringa påverkan på skytten, så skulle ju såväl skytten som de sovande sakna trumhinnor nu? Jag har skjutit skarpt pskott, jag vet att tryckupplevelsen är gigantisk, de sovande hade fått klara bestående men.

Nu finns det ju ett pskott modell CS (confined spaces), men även detta kräver väl hörselskydd för att inte tokdö hörselmässigt?

Posted

@shock: Jo, lite fejk är det nog allt men det är en jäkla bra smäll :sniper: Att han som sedan blir utsatt för smällen ser ut som att han håller på att dö och går och håller sig för bröstet precis om att han håller på att få en hjärtattack det är en annan historia, vaknade gjorde han iaf.

Posted

Ett ganska effektivt sätt är annars att med ett finger, försöka trycka in en kudde in i ögat på vederbörande sovande person....

(Konsten behärskas till fullo av SJs personal, särkilt sträckan sthlm - ösd)

Posted

,O

Har en gammal lp där den benämns som igenkänningssignal flygvapnet så jag antar att det är det.

Att den sedan spelades varje morgon på F4 och på min soldaterinran gör bara min övertygelse ännu större att den klatshiga truddelutten härör från flygvapnet.

• 6 years later...
Posted

blir nog en liten necro-post, men jag har nu kollat igenom forumet och samtliga länkar för reveljen är gammla och döda.

får ingen lycka på google heller

är det nån som har nån fin fungerande länk?

Posted
blir nog en liten necro-post, men jag har nu kollat igenom forumet och samtliga länkar för reveljen är gammla och döda.

får ingen lycka på google heller

är det nån som har nån fin fungerande länk?

YouTube-fuu...

Revelj Camp Oden

Väckte f ö Camp Swea med denna samt "Undan, ur vägen" på Ravlunda. Blandade reaktioner från samtliga med allt ifrån lyckliga leenden som kunde knytas bakom huvudet hos fd LG-officeren till kommentaren "Vådaskott på den, va?" från en annan YOFF. Taptot var mer uppskattat, fast det mesta försvann ju i vinden på Kabusa.

• 4 weeks later...
Posted

När jag gjorde lumpen hade en Fänrik som brukade tjänstgöra som vakthavande på luckan en mycket fin metod att väcka dageleven...

Han smög in i rummet, ställde sig vid dagelevenssäng, riktade försiktigt om sänglampan och tände den samtidigt som har skrek för full hals

"Dags att vakna!!!!"

Några av de värnpliktiga "vakthavande" har glömt deras egentliga titel brukade öppna dörren, skrika att dageleven skulle upp och sedan slå igen dörren igen. funkade rätt fint det med.

Posted

Min fader brukade lägga ner en guldburk i kaminen och sedan gå ut därifrån för att hära smällen som motsvarar en trampmina.

• 1 month later...
Posted

Metoder som med fördel kan användas på en brandstation :rolleyes: :

Larmet går

Materiel: Ipod eller motsvarande samt larmljud i mp3-format.

Utförande: Sätt den lilla tingestens högtalare vid offrets öra och dra på "larmet" på högsta volym.

Sagan om väckarklockan

Materiel: Tjock bok som ingen läser samt högljudd väckarklocka.

Utförande: Skär ett hål av för ändamålet lämplig storlek inne i boken. Ställ in väckarklockan på att ringa ca 5 minuter senare och lägg den i hålet. Slå igen boken och ställ in den i hyllan. Invänta offrets reaktion.

• 2 weeks later...
Posted

Hittade en länk på FMs hemsida att man ska köpa in 200 vuvuzela till VB för väckning av VPL.... ;-)

En off-the-shelf produkt till lågt pris och med låga underhållskostander, kort utb. mm. En av FMs mer lyckade upphandlignar kanske :happy:

/martin

• 2 months later...
Posted

Det finns en kort bit här,

http://www.sundayluxuries.com/Wakeup/

Man börjar fundera på att gå en gång till :banghead:

Tack för den!

Nu kommer man somna med ett leende på läpparna och lukten av öl, svett och misär i näsan :dribble: .

Varför ens fundera? KÖR PÅ!

Appropå väckning så har jag ett trevligt minne när trädet gick högvakt på slottet.

Skulle byta av en post klockan 02. 0150 väcks jag av en jättesur plutonskamrat som undrar varför jag sover.

jag muttrar om att jag inte blitt väckt av patrullen, varpå kamraten svarar att dom hållit på sedan 0130 med att försöka väcka mig. sista gången (0145) så satt jag tydligen upp och pratade :rolleyes:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...